بازی‌های امروزی بسیار گرافیکی و حجیم‌تر از بازی‌های چند سال پیش است. ظرفیت حافظه داخلی کنسول‌های بازی و کامپیوترهای گیمینگ نیز بیشتر شده است اما به هر حال ممکن است گیمر پس از خرید کنسول بازی ایکس باکس سری اس یا ایکس، با مشکل کمبود حافظه روبرو شود. خوشبختانه حافظه ایکس باکس سری ایکس یا ایکس باکس سری اس قابلیت ارتقا دارد.

در این مقاله به نحوه افزایش حافظه ایکس باکس سری اس و قیمت کارت حافظه ایکس باکس سری اس یا ایکس می‌پردازیم. با اینتوتک همراه باشید.

مشکل ظرفیت کم اس اس دی ایکس باکس سری اس یا ایکس 

کنسول‌های بازی پلی استیشن و ایکس باکس معمولاً پس از چند سال هک می‌شوند و این موضوع برای گیمرهای ایرانی که چندان به قوانین کپی رایت معتقد نیستند، بسیار خوب است چرا که با کمترین هزینه و تا جایی که فضای خالی وجود داشته باشد، بازی نصب می‌کنند و شاید با مشکل کمبود حافظه روبرو شوند.

ظرفیت حافظه داخلی کنسول‌های بازی امروزی بیشتر است اما در مقابل حجم بازی‌ها نیز بیشتر شده است. بنابراین شاید جهت خرید کنسول بازی که ظرفیت حافظه آن ۵۱۲ گیگابایت باشد، ایده‌ی خوبی نباشد به خصوص که بخشی از این فضا، به سیستم عامل اختصاص پیدا می‌کند. به عنوان مثال ایکس باکس سری اس با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت، عملاً ۳۶۴ گیگابایت فضای خالی در اختیار کاربر قرار می‌دهد که فقط برای نصب کردن چند بازی گرافیکی و حجیم کفایت می‌کند. حجم بعضی از بازی‌های امروزی بیش از ۱۰۰ گیگابایت است و شاید ۳۶۰ گیگابایت فضا، فقط برای ۴ بازی کافی باشد!

شاید بگویید که بازی‌های مخصوص کنسول‌های جدید نظیر ایکس باکس سری ایکس یا سری اس و همین‌طور پلی استیشن ۵ هزینه‌ی زیادی دارد و معمولاً گیمر چند بازی به صورت هم‌زمان نصب نمی‌کند اما توجه کنید که کنسول بازی فقط مخصوص بازی نیست، فیلم گرفتن از بازی‌ها برای استریم کردن و تماشای ویدیو نیز از کاربردهای آن است. با فیلم گرفتن از بازی‌ها و نیز دانلود تعداد زیادی فیلم و ویدیوی حجیم و به خصوص فیلم‌های 4K، حافظه کنسول بازی به سرعت پر می‌شود.

۲ روش افزایش حافظه ایکس باکس سری اس و ایکس

برای حل مشکل کمبود حافظه ایکس باکس سری اس یا سری ایکس ۲ راهکار ساده وجود دارد:

  • راه اول استفاده از درایوهای اکسترنال است، به عنوان مثال فلش درایو USB و از آن بهتر، هارد اکسترنال با ظرفیت بالا. می‌توانید فایل‌های مولتی‌مدیا مثل فیلم و عکس را روی هارد اکسترنال نگهداری کنید.
  • روش بعدی استفاده از اسلات کارت حافظه در پشت کنسول است که البته هر نوع هارد و اس‌اس‌دی با آن سازگار نیست.

هر دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند، روش اول که استفاده از هارد اکسترنال است، هزینه‌ی کمتری دارد و می‌توانید به راحتی هارددیسک با ظرفیت چند ترابایت خریداری کنید. اما اشکال این روش در سرعت کم هارددیسک است، به طوری که نمی‌توانید بازی‌های حجیم و گرافیکی که برای ایکس باکس سری اس یا ایکس بهینه شده را روی هارد اکسترنال یا SSD اکسترنال بریزید و اجرا کنید. در واقع اگر درایو SSD اکسترنال بخرید هم با محدودیت سرعت پورت USB 3.0 دست و پنجه نرم‌ می‌کنید که چند برابر کمتر از حداکثر درایوهای SSD امروزی است. لذا خرید بهترین هارد برای کنسول ایکس باکس سری اس از نظر سرعت گزینه‌ی خوبی نیست و بهتر است در مورد بهترین SSD برای ایکس باکس سری اس یا ایکس جستجو کنید.

بسیاری از کاربران ایرانی و فروشندگان از عبارت هارد SSD استفاده می‌کنند که یک اشتباه رایج است! هارددیسک با SSD متفاوت است و ممکن است منظور فروشنده از هارد SSD، همان SSD باشد و نه هارددیسک کم‌سرعت.

برای استفاده از اسلات کارت حافظه، می‌توانید از اسلات اکسپنشن سیگیت یا وسترن دیجیتال که تحت لیسانس مایکروسافت ارایه شده استفاده کنید. در این صورت می‌توانید بازی‌های بهینه شده را روی کارت حافظه ذخیره کرده و مستقیماً اجرا کنید در حالی که اگر از پورت‌های USB استفاده کنید، به ناچار باید نسخه معمولی‌تر بازی‌ها را اجرا کنید. بنابراین انتخاب بهینه یکی از محصولات زیر است:

  • Official Seagate Storage Expansion Card
  • WD Black C50 Storage Expansion Card

آموزش افزایش حافظه ایکس باکس سری اس با کارت حافظه

آموزش افزایش حافظه ایکس باکس سری اس با کارت حافظه

اگر در مورد قیمت کارت حافظه ایکس باکس سری اس کنجکاو هستید توجه کنید که قیمت محصول سیگیت کمی بیشتر است. قیمت بسته به ظرفیت کارت حافظه متفاوت است، به عنوان مثال مدل ۲ ترابایتی این حافظه در سایت آمازون، ۲۵۰ دلار است.

بعضی از بازی‌خورها از کنسول‌های جدید برای اجرا کردن بازی‌های قدیمی استفاده می‌کنند. خبر خوش این است که برای اجرا کردن بازی‌های مخصوص نسل‌های قبلی ایکس باکس می‌توانید از هارد اکسترنال استفاده کنید.

نحوه فرمت کردن کارت حافظه ایکس باکس سری اس و ایکس

پس از وصل کردن هارد اکسترنال یا SSD از طریق پورت USB و همین‌طور پس از وصل کردن اسلات کارت حافظه به پورتی که در پشت کنسول بازی قرار دارد، فرمت کردن حافظه اولین گام برای شروع استفاده کردن است.

فرمت کردن بسیار ساده است، کافی است کنسول بازی را روشن کنید و حافظه جدید را متصل کنید. حافظه شناسایی می‌شود و کادری برای انتخاب کردن کاربرد و همین‌طور فرمت کردن ظاهر می‌شود. برای فرمت کردن گزینه‌ی Format Storage Drive را انتخاب کنید و سپس نام دلخواهی برای حافظه جدید انتخاب کنید.

آموزش افزایش حافظه ایکس باکس سری اس با کارت حافظه

پیام تأیید قبل از فرمت کردن ظاهر می‌شود. لذا مجدداً Format Storage Drive را انتخاب کنید. پس از فرمت کردن، در مورد نصب کردن بازی‌ها روی درایو جدید سوال می‌شود. طبعاً اگر اسلات کارت حافظه سیگیت با وسترن دیجیتال را متصل کرده‌اید، می‌توانید گزینه‌ی دانلود و نصب بازی روی حافظه جدید را انتخاب کنید. انتقال بازی از هارد به ایکس باکس سری اس یا ایکس نیز امکان‌پذیر است.

آموزش افزایش حافظه ایکس باکس سری اس با کارت حافظه

توجه کنید که برای مدیریت حافظه می‌توانید به صفحه تنظیمات و بخش System و سپس Storage devices مراجعه کنید. امکان انتخاب کردن محل پیش‌فرض نصب بازی‌ها در صفحه تنظیمات وجود دارد.