وضعیت بازار کار رشته فناوری اطلاعات مناسب است و بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی نیاز به جذب متخصص it دارند. کارشناسان فناوری اطلاعات به سازمان‌ها در زمینه کار با سیستم‌های کامپیوتری و استفاده از فناوری کمک می‌کنند.

راه‌اندازی، نصب، نگهداری و تأمین امنیت شبکه‌ها و سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در سازمان برعهده‌ کارشناسان IT است. این متخصصان، نحوه‌ استفاده از این تجهیزات را به پرسنل سازمان‌ها آموزش می‌دهند. در ادامه، به بررسی مهارت‌ های it مورد نیاز کارشناسان فناوری اطلاعات می‌پردازیم.

تعریف فناوری اطلاعات و ارتباطات

یک کارشناس IT که به عنوان کارشناس فناوری اطلاعات هم شناخته می‌شود، یک نیروی پشتیبان در واحد فناوری اطلاعات و سایر واحد‌ها بوده که از عملکرد صحیح شبکه‌ها و سرور‌ها و همچنین نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه‌ها اطمینان حاصل می‌کند. تمرکز روی تقویت مهارت‌ های it برای موفقیت در این شغل اهمیت زیادی دارد.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس فناوری اطلاعات می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://karbord.io/jobs/it

مدیران و کارشناسان IT وظیفه پیاده‌سازی، توسعه، پشتیبانی و مدیریت شبکه‌ها و سیستم‌ها را برعهده دارند. کارشناسان فناوری اطلاعات رویکرد‌های پیشرفته و جدید IT جهت ارائه خدمات فناوری اطلاعات را بررسی کرده و به اجرا و برنامه‌ریزی فرآیند بهینه‌سازی و تست عملکرد سیستم‌ها، داده‌ها و شبکه‌ها می‌پردازند.

کارشناسان IT می‌توانند پایگاه‌های داده و شبکه‌ها را پیکربندی کنند، نرم‌افزار‌های مورد نیاز کاربران را نصب کرده و به کاربران نهایی در زمینه حل مشکلات فنی رایانه‌ای کمک کنند. به طور کلی، یک کارشناس فناوری اطلاعات روی یک یا چند حوزه تخصصی تمرکز می‌کند؛ از جمله نگهداری سرور، مدیریت پایگاه داده و امنیت اطلاعات.

در دنیای پیشرفته امروزی، هر سازمان و شرکتی که از سیستم‌های رایانه‌ای برای انجام فرآیند‌های مختلف خود استفاده می‌کند، جهت حل و مقابله با مشکلات سیستمی نیاز به جذب کارشناس فناوری اطلاعات دارد.

اکثر کارجویان شغل کارشناس فناوری اطلاعات دارای حداقل مدرک کارشناسی در یک رشته فنی مثل مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر هستند.

بسیاری از متخصصان IT، در دوره‌های آموزشی تخصصی فناوری اطلاعات شرکت کرده و مدارک معتبری را اخذ می‌کنند که می‌تواند آن‌ها را از سایر رقبا متمایز کند؛ از جمله Cisco Certified Network Associate (CCNA Security)، حسابرسی سیستم‌های اطلاعاتی (CISA)، CompTIA Security+ و... . در برخی از سازمان‌ها، برای نیاز‌های منحصر به فرد IT و کار با تجهیزات تخصصی، آموزش در حین کار برای کارجو در نظر گرفته می‌شود.

برای تبدیل شدن به یک کارشناس IT موفق نیاز به مهارت‌های ارتباطی مؤثر، آشنایی گسترده با رویه‌ها و فرآیند‌های فناوری اطلاعات و ارتقای مداوم علم و دانش خود در زمینه IT دارید.

پس از آشنایی با هفت مهارت it یا همان مهارتهای هفتگانه icdl، سه جزء اصلی فناوری اطلاعات و بهترین مهارت‌ های کامپیوتری می‌توانید به آگهی‌های استخدامی کارشناس IT مراجعه کرده و رزومه خود را ارسال کنید.

مهارت‌های سخت و تخصصی کارشناسان فناوری اطلاعات

کارشناسان فناوری اطلاعات وظیفه حفظ و نگهداری از سیستم‌های رایانه‌ای یک سازمان را برعهده دارند و عملکرد سیستم‌ها را بهبود می‌بخشند تا تمامی کارکنان و پرسنل به نرم‌افزار‌های مورد نیاز برای انجام وظایف خود دسترسی داشته باشند. مهمترین مهارت‌های سخت و تخصصی یک کارشناس IT شامل موارد زیر است:

مدیریت پایگاه‌های داده

کارشناسان فناوری اطلاعات به گونه‌ای معماری پایگاه داده یک سازمان را طراحی می‌کنند که انواع داده‌ها به درستی ذخیره شوند و به آسانی در دسترس باشند. انجام این وظیفه می‌تواند شامل تنظیم مجوز‌ها، راه‌اندازی پروتکل‌های بازیابی و ذخیره‌سازی اطلاعات، پشتیبان‌گیری و حفظ یکپارچگی و امنیت داده‌ها هنگام انتقال باشد.

یک کارشناس IT از تخصص خود در زمینه کار با زبان‌ها و برنامه‌های پایگاه داده در سطح سازمانی جهت پشتیبانی از دسترسی به پایگاه داده‌ها استفاده می‌کند. مدیریت پایگاه‌های داده یکی از مهارت ‌های کامپیوتری پولساز به حساب می‌آید.

ارائه خدمات پشتیبانی

کارشناسان IT مستقیماً از تمامی کاربران سازمان پشتیبانی می‌کنند. پشتیبانی فنی آن‌ها می‌تواند شامل تشخیص و حل مشکلات دسترسی به داده‌ها یا اتصال به شبکه، کمک به راه‌اندازی یک نرم‌افزار یا سخت‌افزار، کمک به کاربران برای دسترسی به دستگاه‌های مشترک و درایو‌ها و پاسخ به سؤالات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باشد. ممکن است که در بعضی از سازمان‌ها، یک کارشناس IT به طور متمرکز جهت پشتیبانی از تکنسین‌ها و پرسنل استخدام شود.

نصب و پیکربندی شبکه‌ها

بسیاری از کارشناسان فناوری اطلاعات به صورت مستقیم با شبکه‌ها و سرور‌های یک سازمان سر و کار داشته و وظایفی نظیر راه‌اندازی، نگهداری و بهبود سیستم‌های رایانه‌ای را برعهده دارند. یک کارشناس IT این اطمینان را می‌دهد که همه کارکنان می‌توانند به شبکه‌های خارجی و داخلی متصل شده و به داده‌های تعیین‌شده برای هر کاربر دسترسی داشته باشند. همچنین این کارشناسان پیکربندی تنظیمات امنیتی شبکه را انجام داده و دستگاه‌های جانبی مثل اسکنر‌ها و چاپگر‌ها که معمولاً توسط چند کاربر استفاده می‌شوند را به یکدیگر متصل کنند.

مدیریت امنیت اطلاعات

کارشناسان فناوری اطلاعات، وظیفه حفظ امنیت اطلاعات در سراسر سازمان را برعهده دارند و شیوه‌های مختلفی را برای انجام این کار در نظر می‌گیرند؛ از جمله ایجاد رویه‌های امنیتی پایگاه‌های داده و نظارت بر گزارش‌های دسترسی. علاوه بر این، کارشناسان IT می‌توانند سیاست‌هایی برای امنیت ایمیل‌ها تعیین کرده، برنامه‌های آنتی‌ویروس را روی سیستم‌های رایانه‌ای راه‌اندازی کنند و پشتیبان‌گیری و بازرسی‌های دوره‌ای داده‌ها را جهت جلوگیری از دسترسی غیرمجاز و سرقت اطلاعات انجام دهند.

عیب‌یابی سیستم‌ها

کارشناسان IT با عیب‌یابی سخت‌افزار‌ها و سیستم‌ها، به خصوص هنگام به‌روزرسانی در سطح سازمانی یا پس از انتقال سرور، از واحد فناوری اطلاعات و سایر واحد‌ها پشتیبانی می‌کنند. یک کارشناس فناوری اطلاعات، مشکلات مربوط به نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌های جدید را شناسایی کرده و به سرعت مشکلات موجود را حل و از تأخیر جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، کارشناسان فناوری اطلاعات ممکن است گزارش‌هایی را درباره مسائل و مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سازمان تهیه کرده و به مدیر واحد فناوری اطلاعات ارائه دهند.

شما می‌توانید با خواندن کتاب آموزش مهارت‌ های مربوط به حرفه فناوری اطلاعات یا شرکت در دوره آموزشی مرتبط با انواع فناوری اطلاعات و انواع مهارت‌ های فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش و سایر مراکز آشنا شوید.

مهارت‌های نرم یک کارشناس یا مدیر it موفق

مهارت‌های نرم، به مهارت‌هایی گفته می‌شود که از مهارت‌های تخصصی مورد نیاز در یک رشته نیستند. اما برای موفقیت نیاز به تقویت این مهارت‌ها دارید.

اما تعریف مهارت نرم چیست؟ کافی است درباره هر حرفه از خود بپرسید: کدام مهارت‌های تخصصی و سخت برای انجام این کار مورد نیاز هستند؟ سپس آن مهارت‌ها را کنار گذشته و بگویید: چه مهارت‌های دیگری به انجام بهتر شرح وظایف افراد فعال در این حرفه کمک می‌کنند؟ هر مهارتی که در پاسخ به این سؤال به ذهنتان برسد، مهارت نرم (Soft Skills) به حساب می‌آید. در ادامه، به بررسی مهم‌ترین مهارت‌های نرم برای کارشناسان IT می‌پردازیم.

  • مهارت‌های ارتباطی: مهارت‌های ارتباطی برای توضیح جزئیات فنی به مخاطبان غیرفنی ضروری هستند. شما باید اطلاعات پیچیده را قابل درک کنید.
  • حل مسأله: در شغل فناوری اطلاعات همه چیز در مورد حل مشکلات است. خواه رفع اشکال باشد یا یافتن راه حلی برای رفع مشکلات سیستم، داشتن مهارت حل مسأله برای موفقیت در این شغل کلیدی است.
  • سازگاری: با توجه به تکامل مداوم فناوری، سازگاری اهمیت زیادی پیدا کرده است. باید از رویکرد‌های جدید استقبال کرده و متعهد به یادگیری مستمر باشید.
  • کار تیمی: همکاری در قلب اکثر پروژه‌های فناوری اطلاعات است. همکاری مؤثر و موفق با اعضای تیم، دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز پروژه‌ها را تضمین می‌کند.
  • هوش عاطفی: هوش عاطفی شامل درک احساسات خود و همکاران و مشتریانتان است که منجر به بهبود کار تیمی و برقراری روابط بهتر با مشتری‌ها می‌شود.
  • خلاقیت: تفکر خارج از چارچوب می‌تواند به ایجاد راه حل‌های نوآورانه در حوزه فناوری اطلاعات کمک کرده و شما را به یک نیروی کار ارزشمند و مفید برای هر تیم تبدیل کند.
  • مدیریت زمان: توانایی انجام کارآمد چندین کار و پروژه در موعد مقرر یک مهارت ضروری در محیط سریع شغل فناوری اطلاعات است.

جمع‌بندی

پیش‌بینی می‌شود که بازار کار شغل آی تی تا سال 2029 نزدیک به 11 درصد رشد داشته باشد. این میزان رشد، حدوداً 3 برابر میانگین رشد سایر مشاغل است. تقریباً همه سازمان‌های خصوصی و دولتی به جذب کارشناسان فناوری اطلاعات با مهارت ‌های it قوی نیاز دارند. در صورت کسب مهارت ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ذکرشده در این مقاله می‌توانید با درآمد بالا، بیمه و سایر مزایای شغلی در شرکت‌های معتبر مشغول به کار شوید.