در زمان های بسیار قدیم افراد به منظور انجام محاسبات ریاضی از ابزاری به نام چرتکه استفاده کرده و به کمک وسایلی ساده نظیر لوح های سنگی و تعدادی مهره، برای ساخت این وسیله اقدام می کردند. شکل ظاهری چرتکه در نواحی مختلف دنیا با دیگری متفاوت بوده و در حال حاضر نیز این وسیله از یک تخته چوبی، تعدادی میله به صورت عمودی و مهره های چوبی یا پلاستیکی ساخته می شود. امروزه نیز شرکت در کلاس های آموزشی چرتکه و انجام محاسبات به صورت ذهنی به یکی از پرطرفدارترین کلاس های آموزشی در زمینه ی ریاضیات تبدیل شده و بسیاری از افراد خصوصا کودکان در سنین پایین، در این کلاس ها ثبت نام می کنند.

مزایای شرکت در کلاس های آمادگی چرتکه در تهران

آموزش مهارت چرتکه به افراد خصوصا کودکان در سنین قبل از آغاز مدرسه، دارای بی شمار فایده بوده که از میان آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • بهبود عملکرد ذهن
  • درمان بیماری هایی چون اضطراب
  • فعال سازی همزمان دو نیمکره ی مغز
  • افزایش قدرت تخیل
  • بهبود مهارت ریاضی و محاسبات
  • افزایش اعتماد به نفس

چرا یادگیری مهارت چرتکه

دنیای ریاضیات بسیار گسترده بوده از این روی ممکن است این سوال ذهن افراد را به خود مشغول کند.

مهارت چرتکه برای کودکان در سنین کم بسیار مناسب است زیرا مسائل و محاسبات آن بسیار ساده و قابل فهم می باشد هم چنین این مهارت در عین سادگی دو نیمکره ی مغز را به طور همزمان درگیر کرده و تاثیر بسیار زیادی در هوش و حافظه ی افراد نیز می گذارد.

بهترین زمان یادگیری مهارت چرتکه

افراد می توانند در هر سنی برای یادگیری این مهارت اقدام کنند اما خوب است بدانید که مغز انسان تا سن ده سالگی به رشد نهایی خود می رسد از این روی بهترین زمان آموزش مهارت چرتکه، قبل از ده سالگی می باشد.

نکته: یادگیری در سنین پایین و دوران کودکی تاثیر بیشتری بر مغز افراد می گذارد.

کلاس های آمادگی چرتکه در تهران

یکی از بزرگ ترین دغدغه ی افراد خصوصا والدین، روش آموزش مهارت چرتکه به کودک می باشد خوب است بدانید که روش های گوناگونی به این منظور وجود داشته که در ادامه به صورت دقیق هر یک خواهیم پرداخت.

شرکت در کلاس های آموزشی حضوری: کلاس های آموزشی متعددی در تهران به منظور یادگیری این مهارت وجود دارد.

هم چنین والدین می توانند با استخدام معلم خصوصی مهارت چرتکه را به کودک خود آموزش دهند.

 به منظور انتخاب یک آموزشگاه مناسب و مربی توانمند، رعایت برخی ویژگی ها الزامی است.

آموزش بر اساس تکنیک: مهارت چرتکه بر اساس سه تکنیک دیداری، شنیداری و تصویر سازی به کودکان آموزش داده می شود.

ترتیب مراحل آموزش: در آغاز کار مربی میبایست شاگردان را به طور فیزیکی با ابزار چرتکه آشنا کرده و روش استفاده از آن را نیز به افراد بیاموزد.

خلاقیت در کلاس درس: اغلب شاگردان کلاس آمادگی چرتکه، کودکان زیر ده سال بوده از این روی خلاقیت مربی نقش بسیاری در یادگیری کودکان می گذارد.

بهتر است به منظور آموزش این مهارت به کودکان از رنگ ها، فلش کارت های آموزشی و انیمیشن نیز استفاده شود.

سنجش استعداد کودک: بررسی شاگردان به طور فردی در آغاز الزامی است با انجام این کار مربی از نقاط قوت و ضعف کودکان آگاه شده و بر اساس آن برنامه های آموزشی را ارائه می دهد.

کلاس های مجازی آمادگی چرتکه

کلاس های مجازی آمادگی چرتکه برای والدین شاغل گزینه ی بسیار مناسبی می باشد. در کلاس های مجازی کودکان با استفاده از تبلت و سیستم های کامپیوتری با مربی ارتباط برقرار می کنند. از جمله مزایای شرکت در کلاس های آموزشی مجازی می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

هزینه ی مقرون به صرفه: شرکت در کلاس های مجازی به دلیل نبود هزینه های جانبی نظیر رفت و آمد و غیره بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه می باشد.

دسترسی سریع و بدون مرز: افراد می توانند از هر شهر و هر جای دنیا به کلاس آموزشی مورد نظر خود متصل شده و فرآیند یادگیری را آغاز کنند.

راحتی و آرامش: بسیاری از کودکان در سنین پایین توانایی شرکت در کلاس های درس را نداشته از این روی می توانند در محیط منزل و با آرامش، کامل تحت آموزش قرار بگیرند.

پکیج های آموزشی

یکی دیگر از روش های آموزش مهارت چرتکه به کودکان استفاده از پکیج های آموزشی می باشد. این محصول از تنوع بسیار زیادی برخوردار بوده و در سطح های آموزشی گوناگون در بازار موجود است. عموما در پکیج های آموزشی اقلامی چون چرتکه، دفترچه محاسبات، فلش کارت های آموزشی و غیره نیز موجود می باشد.

مدت زمان یادگیری آموزش چرتکه

مدرت زمان یادگیری این مهارت بسته به استعداد کودک و روند کار هر آموزشگاه با دیگری متفاوت است اما به طور کلی آموزش در سه سطح انجام می شود.

سطح پایه: در این سطح مفاهیم اولیه و پایه ی چرتکه، نظیر  آشنایی با اعداد و روش جمع و تفریق به کودکان آموزش داده می شود.

معمولا سطح پایه در دو ترم به اتمام می رسد.

نکته: سطح مبتدی یا پایه تاثیر بسیار زیادی در مهارت کودک داشته بنابراین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

سطح متوسط: در این مرحله کودکان با محاسبات پیچیده تر نظیر ضرب و تقسیم آشنا می شوند.

سطح پیشرفته: در سطح پیشرفته کودکان با انجام محاسبات به صورت ذهنی آشنا می شوند.

سطح پیشرفته در دو یا سه ترم به اتمام می رسد.

چشم انداز یادگیری مهارت چرتکه

  • کودکان با یادگیری این مهارت توانایی انجام محاسبات ریاضی در کوتاه ترین زمان ممکن را داشته از این روی در بسیاری از امتحانات و آزمون ها عملکرد بهتری خواهند داشت.
  • مسابقات کشوری و جهانی چرتکه هرساله برگزار شده و جوایزی به افراد برتر اعطا می شود.
  • یادگیری مهارت چرتکه به کودکان با شرایط خاص نظیر اوتیسم و غیره سبب شده تا افراد عملکرد بهتری در مهارت ریاضیات داشته باشند.

کلام پایانی:

در این مقاله به بررسی مهارت چرتکه و کلاس های آمادگی چرتکه در تهران پرداخته ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه ی این مقاله و بررسی نکات مذکور، بهترین آموزشگاه و ماهر ترین مربی را انتخاب کنید. 

 https://tonomic.ir