برای شروع سرمایه گذاری ها نیاز است که اطلاعات لازم را به دست آوریم. هر سرمایه گذاری ریسک هایی را به همراه دارد و به همین دلیل افراد باید احتیاط لازم را داشته باشند تا با ضرر مواجه نشوند. طرح توجیهی عبارت است از طرحی که ایده را از ابعاد مختلف فنی ، مالی و بازار بررسی کند. در واقع نخستین گام برای شروع سرمایه گذاری و کسب و کار، مطالعه ی امکان سنجی پروژه است. باید ابتدا مشخص شود که با شرایط موجود که افراد دارند ، امکان اجرای سرمایه گذاری وجود دارد یا نه. با استفاده از طرح توجیهی ریسک های پروژه به حداقل خود می رسد و افراد با آگاهی لازم سرمایه گذاری می کنند.

بازار در طرح توجیهی

برای اینکه بتوان مشخص کرد آینده ی محصول یا خدماتی که می خواهیم ارائه دهیم به چه صورت است ، باید مطالعاتی در این زمینه انجام گیرد که مطالعه ی بازار در طرح توجیهی است. بررسی روند گذشته ی محصول بسیار مهم است و در صورتی که اینده ی محصول مانند سال های گذشته باشد و همان روند را طی کند ، تا حدودی جوابگو خواهد بود زیرا هر ساله تغییرات زیادی در فرهنگ، سلیقه ی افراد، تحولات جمعیتی و.. رخ می دهد که می تواند بر آینده ی محصول مورد نظر تاثیر گذار باشد. پیش بینی تقاضا در سال های آینده با توجه به نرخ رشد جمعیت و نرخ رشد سرانه تا حدودی کارساز خواهد بود. برخی از کالا ها که برای تولید کالا های دیگر به کار می روند با توجه به کالا های واسطه مشخص می گردد که چه میزان تقاضا برای آن وجود دارد. با پیش بینی کالا های تولیدی با استفاده از محصول می توان پیش بینی را درباره ی فروش محصول داشت. در بخش بازار از طرح توجیهی ، بازار محصولات مشخص شده و میزان فروش برآورد می شود همچنین برای مجموعه هایی که خدمات ارائه می دهند نیز میزان خدماتی که ارائه می کنند بررسی می گردد و رقبا شناخته می شود.

توجیه پذیری فنی طرح توجیهی

یکی از مواردی که در طرح توجیهی به آن پرداخته می شود، بخش فنی است. در بخش فنی از طرح توجیهی ، امکان سنجی فنی صورت می گیرد. همان طور که می دانید برای شروع هر کسب و کاری نیاز به مهارت های فنی خاصی است و همچنین تجهیزات و فضای خاص را باید اختصاص داد. داشتن نیروی کار ساده یا ماهر ، دستگاه ها و تکنولوژی که برای کسب و کار نیاز است ، در بخش فنی قرار می گیرند. برای احداث محیط کسب و کار و تجهیزاتی که نیاز است، باید اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید این تجهیزات را در شروع کسب و کار آماده سازی کنید و مشخص شود که آیا امکان فراهم نمودن آن وجود دارد یا خیر.

طرح توجیهی

مالی طرح توجیهی

در طرح توجیهی ، بخشی به عنوان مالی وجود دارد که در این بخش ،سود مورد نظر بررسی می گردد و سود محقق می شود که آیا با این شرایط امکان رسیدن به سود مورد نظر انجام می گیرد. در تدوین طرح توجیهی ، کارشناسان و اقتصاد دانان اطلاعاتی را گردآوری و سازمان دهی می کنند. با استفاده از بررسی مالی می توان به میزان کسب سود پی برد که آیا به سود دلخواه می رسید یا خیر.

هر یک از بخش های طرح توجیهی مهم بوده و در راستای رسیدن به اهداف در کسب و کار در نظر گرفته شده است و طرح توجیهی باید حتما توسط مراکز متخصص نگارش شود تا دقیق و بروز باشد. ایده ها تجاری نیاز به برنامه ای دارند که مسیر را برای آن ها نمایان سازد. طرح کسب و کار باید به صورتی نوشته شود که در آن به تمام موارد مرتبط با کار اشاره شده باشد. استفاده از طرح توجیهی برای شروع یک کسب و کار ، شروع سرمایه گذاری و  یا ادامه ی روند یک کسب و کار فعال است. شما برای هر کسب و کاری می توانید از طرح توجیهی استفاده کنید زیرا در استفاده از طرح توجیهی محدودیتی وجود ندارد. شما برای کسب و کار های کوچک هم برای رسیدن به اهدافتان نیاز به برنامه دارید. مرکز مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا) یکی از مراکز معتبر ارائه دهنده ی خدمات طرح توجیهی است. این مجموعه از مهندسین و اقتصاددانان و متخصصین خبره بهره می برد تا بتواند بهترین انواع طرح توجیهی را ارائه کند. طرح توجیهی های ارائه شده توسط این مجموعه برای هر کسب و کار و فعالیت انجام می گیرد.

طرح توجیهی جامع

طرح توجیهی جامع اسنادی هستند که طولانی بوده و تا 70 صفحه تدوین می شود. طرح توجیهی جامع برای داشتن طرح اولیه برای شروع یک فعالیت مفید بوده و می توان آینده ی شغلی را تا چند سال مشخص کرد. بسیاری از شرکت ها و مجموعه ها از طرح توجیهی جامع بهره می برند. در طرح توجیهی جامع موارد زیر وجود دارد :

طرح توجیهی

  • محصولات و خدمات
  • طرح عملیات
  • تحلیل بازار خلاصه اجرایی
  • توضیحات شرکت
  • طرح مالی
  • تیم مدیریت
  • ضمیمه ها

استفاده از طرح توجیهی

همان طور که گفته شد برای شروع هر فعالیتی نیاز به برنامه ای است که تمام چالش های مسیر را برای ما نمایان سازد و درباره ی تمام موارد لازم برای شروع آن کسب و کار اطلاعات لازم را به دست آورده و در نهایت میزان سودی که با چنین شرایط کسب می شود را مشخص کند. این برنامه که طرح توجیهی نامیده می شود بسیار کاربردی است. تصور کنید شما با تکیه بر اطلاعات نسبتا کمی که درباره ی کسب و کار دارید ، سرمایه گذاری را شروع کنید. به دلیل این که اطلاعات دقیق درباره ی آن کسب و کار را ندارید ، ممکن است در مسیر متوجه اشتباه بودن سرمایه گذاری شوید و از ادامه ی آن منصرف شوید و یا کسب و کار را ادامه داده و با مشکلات روبرو شوید. در این زمان شما متضرر شده و سرمایه ی خود را ممکن است از دست دهید. افرادی که سرمایه گذاری را شروع می کنند. اصلی ترین هدفشان در کنار اهداف دیگر ، کسب سود مورد نظر است. در صورتی که شما زمان خود را برای سرمایه گذاری بگذارید و به سود دلخواه نرسید ، متوجه می شوید که زمان خود را به هدر داده اید. پس طرح توجیهی به شما کمک می کند که این اطلاعات را از قبل بدانید و بتوانید با دید آینده، سرمایه گذاری را شروع کنید. استفاده از طرح توجیهی برای ارائه ی ایده به موسسات برای دریافت تسهیلات مورد استفاده قرار می گیرد. برای دریافت تسهیلات نیاز است که ایده ی خود را به سازمان ها توضیح دهید و این کار دشوار است و اگر نتوانید به خوبی طرحتان را توضیح دهید ممکن است ایده ی شما رد شود و به همین از طرح توجیهی استفاده می شود تا بتوان این کار را انجام داد. همچنین برای جذب سرمایه گذار نیاز است که ایده ای را به هم توضیح دهید و با استفاده از طرح توجیهی می توانید به راحتی این کار را انجام دهید و اطلاعات دقیقی را به او بگویید.

مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا) یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده ی خدمات طرح توجیهی است. این مجموعه طرح توجیهی اقتصادی و کامل را متناسب با هر پروژه ای ارائه می نماید. در این مجموعه از معتبرترین اطلاعات استفاده می شود و این اطلاعات توسط متخصصین گردآوری می گردد.

 https://matsa.co/