در اندروید زمانی که عکس را از گالری و همین‌طور بخش عکس‌های حذف شده پاک کنید، راهی برای ریکاوری صددرصد عکس وجود ندارد. مطمئن‌ترین راه این است که بکاپ داشته باشید اما متأسفانه بسیاری از افراد بکاپ نگهداری نمی‌کنند!

توجه کنید که برنامه‌های مختلفی برای ریکاوری عکس طراحی شده اما حتی با دانلود قویترین نرم افزار ریکاوری عکس های پاک شده و روت کردن گوشی یا تبلت، باز هم شانس ریکاوری عکس و فیلم های پاک شده اندروید ۱۰۰ درصد نیست. به همین جهت است که همیشه توصیه می‌کنیم از عکس‌های مهم شخصی یا کاری، روی فلش درایو یا هارد اکسترنال و همین‌طور روی سرویس‌های فضای ابری نظیر گوگل درایو، یک یا چند کپی نگه دارید.

در ادامه به نحوه برگرداندن عکس حذف شده در اندروید می‌پردازیم. با ما باشید.

همان‌طور که اشاره کردیم ریکاوری صددرصد عکس اندروید فقط در شرایط خاصی امکان‌پذیر است. به عنوان مثال در بیشتر گوشی‌های امروزی مثل محصولات شیائومی یا آیفون، زمانی که عکس یا ویدیو را پاک می‌کنید، در حقیقه به صورت کامل پاک نمی‌شود بلکه به آلبوم یا بخشی با عنوان موارد حذف شده اخیر منتقل می‌شود. در این حالت بازیابی عکسهای حذف شده از گالری بسیار ساده است و نیازی به دانلود بهترین برنامه ریکاوری عکس اندروید یا آیفون نیست.

اما اگر مدت زمان زیادی از حذف کردن عکس بگذرد و برای بازیابی عکس حذف شده از گوشی اقدام نکنید، طبعاً عکس به صورت کامل حذف می‌شود و دیگر راهی برای ریکاوری قطعی باقی نمی‌ماند. البته باز هم می‌توانید امیدوار باشید و با استفاده از برنامه‌های خاصی که معمولاً به دسترسی روت نیاز دارند و یا نصب بعضی از برنامه‌های ریکاوری عکس اندروید با کامپیوتر، برای بازیابی تصاویر و ویدیوها تلاش کنید.

نحوه ریکاوری عکس از گوگل فوتوز

اگر در گوشی یا تبلت از برنامه گوگل فوتوز به عنوان برنامه مدیریت عکس و ویدیو استفاده می‌کنید و تصادفاً عکسی را حذف کرده‌اید و به دنبال راهی برای ریکاوری هستید، برنامه‌ی Google Photos را اجرا کنید.

در صفحه اصلی روی تب Library یا کتابخانه عکس و ویدیوها در پایین صفحه تپ کنید.

آموزش ریکاوری عکس و فیلم های پاک شده از گالری اندروید و گوگل فوتوز

اکنون روی گزینه‌ی سطل زباله یا Trash تپ کنید.

آموزش ریکاوری عکس و فیلم های پاک شده از گالری اندروید و گوگل فوتوز

عکس یا عکس‌های موردنظر را انتخاب کنید. سپس روی Restore یا بازگردانی تپ کنید. به همین سادگی عکس‌های حذف شده برمی‌گردد و نیازی به استفاده از برنامه ریکاوری عکس نیست.

آموزش ریکاوری عکس و فیلم های پاک شده از گالری اندروید و گوگل فوتوز

اما یک نکته‌ی بسیار مهم:

اگر بیش از ۳۰ روز از تاریخ حذف عکس یا ویدیو در اندروید بگذرد، قابلیت ریستور کردن وجود ندارد مگر آنکه عکس یا ویدیو روی فضای ابری گوگل درایو بارگذاری شده باشد. در این حالت نیز عکس و ویدیوها فقط ۶۰ روز قابلیت ریکاوری دارند.

نحوه بازیابی عکسهای حذف شده از گالری سامسونگ و شیائومی و غیره

در بعضی از برندهای گوشی و تبلت اندروید مثل سامسونگ یا شیائومی و یا هوآوی، اپلیکیشن پیش‌فرض مدیریت عکس و ویدیوها توسط سازنده طراحی شده و برنامه‌ی گوگل فوتوز نیست. لذا روش ریکاوری عکس حذف شده از گالری متفاوت است. به عنوان مثال روش ریکاوری عکس در سامسونگ این است که برنامه‌ی Gallery را اجرا کنید. سپس روی آیکون منو که به شکل سه‌خط ساده است تپ کنید. در پایین صفحه روی گزینه‌ی Trash یا همان سطل زباله تپ کنید.

آموزش ریکاوری عکس و فیلم های پاک شده از گالری اندروید و گوگل فوتوز

اکنون مواردی که می‌خواهید ریکاوری کنید را انتخاب کنید. با تپ روی آیکون Restore در پایین صفحه، ریکاوری عکس و فیلم های پاک شده اندروید انجام می‌شود و موارد انتخاب شده به آلبومی که قبلاً در آن بودند، بازگردانی می‌شوند.

آموزش ریکاوری عکس و فیلم های پاک شده از گالری اندروید و گوگل فوتوز

پیامی نیز برای نمایش پیشرفت بازیابی ظاهر می‌شود.

آموزش ریکاوری عکس و فیلم های پاک شده از گالری اندروید و گوگل فوتوز

دقت کنید که در گوشی سامسونگ و برنامه گالری نیز محدودیت زمانی برای بازگردانی عکس و ویدیوی حذف شده وجود دارد که فقط ۳۰ روز است.

در گوشی هواوی نیز روش کار مشابه است، کافی است برنامه گالری عکس و ویدیوها را اجرا کنیدو در صفحه‌ی آلبوم‌ها، اسکرول کنید و در پایین صفحه روی گزینه‌ی موارد حذف شده اخیر یا Recently deleted تپ کنید که کنار آن آیکون سطل زباله دارد. اکنون می‌توانید عکس و ویدیوها را انتخاب کرده و روی گزینه Restore در پایین صفحه تپ کنید تا فرآیند ریکاوری انجام شود.

در گوشی‌ها و تبلت‌های شیائومی و اغلب برندهای دیگر نیز قابلیت ریکاوری عکس‌ها در برنامه گالری پیش‌بینی شده است و معمولاً روش کار اسکرول کردن به پایین صفحه آلبوم‌ها و تپ روی گزینه‌ای با آیکون سطل زباله و سپس انتخاب موارد و تپ روی ریستور است.

آخرین راه: دانلود قویترین نرم افزار ریکاوری عکس های پاک شده

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، راهی برای ریکاوری صددرصدی عکس وجود ندارد! اما می‌توانید شانس خود را امتحان کنید. به ۲ نکته‌ی ساده و مهم توجه کنید:

پس از حذف عکس یا ویدیو از گالری و حذف شدن از بخش موارد حذف شده اخیر گالری، هیچ برنامه و بازی و فیلم و عکس و به طور کلی فایل جدیدی روی حافظه ذخیره نکنید چرا که ممکن است در محلی که قبلاً عکس و ویدیوهای حذف شده قرار داشته، قرار بگیرد و به این ترتیب همه‌ی آثار فایل‌های سابق از بین برود. در این صورت ریکاوری امکان‌پذیر نیست.

بلافاصله پس از حذف تصادفی عکس و ویدیوها، فقط برنامه‌ی ریکاوری عکس را دانلود و نصب کنید و برای ریکاوری تلاش کنید.

شاید به فکر دانلود نرم افزار ریکاوری اندروید بدون نیاز به روت هستید، دقت کنید که بیشتر برنامه های ریکاوری حرفه ای عکس برای اندروید، به دسترسی روت نیاز دارند و متأسفانه روت کردن موجب ابطال گارانتی اغلب محصولات اندروید می‌شود. بدون روت کردن نیز برنامه‌های ریکاوری تا حدی فایل و عکس و ویدیوی حذف شده را ریستور می‌کنند اما شانس موفقیت کمتر است. حتی با روت کردن هم شانس ریکاوری عکس و ویدیویی که مدتی از حذف شدن آن گذشته باشد، کم است چرا که کاربر اندروید معمولاً هر روز تعدادی فایل جدید دانلود و ذخیره می‌کند و طبعاً آثار فایل‌های قبلی از بین می‌رود.

اگر به دنبال دانلود بهترین برنامه ریکاوری عکس اندروید هستید، برنامه‌هایی مثل DroidKit یا DiskDigger را تست کنید. می‌توانید برای دانلود diskdigger با لینک مستقیم از سایت‌های ایرانی اقدام کنید که نسخه مود شده یا پرو برنامه را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

بهتر است همیشه از عکس‌های مهم شخصی یا کاری روی فضای ابری گوگل درایو و روی هارد اکسترنال بکاپ تهیه کنید تا دچار مشکل حذف شدن تصادفی عکس‌ها نشوید.

شما چه برنامه‌ی خوبی برای ریکاوری عکس و ویدیو در اندروید سراغ دارید و از عملکرد آن راضی هستید؟