یکی از اجزای کامپیوتر و لپ تاپ، کارت صدا اینترنال کامپیوتر است که ممکن است روی مادربورد و به اصطلاح آنبورد باشد و ممکن است کاربر برای افزایش کیفیت صدا، کارت صدای مجزا خریداری کرده باشد و روی اسلات‌های PCIe مادربورد نصب کرده باشد. استفاده از کارت صدای اکسترنال که بیرون از کیس یا لپ‌تاپ قرار می‌گیرد نیز یک گزینه‌ی دیگر است. مسأله و موضوع این مقاله این است که بهترین کارت صدا برای استودیو خانگی کدام است و آیا برای استفاده‌های معمول و بازی، به کارت صدای مجزا نیاز داریم؟!

در این مقاله به معرفی انواع کارت صدا می‌پردازیم و تاثیر کارت صدا در ضبط وکال و کیفیت پخش موسیقی و صدا را بررسی می‌کنیم. با ما باشید.

کارت صدا چیست؟

قبل از معرفی انواع کارت صدا بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که کارت صدا چیست و چه کاربردی دارد؟

وظیفه‌ی کارت صدا تبدیل کردن اطلاعات دیجیتال به سیگنال آنالوگ برای پخش کردن صدا از بلندگو یا اسپیکر است. به عنوان مثال زمانی که یک فایل mp3 را به کمک برنامه‌های پخش موسیقی نظیر VLC باز می‌کنیم، فایل صوتی دیکد می‌شود و از حالت فشرده خارج می‌شود و سپس به سیگنال آنالوگ تبدیل شده و سیگنال آنالوگ به بلندگو فرستاده می‌شود تا صدا پخش شود. نقش کارت صدا در این فرآیند، تبدیل سیگنال دیجیتال به سیگنال آنالوگ است.

بخش دیگری از کارت صدا که به میکروفون‌ها مربوط می‌شود، فرآیند برعکس یعنی تبدیل سیگنال آنالوگ به سیگنال دیجیتال را انجام می‌دهد.

سال‌ها پیش قدرت پردازشی کارت صداهای ارزان‌قیمت، پایین بود و حین ضبط صدا و آهنگسازی به کمک برنامه‌های DAW با مشکل لگ و تأخیر و تیک زدن روبرو می‌شدیم اما در حال حاضر کیفیت کارت صداهای ارزان نیز قابل قبول است.

انواع کارت صدا

سال‌ها پیش کارت صدا یک قطعه‌ی مستقل بود اما تدریجاً کارت صدا به بخشی از مادربورد تبدیل شده که به این نوع کارت صدا، کارت صدای آنبورد گفته می‌شود. در حال حاضر کیفیت و عملکرد کارت صدای آنبورد به قدری خوبی است که بسیاری از کاربران نیازی به خرید کارت صدای مجزا ندارند. در گذر زمان بخش مربوط به کارت صدا از سایر قسمت‌های مادربورد جدا شده و با ایزوله کردن، جلوی تداخل اکتریکی و ورود نویز گرفته شده تا کیفیت صدا مطلوب باشد. مهم‌ترین مزیت کارت صدای آنبورد، ارزان و در دسترس بودن آن است چرا که این روزها تقریباً هر مادربوردی دارای کارت صدای آنبورد است و هزینه‌ی تمام شده برای کاربر کاهش پیدا می‌کند. البته قیمت کارت صدا برای کامپیوتر در صورت انتخاب کردن کارت صدای ارزان، چندان زیاد نیست ولیکن حذف شدن یک قطعه، اسمبل کردن سیستم را ساده‌تر می‌کند.

دقت کنید که کارت صدا با استفاده از چیپ‌ست‌های مختلف ساخته می‌شود. انواع چیپ‌ست صوتی از نظر قابلیت‌ها و کیفیت، متفاوت است و این موضوع در کیفیت نهایی کارت صدای آنبورد و همین‌طور کارت صدای اکسترنال موثر است.

اما اشکالات کارت صدای آنبورد: اولین اشکال تداخل الکتریکی است که به آن اشاره کردیم. این اشکال هنوز هم به صورت کامل برطرف نشده و کاربرانی که به کیفیت صدا حساس هستند، از شنیدن صدای هیس مانند حین پردازش سنگین یا انتقال فایل و حتی در صفحه لود بازی‌ها گله دارند.

کارت صدا چیست؟ + معرفی انواع کارت صدا

اولین نقص و عیب کارت صدای آنبورد این است که مستقل از مادربورد نیست. در صورت خراب شدن کارت صدای آنبورد، با توجه به اینکه امکان جایگزین کردن آن وجود ندارد، می‌بایست مادربورد تعمیر شود و جستجو کردن در خصوص قیمت کارت صدا لپ تاپ و کامپیوتر بی‌فایده است.

نقص و عیب بعدی نداشتن انواع پورت برای وصل کردن هدفون‌ها و میکروفون‌های حرفه‌ای و استودیویی است. البته می‌توان از تبدیل استفاده کرد اما تبدیل‌ها نیز مشکلات خاص خود را دارند، به خصوص تبدیل‌هایی که کیفیت بالایی ندارند و قیمتشان پایین است. بعضی از کاربران صرفاً به دلیل همین نقص ساده، به دنبال خرید کارت صدا برای استودیو خانگی هستند و گاهاً از بهترین کارت صدای اکسترنال به جای کارت صدای داخل کیس و لپ تاپ استفاده می‌کنند.

نوع دوم کارت صدا، کارت صدای مجزا است که دو شکل اینترنال یا داخل کیس و اکسترنال یا بیرون کیس طراحی می‌شود. طبعاً برای لپ‌تاپ‌ها باید نوع اکسترنال را تهیه کرد. به نوع اکسترنال گاهی DAC یا مبدل دیجیتال به آنالوگ نیز گفته می‌شود.

بعضی از کارت صداهای اینترنال یا اکسترنال، امکان وصل کردن جک هدفون و میکروفون بزرگ و قطور را فراهم می‌کنند در حالی که معمولاً چنین جک بزرگی روی کارت صدای آنبورد مادربوردها وجود ندارد. این نوع جک در وسایل حرفه‌ای صدابرداری و پخش صدا مورد استفاده دارد و به همین جهت در انتخاب کارت صدا برای استودیو خانگی به وجود این نوع جک، توجه زیادی می‌شود.

قیمت کارت صدا لپ تاپ یا کامپیوتر که به صورت اکسترنال یا اینترنال باشد، بسته به امکانات و کیفیت، بسیار متنوع است و می‌بایست با توجه به بودجه، بهترین کارت صدای اکسترنال یا داخلی را انتخاب کرد و تناسب قطعات را در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر یک هدفون چند صد دلاری و بسیار مرغوب خریداری می‌کنید، بهتر است کارت صدا نیز حرفه‌ای و مرغوب باشد در حالی که اگر محدودیت بودجه دارید، بهتر است هر دو قطعه کیفیت متوسط داشته باشد.

کارت صدا چیست؟ + معرفی انواع کارت صدا

بعضی از کارت صداهای اکسترنال بخشی به اسم آمپلی‌فایر دارد که سیگنال آنالوگ را تقویت می‌کند تا صدا با کیفیت و قدرت بیشتری از بلندگو پخش شود در حالی که برخی دیگر، امپلی فایر ندارد.

کارت صدای اکسترنال از این جهت که قابل حمل است و می‌توان آن را به وسایل مختلف متصل کرد، بسیار مفید و کاربردی است در حالی که کارت صدای اینترنال تنها با باز کردن کیس در دسترس قرار می‌گیرد. دقت کنید که پس از اتصال کارت صدا به سیستم جدید، در مورد اینکه چگونه کارت صدا کامپیوتر را فعال کنیم جستجو کنید و برای دانلود و نصب درایور مربوطه اقدام کنید.

خرید بهترین کارت صدا برای کامپیوتر

در انتخاب کارت صدا برای کامپیوتر یا لپ تاپ، در درجه‌ی اول به نیازها توجه کنید و سپس بودجه را در نظر بگیرید. به عنوان مثال برای استفاده‌های معمول و حتی بازی کردن، کارت صدای اینترنال که جزوی از مادربورد باشد، کافی است و نیازی به خرید کارت صدای بهتر و باکیفیت‌تر وجود ندارد. اگر کیفیت صدا برایتان مهم است و بودجه نیز فراهم است، می‌توانید یکی از کارت صداهای اکسترنال یا اینترنت را خریداری کنید تا مشکلاتی مثل نویز رفع شود.

کارت صدا چیست؟ + معرفی انواع کارت صدا

خرید کارت صداهای گران‌قیمت و حرفه‌ای فقط برای استفاده‌هایی نظیر کارت صدا برای استودیو خانگی توصیه می‌شود. در مورد اینکه کارت صدا چیست و چه کاربردی دارد صحبت کردیم و مزیت کارت صدای اکسترنال نسبت به انواع داخل کیس را توضیح دادیم. در انتخاب بهترین کارت صدا برای کامپیوتری که برای آهنگسازی و صدابرداری استفاده می‌شود، معمولاً کارت صداهای حرفه‌ای و اکسترنال در اولویت است چرا که حجم کیس محدود است و در انتخاب کارت صدای حرفه‌ای که داخل کیس نصب شود، می‌بایست انواع کوچک‌تر که پورت‌های کمتری دارد را انتخاب کرد که شاید متناسب با نیازها نباشد.