شرکت اینتل از نسل دهم پردازنده خود با عنوان Comet Lake رونمایی کرد. این قطعات جدید همچنان از لیتوگرافی 14 نانومتری که در سری ۶۰۰۰ یا Skylake که چند سال قبل معرفی شده، بهره می‌برند. اما بهینه‌سازی‌های مختلفی صورت گرفته که آن را تبدیل به یک گزینه مناسب برای بروزرسانی رایانه تبدیل کرده است.

قبل از هر چیزی بگذارید بگوییم که اینتل چند روز است که از ۳۲ محصول از نسل دهم محصولاتش پرده برداری کرد و که در آن از سلرون تا i9 10900K وجود دارد که در این مقاله فقط برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

با توجه به این، شما احتمالاٌ از لیست زیر در می‌یابید که بیشتر تراشه‌ها فقط نسخه‌های مختلف یک تراشه‌اند، یعنی مدل‌های مختلف به شکل استاندارد در دسته‌های T و KF و T ارائه شده‌اند. مانند نسل‌های قبل، K به معنی Unlocked است، F به معنی CPU غیریکپارچه است پس نسخه KF یک ورژن باز بدون پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع یا به اختصار iGPU است و نسخه T مدل‌های کم‌قدرت با توان طراحی حرارتی 35 وات هستند.

نسل دهم پردازنده‌های دستاپی اینتل با نام کامت لیک معرفی شدند

Core i9-10900K سرآمدترین نسخه نسل دهم است که جایگزین i9-9900K شده است. این قطعه طراحی ۱۰ هسته‌ای/۲۰ تردی دارد با کلاک پایه ۳.۷ گیگاهرتز و بوست کلاک ۵.۱ گیگاهرتز عرضه می‌شود.

اینتل در این نسل با معرفی Turbo Boost Max 3.0 گامی فراتر از پیش نهاده به این صورت که اگر دمای CPU کمتر از ۷۰ درجه سلسیوس باشد، یک هسته مشخص هنگامی که در حال پردازش‌های سبک‌تر باشد می‌تواند از قابلیت Turbo Boost Max 3.0 استفاده کند.

مدل 10900K می‌تواند با استفاده از Turbo Boost Max 3.0 سرعتش را تا ۵.۲ گیگاهرتز بالا ببرد. استفاده از Thermal Velocity Boost دو حالت دارد: اگر فقط یک هسته زیر بار پردازشی سنگین باشد، سرعتش به ۵.۳ گیگاهرتز می‌رسد و اگر در حالت پردازش چندهسته‌ای باشد، سرعت هسته‌ها به ۴.۸ گیگاهرتز می‌رسد.

مشخصات پردازنده‌های کامت لیک

مدل 10900K یک قطعه با توان طراحی حرارتی 125 وات است. اما مثل تراشه‌های قبلی، شما با استفاده از برخی مادربوردها می‌توانید این محدودیت‌ها را دور بزنید. اکنون در بازار، مادربورد با قابلیت پشتیبانی DDR4-2933 یا به بیان دیگر رم‌های DDR4 با سرعت ۲۹۳۳ مگاهرتز یافت می‌شود و همان‌طور که گفتیم، می‌توانید از حافظه‌های سریع‌تر استفاده کنید و مشکلی ایجاد نخواهد شد. قیمت برای شرکت‌های تولید کننده محصولات رایانه‌ای  ۴۸۸ دلار است، و طبیعتاً این قیمت برای مصرف‌کننده عادی کمی بالاتر است. اینکه قیمت نسخه پیشرفته‌تر 10900K تفاوت چندانی با 9900K ندارد، آن را بسیار باارزش می‌کند، حتی اگر تکنولوژی جدید آن را نادیده بگیریم.

مدل 10700KF جالب‌ترین مدل سری Core i7 است، در اصل این نسخه مدل 9900K با همان طراحی ۸ هسته‌ای ۱۶ نخی است و سرعتش تا کمی بیش از ۵ گیگاهرتز بالا می‌رود، ولی با قیمت بسیار مناسب ۳۴۹ دلار. البته انتظار چیز فوق‌العاده‌ای را نداشته باشید، همان تراشه قدیمی با قیمتی به غایت مناسب‌تر است. مدل 10700F هم ممکن است برای برخی که علاقه‌ای به اورکلاکینگ ندارند مدل مناسبی باشد.

نسل دهم پردازنده‌های دستاپی اینتل با نام کامت لیک معرفی شدند

در سری عامه‌پسند i5، مدل 10600KF با طراحی ۶ هسته‌ای و سرعت کلاک ۴.۱ الی ۴.۸ گیگاهرتز می‌شود. در این سری قابلیتی مانند Turbo Boost max عرضه نشده و این ویژگی‌ها منحصر به دسته‌های i7 و i9 هستند. سرعت حافظه رم پشتیبانی شده هم DDR4-2666 است که برای کسی مشکلی ایجاد نمی‌کند. هرچند قیمت میانگین این سری بیشتر از مدل Ryzen 5 3600 شرکت AMD است ولی باید به یاد داشته باشیم که شرکت اینتل در بخش سرعت کلاک و اکنون در تعداد هسته و تعداد تردهای پردازشی مسلماً بهتر از AMD عمل کرده است. حال باید ببینیم این افزایش قیمت واقعاً لازم بود یا نه و اینکه آیا ADM هم قیمت خود را بالا می‌برد یا نه.

نسل دهم پردازنده‌های دستاپی اینتل با نام کامت لیک معرفی شدند

مدل 10400F هم گزینه عالی برای کسانی است که به دنبال گزینه ارزان‌تر می‌گردند. هرچند این مدل از اورکلاکینگ پشتیبانی نمی‌کند، اما با قیمت 150دلار بیش از این هم نباید انتظاری داشت.

سری i3 در مقایسه با بقیه خیلی چنگی به دل نمی‌زند. تمام نسخه‌های این سری دارای Hyperthreading هستند اما دیگر نسخه‌های آنلاک به فروش نمی‌رسند و با قیمت پایه ۱۳۰ دلار همه مدل‌های این سری از مدل Ryzen 3 3100 جدید شرکت ADM با قیمت ۹۹ دلار گران‌تر هستند.

البته نسل سری سلرون همچنان منقرض نشده و این پردازنده‌های دو هسته‌ای همچنان برای کسانی که دنبال یک پردازنده معمولی هستند تا داخل کیسشان قرار دهند تولید می‌شوند، اما اگر می‌توانید کمی بیشتر خرج کنید، گزینه‌های خیلی بهتری برای خریداری در بازار وجود دارد.

با وجود قیمت‌های مناسب‌تر امسال، تمامی نسخه‌های نسل دهم (به جز دو نسخه از مدل سلرون) از ویژگی Hyperthreading برخوردارند. در گذشته اینتل این قابلیت را برای فقط برای پیشرفته‌ترین مدل‌های خود ارائه می‌داد در حالی که نسخه‌های پرفروش i5 و i7 از قابلیت پردازش نخی همزمان برخوردار نبودند. این در حالی بود که ADM در سری Ryzen علاوه بر ارائه قابلیت اورکلاکینگ و آندرکلاکینگ، تقریباً برای تمام مدل‌ها پردازش نخی همزمان را هم ارائه می‌داد.

امسال ما شاهد دو تغییر مهم در سری جدید شرکت اینتل هستیم: قیمت‌ها و Hyperthreading. لیست بلند بالای نسخه‌های متنوع (حتی برخی اوقات بیش از حد متنوع) پردازنده‌ها با نسخه‌های آنلاک یا لاک یا با GPU یا بدون آن واقعاً زیادی و اضافه است. دیگر وقت آن رسیده که اینتل دست از سر نسخه‌های locked بردارد و همچنین نسخه‌های متفاوت با پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع در سری‌های i5 به بالا، چون در آن سطح نبود این ویژگی واقعا اشتباه است.

نسل دهم پردازنده‌های دستاپی اینتل با نام کامت لیک معرفی شدند

و البته امسال هم ما یک سری جدید از سوکت‌ها و چیپ‌ست‌های مختلف داریم. نسخه‌های جدید فقط با سوکت LGA-1200 سازگاری دارند، پس هیچ مادربورد قدیمی‌ای قابلیت دریافت این پردازنده‌ها را ندارد. سوکت جدید شاخک‌های اضافی دارد که در حال حاضر از آن‌ها استفاده نمی‌شود. اما به احتمال زیاد در آینده قابلیت‌های جدیدی را برای این سوکت معرفی خواهند کرد، مثل پشتیبانی از PCle 4.0. همچنین، شما به مادربوردی با چیپ‌ست متفاوت نیاز دارید، مادربوردهایی با چیپ‌ست Z490 (برای کسانی که اورکلاکینگ نیاز دارند)، B460 یا H470. بعضی از این مادربوردها از PCle 4.0 پشتیبانی می‌کنند اما استفاده از این قابلیت ممکن نیست چرا که این سیستم در نسل بعدی سری Rocket Lake به بازار می‌آید.