اپل پنسل یکی محبوب‌ترین قلم‌های نوری یا به زبان دیگر استایلوس است. این استایلوس برای استفاده بهینه از آیپد پرو و آیپدهایی که در چند سال اخیر رونمایی شده، کاربرد دارد و آیپد را به تبلتی بهینه برای نقاشی و طراحی و همین‌طور جزوه نویسی تبدیل می‌کند. در کنار استایلوس یا قلم نوری، داشتن برنامه قوی و بهینه برای طراحی و یادداشت کردن نیز ضروری است.

اگر به فکر طراحی با اپل پنسل هستید یا می‌خواهید برنامه‌ای مناسب برای نوشتن با آیپد پیدا کنید، ادامه‌ی این مقاله را از دست ندهید چرا که می‌خواهیم چند مورد از بهترین برنامه‌های رایگان برای طراحی و نوشتن به کمک اپل پنسل را معرفی کنیم.

برنامه‌های زیادی برای نوشتن جزوه و یادداشت و همین‌طور طراحی و نقاشی به کمک آیپدها موجود است. بعضی از برنامه‌های قدیمی از اپل پنسل پشتیبانی نمی‌کنند، لذا اگر به اپلیکیشن طراحی برای ایفون یا آیپد بدون Apple Pencil نیاز داشته باشید می‌توانید از این نوع برنامه‌ها استفاده کنید. در مقابل بعضی از برنامه‌های معروف و مدرن امروزی، پولی است و با توجه به اینکه در این مقاله، معرفی برنامه طراحی برای ایپد از میان موارد رایگان است، برنامه‌هایی مثل Procreate را معرفی نمی‌کنیم.

برنامه جزوه نویسی آیپد Apple Notes

قبل از اینکه اپ استور را باز کنید و در مورد برنامه‌های طراحی و جزوه نویسی جستجو کنید، بهتر است برنامه‌ی رسمی اپل برای این مهم را بررسی کنید. Apple Notes به صورت کامل از اپل پنسل پشتیبانی می‌کند و با توجه به اینکه جزو اپ‌های اصلی آیفون و آیپد و سایر محصولات اپل است، سبک و بهینه است و کار کردن با آن ساده است. به علاوه اپل نوتس امکانات متنوعی برای انواع کاربردها دارد.

به عنوان مثال زمانی که صفحه قفل آیپد فعال است، اگر با اپل پنسیل روی آن ضربه بزنید، برنامه نوتس و یک یادداشت خالی باز می‌شود تا بتوانید سریعاً متن بنویسید یا طرحی بکشید. البته می‌توانید در تنظیمات برنامه نوتس، باز شدن آخرین یادداشت از طریق صفحه قفل آیپد را انتخاب کنید.

معرفی بهترین برنامه طراحی و جزوه نویسی آیپد با اپل پنسل

ظاهر برنامه نوتس اپل ساده و خلوت است، به همین علت کار کردن با آن حتی برای افراد مبتدی و کودکان ساده است. اما در عین حال همه‌ی امکانات ضروری برای طراحی و نقاشی و نوشتن جزوه در آن موجود است. شاید با وجود اپل نوتس نیازی به نصب برنامه جزوه نویسی آیپد نداشته باشید.

زمانی که با اپل پنسل در برنامه نوتس کار می‌کنید، با تپ روی آیکون مداد، نوار ابزار ظاهر می‌شود و می‌توانید به جای خودکار، ماژیک را انتخاب کنید و همین‌طور رنگ را تغییر بدهید. استفاده از ابزار Lasso برای انتخاب کردن بخش دلخواهی از صفحه و جابجا کردن آن نیز امکان‌پذیر است.

اپل نوتس جزو محبوب‌ترین برنامه‌های طراحی و نقاشی است. بعضی از کاربران اندروید که در مورد برنامه نقاشی ایپد پرو برای اندروید سوال می‌کنند، در حقیقت به اپلیکیشنی ساده و بهینه شبیه به اپل نوتس نیاز دارند.

نوشتن با آیپد در برنامه Notability

Notability یک برنامه برای جزوه نویسی ایفون و آیپد است که کاربری چندمنظوره دارد و البته بیشتر برای دانش‌آموزان و دانشجویان مناسب است. در این برنامه می‌توانید به راحتی بین اپل پنسل و کیبورد لمسی سوییچ کنید و در کنار تایپ کردن متن، فرمول بنویسید و شکل‌ها را روی صفحه رسم کنید. شاید نوشتن جزوه به صورت کلمه به کلمه با وجود قابلیت ضبط صدا بی‌مورد باشد! به همین علت در این برنامه قابلیت ضبط کردن صدا در پس‌زمینه هم پیاده‌سازی شده است.

معرفی بهترین برنامه طراحی و جزوه نویسی آیپد با اپل پنسل

حین نوشتن جزوه روی کاغذ A4 یا در صفحات کوچک دفتر، فضا محدود است در حالی که در این برنامه جزوه نویسی آیپد قابلیت اسکرول بی‌نهایت پیاده‌سازی شده به این معنی که می‌توانید یک صفحه بسیار طولانی داشته باشید و در طول جلسه تمام اطلاعات را فقط در یک صفحه طولانی بنویسید. البته خط مرز صفحات نیز نمایش داده می‌شود و اگر قصد داشته باشید که صفحه طولانی را به PDF تبدیل کرده و پرینت کنید، می‌توانید نواحی مرزی صفحات را خالی بگذارید. اگر از پس‌زمینه سفید خوشتان نمی‌آید یا به خطوط افقی برای مرتب‌تر نوشتن نیاز دارید، می‌توانید پس‌زمینه را تغییر بدهید. 

برای دانلود برنامه رایگان Notability به اپ استور مراجعه کنید، البته این اپ مثل بسیاری از برنامه‌های دیگر حالت پولی با امکانات بیشتر نیز دارد.

برنامه طراحی برای ایپد Linea Sketch

برنامه‌ی Linea Sketch یک برنامه نیمه حرفه‌ای برای طراحی است و در عین حال برای طراحی شکل‌های ساده یا به زبان دیگر Doodle بهینه شده است. در کنار طراحی شکل‌های ساده می‌توانید از قابلیت طراحی لایه‌های تصویر نظیر آنچه در ادوبی فتوشاپ و ایلوستریتور و غیره تجربه می‌کنیم، استفاده کنید. امکان جابجا کردن لایه‌ها و تغییر ابعاد و استفاده از خط کش خودکار برای اندازه‌گیری و برخی قابلیت‌های حرفه‌ای دیگر در Linea Sketch وجود دارد.

معرفی بهترین برنامه طراحی و جزوه نویسی آیپد با اپل پنسل

دقت کنید که اگر به برنامه جزوه نویسی برای آیپد نیاز داشته باشید هم می‌توانید از Linea Sketch استفاده کنید ولیکن حالت اسکرول بی‌نهایت که در Notability پیش‌بینی شده یا برخی امکانات جالب آن برای جزوه نوشتن، در این برنامه وجود ندارد. بهتر است خودتان سهولت استفاده از این برنامه برای طراحی را بررسی کنید چرا که رایگان است.

طراحی و ویرایش عکس با Luminar

گاهی اوقات طراحی با رسم شکل و خط و نوشتن متن انجام می‌شود و گاهی طراحی با ویرایش کردن عکس آغاز می‌شود. اگر به برنامه ویرایش عکس در آیپد با قابلیت پشتیبانی از اپل پنسل نیاز دارید، توصیه می‌کنیم که Luminar را امتحان کنید. این برنامه رابط کاربری ساده‌ای دارد و یکی از ویژگی‌های مهم آن، ابزارها و گزینه‌های کمکی مبتنی بر هوش مصنوعی است. به عنوان مثال قابلیت Structure AI به کمک هوش مصنوعی جزئیات و وضوح عکس را افزایش می‌دهد.

معرفی بهترین برنامه طراحی و جزوه نویسی آیپد با اپل پنسل

در این برنامه برخی امکانات پیشرفته ویرایش و بهینه‌سازی عکس مشابه فتوشاپ و برنامه‌های تخصصی موجود است، به عنوان مثال می‌توانید از منحنی‌ها برای تنظیم غلظت رنگ و کنتراست و روشنایی استفاده کنید یا با استفاده از فیلترها، عکس را بهینه و زیبا کنید. با این برنامه حتی می‌توانید عکس‌های خام با فرمت RAW را ویرایش کنید.

در تمام مراحل ویرایش و بهینه کردن عکس در برنامه Luminar می‌توانید از اپل پنسل کمک بگیرید. بهتر است این برنامه‌ی رایگان را تست کنید، البته ثبت نام در آن اجباری است.

Flow

اگر به اپلیکیشن طراحی برای ایپد و ایفون نیاز دارید، یکی از برنامه‌های خاص و جالب، Flow است. از ویژگی‌های خاص این برنامه می‌توان به نامحدود بودن عرض فضای طراحی اشاره کرد. لذا می‌توانید یک نقاشی یا طراحی بسیار عریض داشته باشید.

ویژگی جالب و کاربردی بعدی در برنامه Flow، قابلیت ساخت مجموعه ابزار دلخواه است. می‌توانید ابزارهایی که زیاد استفاده می‌کنید را در یک مجموعه قرار بدهید و با یک تپ ساده، به آن دسترسی داشته باشید تا سرعت کار بیشتر شود.

معرفی بهترین برنامه طراحی و جزوه نویسی آیپد با اپل پنسل

دقت کنید که این برنامه طراحی با اپل پنسل رایگان است اما با ثبت نام، قابلیت‌های اضافی نظیر دسترسی به فضای ابری برای ذخیره کردن فایل‌ها و همگام‌سازی فایل‌ها و همین‌طور ابزارها فعال می‌شود. به عبارت دیگر می‌توانید طراحی را در یک آیپد آغاز کنید و در آیپد دیگری که به همان حساب کاربری متصل است، کار را ادامه دهید.

برنامه نقاشی آیپد Pigment

بعضی از افراد و به خصوص کودکان به طراحی علاقه ندارند در حالی که رنگ‌آمیزی را دوست دارند. اگر جزو این افراد هستید و می‌خواهید با رنگ‌آمیزی طرح‌های آماده سرگرم شوید، برنامه‌ی Pigment را نصب کنید. در اپلیکیشن Pigment بیش از ۴ هزار طرح برای رنگ‌آمیزی موجود است و طبعاً هر سلیقه‌ای که داشته باشید، تعدادی طرح جالب پیدا خواهید کرد.

معرفی بهترین برنامه طراحی و جزوه نویسی آیپد با اپل پنسل

نکته‌ی جالب این است که دو حالت رنگ کردن در این اپ پیش‌بینی شده، حالت اول و ساده این است که با ضربه زدن به یک نقطه، تمام ناحیه‌‌ای که دور آن خط کشیده شده، رنگ می‌شود. درست شبیه به Paint ویندوز و بسیاری از اپ‌های دیگر.

حالت دوم که حرفه‌ای‌تر و پیشرفته‌تر است، رنگ زدن به صورت دستی به کمک اپل پنسل است. این اپ نیز رایگان است و حالت ثبت نامی نیز دارد.

شما کدام برنامه برای جزوه نویسی ایفون یا ایپد را می‌پسندید و ویژگی‌های مهم و خاص آن چیست؟

در مورد انتخهاب برنامه نقاشی ایپد چه اپی را توصیه می‌کنید؟