اپل سال‌ها قبل با معرفی گوشی‌های آیفون،‌ انقلابی در دل دوست‌داران گوشی‌های با کیفیت بالا انداخت و این شور و غوغا کم و بیش تا به امروز نیز ادامه دارد. مشکل همیشگی اما، قیمت بالای آن مخصوصاً برای ما ایرانیان بوده است. در این روزهایی که پرچمداران شرکت‌های مختلف در رقابت پایاپای در برتری‌های سخت‌افزاری و قیمت‌های نجومی‌اند، یک گوشی مانند آیفون SE 2 یک نور امید برای دوست‌داران گوشی‌های قدرتمند اما مقرون به صرفه‌اند به شکلی که این گوشی قیمت مناسب را با مشخصات سخت‌افزاری عالی همراه کرده تا نظر طرفداران خود را بیش از پیش جلب کند.

  با ما همراه باشید تا آیفون جدید اپل را بهتر بشناسیم.

هدف اپل از عرضه این آیفون را می‌توان به شکل خلاصه این‌طور بیان کرد: یک آیفون با کمترین قیمت ممکن با حفظ کیفیت بالا. این گوشی به جرئت یکی از برترین آیفون‌های ساخته شده توسط اپل تا به امروز مخصوصاً برای کاربران ایرانی است. برای کسانی که پیش از این تجربه استفاده از آیفون ۸ را داشته‌اند می‌توان گفت که آن‌ها می‌توانند انتظار یک طراحی مشابه را داشته باشند.

مشخصات آیفون اس ای ۲

بدنه: آلومینیوم و شیشه گوریلا گلس

صفحه نمایش: ۴/۷ اینچی با رزولوشن ۱۳۴۴ در ۷۵۰ پیکسل

پردازنده: A13 Bionic دارای ۲ هسته‌ی ۲.۶۶ گیگاهرتزی Lightning و ۴ هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتزی Thunder

رم: ۳ گیگابایت

دوربین: دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.8 و دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی

باتری: ۱۸۳۱ میلی‌آمپرساعتی، شارژ سریع ۱۸ واتی و شارژ وایرلس

سایر ویژگی‌های خاص: حسگر اثر انگشت و اسپیکر استریو

طراحی آیفون SE 2020

همان‌طور که گفته شده، طراحی این گوشی با آیفون ۸ مو نمی‌زند و همان طراحی زیبا و ساده قبلی میهمان جیب شما خواهد بود. مقدار حاشیه‌های گوشی در مقایسه با گوشی‌های امروزی بسیار غیرعادی به نظر می‌رسد و فقط با گذشت چند سال از آیفون ۸، طراحی این گوشی قدیمی می‌نماید. صفحه نمایش ۴/۷ اینچی این گوشی ممکن است برای بسیاری از کاربران کوچک باشد اما هنوز هستند کاربرانی که ارگونومیک بودن آیفون برایشان مهم‌تر از صفحه‌نمایش‌های بزرگ باشد.

بررسی آیفون اس‌ ای جدید (iPhone SE 2020)

یکی از نکاتی که درباره این گوشی وجود دارد،‌ نبود جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون در آن است که ممکن است با توجه به هنجار به وجود آمده در مورد گوشی‌های جدید مورد عجیبی نباشد اما برخی از دوست‌داران موسیقی قطعا از نبود این ویژگی خوشحال نخواهند شد و این موردی است که باید هنگام خرید این گوشی آن را مد نظر داشته باشید، هرچند اپل همراه با آیفون SE 2 یک هدفون با درگاه لایتنینگ عرضه کرده است،‌ اما برخی می‌خواهد هنگام گوش دادن به موسیقی گوشی خود را شارژ کنند یا صرفا دلشان برای وجود این ویژگی تنگ می‌شود.

  • طراحی آشنا با ابعاد استاندارد اپل
  • رنگ‌بندی سیاه و سفید و سرخ
  • سایز صفحه نمایش کوچک است

بررسی سرعت iPhone SE 2020

از مهم‌ترین تفاوت‌های آیفون ۸ با آیفون SE 2 می‌توان به تفاوت سخت‌افزاری آن اشاره کرد، به شکلی که آیفون جدید اپل قدرت بالایی در اجرای روان برنامه‌های سنگین دارد و حتی در این زمینه قابل مقایسه با آیفون ۱۱ پرو است. تراشه A13 Bionic به اندازه‌ای قدرتمند است که می‌تواند پایاپای برخی لپ‌تاپ‌های در آزمون‌های مختلف عملکردی درخشان داشته باشد. درواقع این گوشی عملکردی بسیار برتر از آیفون ۸ در زمینه پردازشی دارد و شما می‌توانید به راحتی جدیدترین بازی‌های مخصوص گوشی را به صورت روان اجرا کنید.

بررسی آیفون اس‌ ای جدید (iPhone SE 2020)

عملکرد عالی در اجرای اپ‌ها

برنامه‌هایی که روی آیفون SE 2 اجرا شدند همگی بدون لگ و کندی، با سرعت بالایی اجرا شده و تجربه خوبی را به ما در استفاده از گوشی منتقل کردند. در زمینه دوربین گوشی اما، ۲ یا ۳ ثانیه طول می‌کشد تا گوشی تصاویر گرفته شده را پردازش کرده و نمایش دهد که می‌توان دلیل آن را سنگینی تصاویر و کیفیت بالای آن دانست ولی در مجموع می‌توان گفت مشکل خاصی در این زمینه برای کاربر ایجاد نخواهد شد هرچند که کاربرانی که به دنبال حداکثر قدرت سخت‌افزاری ممکن هستند بهتر است به فکر آیفون ۱۱ پرو باشند،‌ زیرا به نظر می‌رسد اپل برای صرفه‌جویی در مصرف باتری در این گوشی قدرت تراشه A13 Bionic را محدود کرده است،‌ نکته جالب آن‌جا است که حتی با محدودسازی توان پردازشی، ما همچنان شاهد عملکرد نه چندان مناسب عمر باتری در این گوشی هستیم که در بخش بررسی باتری به آن به شکل مفصل خواهیم پرداخت.

اپل همچنین برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز در این گوشی یک رم ۳ گیگابایتی پرسرعت قرار داده است که نسبت به همتای گران‌قیمت‌تر خود ۱ گیگابایت رم کمتری دارد که البته برای کاربران عادی تفاوت آنچنانی را ایجاد نخواهد کرد و شما در مولتی‌تسکینگ یا اجرای هم‌زمان چند برنامه به مشکل خاصی بر نخواهید خورد.

بررسی کیفیت دوربین آیفون SE جدید

 

بررسی آیفون اس‌ ای جدید (iPhone SE 2020)

دوربین آیفون SE 2 نیز مانند آیفون ۸ بوده و دارای رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل است که دارای یک محافظ از جنس یاقوت کبود برای ماندگاری بیشتر است. با این که تأییدیه رسمی از اپل در زمینه یکسان بودن لنز دوربین آیفون ۸ با آیفون SE 2 وجود ندارد، اما از آن‌جا که رزولوشن تصویر برداری همچنان ۱۲ مگاپیکسل بوده و گشادگی دیافراگم نیز F/1.8 باقی مانده است، می‌توان نتیجه گرفت احتمالاً این همان لنز قبلی آیفون ۸ با تغییرات اندک است.

سوالی که ممکن است در این میان پیش آید آن است که آیا با توجه به یکسان بودن تقریبی دوربین‌های این دو گوشی، می‌توان گفت که کیفیت تصویر آیفون SE 2020 با آیفون ۸ یکسان است؟

پاسخ خیر است، اپل با قراردادن تراشه A13 Bionic در گوشی جدید خود، پردازش تصویر را بروزرسانی کرده و الگوریتم به‌کار رفته در آن را بهبود بخشیده است، به شکلی که با مقایسه تصاویر ثبت شده توسط این دو گوشی می‌توانید به راحتی به برتری تصاویر ثبت شده توسط SE 2020 اذعان کنید. برای مثال می‌توان گفت که گوشه‌های اجسام واضح‌تر و بهتر و نورپردازی نیز به شکل کامل‌تری انجام می‌شود.

تصاویر ثبت شده توسط آیفون SE گرمی کمتری نسبت به آیفون XS دارند، تصاویر گرم‌تر جذابیت بیشتری در چشم انسان دارد اما برخی ثبت دقیق‌تر تصویر را ترجیح می‌دهند. درمجموع تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی تفاوت عظیمی با برترین‌های بازار ندارد، هرچند شما قابلیت‌هایی مانند ثبت تصاویر فوق عریض یا زوم ۲ برابری را نخواهید داشت، اما با توجه به قیمت این گوشی می‌توان عملکرد کلی آن را بسیار خوب ارزیابی کرد.

تصویربرداری در شب، هرچند قابل رقابت با برترین‌های بازار مانند آیفون ۱۱ یا گلکسی نوت ۱۰ نیست اما در رده قیمتی خود به اندازه کافی مناسب است. در بخش زیر می‌توانید تفاوت دو گوشی آیفون ۱۱ پرو و آیفون SE را ببینید.

آیفون اس‌ای ۲

آیفون ۱۱ پرو

زمانی که قیمت آیفون جدید اپل را در نظر گرفته و کیفیت این دو گوشی در تصویر برداری را مقایسه کنیم احتمالا نتیجه می‌گیریم که با توجه به آن که قیمت آیفون SE ثلث همتای خود است و تفاوت چندانی نیز در کیفیت تصاویر عادی وجود ندارد، دوربین این گوشی قابل قبول بوده و می‌توان از تفاوت کیفیت آن با آیفون ۱۱ مکس چشم‌پوشی کرد و الگوریتم پردازشی جدید اپل را تحسین کرد که قابلیت ثبت تصاویر خوب را با قیمت پایین به این گوشی بخشیده است.

در ادامه می‌توانید نمونه‌هایی از تصاویر ثبت شده توسط این گوشی را ببینید:

می‌توان توانایی دوربین آیفون SE در ثبت دقیق جزئیات صورت و لباس را در این تصویر دید

بررسی آیفون اس‌ ای جدید (iPhone SE 2020)

بررسی آیفون اس‌ ای جدید (iPhone SE 2020)

بررسی آیفون اس‌ ای جدید (iPhone SE 2020)

دوربین جلو در این گوشی نیز تصاویر قابل قبولی را با لنز ۷ مگاپیکسلی خود ثبت می‌کند، هرچند قابلیت slofie یا ویدیوی صحنه آهسته سلفی در آن وجود ندارد. کیفیت تصاویر ثبت شده در مجموع خوب است، عکس‌ها با جزئیات مناسبی ثبت شده و نورپردازی صورت در آن به خوبی انجام می‌شود و می‌توان گفت که حتی در شرایط نوری نامناسب نیز تصاویر نسبتا خوبی ثبت می‌شود.

بررسی آیفون اس‌ ای جدید (iPhone SE 2020)

کیفیت فیلم‌برداری توسط آیفون جدید اپل نیز کم و بیش همانند آیفون‌های دیگر است و توانایی ضبط ویدیوهای باکیفیت با وضوح 4K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه داراست هرچند ویدیوهای ضبط شده در نور کم چنگی به دل نمی‌زند.

  • تصویربرداری باکیفیت بالا
  • ضبط ویدیو با کیفیت‌های مختلف
  • کیفیت عکس و ویدیو در روشنایی کم جالب نیست.

عمر باتری آیفون SE جدید

ظرفیت باتری آیفون SE مشخص نیست زیرا اپل هیچ‌گاه این ویژگی را به صورت رسمی معرفی نمی‌کند اما می‌توان گفت که با توجه به ظرفیت ۱۸۲۱ میلی‌آمپرساعتی آیفون ۸ و طراحی یکسان آن با گوشی آیفون SE ظرفیت باتری در هر دو کم و بیش یکسان است.

  با توجه به تراشه A13 Bionic و آی‌او‌اس ۱۳.۴ در آیفون SE انتظار می‌رود که این گوشی عملکردی بهتر در زمینه عمر باتری داشته باشد اما در عمل این گوشی عمر باتری نسبتاً کوتاهی دارد و باید شارژر خود را همراه داشته یا به فکر یک پاوربانک باشید زیرا روشنایی بالای صفحه نمایش و ظرفیت کم باتری عوامل مصرف سریع باتری گوشی شما در کسری از روز هستند.

سرعت شارژ باتری توسط شارژر خود گوشی به شکل ناامید کننده‌ای کند است و باید برای شارژ شدن گوشی خود بیش از ۲ ساعت صبر کنید هرچند درصورت استفاده از فناوری شارژ سریع می‌توان زمان را به ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه کاهش داد.

  • فناوری‌های شارژ بی‌سیم و شارژ سریع برای آیفون SE یک باید است
  • عمر باتری تقریبا یک روز کاری
  • تراشه A13 Bionic به وضع بد باتری کمکی نمی‌کند

تراشه A13 Bionic به وضع بد باتری کمکی نمی‌کند

 

آیا خرید آیفون SE 2020 تصمیم خوبی است؟

درمجموع اگر شما به دنبال یک آیفون قدرتمند با سخت‌افزار و دوربین قوی به همراه قیمت مناسب هستید و آن‌را برای چند سال بیشتر نگاه نخواهید داشت و یک گوشی با وزن سبک و ارگونومی مناسب را ترجیح می‌دهید، گوشی آیفون SE بهترین انتخاب برای شما است.

در صورتی که به‌دنبال بهترین دوربین در بین تمامی آیفون‌ها هستید و به کیفیت تصویربرداری با کیفیت عالی بوده و عمر بالای باتری برای شما موردی غیرقابل حذف است، شاید بهتر باشد به گزینه‌های دیگری فکر کنید.

بررسی آیفون اس‌ ای جدید (iPhone SE 2020)