موتور جست‌وجوی گوگل یک از راهکارهای موجود برای یافتن مطالب مورد نظر در اینترنت است. اگر با روش نادرستی مطلب مورد نظرتان راجست‌وجو کنید در نهایت نتیجه‌ای نمی‌گیرید.در ادامه با چند روش کاربردی جستجو آشنا می‌شوید.

استفاده از چندین کلمه کلیدی

اگر به جای یک کلمه‌ی کلیدی از چند کلمه‌ی کلیدی استفاده کنید، نتایج بیشتر و مرتبط‌تری (مخصوصاً در صفحه‌ی ابتدایی موتور جست‌وجو) نمایش داده می‌شود.

پیشنهاد گوگل

گوگل جستجوهایی که در سرتاسر وب انجام می‌شود را تا حدودی به خاطر می‌سپارد. حین کامل کردن متن جست‌وجویتان، گوگل حدس می‌زند دنبال چه چیزی هستید که گاهاً این حدس درست از آب در می‌آید و از شر نوشتن ادامه‌ی واژه‌ها و جملاتتان خلاص می‌شوید. ساخت موتور جست‌وجویی با هوشمندی زیاد قطعاً سالیان سال زمان می‌برد و فعلاً تنها می‌توان منتظر تغییرات جزیی موتورهای جستجو از نظر هوشمندی بود. همین حالا نیز با اتکا به قدرت فعلی پیشنهاد گوگل، تا حدودی کارمان در جست‌وجو ساده‌تر شده است.

حدس گوگل هنگام جست‌وجو

استفاده از علائم قراردادی در جست‌وجو

سمبل‌هایی در جست‌وجوکابرد دارند که در اینجا به سه مورد آن‌ها اشاره می‌کنم.

منها (- یا همان دَش)

قاعدتاً هر نتیجه‌ای که نمایش داده می‌شود، مرتبط با یکی از کلمات جست‌وجو است. زمانی که در نتایج مورد غیر مرتبطی دیدید، قبل از واژه‌‌ی مربوط به آن نتایج، دَش قرار دهید. با این کار تأکید می‌کنید که نتایج مرتبط با این واژه به هیچ عنوان در مجموعه‌ی نتایج وجود نداشته باشند.

اگر آن واژه را از جست‌وجویتان حذف کنید، دیگر تأکیدی بر حذف نتایج مربوط به آن واژه از مجموعه نتایج، وجود ندارد.

کوتیشن (“”)

اگر نیاز داشتید که واژه‌ای دقیقاً در نتیجه‌ی جست‌وجو موجود باشد، استفاده از کوتیشن ایده‌ی مناسبی است. گاهاً این امکان باعث می‌شود نتیجه‌ای که مورد نظر ماست در صفحات بعدی گوگل نمایش داده شود. یا حتی بدتر، نمایش داده نشود. علت روشن است. شاید واژه‌ی مناسبی را برای تاکید انتخاب نکرده‌اید.

‌پس باید بدانید که کجا از آن استفاده کنید. استفاده از هر امکانی لزوماً مفید نخواهد بود!

جست‌وجو در وب سایتی خاص

زمانی که هدفتان جست‌وجو در سایتی خاص است و نمی‌خواهید سراسر فضای اینترنت را بگردید، ساختار از پیش تعریف شده‌ای وجود دارد.

site: https://wikipedia.org TEXT YOUR SEARCH

به مثال زیر و نتیجه‌ای آن توجه کنید:

site:intotech.ir بررسی دوربین

جست‌وجو در وب سایتی خاص از طریق گوگل

جست‌وجوی پیشرفته

با مراجعه به صفحه‌ی https://www.google.com/advanced_search از جستجوی پیشرفته گوگل بهره ببرید. امکاناتی از قبیل، وجود تمام کلمات مورد نظرتان در نتایج، از طریق بازه‌ای از اعداد، تأکید روی کلماتی که نمی‌خواهید در مجموعه نتایج باشند (همان دَشی که قبلاً ذکر شد)، انتخاب زبان مورد نظرتان، جستجو در سایتی مشخص، استفاده از جستجوی پیشرفته و مواردی دیگر که گوگل برای راحتی کار طرفداران خود در نظر گرفته است.

جستجوی پیشرفته گوگل