سوختگی یکی از عیوب نمایشگر است که به ویژه در نمایشگرهای AMOLED اهمیت زیادی دارد.

برای جلوگیری از سوختگی روش‌های مختلفی وجود دارد که در بخش قبلی به برخی اشاره کردیم. در این بخش سایر روش‌ها را بررسی می‌کنم.

در بخش قبلی به روش‌هایی برای کاهش سوختگی یا Burn-in اشاره شد؛ وجه مشترک تمام روش‌ها کاهش فعالیت پیکسل‌ها و ساب-پیکسل‌های نمایشگر است. اگر نمایشگر LCD باشد، کاهش روشنایی چاره‌ساز است و اگر AMOLED باشد، استفاده از رنگ مشکی توصیه می‌شود. در ادامه سایر روش‌ها را مرور می‌کنم.

تغییر لانچر اندروید و استفاده از سبک‌های تیره

لانچر پیش‌فرض اندروید خام گوگلی میانه‌ی خوبی با نمایشگرهای AMOLED ندارد، به عنوان مثل رنگ کشوی اپ‌ها در اندروید 5.0 سفید است، بدترین رنگ ممکن برای یک AMOLED. بهتر است از رنگ‌های تیره استفاده شود و این چیزی است که در برخی لانچرها اتفاق می‌افتد. مثلاً لانچر Nova که سریع، ساده و البته دارای تنظیمات بیشتری است.

لانچر Nova ، سبک، تیره و بهینه برای کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر AMOLED

نمایشگر دچار سوختگی است؟ رنگ را معکوس کنید

در بخش قبلی در مورد روش معکوس کردن رنگ صحبت کردیم. روش خوبی است اما نه برای نمایشگری که قبلاً دچار سوختگی شده است. در حقیقت ممکن است معکوس کردن رنگ سوختگی‌ها را بیشتر کند اما مزیت آن کاهش مشخص بودن پدیده‌ی سوختگی و همین‌طور سوختگی پیکسل‌های همیشه تاریک نوار استاتوس و ناوبار است. در حالت عادی پیکسل‌های سفیدرنگ دکمه‌ی خانه و دیگر دکمه‌های نرم‌افزاری ناوبار سریع‌تر دچار سوختگی می‌شود اما اگر رنگ‌ها را معکوس کنیم، بخش سیاه که ممکن است همیشه خاموش مانده باشد هم دچار سوختگی می‌شود.

در اندروید 4.0 به بعد آپشن معکوس کردن رنگ‌ها اضافه شده است. مسیر آن را در تصویر زیر مشاهده کنید:

معکوس کردن رنگ‌های نمایشگر AMOLED برای افزایش عمر مفید

کیبورد تیره با متن قرمز برای افزایش عمر باتری و کاهش سوختگی

در اندروید آپشن‌های دیگر هم برای کاهش سوختگی پیکسل و افزایش عمر باتری وجود دارد. مثلاً استفاده از کیبوردی تیره‌رنگ به جای کیبوردهای روشن. این راهکار به خصوص برای کسانی مفید است که به وفور از کیبورد برای تایپ کردن استفاده می‌کنند. می‌توان کیبوردهای جانبی نصب کرد، مثلاً اپ Swiftkey که آپشن تنظیم رنگ کیبورد را در اختیار شما قرار می‌دهد. بهترین تم کیبورد سوویفت‌کی تم Pumpkin به معنی کدو تنبل است که البته رایگان نیست.

در نمایشگرهای AMOLED بهتر است سراغ رنگ‌های کاملاً تیره با متن قرمز رنگ بروید. همان‌طور که در مورد رنگ‌های AMOLED در بخش قبلی گفتیم، ساب-پیکسل قرمز بالاترین عمر را دارد.

کیبورد Swiftkey با تم مشکی و قرمز کدو تنبل

در استفاده از رنگی خاص زیاده‌روی نکنید!

بله، این هم یک راه حل است گرچه به شکل هشدار ذکر شده است. روش است که اگر همیشه از رنگ قرمز که عمر بیشتری دارد استفاده کنید، ساب-پیکسل قرمز کارایی‌اش را از دست می‌دهد و زودتر از سایر ساب-پیکسل‌ها دچار سوختگی می‌شود. بنابراین اپلیکیشن‌هایی مثل Twilight که ته‌رنگ همه‌چیز را قرمز می‌کنند، می‌توانند به جای افزایش عمر مفید نمایشگر، آن را کاهش دهند.

تغییر رنگ لانچر Google Now

لانچر گوگل ناو معمولاً رنگ روشن دارد که برای باتری و نمایشگر مناسب نیست. بهتر است رنگ این لانچر را تیره کنید اما متأسفانه برای انجام این مأموریت خطیر باید گوشی و تبلت شما روت شده باشد! بدون دسترسی به روت نمی‌توان کاری از پیش برد. اگر گوشی خود را روت کرده‌اید، بد نیست از محتویات این فایل زیپ استفاده کنید و لانچر گوگل ناو را تیره نمایید. تنها کاری که لازم است انجام دهید، فلش کردن از منوی ریکاوری است ولیکن این کار خطراتی دارد و توصیه می‌شود که قبل از هر چیز نسخه‌ی پشتیبان از محتویات فلش ابزار اندروید خود تهیه نمایید.

تعمیرات جزئی پدیده‌ی سوختگی پیکسل

در بررسی عیوب پیکسل به روش‌هایی برای تعمیر سوختگی پیکسل اشاره کرده بودم؛ روش معروفی که بسیاری از اپ‌های تعمیر به کار می‌گیرند، تعویض رنگ نمایشگر به صورت تناوبی است. گاهی این روش مشکلات جزئی را حل می‌کند اما معمولاً نمایشگری که عمر مفید خود را سپری کرده، به حیات عادی برنمی‌گردد.

اپلیکیشن اندرویدی Screen Burn-in Tool یکی از ابزارهای اندرویدی برای حل مشکل سوختگی است، بهتر است شانس خود را بیازمایید.

اپ اندروید Screen Burn-in Tool برای تعمیر نمایشگر

در پایان به این نکته اشاره می‌کنم که نکسوس 6 نمایشگر AMOLED دارد اما این اولین نکسوس با نمایشگر AMOLED نیست. Galaxy Nexus هم نمایشگر AMOLED دارد و هنوز هم گزارش سوختگی پیکسل‌های نمایشگر آن کم است. بنابراین تصور نکنید که گوشی و تبلت شما به این زودی‌ها دچار عیوب پیکسل می‌شوند اما بهتر است در عین حال به راهکارهای افزایش عمر مفید آن توجه داشته باشد.