متصل شدن به اینترنت یک امر بسیار ساده است و شما می‌توانید در چند ثایه به وای فای متصل شوید و به اینترنت دسترسی پیدا کنید. اما مشکل زمانی خود را نمایان می‌کند که تصمیم می‌گیرید برای ارتقا تجهیزات اقدام کنید، زیرا در این زمان با یک سری اصطلاحات مانند روتر، مودم و اکسس پوینت مواجه می‌شوید که در نگاه اول تفاوتی بین آن‌ها نمی‌بینید. اما واقعیت امر این است که بین این تجهیزات تفاوت‌های زیادی وجود دارد و وجود این تفاوت‌ها کاربران را سردرگم می‌کند.

اگر تصمیم دارید با درک کامل نسبت به فرق روتر، مودم و اکسس پوینت یک انتخاب درست را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنیم این محتوا را با دقت تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله تفاوت روتر، مودم و اکسس پوینت را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد و هر یک را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد و ذکر خواهیم کرد که کدام یک بهتر است.

تفاوت روتر، مودم و اکسس پوینت

روتر، مودم و اکسس پوینت سه نمونه از تجهیزاتی هستند که برای برقراری ارتباط و متصل شدن به دنیای بی‌انتهای اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید به نظر برسد هر سه تفاوتی با یکدیگر ندارند اما بهتر است هر یک از تجهیزات (روتر، مودم و اکسس پوینت) با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. آشنایی کامل با هر یک از این تجهیزات می‌تواند به شما کمک کند تا به بهترین نحو ممکن و بر اساس نیاز خود بین روتر، مودم و اکسس پوینت یک دستگاه را انتخاب کرده و خردار نمایید.

روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

روتر‌ها به عنوان مسیریاب‌های دیجیتالی عمل می‌کنند، در واقع اطلاعات را از منبع به مقصد مورد نظر هدایت می‌نمایند. این دستگاه‌ها، داده‌ها را در شبکه‌های کامپیوتری جابجا کرده و در نهایت، آن‌ها را به دستگاه مقصد می‌رسانند. روتر‌ها قادر به انجام این فرایند هم در بین دستگاه‌های متفاوت و بین دستگاه‌ها و اینترنت هستند.

حال که با روتر آشنا شدید بهتر است اطلاعاتی را نسبت به کاربرد آن به دست بیاورید. روتر‌ها از پروتکل‌های مسیریابی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند. جدول مسیریابی، که حاوی اطلاعاتی مانند آدرس‌های شبکه‌های موجود، اولویت مسیر‌ها و روتر بعدی Next hop است، در داخل روتر قرار دارد. روتر‌ها با استفاده از این جدول، داده‌ها یا بسته‌ها را بین دستگاه‌های مختلف منتقل می‌کنند. قبل از ارسال یک بسته، روتر آدرس IP مقصد را که در هدر بسته قرار دارد بررسی می‌کند و آن را با جدول مسیریابی مقایسه می‌کند تا مسیر بعدی بسته را تعیین کند.

فرق روتر، مودم و اکسس پوینت چیست و کدام بهتر است؟

مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

مودم دستگاهی است که سیگنال‌های دیجیتال را به سیگنال‌های آنالوگ و بالعکس تبدیل می‌کند. مودم انواع مختلفی دارد و هر یک از آن‌ها سرعت و پهنای باند مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. برای مثال سرعت مودم فیبر نوری از مودم ADSL گرفته تا مودم VDSL و حتی مودم TD-LTE بیشتر است. از سوی دیگر مودم‌ها بر اساس پارامتر‌هایی نظیر داشتن وای فای، آنتن قوی، تعداد پورت شبکه و میزان سرعت پورت شبکه، داشتن قابلیت‌های گوناگون مانند QOS و غیره قیمت‌گذاری می‌شوند.

این نوع از تجهیزات اکتیو برای اتصال به اینترنت و انتقال داده‌ها بین کامپیوتر‌ها و شبکه‌های دیگر استفاده می‌شوند. آن‌ها امکان دسترسی به وب، ارسال‌ایمیل، دانلود فایل‌ها و برقراری تماس‌های ویدیویی را فراهم می‌کنند. همچنین، مودم‌ها می‌توانند در شبکه‌های خانگی برای به اشتراک‌گذاری اینترنت بین چندین دستگاه استفاده شوند. از آنجایی که مودم‌ها نقش مهمی در ارتباطات دیجیتالی دارند، انتخاب مودم مناسب برای نیاز‌های خاص می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت و سرعت اتصال اینترنت داشته باشد.

فرق روتر، مودم و اکسس پوینت چیست و کدام بهتر است؟

اکسس پوینت چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسس پوینت Access Point)) دستگاهی است که برای ایجاد یک شبکه محلی بی‌سیم (WLAN – Wireless Local Area Network) استفاده می‌شود. این دستگاه به عنوان یک نقطه اتصال بی‌سیم عمل می‌کند و می‌تواند دستگاه‌های مختلف را به شبکه LAN متصل نماید و وایرلس را در قسمت‌های بیشتری گسترش دهد، در نتیجه این دستگاه کمک می‌کند تا تعداد کاربران متصل به شبکه را افزایش یابد.

کاربرد اکسس پوینت‌ها معمولاً در ساختمان‌ها و دفاتر بزرگ است، جایی که نیاز به پوشش وای‌فای گسترده و قابل اعتماد دارید. به عنوان مثال، اگر بخواهید دسترسی به وای‌فای را در قسمت پذیرش شرکت خود داشته باشید، می‌توانید اکسس پوینت را نزدیک میز پذیرش نصب کنید و کابل اترنت را از پشت آن به اتاق سرور ببرید.

فرق روتر، مودم و اکسس پوینت چیست و کدام بهتر است؟

کدام یک بهتر است؟

روتر، مودم و اکسس پوینت هر کدام وظایف مختلفی دارند و پاسخ به این سؤال دقیقاً به نیاز شما وابسته است. مودم به شما امکان می‌دهد به اینترنت متصل شوید. این دستگاه سیگنال‌های دیجیتال را به اطلاعات آنالوگ برای انتقال از طریق کابل یا خط تلفن تبدیل می‌کند، البته این کار را بالعکس هم انجام می‌دهد. روتر دستگاه‌های مختلف شما را به مودم متصل می‌کند و به هر دستگاه یک آدرس IP داخلی اختصاص می‌دهد تا بتواند ترافیک را بین آن‌ها مسیریابی کند. اکسس پوینت هم به دستگاه‌ها امکان می‌دهد به صورت بی‌سیم به شبکه متصل شوند و معمولاً به روتر متصل می‌شوند تا اتصال Wi-Fi را فراهم کنند.

بنابراین، اگر به دنبال اتصال به اینترنت هستید، به مودم نیاز دارید. اگر می‌خواهید چندین دستگاه را به اینترنت متصل کنید و یا یک شبکه محلی ایجاد کنید، به روتر نیاز دارید. و اگر می‌خواهید اتصال بی‌سیم داشته باشید، اکسس پوینت می‌تواند مفید باشد. انتخاب بین این دستگاه‌ها بستگی به نیاز‌های شما دارد.

نتیجه‌گیری

مطمئناً تا قبل از مطالعه این مقاله اطلاعات دقیقی در مورد فرق روتر، مودم و اکسس پوینت در اختیار نداشته‌اید. بعد از مطالعه این محتوا با هر یک از این تجهیزات اکتیو آشنا شده‌اید و می‌دانید که روتر، مودم و اکسس پوینت هر کدام چه کاربردی دارند. در ثانی در حال حاضر می‌دانید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است و در نهایت اگر در هنگام خرید با مشکل یا سردرگمی آشنا شدید تنها کافی است این محتوا را مجدداً با دقت مطالعه کنید و کاربرد هر دستگاه را بررسی نمایید تا بتوانید با دید باز و آگاهی کامل یک انتخاب درست و یک خرید هوش‌مندانه را تجزیه نماید.