انتخاب یک نرم افزار تولید مناسب که از فرایند تولید سازمان شما پشتیبانی کند، ممکن است یک چالش بزرگ باشد. با وجود این، ویژگی‌هایی هستند که با توجه به آن‌ها می‌توان انتخاب بهتری در خرید و پیاده‌سازی نرم افزار تولید داشت. در این مقاله به ویژگی‌های کلیدی نرم افزار تولید اشاره شده است.

در نرم افزار تولید به دنبال این 5 ویژگی باشید

نرم افزار تولید باید قابلیت این را داشته باشد تا با فرایند تولید منحصربه‌فرد سازمان هماهنگی پیدا کند و علاوه‌بر آن، توانایی ساده‌سازی این فرایند را داشته باشد. در ادامه‌ به 5 ویژگی کلیدی اشاره شده است که بهتر است زمان خرید و پیاده‌سازی نرم افزار تولید به آن‌ها توجه داشته باشید.

پشتیبانی از انواع مدل‌های تولید

در صورتی فرایند تولید در کسب‌وکار شما به چندین روش انجام می‌شود و از مدل‌های تولید گوناگون استفاده می‌کنید، باید این مسئله را نیز در زمان خرید نرم افزار تولید در نظر داشته باشید. هریک از مدل‌های تولید، ویژگی‌ها و نیازمندی‌های خود را دارند و ممکن است برخی از نرم‌افزارهای موجود در بازار، قابلیت مدیریت تمام مدل‌های مورد نظر شما را نداشته باشند.

انعطاف بالا

زمان انتخاب و خرید نرم افزار تولید، نباید فقط شرایط فعلی سازمان را در نظر گرفت. با توجه به این‌که احتمال رشد و افزایش ظرفیت تولید در یک کسب‌وکار وجود دارد، این موضوع نیز باید در نظر گرفته شود که نرم‌افزاری که امروز خریداری می‌کنید باید برای نیاز فردای شما نیز مناسب باشد.

بنابراین انعطاف‌پذیری برای اتصال به سیستم‌ها و سرویس‌های بیش‌تر و قابلیت اضافه کردن امکانات به نرم‌افزار را در نظر داشته باشید تا برای مدیریت فرایندهای پیچیده‌تر دچار مشکل نشوید.

یکپارچگی داده‌های بخش‌های گوناگون سازمان

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سازمان‌ها از نرم‌افزار ERP استفاده می‌کنند، یکپارچگی واحدها و داده‌ها است. نرم افزار تولید نیز باید با بخش‌های مختلفی در ارتباط باشد و به اطلاعات به‌روز و صحیح وابسته است. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید در نرم افزار تولید به دنبال آن باشید، قابلیت اتصال راحت به بخش‌های دیگر سازمان، دریافت داده و انتقال داده به آن‌ها خواهد بود تا فرایند تولید بدون هیچ مشکلی به پایان برسد.

رابط کاربری

این‌که یک نرم افزار تولید با داشتن رابط کاربری ساده بتواند فرایند پیچیده‌ی تولید را ساده‌سازی کند یک نقطه‌ی قوت موثر به شمار می‌رود. به کمک این ویژگی، نه‌تنها استفاده از نرم‌افزار، مدیریت فرایند تولید، دسترسی به داده‌ها، دریافت گزارش‌ها و... آسان‌تر می‌شود؛ بلکه دیگر نیازی به صرف وقت و هزینه‌ی اضافه برای آموزش دیدن‌های طولانی پرسنل وجود نخواهد داشت.

ابری (Cloud) یا مستقر در محل (On Premise)

در گذشته نرم افزار تولید تنها به‌شکل مستقر در محل ارائه می‌شد، اما امروزه علاوه‌بر آن گزینه‌های دیگری برای استفاده از نرم‌افزارها مانند رایانش ابری و... وجود دارند. این روش‌ها به دلیل داشتن انعطاف بیش‌تر، مورد توجه قرار گرفته‌اند و این امکان را برای مدیران تولید فراهم می‌کنند که بدون نیاز به صرف هزینه برای نگهداشت نرم‌افزارها، از خدمات مورد نیاز خود استفاده کنند.

اهمیت پشتیبانی از انواع مدل‌های تولید در نرم افزار تولید

در صورتی که نرم افزار تولید قابلیت این را داشته باشد که از مدل‌های گوناگون برنامه‌ریزی تولید پشتیبانی کند، می‌توان به مزیت‌های زیر دست پیدا کرد:

  • انعطاف‌پذیری: پشتیبانی از مدل‌های تولید مختلف به تولیدکنندگان کمک می‌کند به‌شکل بهتر، پاسخگوی نیازهای مشتریان باشند.
  • استفاده از بهترین روش‌ها: پشتیبانی از مدل‌های تولید متنوع به مدیران تولید امکان می‌دهد بهترین روش تولید را برای هر پروژه انتخاب کنند.
  • کاهش ریسک: با استفاده از چند مدل تولید، اگر یک مدل خاص، مناسب نیاز پروژه نباشد، می‌توان از مدل‌های دیگری استفاده کرد.

انواع مدل های تولید

انواع مدل‌های تولید

مدل‌های تولید بر اساس درخواست مشتری و استراتژی‌های سازمان به 4 مدل اصلی تقسیم می‌شوند که هر مدل به برنامه ریزی تولید مخصوص خود نیاز خواهد داشت و به همین دلیل اطلاع داشتن از آن‌ها برای خرید یک نرم افزار تولید مناسب، حیاتی خواهد بود.

4 مورد از مهم‌ترین مدل‌های تولید عبارتند از: تولید پروژه‌محور، تولید دسته‌ای و تولید جریان‌دار و تولید انبوه.

تولید پروژه محور

مدل تولید پروژه محور (Job-based planning) بیش‌تر در مجموعه‌های کوچک یا متوسط به کار گرفته می‌شود. در مدل که با نام تولید شغل‌محور نیز شناخته می‌شود، به‌ازای هر سفارش مشتری، محصولات به‌صورت تک‌تک توسط یک تیم ساخته می‌شوند. به همین دلیل، امکان این‌که چند کالا به‌شکل همزمان و با هم ساخته شوند در این مدل امکان‌پذیر نخواهد بود.

تولید دسته‌ای

در مدل تولید دسته‌ای (Batch production planning)، کالاهایی با ویژگی‌ها و مشخصات یکسان، به‌صورت گروه‌گروه ساخته می‌شوند. مثلاً یک کارگاه صابون‌سازی ممکن است ابتدا 100 عدد صابون مخصوص پوست چرب تولید کند و پس از بسته‌بندی آن، به سراغ تولید صابون‌های مناسب برای پوست خشک برود.

در برنامه‌ریزی تولید دسته‌ای، برای تولید هر محصول متفاوت ممکن است لازم باشد برنامه‌ی استفاده از ماشین‌آلات یا زمان روشن و خاموش کردن آن‌ها تغییر کند، بنابراین استفاده از نرم افزار تولید برای جلوگیری از ایجاد گلوگاه‌های عملیاتی ضروری خواهد بود.

تولید جریان‌دار

تولید به روش جریان‌دار (Flow production planning) با نام تولید پیوسته نیز شناخته می‌شود. در این روش تولید، محصولات در تعداد بالا و به‌صورت مداوم در حال تولید شدن هستند. یکی از زیرمجموعه‌های تولید جریان‌دار، تولید انبوه است.

  • تولید انبوه

تولید انبوه (Mass Production Method) که یکی از زیرشاخه‌های تولید جریان‌دار است، توسط کسب‌وکارهایی به کار گرفته می‌شود که باید در سریع‌ترین زمان ممکن، تعداد زیادی محصول را تولید کنند. مهم‌ترین ویژگی این مدل تولید، خودکار بودن فرایند و به کار گرفتن خط مونتاژ است. نرم افزار تولید می‌تواند نقش مهمی را در خودکارسازی این فرایند ایفا کند.

راهکار نوین سیاق

نرم افزار تولید سیاق

با بیش از 25 سال تجربه‌ی طراحی و اجرای نرم‌افزارهای سازمانی، شرکت راهکار نوین سیاق موفق شده است به یک راهکار اختصاصی تولید دست پیدا کند. نرم افزار تولید سیاق از انواع مدل‌های تولید پشتیبانی می‌کند و برای مدیران امکانی را فراهم کرده است تا فرایندهای تولید منحصربه‌فرد سازمان خود را از لحظه‌ی سفارش‌گیری تا زمان مدیریت ضایعات، خودکار و بهینه‌سازی کنند. برای دریافت مشاوره و دمو با متخصصان ما تماس بگیرید.

شماره تماس:

021-58921

021-88109471

021-88552415