چگونه متخصص سئو شویم؟ به دلیل جذابیت‌های بسیاری که برای تبدیل شدن به یک فرد سئوکار وجود دارند و بازار کار وسیع آن، بسیاری از افراد قصد آموزش این مهارت را دارند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم یک نقشه راه را برای شما ترسیم کنیم و سرفصل‌های آموزش تئوری این حرفه را مشخص نماییم. سپس اقداماتی که باید برای پروموت کردن خود و تبدیل شدن به یک متخصص واقعی انجام دهید را بیان خواهیم کرد.

چرا سئو یک شغل جذاب در دنیای کنونی است؟

بهینه سازی موتور جستجو یا SEO دانش و مهارتی است که می‌توانید به کمک آن برای افزایش رتبه سایت خود در نتایج جستجو اقدام کنید. این نوع از خدمات در فضای مجازی به دلیل رشد 20-30 درصدی کسب‌و‌کارهای اینترنتی (به خصوص پس از کرونا)، افزایش تعداد کاربران به بیش از 22 درصد (از سال 2019) و گسترش 50-70 درصدی بازدیدهای اینترنتی به شدت ترند شده و درخواست‌ها برای بهره مندی از آن افزایش یافته‌اند.

در کنار این موضوع که خود عامل اصلی در برتری شغل سئو با تامین بازار کار آن است، می‌توان چند مورد دیگر را نیز برای جذابیت این حرفه درنظر گرفت که عبارتند از:

  • فعالیت بدون محدودیت مکانی و زمانی: یکی از بهترین شغل‌ها برای کسانی که به دنبال حرفه فریلنسری با تایم آزاد و بدون محدودیت مکانی هستند، سئو است. شما می‌توانید به عنوان یک متخصص سئو، با اثبات وفاداری و مسئولیت پذیر بودن خود به صورت غیر حضوری فعالیت کنید. علت آن است که حدود 90-100 درصد از تسک‌های خدمات سئو به صورت آنلاین با دسترسی به اینترنت و یک کامپیوتر قابل انجام است.
  • درآمدزایی به ارزهای خارجی: از آنجایی که محدودیت مکانی در ارائه خدمات سئو ندارید، می‌توانید در هرشرکتی استخدام شوید. در این حالت کافیست رزومه و تجربیات خوبی داشته و در سئو سایت‌های بین المللی یا چندزبانه مهارت کافی را داشته باشید. این فرصت برای کسانی که قصد فریلنسری و کسب درآمد دلاری یا یورویی را دارند بسیار مناسب خواهد بود.
  • عدم نیاز به اندوخته و سرمایه زیاد: افرادی که سرمایه زیادی برای راه اندازی کسب‌و‌کاری را ندازند، می‌توانند مهارت سئو را بیاموزند؛ چراکه برای ارائه خدمات سئو سایت، یک لپ تاپ یا کامپیوتر کافی است.

حال ممکن است این این پرسش مطرح شود که چگونه متخصص سئو شویم؟ نقشه راه رسیدن به تخصص کامل در این حرفه چگونه است؟ در ادامه به این پرسش مهم پاسخ می‌دهیم.

چگونه متخصص سئو شویم؟ (نقشه راه قدم به قدم)

اگر شما هم نمی‌دانید چگونه متخصص سئو شویم؟ و به دنبال یک نقشه راه برای یادگیری دانش تئوری و فنی آن هستید، باید در قدم اول اقدام به یادگیری مهارت‌ها و دانش این حرفه نمایید. مهم‌ترین سرفصل‌ها در این بخش عبارتند از:

  • مفاهیم پایه: از آنجایی که سئو یک مهارت گسترده است، باید مفاهیم آن را در مقدمه بیاموزید. برخی از مهم‌ترین موضوعات در این بخش عبارتند از: نحوه کارکرد سئو، نحوه ایندکس و رتبه بندی سایت، لینکسازی، تولید محتوا، کیورد ریسرچ و غیره.
  • سئو داخلی: یکی از سرویس‌های مهمی که پس از تبدیل شدن به متخصص به عنوان خدمات سئو ارائه می‌کنید، SEO On-Page است. این بخش از سئو به راهکارهایی اطلاق می‌شود که می‌توانید برای کسب رتبه بالاتر و ترافیک بیشتر در موتورهای جستجو با آن اقدام کنید.
  • سئو خارجی: این قسمت یکی از مهم‌ترین و پر ریسک‌ترین بخش‌ها از خدمات سئو است که می‌تواند به صورت ترکیبی با اقدامات کلاه سیاه برای افزایش تاثیر آن انجام شود. یادگیری سئو خارجی یا Off-Page SEO به منظور انجام یکسری اقدامات در خارج از سایت انجام می‌گردد تا اعتماد و اعتبار سایت شما افزایش یابند.

همچنین از دیگر سرفصل‌های مهم در اولین قدم از آموزش سئو عبارتند از:

  • سئو تکنیکال یا فنی که می‌تواند دست شما را در رفع مشکلات مربوط به عملکرد سایت، ایندکس، کراول و ساختار سایت باز کند.
  • سئو محلی.
  • ساخت استراتژی سئو برای وب سایت‌ که می‌تواند بسته به هدف، بزرگی و نوع پلتفرم شما به اشکال مختلفی انجام شود.
  • انجام مینی پروژه‌ها.

بنابراین اولین قدم برای اینکه بفهمیم چگونه متخصص سئو شویم؟ آن است که دانش و تجربه عملی خود را در این بخش افزایش دهیم.

نقشه راه تبدیل شدن به سئوکار

قدم‌های دیگر برای تبدیل شدن به فریلنسر خدمات سئو

در بخش دوم از پاسخی که برای شما بیان کردیم تا بدانید چگونه متخصص سئو شویم؟، سلسله اقداماتی را ذکر می‌کنیم که می‌توانند به شما در تبدیل شدن به یک فریلنسر و متخصص سئو کامل کمک کنند. این اقدامات برخلاف بخش قبل کاملا به سئو وابسته نیستند ولی در افزایش شانس استخدام و دریافت پروژه به شما کمک می‌کنند:

  • شبکه سازی: شما می‌توانید با مخاطبینی که می‌شناسید، ارتباط برقرار کرده و خدمات خود را به آنها ارائه کنید. همچنین قادر خواهید بود در تعامل با آنها، کسب‌و‌کار خود را به دیگران معرفی کنید.
  • برنامه ریزی مالی: از آنجایی که در مدیریت هزینه‌ها حتی در مشاغل فریلنسری نیز موضوعات مهمی همچون مالیات وجود دارند، باید برای آن برنامه ریزی مالی داشته باشید. شما می‌توانید برای انجام این کار یک حسابدار را استخدام کنید.
  • قیمت گذاری: برای آنکه خدمات خود را به دیگران ارائه کنید، نسبت به نرخ گذاری منصفانه اقدام نمایید. برای این کار هزینه‌های تمام شده کارتان را درنظر گرفته و برای انجام فعالیت‌های دوره‌ای مانند مشاوره سئو، مبلغی را به صورت ساعتی درنظر بگیرید. شما می‌توانید برای مشاهده تعرفه‌های عرف حوزه کاری خود، نگاهی به قیمت سرویس‌های همکاران‌تان داشته باشید.
  • برقراری ارتباط موثر: برقراری ارتباط موثر به ویژه برای جلب اعتماد و افزایش رضایت مشتری بسیار مهم است. شما می‌توانید برای انجام این کار مهارت‌های ارتباط اجتماعی، آداب معاشرت، گوش دادن و ارائه خود را تقویت کنید.
  • ساخت وب سایت و شبکه‌های اجتماعی: ایجاد وب سایت و شبکه‌های اجتماعی مزیت‌های بسیاری را برای فریلنسرهای خدمات سئو به همراه خواهد داشت. از جمله می‌توان به برندسازی، معرفی موجودیت سرویس‌های شما، لینک شدن به همکاران، جلب اعتماد و به نمایش گذاشتن مهارت‌هایتان برای کارفرمایان اشاره کرد. از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی در پیدا کردن جامعه هدف و به اشتراک گذاشتن نمونه‌ کارهایتان نیز موثر خواهند بود.

آشنایی با دیگر قدم‌ها برای تبدیل شدن به متخصص سئو

معرفی بهترین دوره برای آموزش سئو

در پاسخ به اینکه چگونه متخصص سئو شویم؟ به این نکته اشاره کردیم که اولین قدم یادگیری مفاهیم تئوری و دانش این حرفه است. برای گذراندن این مرحله پیشنهاد می‌کنیم در یک دوره جامع و کامل ثبت نام کنید تا تمام بخش‌های سئو را بیاموزید. بهتر است چنین دوره‌ای با انجام مینی پروژه‌ها همراه باشد تا بتواند تجربه عملی شما را نیز تکمیل کنید. همچنین شما می‌توانید در صورت نیاز به دانش تجربی بیشتر، در دوره‌های منتورینگ سئو ثبت نام نمایید.

شما کاربران می‌توانید برای دریافت خدماتی از جمله طراحی سایت فروشگاهی، شرکت در دوره‌های عملی و پروژه محور منتورینگ سئو و کورس‌های جامع آموزش آن از وب سایت Seoedu.ir بازدید نمایید. SEOEDU با بیش از 5 سال سابقه در زمینه بهینه سازی و طراحی سایت، سرویس‌های سئو را برای برون سپاری این خدمات و آموزش آن به نودانشجویان ارائه می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دوره آموزش SEOEDU، عدم وجود پیش نیاز و برگزاری جلسات کوچینگ هفتگی است که می‌توانید به صورت مستقیم سوالات خود را از مدرس بپرسید. همچنین در کنار آموزش این مهارت، ترفندها و نکاتی برای اخذ پروژه و موفقیت بیشتر در این حرفه کاری ارائه شده‌اند که دانشجویان این دوره را متمایز از دیگران خواهند کرد.