فضای ذخیره سازی گوشی یا تبلت اندروید چند برابر کمتر از ظرفیت هارد اکسترنال است اما خوشبختانه اتصال هارد اکسترنال به گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره، ساده است و می‌توانید فایل‌های حجیم دانلود شده نظیر فیلم و همین‌طور فیلم‌ها و عکس مهم و خاطره‌انگیز که با دوربین ثبت شده را به راحتی به هارد اکسترنال منتقل کنید. با وجود اینکه نحوه انتقال فایل از گوشی به هارد اکسترنال ساده است اما ممکن است در اولین اتصال هارد یا فلش درایو USB به گوشی با مشکل روبرو شوید.

در این مقاله آموزشی شیوه اتصال هارد اکسترنال به گوشی شیائومی و هوآوی و سامسونگ و غیره که مشابه است را به صورت کامل توضیح می‌دهیم. با ما باشید.

آیا اتصال هارد اکسترنال به گوشی امکان‌پذیر است؟

دقت کنید که هر مدل گوشی یا تبلت اندروید از اتصال هارد اکسترنال و فلش درایو USB پشتیبانی نمی‌کند، به خصوص مدل‌های قدیمی. اما خوشبختانه اغلب محصولات جدید از اتصال هارد اکسترنال و فلش درایو USB پشتیبانی می‌کنند و بدون نصب کردن نرم افزار انتقال فایل از گوشی به هارد اکسترنال می‌توان فایل‌های روی هارد یا فلش را مشاهده کرد و همین‌طور برای کپی کردن فایل از حافظه گوشی و تبلت به هارد اقدام کرد.

برای اطمینان از پشتیبانی سخت‌افزاری گوشی و تبلت از هارد و وسایل USB، صفحه مشخصات دقیق و کامل را مرور کنید و بخش مربوط به قابلیت OTG یا USB On The Go را بررسی کنید.

نکته‌ی بعدی این است که ممکن است گوشی یا تبلت شما از اتصال هارد اکسترنال پشتیبانی کند اما کابل اتصال هارد به گوشی که در اختیار دارید، بلند و بی‌کیفیت باشد. در نتیجه جریان الکتریکی لازم برای کار کردن و روشن شدن هارد، کم باشد و مرتباً اتصال قطع و وصل شود! در این شرایط یک کابل کوتاه‌تر و باکیفیت‌تر تهیه کنید. قیمت کابل اتصال هارد اکسترنال به گوشی زیاد نیست اما مدل‌های بسیار ارزان و بی‌کیفیت، مناسب چنین کاری نیست. در انتخاب و خرید کابل اتصال هارد به گوشی سراغ کابل‌های کوتاه‌تر و ضخیم‌تر بروید.

کابل‌های نازک که از مس مرغوب ساخته شده باشند، انعطاف‌پذیری بالایی دارند و این نوع کابل نیز مناسب است اما دقت کنید که ممکن است سیم‌های آلومینیومی نازک در کابل ظاهراً باریک و نرم به کار رفته باشد که در این صورت مثل کابل مسی نازک، عالی نیست.

بعضی از گوشی‌ها دارای پورت قدیمی میکرو یو اس بی هستند که به شکل ذوزنقه است و برخی دیگر پورت جدید USB C دارند که حالت کپسولی شکل دارد. اما کانکتور فلش درایو USB و هارد اکسترنال معمولاً به شکل USB A و مستطیلی است. بنابراین نیاز به تبدیل دارید. بسته به مدل و نوع پورت یو اس بی گوشی، تبدیل میکرو یو اس بی به یو اس بی معمولی یا تبدیل USB C به USB معمولی تهیه کنید.

آموزش اتصال هارد اکسترنال به گوشی سامسونگ و انتقال فایل از گوشی به هارد

خوشبختانه بعضی از درایوهای یو اس بی فلش، دو پورت در دو سمت دارند و هم به کامپیوتر و هم به گوشی متصل می‌شوند و تبدیل USB موردنیاز نیست. می‌توانید یکی از این نوع فلش درایو‌های USB را تهیه کنید و همیشه برای کپی کردن عکس و ویدیوهای مهم، همراه گوشی نگه دارید.

نرم افزار اتصال هارد اکسترنال به گوشی و دیدن فایل ها

زمانی که هارد یا فلش را به گوشی متصل کردید، ممکن است پیام باز کردن آن ظاهر شود. به عنوان مثال پس از اتصال هارد اکسترنال به گوشی سامسونگ همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پیغام USB storage added ظاهر می‌شود.

آموزش اتصال هارد اکسترنال به گوشی سامسونگ و انتقال فایل از گوشی به هارد

می‌توانید روی Open یا باز کردن تپ کنید تا فایل‌های روی هارد یا فلش را ببینید. بنابراین نیازی به نرم افزار انتقال فایل از گوشی به هارد اکسترنال وجود ندارد و فایل منیجر گوشی یا تبلت، چنین قابلیتی دارد.

آموزش اتصال هارد اکسترنال به گوشی سامسونگ و انتقال فایل از گوشی به هارد

اما شاید در یک مدل یا برند خاص، کار به این سادگی نباشد! بنابراین پس از اتصال هارد اکسترنال به گوشی شیائومی و هوآوی و ال‌جی و غیره، اگر پیامی ظاهر نشده، برنامه مدیریت فایل را اجرا کنید و به دنبال گزینه‌ای مثل USB Storage بگردید و روی آن تپ کنید.

آموزش اتصال هارد اکسترنال به گوشی سامسونگ و انتقال فایل از گوشی به هارد

نحوه انتقال عکس از گوشی به هارد

انتقال عکس و ویدیو و هر نوع فایلی از گوشی به هارد به کمک برنامه مدیریت فایل انجام می‌شود ولیکن بعضی از برنامه‌های فایل منیجر اندروید، این قابلیت ساده را ندارند! در واقع ممکن است فایل منیجر فقط فایل‌های روی هارد اکسترنال و فلش درایو را نمایش بدهد و امکان کپی کردن وجود نداشته باشد. در این صورت چاره‌ای جز نصب نرم افزار انتقال فایل از گوشی به هارد اکسترنال وجود ندارد. توصیه‌ی ما استفاده از برنامه‌های مدیریت فایل پیشرفته و حرفه‌ای نظیر ES File Explorer و Solid Explorer است، خوشبختانه بدون خرید نسخه پریمیوم این برنامه‌ها، از امکانات متعدد و حرفه‌ای بهره‌مند می‌شوید.

پس از اتصال هارد اکسترنال به گوشی سامسونگ می‌توانید از برنامه My Files سامسونگ برای انتقال عکس و فیلم از گوشی به هارد استفاده کنید و نیازی به نصب برنامه مدیریت فایل جدید نیست. ابتدا فولدر موردنظر خودتان را باز کنید و چند فایل موردنظر را انتخاب کنید.

آموزش اتصال هارد اکسترنال به گوشی سامسونگ و انتقال فایل از گوشی به هارد

در پایین صفحه روی دکمه‌ی Move یا Copy تپ کنید.

دقت کنید که Move برای جابجا کردن فایل به کار می‌رود و در واقع فایل از محل اصلی حذف می‌شود و در مقصد قرار می‌گیرد.

آموزش اتصال هارد اکسترنال به گوشی سامسونگ و انتقال فایل از گوشی به هارد

حالا نوبت به باز کردن فلش درایو یا هارد اکسترنال می‌رسد. امکان کپی کردن در فولدر نیز وجود دارد. پس از باز کردن فولدر مقصد، روی Move here یا Copy Here در پایین صفحه تپ کنید.

آموزش اتصال هارد اکسترنال به گوشی سامسونگ و انتقال فایل از گوشی به هارد

نحوه انتقال فایل از گوشی به هارد اکسترنال به همین سادگی است. معمولاً مشکل کاربر این است که از کابل خراب استفاده می‌کند یا برنامه مدیریت فایل پیش‌فرض که روی گوشی یا تبلت وی موجود است، قدیمی یا ساده است و قابلیت کپی کردن فایل در وسایل USB را ندارد.

شما از چه برنامه‌ای برای انتقال عکس از گوشی به هارد اکسترنال یا فلش استفاده می‌کنید؟