یکی از سوالات ابتدایی افرادی که به تازگی با دنیای ارزهای دیجیتال اشنا شده‌اند و به دنبال سرمایه‌گذاری در آن هستند این است که چگونه می‌توان به تبدیل ریال به ارز دیجیتال و همچنین تبدیل ارز دیجیتال به ریال پرداخت. در این مقاله با بررسی مفهوم صرافی ارز دیجیتال به این سوالات پاسخ می‌دهیم و نحوه تبدیل ارز دیجیتال به ریال و تبدیل ریال به ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

تبدیل ریال به ارز دیجیتال

در گذشته کاربران ایرانی برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال با مشکلات متعددی مواجه بودند. در نبود صرافی‌های ارز دیجیتال مطمئن، کاربران مجبور بودند که برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال از افراد عادی فعال در این بازار به خصوص ماینرها خرید خود را انجام دهند. در این حالت آن‌ها ریال را به حساب ماینر واریز می‌کردند و ماینر مقدار ارز دیجیتال مورد نظر را به کیف پول آن‌ها واریز می‌کرد. بدین ترتیب تبدیل ریال به ارز دیجیتال به صورت همتا به همتا انجام می‌شد.

طبیعی است که انجام این کار با دشواری‌های زیادی همراه باشد. پیدا کردن فردی که مایل به تبدیل ارز دیجیتال به ریال باشد سخت است و در مواقعی نیاز به حصور در یک شهر دیگر دارد. اعتماد به طرف مقابل در این نوع معامله آسان نیست. از طرفی ممکن است مقدار و نوع ارز دیجیتال مورد نظر موجود نباشد و همچنین هنگام واریز و برداشت کلاهبرداری صورت بگیرد.

در حال حاضر با وجود صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و تعریف پروتکل‌های امنیتی از سوی نهادهای قانون‌گذاری کاربران به راحتی می‌توانند حساب بانکی خود را به حساب صرافی ارز دیجیتال خود وصل کرده و با واریز ریال به حساب صرافی، ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنند. در ادامه نحوه تبدیل ریال به ارز دیجیتال از طریق صرافی را آموزش خواهیم داد اما پیش از آن بهتر است با مفهوم صرافی ارز دیجیتال نیز آشنا شویم.

نحوه تبدیل ریال به ارز دیجیتال

صرافی تبدیل ریال به ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال یک شرکت با یک وبسایت آنلاین است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با پرداخت ارز فیات مثل ریال، ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنند و در مواقع نیاز با فروش ارزهای دیجیتال خود آن را تبدیل به ریال کرده و برداشت کنند. صرافی ارز دیجیتال می‌تواند بین‌المللی یا داخلی باشد اما برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال تنها می‌توان از صرافی ارز دیجیتال ایرانی معتبر استفاده کرد زیرا امکان اتصال سیستم بانکی ایران به صرافی‌های بین‌المللی مانند Binance و خرید ارز دیجیتال با ریال یا معامله آن وجود ندارد.

صرافی تبدیل ریال به ارز دیجیتال در ایران به دو دسته کلی صرافی های معامله حرفه‌ای همتا به همتا و صرافی‌های معامله سریع تقسیم می‌شوند. در صرافی‌های معامله حرفه‌ای کاربران با قرار دادن درخواست‌های خرید و فروش خود به مبادله ارزهای دیجیتال با یکدیگر می‌پردازند و صرافی صرفا نقش واسطه را برعهده دارد اما در صرافی‌های معامله سریع کاربر به طور مستقیم با صرافی معامله می‌کند که قیمت ارز دیجیتال نیز در این حالت مشخص است.

هر دو نوع این صرافی‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند اما در نهایت هر دو به عنوان صرافی تبدیل ارز دیجیتال به ریال شناخته می‌شوند و به کاربران امکان تبدیل ریال به ارز دیجیتال و همچنین تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر را می‌دهند. برخی از صرافی‌ها مثل صرافی ارز دیجیتال رابکس از هر دو نوع این معاملات پشتیبانی می‌کنند و امکان تبدیل ارز دیجیتال به ریال نیز در آن‌ها برقرار است.

نحوه تبدیل ریال به ارز دیجیتال

برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال اولین کار ایجاد حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال است. برای انجام این کار به وبسایت Rabex.ir مراجعه کرده و روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. با این کار پنجره‌ای به شما نمایش داده می‌شود که در آن باید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. با ثبت اطلاعات و تایید آن‌ها حساب کاربری شما ایجاد می‌شود. با این کار امکان واریز ارز دیجیتال به حساب صرافی و تبدیل آن به سایر ارزهای دیجیتال برای شما فراهم می‌شود اما برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال نیاز به انجام مراحل بعدی احراز هویت دارید.

برای انجام احراز هویت نیاز است کاربر به حساب کاربری خود ورود کرده و بر روی احراز هویت کلیک کند. در مرحله اول احراز هویت شما می‌توانید با ارسال تنها یک کارت شناسایی تمامی گزینه‌های معامله ارز دیجیتال، واریز تومان و برداشت تومان را فعال کنید و به راحتی به تبدیل ریال به ارز دیجیتال بپردازید. ارسال این تصویر کاملا آنلاین بوده و در سریعترین زمان ممکن می‌شود.

در مرحله بعدی و برای فعال شدن ویژگی برداشت رمز ارز می‌توانید وارد مرحله بعدی احراز هویت شوید. در این مرحله شما آدرس محل سکونت خود را در سایت ثبت کنید و تصویر سلفی خود را به صورت آنلاین به صرافی ارسال کنید. پس از تایید این اطلاعات در صرافی که در سریعترین زمان ممکن انجام می‌شود امکان برداشت ارز دیجیتال نیز برای شما فعال خواهد شد.

پس از تایید پیشرفته حساب کاربری حال نوبت به تبدیل ریال به ارز دیجیتال می‌رسد. بدین منظور شما باید با استفاده از گزینه ورود در وبسایت، وارد حساب کاربری خود شده و به قسمت «کیف پول» بروید. در این قسمت روی گزینه «واریز» کلیک کرده و تومان را انتخاب کنید. در پنجره باز شده مبلغ مورد نظر را به صورت تومان وارد کرده و بر روی «ادامه» کلیک کنید. در پنجره باز شده تایید را بزنید و با پنجره درگاه پرداخت اینترنتی مبلغ مورد نظر را از حساب بانکی ثبت شده واریز نمایید. با تایید واریز حساب شما با مبلغ مورد نظر شارژ خواهد شد.

حال برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال می‌توانید از دو گزینه «تبدیل سریع» و «معامله حرفه‌ای» استفاده کنید. در پنجره موجود برای تبدیل سریع گزینه خرید برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال، گزینه فروش برای تبدیل ارز دیجیتال به ریال و  گزینه تبدیل به منظور تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر تعبیه شده است و معامله به صورت مستقیم با صرافی و با قیمت مشخص شده در بازار انجام می‌شود. از این پنل امکان خرید اتریوم، تتر و بیش از 1000 ارز دیجیتال دیگر وجود دارد.

در معامله حرفه‌ای شما پس از انتخاب بازار خود می‌توانید یکی از حالت‌های محدود (Limit) و بازار (Market) را انتخاب کنید. در حالت محدود علاوه بر تعیین مقدار ارز، تعیین قیمت نیز برعهده شما است اما در حالت بازار تنها تعیین مقدار برعهده شما است و معامله براساس قیمت لحظه‌ای رمز ارز انجام می‌شود. گزینه خرید برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال و گزینه فروش نیز برای تبدیل ارز دیجیتال به ریال استفاده می‌شود.

بهترین صرافی تبدیل ارز دیجیتال به ریال

تبدیل ارز دیجیتال به ریال

برای تبدیل ارز دیجیتال به ریال نیز باید از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی استفاده کرد. همانند مراحل گفته شده در قسمت تبدیل ریال به ارز دیجیتال نیاز است که شما یک حساب کاربری در صرافی ایجاد کرده و احراز هویت خود را تکمیل کنید. با داشتن حساب کاربری می‌توانید از یکی از پنل‌های معامله حرفه‌ای یا تبدیل سریع به تبدیل ارز دیجیتال به ریال بپردازید.

در صورتی که رمز ارزهای شما در کیف پول رابکس است می‌توانید با مراجعه به بخش تبدیل سریع و از قسمت فروش رمز ارز خود را با قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال به صرافی رابکس بفروشید و به تبدیل ارز دیجیتال به ریال بپردازید. در این بخش امکان تبدیل ارز دیجیتال به ریال برای بیش از 1000 ارز دیجیتال امکان‌پذیر است. علاوه بر این شما می‌توانید با مراجعه به پنل معامله حرفه‌ای کار تبدیل ارز دیجیتال به ریال را به صورت همتا به همتا دنبال کنید. استفاده از این پنل تنها برای تعداد کمی ارز دیجیتال امکان‌پذیر است.

حالت دیگری که وجود دارد این است که ممکن است رمز ارز شما در کیف پول شخصی باشد و قبل از فروش و تبدیل ارز دیجیتال به ریال نیاز به انتقال رمز ارز به کیف پول موجود در صرافی باشد. برای انجام این کار شما باید به قسمت کیف پول در حساب کاربری خود در رابکس مراجعه کنید و رمز ارزی که می‌خواهید به حساب کاربری خود انتقال دهید را انتخاب کنید و بر روی گزینه واریز کلیک کنید.

با انجام این کار پنجره جدید باز می‌شود که در آن رمز ارز، شبکه انتقال و مقدار رمزارز انتقالی باید انتخاب شود. برخی از رمزارزها ممکن است قابلیت انتقال در چندین شبکه را داشته باشند و انتخاب اشتباه شبکه ممکن است باعث از بین رفتن کل سرمایه شما شود. بنابراین، اگر رمز ارز شما در بک شبکه خاص هست حتما همان شبکه را در این قسمت انتخاب کنید. پس از تعیین این متغیرها بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

پس از انجام این کار و تایید شبکه پنجره جدید نمایش داده می‌شود که در آن ادرسی که باید رمز ارزهای خود را به آن انتقال دهید نمایش داده شده است. این ادرس را کپی کرده و در قسمت گیرنده ارز دیجیتال در کیف پول خود وارد و تراکنش را در کیف پول خود تایید کنید. پس از تایید تراکنش کد تراکنش خود را با مراجعه به اطلاعات تراکنش کپی کرده و در قسمت ثبت کد تراکنش وارد کنید و گزینه ادامه فرایند واریز را کلیک کنید.

پس از بررسی تیم پشتیبانی و تایید تراکنش رمز ارز در کیف پول شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید با مراجعه به یکی از پنل‌های معامله به تبدیل ارز دیجیتال به ریال بپردازید. در حال حاضر برای فروش تتر و سایر ارزهای دیجیتال بزرگ بازار مااند بیت کوین و اتریوم می‌توانید از پنل معامله حرفه‌ای که قیمت بهتری دارد استفاده کنید اما برای رمز ارزهای با ارزش بازار پایین استفاده از پنل معامله سریع توصیه می‌شود.

بهترین صرافی تبدیل ارز دیجیتال به ریال در ایران کدام است؟

برای انتخاب بهترین صرافی تبدیل ارز دیجیتال به ریال در ایران می‌توان معیارهایی مانند قیمت، کارمزد، تعداد ارزهای پشتیبانی شده، تعداد شبکه‌های پشتیبانی شده، سرعت در واریز و برداشت و امنیت را بررسی کرد. صرافی ارز دیجیتال را بکس با پشتیانی از بیش از 1000 ارز دیجیتال و 70 شبکه بلاک چینی و با داشتن بهترین قیمت و کارمزد بازار بهترین صرافی تبدیل ارز دیجیتال در ایران است که در کمترین زمان ممکن واریز و برداشت ریالی و رمز ارزی را برای کاربران خود قراهم می‌کند.

بهترین صرافی تبدیل ریال به ارز دیجیتال در ایران کدام است؟

برای انتخاب بهترین صرافی تبدیل ریال به ارز دیجیتال در ایران می‌توان از معیارهایی مانند واریز سریع، امکان واریز مبالغ بالا، امکان خرید تعداد زیادی ارز دیجیتال، برداشت سریع و امن رمز ارز و امکان نگهداری ارز دیجیتال در صرافی اشاره کرد. صرافی ارز دیجیتال رابکس علاوه بر اینکه امکان واریز ریالی تا مبالغ بالا را برای کاربران فراهم می‌کند امکان خرید مستقیم بیش از 1000 ارز دیجیتال را با کارمزد بسیار پایین برای کابران فراهم می‌کند.

صرافی رابکس از برداشت سریع رمز ارز در بیش از 70 شبکه بلاک چینی پشتیبانی می‌کند و نگهداری از رمزارزهای کاربران در رابکس به وسیله کیف پول سرد و امن انجام می‌شود. مجموعه این ویژگی‌ها رابکس را به بهترین صرافی تبدیل ریال به ارز دیجیتال در ایران تبدیل می‌کند.