کلمه کما ریشه یونانی داشته و معنی آن خواب عمیق یا یذک است . فردی که به کما رفته با وجود زنده بودن اما نمی ‌تواند به میل خود حرکت کند . از فردی در حالت اغما نباید انتظار صحبت کردن یا واکنش نشان دادن به محیط  را داشته باشیم . زیرا بسیاری از عملکرد های حیاتی بدن او همچون تنفس یا گردش خون با مشکل مواجه شده‌ اند و دستگاه‌ های مکانیکی به زنده ماندن بیمار کمک می ‌کنند . 

حالت مرگ موقتی برای برخی افراد چندین هفته و بعضی دیگر ماه‌ ها طول می‌ کشد . اگر برای شما هم سوال پیش آمده که کما چیست همراه ما باشید تا در این  متن علت ، علائم و روش ‌های درمانی آن را بررسی کنیم .

اگر بیماری دارید که در بستر بیماری است و به سوند ادراری نیاز دارد کلیک کنید : وصل سوند ادراری در منزل از یک مرکز خدمات درمانی در منزل با پرستاران قابل اعتماد .

حالت اغما یا کما به چه حالتی گفته می ‌شود ؟

فردی که در کما است بیهوش است و فعالیت مغزی کمی دارد . این دسته از افراد زنده هستند اما نمی‌ توان آن‌ ها را از خواب بیدار کرد . در واقع فرد هنوز زنده است ، اما مغز در پایین ‌ترین مرحله هوشیاری خود فعالیت می‌ کند . آن‌ ها معمولاً به صدا یا درد پاسخ نمی ‌دهند . قادر به برقراری ارتباط و یا ایجاد حرکت نیستند . در طول دوره کما رفلکس‌ های اساسی مانند سرفه و بلع تا حد زیادی کاهش می‌ یابد . بنابراین افراد به کما رفته تنها می ‌توانند نفس بکشند . اگرچه برخی از افراد به یک دستگاه برای کمک به تنفس نیاز دارند . با گذشت زمان ، فرد ممکن است به تدریج هوشیاری خود را به دست آورد و هوشیارتر شود و یا برعکس کم کم هوشیاری خود را به طور کامل از دست بدهد و به اغوش مرگ برود . 

برخی از افراد پس از چند هفته از خواب بیدار می‌ شوند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است به حالت نباتی و یا حداقل هوشیاری بروند . این وضعیتی است از آن به کما یا اغما یاد می‌ شود . 

اگر احتیاج به تزریقات دارید کلیک کنید : تزریقات در منزل

 علت ورود به حالت اغما چیست ؟

علت های مختلفی برای ورود به حالت اغما وجود دارد ، از جمله این دلایل عبارتند از : 

آسیب مغزی : آسیب مغزی ناشی از ضربه به سر ، سکته مغزی ، یا کمبود اکسیژن می‌ تواند منجر به اغما شود .

تروما : تورم مغز یکی‌ دیگر از عوامل به کما رفتن فرد محسوب می ‌شود . صدمات و ضربه به سر منجر به خونریزی یا تورم مغز خواهد شد . مایع جمع شده در سر به‌ دلیل ضربه سنگین به جمجمه فشار می‌ آورد . در نتیجه مغز به ساقه مغز (بخش تحریک و آگاهی) آسیب وارد می‌ کند .

مسمومیت : برخی مسمومیت ها مانند مسمومیت با داروها ، مواد شیمیایی ، یا گاز ها می ‌تواند منجر به اغما شود .

عفونت : عفونت‌ هایی مانند مننژیت و انسفالیت می ‌توانند باعث التهاب مغز و در نهایت ورود به حالت اغما شوند . 

بیماری‌ های متابولیک : بیماری‌ های متابولیک مانند دیابت و نارسایی کبد می ‌توانند منجر به اغما شوند . 

 علائم کما یا حالت اغما چیست ؟

پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب پس از بررسی‌ های مختلف اگر متوجه شود بیمار مدتی در حالت هوشیاری پایین قرار گرفته ، کما تشخیص می ‌دهد . علائم کما شامل موارد زیر می‌ شوند :

  • بسته بودن چشم‌ ها
  • عدم پاسخگویی
  • تغییرات در ضربان قلب
  • تنفس نامنظم
  • عدم واکنش اندام‌ ها جزء واکنش ‌های کوچک
  • ناتوانی در پاسخ به درد جزء حرکات واکنشی
  • گشاد شدن مردمک ها و عدم پاسخ به نور 

لازم به ذکر است که فردی که در حالت اغما قرار می ‌گیرد ممکن است بتواند سرفه کند یا آب دهان خود را قورت دهد . بنابراین باید مراقب بود تا دچار خفگی نشود . 

 اغما چگونه درمان می شود ؟

درمان اغما به علت زمینه ‌ای آن بستگی دارد . در برخی موارد ، ممکن است برای حفظ هوشیاری و تنفس فرد نیاز به مراقبت ‌های ویژه باشد .