مشکل شارژ نشدن آیفون دلایل و راه حل‌های مختلفی دارد. شاید کلگی شارژ خراب شده باشد و شاید کابل شارژ پارگی پیدا کرده باشد. ممکن است فیش‌ها یا پورت‌ها خراب شده باشد. اما گاهی اوقات مشکل صرفاً این است که پورت شارژ یا فیشی که در آن جا می‌خورد، گردوخاک گرفته یا چربی روی آن جمع شده است. در این صورت ممکن است باتری آیفون شارژ نشود یا با سرعت پایین‌تر از حد معمول شارژ شود.

در ادامه‌ی مطلب به بررسی این مشکل و روش تمیز کردن پورت می‌پردازیم.

همیشه به تمیز بودن پورت شارژ و فیش‌ها توجه کنید

زمانی که وسایل همراه شارژ نمی‌شوند، اولین چیزی که باید چک کرد، متصل بودن شارژر یا به اصطلاح کلگی شارژ به برق است و گام دوم چک کردن پورت‌ها و اتصالات.

اگر فیش USB یا هر نوع فیش دیگری، به اندازه‌ی کافی در پورت مربوطه محکم نشده باشد، طبعاً ممکن است باتری گوشی شارژ نشود یا با سرعت پایینی شارژ شود. اما قبل از محکم کردن فیش در پورت شارژ، بهتر است نگاهی به آن بیاندازید و اگر گرد و خاک، اجسام لاستیکی چسبنده یا چربی داخل پورت دیده می‌شود، فیش را فشار ندهید که مشکل بیشتر شود!

اگر همیشه به تمیز بودن پورت‌ها توجه کنید، تمیزکاری ساده و سریع خواهد بود اما اگر مدت زیادی پورتی را تمیز نکنید و همیشه با فشار آوردن به فیش، فرآیند شارژ کردن گوشی را استارت بزنید، در نهایت نه تنها فیش کابل شارژ بلکه پورت شارژ آیفون هم خراب می‌شود و نیاز به تعویض دارد که این روزها هزینه‌ی آن سرسام‌آور است!

موضوع فقط آیفون نیست، در گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی و وسایل جانبی نظیر هارد اکسترنال و دی‌وی‌دی رایتر اکسترنال، فلش‌درایو USB و غیره هم باید به تمیز بودن پورت‌ها توجه کرد.

تمیز کردن پورت لایتنینگ آیفون

حتی اگر ظاهر فیش و پورت شارژ تمیز به نظر می‌رسد هم گاهی اوقات باید آن را تمیز کرد چرا که وجود چربی بین سطوح فلزی، هدایت الکتریکی را کم و بیش مختل می‌کند. شاید می‌پرسید که

چربی از کجا آمده است؟

زمانی که گوشی را در جیب می‌گذارید یا در دست می‌گیرید، تعرق پوست بدن موجب جمع شدن چربی و رطوبت روی سطوح فلزی پورت شارژ می‌شود. البته در کوتاه‌مدت مشکلی پیش نمی‌آید اما در درازمدت، مقدار چربی قابل‌توجه خواهد بود.

خوشبختانه چربی‌زدایی بسیار ساده است و با مواد شیمیایی که به راحتی در دسترس است، انجام می‌شود. قبل از چربی‌زدایی اگر داخل پورت اجسام پارچه‌ای، لاستیکی یا غیره جمع شده، آن را با جسمی نوک‌تیز از جنس چوب یا پلاستیک خارج کنید. حتی می‌توانید با جاروبرقی گردوخاک و اجسام درشت‌تر که هنوز در پورت سفت و محکم نشده را بیرون بیاورد.

اگر از سوزن فلزی استفاده می‌کنید، دقت کنید که به پین‌های داخل پورت فشار وارد نکنید چرا که به راحتی خم شده و آسیب می‌بینند. علاوه بر این از سوزنی با روکش عایق استفاده کنید که اتصالی بین پین‌ها رخ ندهد که خطرناک است!

آیفون شارژ نمی‌شود؟ پورت شارژ را با پین و قلمو و تینر تمیز کنید!

گام بعدی استفاده از قلموی نرم و کوچک است که معمولاً در فروشگاه‌های لوازم نقاشی یا لوازم تحریر یافت می‌شود. کافی است قلمو را به اندکی الکل یا تینر فوری آغشته کنید و آن را داخل پورت شارژ کرده و بچرخانید. دقت کنید که مقدار زیادی تینر یا الکل روی قلمو جمع نشده باشد چرا که در صورت نفوذ به داخل گوشی، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. قلمو را صرفاً اندکی مرطوب کنید چرا که مقداری کمی تینر یا الکل، برای تمیزکاری چربی‌ها کافی است.