یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. این صندوق‌ها توسط مدیران متخصص و با تجربه اداره می‌شود. سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها یک گزینه مناسب برای افرادی است که دانش تخصصی یا زمان کافی برای فعالیت مستقیم و کسب دانش از طریق منابع معتبر آموزش بورس را ندارند. افراد می‌توانند از مقالات و کلاس‌های موجود در سایت آموزش مفید برای کسب دانش و آشنایی با انواع روش‌های تحلیل برای فعالیت مستقیم در بازار سرمایه استفاده کنند.

این مورد به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا به طور حرفه‌ای در بازار سرمایه فعالیت کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر ترکیب دارایی شامل انواع مختلفی از جمله صندوق‌های سهامی، مختلط، درآمد ثابت، بخشی، کالایی و اهرمی هستند. هر شخص متناسب با شرایط، میزان ریسک‌ پذیری و .. می‌تواند اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کند.

صندوق مختلط

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط برای افرادی مناسب هستند که میزان ریسک پذیری آن‌ها کمتر از سرمایه‌گذاران صندوق‌های سهامی باشد و در عین حال انتظار بازدهی مناسب‌تری نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت داشته باشند. ریسک صندوق‌های مختلط کمتر از صندوق‌های سهامی و بالاتر از صندوق‌ های درآمد ثابت است. این نوع صندوق‌ها می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری باشند.

ترکیب دارایی‌های صندوق مختلط

ترکیب دارایی صندوق مختلط شامل ۴۰ تا ۶۰ درصد سهام و مابقی اوراق درآمد ثابت از قبیل سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و … است. چیدمان پرتفوی و نسبت دقیق هر یک از انواع اوراق در پرتفوی صندوق، با توجه به وضعیت بازار و نظر مدیر سرمایه‌گذاری آن صندوق تعیین می‌شود.

لازم به ذکر است که هرچه میزان سرمایه‌گذاری در سهام بیشتر باشد، ریسک و در نتیجه سود مورد انتظار نیز بیشتر خواهد بود. تنوع در سبد دارایی موجب می‌شود که شاهد عملکرد بهتر این صندوق در شرایط نامساعد بازار باشیم.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق مختلط

۱- امکان کسب بازدهی متناسب با ریسک: صندوق‌های مختلط به دلیل تنوع در سبد سرمایه‌گذاری خود، معمولا از بازده بالاتری نسبت به سپرده‌های بانکی و صندوق‌های با درآمد ثابت برخوردار هستند. این صندوق‌ها با توجه به رویکرد محافظه‌کارانه خود در مقایسه با صندوق‌های سهامی، قسمت بیشتری از دارایی خود را در اوراق با درآمد ثابت و ریسک پایین سرمایه‌گذاری می‌کند که این امر باعث کاهش ریسک کلی سرمایه‌گذاری نسبت به صندوق‌های سهامی می‌شود.

در زمان‌های رونق بازار، معمولا بخش بیشتری از دارایی‌های صندوق‌های مختلط از سهام تشکیل می‌شود. این امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران از رشد قابل توجه سهام، بازدهی بیشتری نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت کسب کنند.

۲- زیان کمتر در دوران رکود: در زمان‌های رکود بازار، اوراق با درآمد ثابت نقش پوشش ریسک را ایفا می‌کنند. این دارایی‌ها کمترین تأثیر را از شرایط نزولی بازار نسبت به سهام یا صندوق‌های سهامی می‌گیرند.

۳- مدیریت حرفه ای: صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط تیم‌های حرفه‌ای و مجرب مدیریت می‌شوند که در اصول مدیریت سرمایه دارای دانش و تجربه کافی هستند. این امر به سرمایه‌گذاران که دانش کافی در زمینه بازار سهام را ندارند، این امکان را می‌دهد تا از خدمات مدیریت حرفه‌ای این صندوق‌ها بهره‌مند شوند و سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشند.

۴- نقدشوندگی بالا: صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقدشوندگی بالایی دارند. این به معنای این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در هر زمانی دارایی‌های خود را به راحتی به پول نقد تبدیل کنند.

صندوق‌ مختلط مفید

صندوق های مختلط کارگزاری مفید، تحت عنوان صندوق «تضمین» و «ممتاز» در حال فعالیت در بازار سرمایه هستند.

صندوق ممتاز

صندوق ممتاز مفید به عنوان یک صندوق‌ مختلط، فعالیت خود را از تاریخ ۲۷ بهمن ماه سال ۱۳۸۸ به طور رسمی آغاز کرده است.

صندوق «ممتاز» کارگزاری مفید یک صندوق مختلط و مبتنی بر صدور و ابطال است. این صندوق با نسبتی تقریبا برابر، سبد دارایی خود را به سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه و همچنین اوراق بهادار کم‌ریسک مانند اوراق خزانه، اوراق بدهی و … اختصاص می‌دهد.

صندوق تضمین اصل سرمایه کارگزاری مفید

صندوق تضمین اصل سرمایه یک سبد مناسب و متنوع از انواع دارایی‌ها مانند سهام شرکت‌های مختلف، اوراق با درآمد ثابت و … است. این صندوق حداقل ۳۰ و حداکثر ۷۰ درصد از سبد دارایی خود را به سهام و حق تقدم اختصاص می‌دهد.

این صندوق دارای انعطاف پذیری بالایی است. زمانی که بازار بورس در حال رشد است، می‌تواند بخش قابل توجهی از دارایی‌های خود را به سهام تخصیص دهد. همچنین، در زمانی که شرایط بازار بورس مناسب نیست، این صندوق قابلیت تخصیص بخش زیادی از دارایی‌های خود به اوراق درآمد ثابت بدون ریسک را دارد.

علاوه بر ایجاد بازدهی مناسب برای سرمایه‌گذاران در دوران رشد بازار، حفظ اصل سرمایه آن‌ها نیز در این صندوق‌ تضمین خواهد شد. لازم به ذکر است که برای بهره‌مندی از مزیت تضمین اصل سرمایه، حداقل مدت زمانی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود.