در این مقاله‌ی آموزشی می‌خواهیم با استفاده از CMD یا نرم‌‎افزارهای جانبی مثل Speccy به بررسی مشخصات دقیق سخت‌افزار و قطعات بپردازیم، کاری که قبل از خرید قطعات جدید و یا نصب درایورهای جدید لازم است.

آگاهی داشتن از قطعات سخت‌افزاری و مدل دقیق هر یک برای بررسی سازگاری با سایر قطعات و نیز جست‌وجو برای بسته‌های بروزرسانی مثل درایور امری ضروری است. همیشه می‌توان درب کیس را باز کرد و نگاهی به درون آن انداخت اما ساده‌تر این است که مدل را از روش‌‌های نرم‌افزاری بررسی کنیم.

اولین روش، استفاده از کامند پرامپت (CMD) ویندوز

اگر با استفاده از کامند لاین ویندوز راحتید می‌توانید از این ابزار قوی برای چک کردن مدل مادربورد و قطعات مختلف سخت‌افزار استفاده کنید. تنها چیزی که باید بدانید این است که کامند مربوط به بررسی مدل هر یک از قطعات کدام است. در مورد مادربورد می‌توان مواردی زیر را از طریق cmd ویندوز به دست آورد:

  • Manufacturer یا سازنده
  • Model, Name یا مدل
  • PartNumber یا شماره‌ی قطعه
  • serialnumber یا سریال نامبر

قدم اول - اجرای cmd در ویندوز: برای اجرای cmd در ویندوز 7 باید از منوی Run استفاده کرد. به این منظور کلید ترکیبی ویندوز + R را فشار می‌دهیم. در دایلاگ باکس باز  شده عبارت cmd را وارد می‌کنیم و اینتر را فشار می‌دهیم:

اجرای کامند پرامپت در ویندوز 7

در ویندوز 8 هم مایکروسافت کار ما را ساده کرده، از منوی راست کلیک روی آیکان استارت منوی ویندوز 8.1 یا جای خالی آن در ویندوز 8 استفاده کنید.

قدم دوم - دستور نمایش مشخصات: برای آشکار شدن مشخصات مادربورد دستور زیر را وارد کنید و اینتر را فشار دهید:

 wmic baseboard get product,Manufacturer,version,serialnumber

و نتیجه این است:

مشخصات مادربورد از زبان cmd ویندوز.

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید مادربورد MSI مدل (Z87-G45 (MS-7821 است و سریال نامبر آن مشخص نیست.

استفاده از نرم‌افزارهای بررسی مشخصات سخت‌افزار

نرم‌افزارهای زیادی برای بررسی مشخصات دقیق سخت‌افزار وجود دارد که مزیت اصلی آنها نمایش مرتب و دسته‌بندی شده‌ی اطلاعات است. یکی از نرم‌افزارها که محصول شرکت Piriform (سازنده‌ی نرم‌افزار CCleaner)  است، Speccy نام دارد. این نرم‌افزار را از وب‌سایت رسمی Piriform دانلود کنید و مثل هر نرم‌افزاری دیگری آن را نصب نمایید.

پس از اجرا کمی صبر کنید تا مشخصات سخت‌افزار گردآوری و نمایش داده شود:

نرم‌افزار Speccy برای بررسی مشخصات سخت‌افزار در ویندوز

اطلاعات محدود به مدل نیست، می‌توانید از سمت چپ روی مادربورد، رم، CPU، کارت گرافیک و سایر بخش‌ها کلیک کنید و مشخصات کامل‌تر و دمایی که حسگرهای تعبیه شده در قطعات اندازه گرفته‌اند را هم بررسی کنید.