تقریباً تمام کامپیوترهای امروزی از پردازنده یا CPU چند هسته‌ای برخوردارند. گاهی اوقات پیش از خرید محصول به بررسی مشخصات و تعداد هسته‌های پردازنده نیاز داریم و گاهی پس از خرید محصول، در کار با برنامه‌ها و ارزیابی قدرت پردازشی، به دنبال پاسخ این سوال هستیم که چگونه بفهمیم cpu چند هسته ای است؟ در ویندوز و مک‌او‌اس و لینوکس و همین‌طور آیفون یا اندروید، با استفاده از برنامه‌های مختلف می‌توان تعداد هسته‌های پردازنده را تشخیص داد.

در ادامه به نحوه چک کردن تعداد هسته های cpu در مک‌های اپل می‌پردازیم. با ما باشید.

تعداد هسته های پردازنده و ارتباط آن با قیمت و عملکرد

در مک‌های جدید از تراشه‌های سری M استفاده شده که طراحی آن توسط اپل صورت گرفته در حالی که در مک‌های قدیمی‌تر، از پردازنده‌های اینتل استفاده میشد. زمانی که لیست قیمت لپ تاپ اپل ۲۰۲۱ یا قیمت لپ تاپ اپل 2022 را بررسی می‌کنیم، شاید شکل و ظاهر مدل‌های مختلف مشابه یا یکسان باشد اما درون مدل‌های مختلف از پردازنده‌ها و پردازنده گرافیکی و رم و SSD متفاوتی استفاده می‌شود و به همین علت است که قیمت بهترین لپ تاپ اپل 2022 به مراتب بیشتر از مدل‌هایی است که سخت‌افزار ضعیف‌تری دارند. طبعاً عملکرد بهترین سخت‌افزاری که اپل در یک مدل مک‌بوک یا مک تعبیه می‌کند، به مراتب بهتر از مدل‌های ارزان است هر چند ممکن است برنامه‌های سبک و ساده، تفاوت را نشان ندهند.

افرادی که به دنبال بهترین لپ تاپ اپل برای کارهای گرافیکی و پردازشی سنگین هستند، به تعداد هسته‌های پردازنده و واحدهای پردازشی کارت گرافیک توجه زیادی نشان می‌دهند. در بعضی از برنامه‌ها حتی تنظیماتی برای استفاده از هسته‌های پردازنده در نظر گرفته شده و کاربر می‌تواند مشخص کند که از چند هسته استفاده شود. بنابراین تشخیص تعداد هسته پردازنده در سیستم عامل ویندوز یا macOS یکی از نیازهای کاربران حرفه‌ای است.

در مک‌های اپل چگونه بفهمیم cpu چند هسته ای است ؟

معمولاً به کامپیوترهای اپل Mac گفته می‌شود در حالی که به کامپیوترهای ویندوزی،‌ PC گفته می‌شود. برای تشخیص تعداد هسته‌های پردازنده در مک‌بوک و آی‌مک و سایر مک‌های اپل، نیازی به نصب برنامه اضافی نیست! به این صورت عمل کنید:

ابتدا کلید میانبر Command + Space را فشار دهید تا اسپات‌لایت یا ابزار سرچ باز شود.

عبارت System Information را تایپ کنید و کلید Return را فشار دهید. در نسخه‌های قدیمی مک می‌بایست عبارت System Profiler را وارد کنید.

در پنجره‌ی باز شده روی تب Hardware کلیک کنید.

تعداد هسته‌های پردازنده روبروی عبارت Total Number of Cores نمایش داده می‌شود.

منظور از هسته‌های Performance و Efficiency، هسته‌های سریع و پرمصرف و هسته‌های کم‌مصرف و بهینه است.

در کامپیوتر اپل چگونه بفهمیم CPU چند هسته ای است؟

دقت کنید که در همه‌ی مک‌ها دو نوع هسته پردازنده وجود ندارد و در واقع پردازنده‌های چند سال پیش، همه‌ی امور پردازشی را با یک نوع هسته انجام می‌دادند اما در حال حاضر برخی از پردازنده‌های اینتل و سایر کمپانی‌ها و همین‌طور پردازنده‌هایی که اپل طراحی کرده، هسته‌های کم‌مصرف و کوچک برای کارهای پردازشی سبک و ساده دارد و در کنار آن هسته‌های سریع و پرمصرف پیش‌بینی شده است. در بررسی قیمت لپ تاپ اپل 2022 و 2023 علاوه بر تعداد هسته‌ها، نوع هسته‌ها را هم در نظر بگیرید.

چک کردن تعداد هسته های پردازنده مک‌بوک با واسط خط دستور

برای فهمیدن تعداد هسته‌ها می‌توانید از واسط خط دستور که در محصولات اپل نام آن Terminal است، استفاده کنید. روش کار ساده است، ابتدا از طریق Spotlight و در واقع جستجو کردن و یا باز کردن فولدر اپلیکیشن‌ها و سپس فولدر Utilities، اپلیکیشن ترمینال را اجرا کنید.

سپس دستور زیر را وارد کنید و کلید Return را برای اجرای دستور بزنید:

system_profiler SPHardwareDataType | grep "Cores"

به این ترتیب همان عبارتی که در پنجره‌ی اطلاعات سیستم مشاهده می‌شود، در واسط خط دستور ظاهر خواهد شد و تعداد کل هسته‌ها و تعداد هسته‌های سریع و بهینه داخل پرانتز ذکر می‌شود.

Total Number of Cores: 8 (4 performance and 4 efficiency)

روش دیگر برای چک کردن تعداد هسته های cpu مک بوک و سایر مک‌های اپل این است که از دستور sysctl استفاده کنید:

sysctl hw.physicalcpu hw.logicalcpu

خروجی این دستور چیزی شبیه به نمونه‌ی زیر است:

hw.physicalcpu: 8

hw.logicalcpu: 8

منظور از هسته‌ی فیزیکی و منطقی یا لاجیکال، هسته‌های واقعی و هسته‌های مجازی است. در خروجی این دستور، ۸ هسته دیده می‌شود و اشاره‌ای به نوع هسته‌ها نشده است. می‌توانید از دستور زیر نیز استفاده کنید:

sysctl -n hw.ncpu

این دستور نیز تعداد کل هسته‌ها را نمایش می‌دهد و نوع هسته های پردازنده اپل را نمایش نمی‌دهد.

ممکن است قیمت لپ تاپ اپل دست دوم و قدیمی کم و بیش پایین‌تر از محصولات جدید باشد اما در محصولات جدید اپل، با توجه به استفاده از دو نوع هسته در پردازنده و همین‌طور بهینه‌سازی‌های متنوع، عمر باتری به مراتب بهتر شده و عملکرد نیز بسیار عالی است. لذا در انتخاب بهترین لپ تاپ اپل برای کارهای گرافیکی و نرم افزارهای فنی و مهندسی، در مورد بنچ‌مارک و تست واقعی قدرت پردازنده مدل‌های مختلف، تحقیق و بررسی کنید. در واقع تعداد بیشتر هسته‌های پردازنده به معنی بهتر بودن عملکرد نیست و تعداد کم نیز به معنی سرعت پایین نیست.