سیستم ترمز خودرو را می‌توان عضوی حیاتی در خودرو دانست. در واقع سلامت این سیستم به ما کمک می‌کند تا در لحظات مختلف و یا خطرساز بتوانیم سرعت و کنترل خودرو را به دست بگیریم. به همین خاطر است که خرید لنت ترمز با کیفیت و اصل می‌تواند بخش مهمی از انتخاب‌های ما برای خودرویمان باشد. در این مطلب می‌خواهیم در خصوص لنت ترمز بیشتر بدانیم و اینکه بررسی کنیم که با رعایت چه نکاتی می‌توانیم صاحب لنت ترمزهایی با دوام و با کیفیت شویم.

1- از فروشگاه معتبر و متخصص خرید کنید.

اولین نکته در خرید لنت ترمز را انتخاب فروشگاهی متخصص قرار دادیم زیرا تنها با رعایت همین یک نکته، می‌توانید بخش بزرگی از مسیر انتخاب یک لنت ترمز با کیفیت را پشت سر بگذارید. یک فروشگاه متخصص می‌تواند هر آنچه شما برای خودرویتان نیاز دارید را از بهترین برندها در اختیارتان قرار دهد.

برای تکمیل این نکته لازم است تا در اینجا، فروشگاه اینترنتی یدک لند را به شما معرفی کنیم. فروشگاهی کاملا تخصصی برای خرید قطعات مصرفی انواع خودرو.

در این فروشگاه می‌توانید قیمت لاستیک را از بهترین برندهای ایرانی و خارجی مشاهده کنید و انواع تایرهای سواری، چهارفصل، زمستانی، آفرودی و غیره را سفارش دهید. و یا لنت ترمزهای باکیفیت و قیمت مناسب را از برترین برندهای داخلی و یا وارداتی پیدا کنید، شمع خودرو اصل و اورجینال برای خودروی خود تهیه کنید و صدها قطعه مورد نیاز خودرویتان را با توجه به برند یا مدل ماشین بیابید و از هر کجای کشور که هستید قطعات اصل و اورجینال را بدون دردسر سفارش دهید.

با مراجعه به سایت yadakland.com به دنیایی نامحدود از قطعات مصرفی خودرو پا می‌گذارید که هرگز دست خالی از آن خارج نخواهید شد.

2- نوع لنت ترمز مناسب خودرویتان را بشناسید.

اگرچه لنت ترمز تنها یکی از قطعات سیستم ترمز خودروست اما می‌توان گفت مهم‌ترین قطعه از این سیستم حیاتی است. پدهای ترمز یا همان لنت ترمز، با ایجاد اصطکاک بر روی دیسک یا کاسه ترمز، موجب کاهش سرعت و توقف ماشین می‌شوند. به همین خاطر لازم است که لنت ترمز دارای ضریب اصطکاک و استحکام بالایی باشد و از طرفی در برابر خوردگی، گرما و رطوبت کاملا مقاوم باشد.

انواع مختلفی از لنت ترمز وجود دارد که هر یک با مواد اولیه ویژه‌ای ساخته شده و شامل خصوصیاتی منحصربه‌فرد می‌شوند.

 لنت ترمز ارگانیک: این نوع لنت ترمز از مواد طبیعی مانند چوب، پنبه، کاغذ و چرم ساخته می‌شود. این لنت‌ها سبک، ارزان، کم صدا و کم گرد و غبار هستند. اما عیب آنها این است که سریع فرسوده می‌شوند، گیرایی کمی دارند و در دماهای بالا عملکرد ضعیفی دارند.

لنت ترمز سرامیکی: این نوع لنت ترمز از مواد سرامیکی مانند اکسید آلومینیوم، اکسید تیتانیوم و فیبر شیشه ساخته می‌شود. این لنت‌ها سبک، مقاوم، کم گرد و غبار، کم صدا و با گیرایی بالا هستند. اما عیب آنها این است که گران، سخت و ساینده هستند و ممکن است دیسک ترمز را آسیب بزنند.

لنت ترمز نیمه فلزی: این نوع لنت ترمز از ترکیب مواد سایشی و فلزی مانند مس، فولاد، آهن و گرافیت ساخته می‌شود. این لنت‌ها گیرایی خوبی دارند، در دماهای مختلف عملکرد مناسبی دارند و مقاومت بالایی در برابر فرسایش دارند. اما عیب آنها این است که سنگین، صدادار، گرد و غبارزا و ساینده هستند و ممکن است به دیسک ترمز را آسیب بزنند.

قیمت بهترین تایر ایرانی و خارجی

همانطور که مشاهده می‌کنید هر یک از انواع لنت ترمز مزایا و معایب مختص به خود را دارند اما فارغ از معایب آنها باید ببینید برای خودروی شما کدام یک عملکرد بهتری خواهد داشت.

برای انتخاب لنت ترمز، باید نوع و مدل خودروی خود را بدانید و لنت ترمزی را انتخاب کنید که با آن سازگار باشد. هر خودرویی نیاز به لنت ترمزی با ابعاد، شکل و ترکیب مواد مخصوص خود دارد. اگر لنت ترمزی را انتخاب کنید که با خودروی شما همخوانی نداشته باشد، ممکن است عملکرد ترمز را کاهش دهد یا به قطعات دیگر آسیب برساند.

3- از بهترین برندها، یک لنت ترمز با کیفیت انتخاب کنید.

خرید لنت ترمز از یک برند مطرح و معتبر این اطمینان را به شما خواهد داد که قطعه خریداری شد از متریال و دستگاه‌هایی استاندارد، مطابق با موازین بین‌المللی تولید می‌شود. قطعا در بازار لوازم یدکی ایران، تعداد چنین برندهایی کم نیستند فقط باید دقت کنید که از مکانی معتبر لنت ترمز مورد نیاز خودرویتان را خریداری کنید تا صاحب کیفیت اصلی محصولات برندهای معتبر شوید.

برای نمونه لنت ترمز تکستار یکی از بهترین برندهای لنت ترمز خارجی است که از کشور آلمان وارد می‌شود. این برند بیش از صد سال سابقه در زمینه تکنولوژی سیستم ترمز دارد و محصولات با کیفیت و مقاومی تولید می‌کند. لنت‌های تکستار سهم بزرگی از بازار لوازم یدکی در کشور را از آن خود کرده‌اند. لنت ترمز تکستار از نوع سرامیکی کربنی است که گیرایی بالا، صدای کم، مقاومت در برابر دما و فرسایش دارد.

و یا لنت ترمز های کیو که برند مطرح دیگری در زمینه تولید لنت ترمز است. لنت ترمز های کیو ساخت کشور کره جنوبی است. این برند از سال 1991 در زمینه تولید لنت ترمز فعالیت دارد. لنت ترمز های کیو از نوع نیمه فلزی است که ضریب اصطکاک بالایی داشته و سازگاری با محیط زیست است. لنت‌های این شرکت فاقد آزبست و الیاف شیشه هستند.

قیمت بهترین برند شمع خودرو

4- زمان تعویض لنت ترمز خودرویتان را در نظر داشته باشید.

چند نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد زمان تعویض لنت ترمز خودروی شما فرا رسیده است بنابراین لازم است تا همیشه کوچک‌ترین تغییرات در رانندگی و خودرو را زیر نظر داشته باشید تا در زمان مناسب قطعات مصرفی چون لنت ترمز را تعویض نمایید و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

و اما برخی از نشانه‌های تعویض لنت ترمز در خودرو عبارتند از:

صدای سوت یا خراشیدگی از لنت ترمز در هنگام ترمزگیری. این صدا نشان می‌دهد که لنت ترمز به حداقل ضخامت خود رسیده است و باید تعویض شود.

فشار آوردن بیشتر از قبل به پدال ترمز یا کاهش کیفیت ترمزگیری. این هشدار ممکن است نشانه‌ای از نشتی در سیستم ترمز باشد. نشت هوا در محفظه ترمز یا نشت روغن ترمز در این شرایط محتمل است. در این حالت باید سیستم ترمز را چک و یا تعمیر کنید.

کشش فرمان به یک طرف در هنگام ترمزگیری. این اتفاق ممکن است نشان دهنده این باشد که لنت‌های ترمز به طور نامتقارن خورده یا فرسوده شدند یا ماده‌ای خارجی در روغن ترمز وجود دارد. در این حالت باید تنظیم ترمز یا تعویض روغن ترمز را در دستور کار قرار دهید.

لرزش یا ارتعاش پدال ترمز. احساس لرزش در پدال ترمز می‌تواند نشان دهنده تاب داشتن دیسک ترمز یا زمان تعویض لنت ترمز باشد. در این حالت باید دیسک را بتراشید یا تعویض کنید.

روشن شدن چراغ هشدار لنت ترمز. این ممکن است نشانه کمبود روغن ترمز یا فرسودگی لنت ترمز باشد. در این حالت باید سطح روغن ترمز را چک و تکمیل کنید یا لنت ترمز را تعویض کنید.