توسعه برند؛ فاکتوری که امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تقریباً تمام کسب‌وکارهای فعال در این حوزه به دنبال آن می‌باشند. در دنیای مارکتینگ روش‌های متفاوتی برای توسعه برند وجود دارند. از فعالیت مداوم در پلتفرم‌های مختلف سوشال مدیا گرفته تا استفاده از متدهای سنتی مارکتینگ همچون بیلبوردهای تبلیغاتی؛ اما تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز شیوه متفاوتی برای توسعه برند می‌باشد که در این مطلب به تشریح آن خواهیم پرداخت.

قابلیت‌هایی همچون نمایش تبلیغ به طیف گسترده‌ای مخاطبان، تبلیغ در گوگل را به یک گزینه کاربردی برای توسعه برند تبدیل کرده است. علاوه بر این، تبلیغ در این پلتفرم صرفه اقتصادی بالایی نیز برای کاربران دارد؛ چراکه تعرفه گوگل ادز برای کسب‌وکارهای ایرانی به مراتب پایین‌تر از دیگر نقاط جهان می‌باشد.

سفارش تبلیغات گوگل نیز کار چندان پیچیده‌ای نبوده و شما برای طراحی کمپین‌های تبلیغ در گوگل تنها به ساخت اکانت گوگل ادز در این شبکه نیاز دارید. البته در این مورد پیشنهاد ما به شما این است تا کار راه‌اندازی و مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی خود را به کارشناسان این حوزه واگذار کنید؛ چراکه تجربه و دانش متخصصان تبلیغات در گوگل به شما کمک خواهد کرد تا بازده حداکثری از تبلیغات خود داشته باشید.

روش‌های مختلف توسعه برند با استفاده از تبلیغات گوگل

1. تبلیغات جست‌وجوی گوگل

تبلیغات پولی جست‌وجوی گوگل، عامیانه ترین نوع تبلیغات هستند که در بالا و پایین صفحات نتایج جست‌وجو نشان داده می‌شوند. همچنین به آن تبلیغات کلیکی هم گفته می‌شود. این گزینه همانی است که اکثر افراد وقتی به فکر تبلیغ برند خود در گوگل می‌افتند به ذهن می‌آورند.

همچنین این نوع تبلیغات را اغلب با نام SEM یا بازاریابی موتور جست‌وجو می‌شناسند. این روش راهی عالی برای هدف‌گذاری مشتریان بالقوه‌ای است که در جست‌وجوی مشاغلی مثل شما هستند و به دنبال محصولات و خدماتی که شما ارائه می‌دهید می‌گردند. این نوع تبلیغات، یکی از بهترین روش‌ها برای توسعه برند به شمار می‌رود.

2. تبلیغات نمایشی گوگل

این نوع تبلیغات، بنرها و تبلیغات گرافیکی هستند که در سایت‌های ثالث به نمایش در می‌آیند. وب سایت‌های شبکه نمایش گوگل کدی را در سایت خود می‌گذارند که به گوگل اجازه می‌دهد تبلیغات را در بخش‌های خاصی از این سایت نشان دهد.

این سایت‌ها کنترلی بر تبلیغات ندارند. گوگل بر اساس عواملی چون جامعه شناسی مخاطبان، زمینه محتوای سایت و سایر تنظیمات مربوط به هدف‌گذاری، بهترین تبلیغ را برای نمایش در آنها انتخاب می‌کند. در واقع تبلیغ مرتبط با محتوا و مخاطب سایت را در آن به نمایش می‌گذارد.

شما می‌توانید از تبلیغات نمایشی گوگل برای هدف نهادن مخاطبان سفارشی استفاده کنید یا بازدیدکنندگان و مخاطبین فعلی سایت خود را بر اساس اطلاعات جامعه شناختی، علایق و اهداف شبکه نمایش گوگل، مجدداً هدف قرار دهید. بهتر است بدانید این تبلیغات بازدید بالایی داشته و هزینه کمی دارند.

3. تبلیغات ویدیویی گوگل

گوگل صاحب یوتیوب است و این امکان را دارد که در ویدئوهای یوتیوب، تبلیغ منتشر کند. تبلیغات ویدئویی گوگل، کلیپ‌های کوتاهی هستند که قبل یا حین مشاهده فیلم‌های یوتیوب به نمایش در می‌آیند. این مورد البته تبلیغات متنی‌ که هنگام تماشای فیلم روی آن نشان داده می‌شود را نیز در بر می‌گیرد.

چگونه از گوگل ادز برای توسعه برند خود استفاده کنیم؟

یوتیوب پس از گوگل، دومین موتور جست‌وجوی بزرگ جهان است. اگر مخاطبان شما در جست‌وجوی اطلاعات مربوط به زمینه فعالیت شما هستند، می‌توانید روی کلمات کلیدی یا کانال‌های خاص هدف‌گذاری کنید. در این صورت تا زمانی که تبلیغات شما در آگهی نشان داده می‌شود، می‌توانید مشتری جذب کنید.

4. تبلیغات Gmail

گوگل همچنین برای اشتراک گذاری تبلیغات، بستر جیمیل را در اختیار دارد. تبلیغات جیمیل گوگل در بالای صفحات اجتماعی ظاهر می‌شوند. این تبلیغات به فرم یک ایمیل هستند و عنوان و فرستنده و عنوان پیش‌فرض (متنی که پس از موضوع تنظیم می‌شود) دارند.

از تبلیغات جیمیل به اندازه سایر گزینه‌های گوگل ادز به طور گسترده استفاده نمی‌شود. اما اگر برند شما قبلاً در بازاریابی از طریق ایمیل موفق بوده است، این روش ممکن است مکمل خوبی باشد. برای دستیابی به افرادی که علاقه‌مند به محصولات یا خدمات شما هستند، می‌توانید از هدف گذاری استفاده کنید و تبلیغات خود را با موضوعاتی که می‌دانید کار می‌کنند (بر اساس کمپین‌های بازاریابی ایمیل خود در گذشته) انجام دهید.

5. تبلیغات محصولات گوگل یا GOOGLE shopping ads

تبلیغات shopping شامل لیست محصولاتی است که در بالای صفحه نتایج ظاهر می‌شوند. تبلیغات محصولات گوگل با رسانه‌ای قوی ظاهر می‌شوند که ممکن است شامل نام محصول، عکس، قیمت، بررسی ستاره‌های کسب کرده و سایر اطلاعات مربوط به آن باشد.

مشاغلی که محصولی ارائه می‌دهند می‌توانند از این روش گوگل ادز استفاده کنند. بنابراین، شما می‌توانید محصولات خود را در مرکز خرید نتایج جست‌وجوی گوگل قرار دهید. فقط کافی است به هزینه محصول و چگونگی تأثیر آن بر بازگشت سرمایه (ROI) دقت کنید.

محصولات ارزان احتمالاً مقدار ROI کمتری نسبت به محصولات گران‌تر خواهند داشت. اما محصولات ارزان می‌توانند مدخل مناسبی برای دیدار با مشتریان جدید یا برچسب گذاری مشتریان علاقه‌مند برای هدفمند کردن تبلیغات مجدد باشند.

6. تبلیغات جست‌وجوی محلی / خدمات محلی

تبلیغات جست‌وجوی محلی، زمانی به نمایش در می‌آیند که فردی، در گوگل به دنبال یک کسب‌وکار نزدیک باشد. خدمات محلی نیز زمانی نشان داده می‌شوند که فرد به دنبال مشاغل خدماتی نزدیک خود می‌گردد. این روش تبلیغات برای مشاغلی مناسب هستند که می‌خواهند فقط مشتریان نزدیک خود را هدف قرار دهند.

به این دلیل که این مشتریان به گمان بسیار با آنها داد و ستد خواهند کرد. برندها می‌توانند از هدف‌گذاری موقعیت مکانی و پسوندهای موقعیت مکانی برای دستیابی به جست‌وجوگران اطراف و برجسته کردن نتایج نزدیک به آنها استفاده کنند.

کدام یک از روش‌های تبلیغاتی گوگل ادز برای توسعه برند مناسب است؟

همان‌طور که مشاهده کردید، در گوگل ادز فقط به استفاده از تبلیغات سرچ محدود نیستید. بلکه گزینه‌های مختلفی دارید که می‌توانید بهترین آنها را برای نام تجاری خود انتخاب کنید.

چگونه از گوگل ادز برای توسعه برند خود استفاده کنیم؟

برای انتخاب بهترین نوع استراتژی گوگل ادز برای توسعه برند، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • جایی که مخاطبان آنلاین وقت می‌گذرانند را هدف قرار دهید: تبلیغات خود را در مکان‌هایی قرار دهید که مخاطبان در آنجا حضور داشته باشند تا آنها را ببینند. اگر مخاطبان شما وقت زیادی را برای استفاده از یوتیوب صرف می‌کنند، این مورد ممکن است گزینه خوبی برای کمپین تبلیغاتی شما باشد.
  • رقبا را زیر نظر بگیرید: نگاه کنید به اینکه رقبای شما از کدام سیستم عامل‌ها استفاده می‌کنند و همچنین میزان هزینه آنها را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، در مورد هزینه‌های PPC، بعضی از صنایع نسبت به بقیه رقابتی‌تر هستند. به معیارهای صنعتی نگاه کنید تا تشخیص دهید چه نوع سرمایه گذاری باید برای رقابت انجام دهید.
  • میزان بودجه: در نظر بگیرید که کدام بستر و استراتژی به شما کمک می‌کند از بودجه خود بیشترین بهره را ببرید. به عنوان مثال، اگر بودجه کمی برای بازاریابی دارید، بهتر است آن را به جای تبلیغات نمایشی برای مخاطبان سرد، در تبلیغات هدف‌گذاری مجدد قرار دهید که با مخاطبان گرم ارتباط برقرار می‌کنند.
  • اهداف خود را به درستی انتخاب کنید: برخی از کمپین‌های تبلیغاتی گوگل در تولید نتایج خاص بهتر هستند. تبلیغات جستجوی پولی باعث دریافت ترافیک وب‌سایت می‌شود؛ در حالی که تبلیغ محصولات گوگل ممکن است باعث فروش محصولات شما شود. اهداف خود را در نظر بگیرید و به دنبال بهترین تاکتیک متناسب با آنها باشید.

تبلیغات در گوگل یکی از بهترین روش‌ها برای توسعه برند و کسب‌وکار می‌باشد. گوگل با گزینه‌های مختلف تبلیغاتی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد؛ این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا طیف گسترده‌ای از مشتریان بالقوه را شناسایی کرده و کسب‌وکار خود را به آن‌ها معرفی کنند.