این روزها افراد زیادی از ربات هوشمند چت جی پی تی استفاده می‌کنند، رباتی که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی پیشرفته، به سوال کاربر پاسخ می‌دهد و عموم افراد از دقت پاسخ‌ها رضایت دارند. خوشبختانه Chat gpt 4 فارسی نیز پشتیبانی می‌شود. نسخه‌های مختلفی از چت جی پی تی که جزو معروف‌ترین ربات‌های چت با هوش مصنوعی است، معرفی شده است و برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که تفاوت Chat GPT-4 با نسخه توربو و نسخه تفاوت چت جی پی تی 3.5 با 4o چیست؟

در ادامه به بررسی تفاوت و امتیاز نسخه‌های مختلف چت جی پی‌ تی در تست‌های تخصصی می‌پردازیم. با ما باشید.

مقایسه GPT-4 با GPT-4 Turbo و GPT-4o

اغلب کاربران چت جی پی تی که عملاً از این ربات هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند، متوجه تفاوت چت جی پی تی 3.5 با 4 شده‌اند ولیکن چت جی پی تی 4 تنها یک نسخه نیست بلکه دو مدل هوش مصنوعی متفاوت به اسم Chat GPT 4 Turbo و Chat GPT 4o (یا GPT 4 Omni) نیز معرفی شده است. پایه و اساس این مدل‌ها یکسان است اما از نظر قیمت و عملکرد کمی متفاوت هستند.

چت جی پی تی 4

ربات هوش مصنوعی GPT-4 که مدل پایه است، جملات پیچیده را به خوبی متوجه می‌شود و در پاسخ به سوال کاربر، پاسخی مفید و کاربردی ارایه می‌کند. این ربات هوش مصنوعی حتی قادر است جملات خلاقانه نظیر شعر ایجاد کند و کدهایی به زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی بنویسد!

بعضی از کاربران از چت جی پی تی برای خلاصه کردن متن استفاده می‌کنند، قابلیت آپلود کردن فایل متنی وجود دارد و می‌توانید پس از آپلود کردن، در مورد محتوای فایل متنی از چت جی پی تی سوال کنید. طبعاً اگر از چت جی پی تی توربو یا 4o استفاده کنید هم این قابلیت‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد.

تفاوت چت جی پی تی 4 با GPT Turbo و GPT 4o چیست؟

GPT-4 Turbo چیست؟

اساس چت جی پی تی توربو همان مدل هوش مصنوعی است که در طراحی چت جی پی تی 4 استفاده شده است اما این نسخه خاص چت جی پی تی با اولویت سرعت بالا و بازدهی بیشتر طراحی شده و در واقع سریع‌تر پاسخ سوالات کاربر را آماده می‌کند. به همین علت هزینه استفاده از آن کمتر است. اگر به رباتی برای حل کردن سوالات ریاضی نیاز داشته باشید هم GPT-4 Turbo گزینه‌ی بهتری است چرا که در بنچ‌مارک‌ها یا به اصطلاح تست و بررسی‌های تخصصی، نمره‌ی بهتری نسبت به چت جی پی تی 4 کسب کرده است.

چت جی پی تی 4 توربو قابلیت‌های پیشرفته‌ای نظیر پشتیبانی از JSON و فراخوانی موازی توابع نیز دارد.

GPT-4o چیست؟

اخیراً نسخه‌ی دیگری از چت جی پی تی 4 معرفی شده که در آن از پسوند o یا Omni استفاده شده است. کاربرانی که از نسخه رایگان یا نسخه Plus چت جی پی تی استفاده می‌کنند، در حقیقت با این ربات هوش مصنوعی در ارتباط هستند. این مدل سرعت بیشتری نسبت به چت جی پی تی و حتی نسخه توربو دارد و هوشمندتر عمل می‌کند و به همین علت از واژه Omni یا همه‌منظوره در نام آن استفاده شده است.

چت جی پی تی 4o قادر به تحلیل و بررسی انواع فرمت فایل شامل فایل متنی و فایل صوتی و عکس و ویدیو است و امکان ایجاد تصویر هوش مصنوعی به کمک آن وجود دارد.

خوشبختانه OpenAI که سازنده چت جی پی تی است، امکان استفاده رایگان از ربات هوش مصنوعی GPT-4o را فراهم کرده ولیکن محدودیت ۱۶ پیام در هر ۳ ساعت وجود دارد و پس از آن پاسخ‌ها توسط چت جی پی تی 3.5 به کاربر داده می‌شود.

تفاوت چت جی پی تی 4 با GPT Turbo و GPT 4o چیست؟

هزینه استفاده از چت جی پی تی

 

در زمان نگارش این مقاله، استفاده از چت جی پی تی 4 و نسخه توربو نیاز به ۲۰ دلار هزینه کردن دارد در حالی که استفاده از نسخه GPT-4o تا سقف ۱۶ پیام در ۳ ساعت رایگان است و با پرداخت ۲۰ دلار هزینه می‌توانید ۸۰ پیام در ۳ ساعت ارسال کنید تا ربات هوش مصنوعی به شما پاسخ دهد.

در جدول زیر ویژگی‌ها و امتیازی که نسخه‌های مختلف چت جی پی تی 4 در تست و بررسی‌ها کسب کرده را مشاهده می‌کنید:

 

 

GPT-4

GPT-4 Turbo

GPT-4o

هزینه

۲۰ دلار

۲۰ دلار

۱۶ پیام در ۳ ساعت رایگان

۸۰ پیام در ۳ ساعت با ۲۰ دلار هزینه

سرعت پاسخگویی

عادی

۲ برابر حالت استاندارد

۴ برابر حالت استاندارد

حداکثر هیستوری

۳۲ هزار توکن

۳۲ هزار توکن

۳۲ هزار توکن

ورودی و خروجی 

با مدل‌های مختلف

خیر

خیر

بله

بنچ‌مارک MMLU

۸۶.۳

۸۶.۵

۸۸.۷

بنچ‌مارک GPTQA

۴۸.۰

۳۵.۷

۵۳.۶

بنچ‌مارک MATH

۴۲.۵

۷۲.۶

۷۶.۶

بنچ‌مارک HumanEval

۶۷.۰

۸۷.۱

۹۰.۲

در خصوص امتیاز بنچ‌مارک‌ها توجه کنید که:

  • بنچ‌مارک MMLU برای تست عملکرد چت جی پی تی در موضوعات علمی و دانشگاهی طراحی شده است.
  • بنچ‌مارک GPQA برای تست عملکرد در ارایه اطلاعات عمومی مناسب است.
  • بنچ‌مارک HumanEval توانایی مدل هوش مصنوعی در برنامه‌نویسی و تحلیل کدها را می‌سنجد.
  • بنچ‌مارک MATH برای بررسی قدرت ربات هوش مصنوعی در حل کردن مسائل ریاضی کاربرد دارد.

از کدام چت جی پی تی استفاده کنیم؟

در حالت کلی بیشتر کاربران سراغ Chat GPT 4o می‌روند که سرعت بهتری دارد و هوشمندانه‌تر به عموم سوالات پاسخ می‌دهد ولیکن بسته به نوع سوال و نوع کاربری، شاید استفاده از حالت استاندارد یا توربو تصمیم بهتری باشد. البته اگر قصد خرید gpt 4 را نداشته باشید، نسخه‌ی رایگان همان GPT-4o است ولیکن محدودیت دارد و پس از ۱۶ پیام، پاسخ سوال شما توسط GPT 3.5 داده می‌شود که دقت و کیفیت کمتری دارد. در مجموع بهتر است به امتیاز بنچ‌مارک‌ها توجه کنید و متناسب با زمینه‌ی کاربرد، از نسخه‌ای که بهینه‌تر است استفاده کنید.

طبعاً در آینده ربات‌های هوش مصنوعی تنوع بیشتری پیدا می‌کند، به عنوان مثال Gemini گوگل یا ربات‌هایی که اپل و مایکروسافت ارایه می‌کنند هم در حال پیشرفته و توسعه است و شاید در آینده ربات‌های هوش مصنوعی سایر کمپانی‌ها بهتر از Chat GPT عمل کند.