کاتالوگ محصولات شما را به مشتریان معرفی می‌کند و توضیحات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. با استفاده از این ابزار هم لازم نیست با تک‌تک مشتریان ارتباط مستقیم برقرار کنید و هم نیازی به توضیحات زیاد درباره محصولات نخواهید داشت. مزیت دیگر هم این است که مشتریان شما هر زمان که فرصت داشته باشند می‌توانند کاتالوگ محصولات را بررسی کنند. کاتالوگ زمانی تأثیر لازم را ایجاد می‌کند که کیفیت خوبی داشته باشد، مطابق با اصول طراحی شده باشد و در موقعیت درست به مخاطب ارائه شود. بنابراین در ادامه نکاتی که باید برای ثبت سفارش کاتالوگ به آن‌ها توجه داشته باشید را توضیح می‌دهیم تا بدانید چطور می‌توانید با استفاده از کاتالوگ محصولاتتان را به مشتریان معرفی کنید.

۱. تعداد صفحات مناسب برای کاتالوگ

کاتالوگ‌ها هم می‌توانند دفترچه‌هایی چند برگ باشند که لیستی از تمام محصولات در آن‌ها معرفی شده است و هم می‌توانند برگه‌های تکی باشند که دو یا سه خط تا دارند و به صورت دو لت یا سه لت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر قرار است همه محصولات خود را در کاتالوگ معرفی کنید، لازم است به سراغ کاتالوگ‌های دفترچه‌ای بروید؛ اما اگر کاتالوگ برای یک یا تعداد محدودی از محصولات چاپ می‌شود، می‌توان از نمونه‌های دو لت، سه لت یا حتی تک‌برگ نیز استفاده کرد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر حجم محتوای ارائه شده در کاتالوگ، زیاد باشد، مشتری حوصله‌اش سر می‌رود و احتمالا هیچوقت به انتهای کاتالوگ نمی‌رسد. بنابراین تعداد صفحه‌ها یا حجم کاتالوگ به اندازه‌ای باشد که شما بتوانید عکس‌های کافی در کاتالوگ قرار دهید و متن‌ها را نیز با فونت و سایز مناسب چاپ کنید.

۲. انتخاب ابعاد مناسب برای کاتالوگ

کاتالوگ‌ها در سایزهای زیر چاپ می‌شوند:

  • A4
  • A5
  • B4
  • B5
  • خشتی ۱۹×۱۹
  • خشتی ۲۳×۲۳

انتخاب اندازه مناسب برای کاتالوگ به هدف شما از چاپ، تعداد صفحه‌ها و محتوایی که در آن ارائه می‌دهید، بستگی دارد. کاتالوگ‌های تبلیغاتی که به صورت دفترچه هستند، معمولا در ابعاد A4 یا A5 چاپ می‌شوند؛ اما بعضی از کسب‌وکارها ممکن است از کاغذهای خشتی یا B4 و B5 نیز برای چاپ کاتالوگ استفاده کنند. کاتالوگ‌های دو لت و سه لت نیز با استفاده از کاغذهای A4 و A3 چاپ می‌شوند. سایر سایزهای کاتالوگ برای محصولات تک‌برگی مناسب هستند.

۳. انتخاب کاغذ مناسب برای جلد و داخل کاتالوگ

قیمت چاپ کاتالوگ تاحد زیادی به نوع کاغذی که در آن استفاده می‌شود، بستگی دارد. ساده‌ترین کاغذهایی که برای چاپ این محصول به کار می‌روند، کاغذهای تحریر ۸۰ گرمی هستند. این کاغذها ظاهر معمولی دارند و در برابر پارگی یا رطوبت هم مقاوم نیستند. کاغذ تحریر معمولا برای صفحه‌های داخلی کاتالوگ‌های تبلیغاتی و دفترچه‌ای انتخاب می‌شود.

کاغذهای گلاسه در گرماژهای ۱۲۰، ۱۳۵، ۱۵۰ و ۱۷۰ گرم از دیگر متریال کاربردی برای چاپ کاتالوگ هستند. این کاغذها هم مقاومت بالاتری دارند و هم بخاطر ظاهر درخشان، بیشتر از کاغذ تحریر توجه مخاطبان شما را جلب می‌کنند. اگر قصد دارید کاتالوگ را برای مدت طولانی استفاده کنید (به عنوان مثال کاتالوگ‌ها را به عنوان آلبوم محصول به نمایندگی‌های خود ارائه دهید) یا می‌خواهید کاتالوگ بعد از ارائه به مشتری، بدون آسیب باقی بماند، این نوع کاغذها بهترین انتخاب هستند.

شما می‌توانید برای جلد و برگه‌های داخلی کاتالوگ کاغذهایی از جنس‌های مختلف استفاده کنید تا امکان چاپ کاتالوگ ارزان‌تر را داشته باشید. به عنوان مثال برای جلد کاتالوگ کاغذ گلاسه ۱۷۰ گرم را انتخاب کنید و برای محتوای داخلی آن از کاغذ تحریر ۸۰ گرم استفاده کنید.

۴. انتخاب پوشش مناسب برای جلد کاتالوگ

از دیگر روش‌هایی که زیبایی و مقاومت کاتالوگ را افزایش می‌دهد، انتخاب پوشش جلد است. پوشش سلفونی جلد می‌تواند به صورت مات یا براق باشد. با پوشش سلفون کاغذ کاتالوگ شما در برابر رطوبت و پارگی بسیار مقاوم می‌شود و برای مدت طولانی به همان شکل اولیه باقی می‌ماند.

هنگام چاپ کاتالوگ چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

استفاده از تکنیک‌های چاپی برای جلد کاتالوگ

جلد کاتالوگ شما اولین بخشی است که مشتری آن را می‌بیند؛ اگر جلد جذاب باشد، مشتری را برای باز کردن کاتالوگ و بررسی محتوای داخل آن ترغیب می‌کند. با بعضی از تکنیک‌های چاپ می‌توان جلد زیباتری برای کاتالوگ طراحی و چاپ کرد. این تکنیک‌ها عبارتند از:

  • UV موضعی (با این تکنیک بعضی از بخش‌های روی جلد براق‌تر به نظر می‌رسند)
  • چاپ طلاکوب یا نقره‌کوب
  • برجسته‌سازی روی جلد

۵. طراحی حرفه‌ای کاتالوگ

کیفیت کاتالوگ به شیوه چاپ محدود نمی‌شود و محتوای آن نیز اهمیت بسیاری دارد. اگر کاتالوگ شما حرفه‌ای طراحی شده باشد و سپس توسط یک مجموعه باتجربه چاپ شود، تأثیری که می‌خواهید را روی مخاطبان ایجاد می‌کند.

طراحی کاتالوگ حرفه‌ای موضوع بسیار گسترده‌ای است و به دانش و تجربه بالایی نیاز دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر کاتالوگ برایتان اهمیت دارد، طراحی آن را به یک فرد حرفه‌ای و باتجربه در زمینه طراحی کاتالوگ بسپارید. پیش از سفارش طراحی نیز نمونه کارهای قبلی طراح مورد نظر خود را بررسی کنید.

در ادامه به چند نکته مهم در طراحی حرفه‌ای کاتالوگ اشاره می‌کنیم.

  • محتوای کاتالوگ باید خلاصه باشد. تنها اطلاعاتی را به مخاطب ارائه دهید که می‌دانید در تصمیم برای خرید به او کمک می‌کند. استفاده از تصاویر نامربوط یا متن‌های طولانی، ذهن مخاطبتان را شلوغ می‌کند و قدرت تصمیم‌گیری او را کاهش می‌دهد.
  • کاتالوگ باید ترکیب متوازنی از طرح‌های گرافیکی، متن و تصویر باشد. اگر میزان هرکدام از این سه عنصر بیش از اندازه شود، روی زیبایی و کاربرد کاتالوگ تأثیر می‌گذارد.
  • در حال حاضر کاتالوگ‌های مینیمال طرفداران بیشتری دارند.
  • انتخاب رنگ در کاتالوگ اهمیت زیادی دارد؛ رنگ‌ها باید با توجه به عناصر بصری برند، نوع محصولات معرفی‌شده، پرسونای مخاطب و روانشناسی رنگ‌ها انتخاب شوند.
  • به جای عکس‌های ژورنالی از عکس‌های اصلی محصولات خود استفاده کنید و عکاسی صنعتی انجام دهید. وقتی عکس‌های ارائه‌شده از محصولات واقعی شما باشند، اعتماد مشتریان راحت‌تر جلب می‌شود و بهتر با محصولاتتان آشنا خواهند شد.

۶. چاپ کاتالوگ متناسب با موقعیت و کاربرد

کاتالوگ‌ها در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال کاتالوگی که در رویداد معرفی محصول جدید کاربرد دارد، با کاتالوگی که هنگام شرکت در نمایشگاه به مشتری ارائه می‌شود، متفاوت است. کاتالوگ اول محتوای خلاصه‌تری دارد و تنها باید روی معرفی محصول جدید متمرکز باشد؛ بنابراین یک کاتالوگ تک‌برگی یا دو لت برای این کار کافی است؛ اما در نمایشگاه به کاتالوگی نیاز دارید که تمام محصولاتتان را با ویژگی‌های کلیدیشان به مخاطبان معرفی کند.

پس پیش از شروع طراحی کاتالوگ، هدف خود از ارائه محصول را مشخص کنید. سپس محتوایی که قرار است برای کاتالوگ مورد استفاده قرار گیرد را آماده کنید و در نهایت وارد فرایند طراحی و چاپ شوید.

هنگام چاپ کاتالوگ چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

۷. بهترین مرکز ثبت سفارش چاپ کاتالوگ

انتخاب چاپخانه مناسب برای چاپ کاتالوگ آخرین نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. یک چاپخانه حرفه‌ای ابتدا طرح شما را بررسی می‌کند و اگر ایرادی وجود داشته باشد، آن را به شما اطلاع می‌دهد تا اصلاح کنید. بعد از آن طرح را با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته چاپ می‌کند و در نهایت نتیجه نهایی کاتالوگ شما شبیه به طراحی اصلی خواهد بود. چاپخانه فرتاک با تجربه طولانی در زمینه چاپ ابزارهای تبلیغاتی از جمله کاتالوگ، خدمات چاپ کاتالوگ را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به شما ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش چاپ کاتالوگ به وب‌سایت فرتاک مراجعه کنید و با شماره‌های ثبت‌شده در سایت تماس بگیرید.