رید (RAID) به مجموعه‌ تکنیک‌ها و الگوریتم‌هایی می‌گویند که برای افزایش عملکرد و ایمنی داده‌ها در سیستم‌های ذخیره‌سازی و سرورها استفاده می‌شوند. رید انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها کاربردهای مخصوص به خود را دارند. رید با ترکیب چند درایو فیزیکی، داده‌ها را به صورت توزیع شده ذخیره می‌کند تا عملکرد خواندن و نوشتن بهبود پیدا کند و در صورت خرابی یکی از درایوها، امکان بازیابی اطلاعات فراهم باشد.

هنگام خریدن سرور اچ پی باید دقت داشته باشید، حتما سرور قابلیت پیاده‌سازی انواع مختلف معماری رید را داشته باشند. در ادامه این مقاله شما را با انواع raid در سرور اچ پی و مزایای آن آشنا می‌کنیم. با اطلاع از این قابلیت می‌توانید کنترل بیشتری روی مدیریت و محافظت از اطلاعات ذخیره سازی خود داشته باشید.

کنترلر رید چیست؟

کنترلر رید یک قطعه سخت‌افزاری است که وظیفه مدیریت و کنترل عملیات رید را در سرورها یا تجهیزات ذخیره‌سازی بر عهده دارد. این کنترلر اغلب به صورت یک کارت در سرور نصب می‌شود و با درایوهای فیزیکی ارتباط برقرار می‌کند. وظیفه اصلی کنترلر رید، ایجاد و مدیریت آرایه‌های رید است. با استفاده از کنترلر رید، سرور می‌تواند درایوهای فیزیکی را به عنوان یک آرایه رید تشخیص داده و تنظیمات مربوط به رید را اعمال کند.

انواع رید در سرور hp

از انواع raid در سرور hp می‌توان به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • RAID 0: در این مدل، داده‌ها به صورت پارتیشن‌های برابر بین دو یا چند درایو تقسیم می‌شوند که افزایش سرعت خواندن و نوشتن را به همراه دارند، اما هیچ راهی برای اصلاح خطا وجود ندارد. همچنین، اگر یک درایو خراب شود، تمام داده‌ها در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند. مزیتی این رید، افزایش سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات است.
  • RAID 1: در این مدل، داده‌ها به شکل قرینه روی دیسک‌ها نوشته می‌شوند که افزایش ایمنی داده‌ها را به همراه دارد، زیرا اگر یک درایو خراب شود، اطلاعات همچنان در درایو دیگر باقی می‌مانند. عیب بزرگ این معماری این است که تنها نیمی از ظرفیت خالی دیسک‌ها در دسترس قرار دارد.
  • RAID 5: در این مدل، داده‌ها همراه با فراداده‌های توازن (Parity) روی درایوها توزیع می‌شوند. توازن، نوع اطلاعات اضافی است که براساس آن می‌توان اطلاعات گمشده را بازسازی کرد. در صورت خرابی یک درایو، معماری فوق باعث افزایش ایمنی داده‌ها و بازیابی اطلاعات می‌شود. RAID 5 نقش مهمی در افزایش امنیت اطلاعات دارد، با این‌حال مشکل اصلی این معماری هزینه بالای آن است، زیرا باید دیسک‌های کافی روی سرور داشته باشید تا بتوانید در صورت خرابی یک دیسک، فرآیند بازیابی را به‌درستی انجام دهید.
  • RAID 6: این معماری شبیه به RAID 5 است، با این تفاوت که اطلاعات توازن دوبل روی دیسک‌ها نوشته می‌شود که در نتیجه افزایش ایمنی در برابر خرابی همزمان دو درایو را به همراه دارد. اگر دو درایو خراب شوند، باز هم امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد. معماری فوق ضریب امنیت اطلاعات را افزایش می‌دهد، اما به همان نسبت هزینه تمام شده نیز افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. این معماری بیشتر برای سازمان‌هایی مناسب است که اطلاعات مهم و ارزشمندی دارند.
  • RAID 10 (یا RAID 1+0): در این مدل، داده‌ها به صورت ترکیبی از RAID 0 و RAID 1 توزیع می‌شوند. درایوها به گروه‌هایی تقسیم و سپس داده‌ها به صورت هماهنگ بین درایوهای هر گروه تکثیر می‌شوند. معماری فوق عملکرد و ایمنی را افزایش می‌دهد، اما برای پیاده‌سازی آن باید درایوهای کافی روی سرور نصب کرده باشید.

علاوه بر موارد یاد شده، ریدهای دیگری مثل RAID 2، RAID 3، RAID 4 و RAID 7 نیز وجود دارد که به ندرت و تحت شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این‌حال، سرورهای میان‌رده و بالارده اچ‌ پی از انواع raidبندی پشتیبانی می‌کنند.

انواع رید در سرور hp

مراحل رید بندی سرور hp

مراحل رید بندی سرور اچ پی به شرح زیر است:

  • بررسی نیازها: ابتدا باید بررسی کنید با رید بندی سرور به دنبال چه چیزی هستید؟ آیا به دنبال افزایش عملکرد، ایمنی داده‌ها یا ترکیبی از هر دو هستید؟ تعیین کنید چه نوع ریدی هماهنگ با ملزومات سخت‌افزاری سرور است. این مسئله به تعداد درایوهای نصب شده یا قابل نصب روی سرور بستگی دارد.
  • انتخاب سرور: اگر هنوز سرور موردنظر خود را خریداری نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ خرید سرورهایی بروید که قابلیت پیاده‌سازی انواع مختلفی از معماری رید را دارند. سرورهایHP DL360 G10 با شاسی8SFF ، سرورHP DL380 G10 با شاسی 12LFF و موارد مشابه گزینه‌های مناسبی در این زمینه هستند. سرور انتخابی باید کنترلر رید داخلی یا خارجی و توانایی پشتیبانی از تعداد زیادی دیسک را داشته باشد. برای دریافت مشاوره تخصصی و خرید سرور dl360 g10 روی لینک https://falnic.com/shop/p/hp-dl360-gen10-server بزنید.

مراحل رید بندی سرور hp

  • نصب درایوها: درایوهای مورد نیاز برای ریدبندی را در سرور نصب کنید. این درایوها ممکن است هارد دیسک‌ها یا حافظه‌های حالت جامد باشند. همچنین، اگر از کنترلر رید خارجی استفاده می‌کنید، باید درایوها را به کنترلر متصل کنید.
  • ورود به BIOS/UEFI: سیستم را راه‌اندازی کنید و وارد BIOS یا UEFI سرور شوید. این مراحل ممکن است با توجه به سرور و تولیدکننده آن، متفاوت باشد. در بخش تنظیمات سیستم، بخش رید را پیدا کنید و آن را فعال کنید.
  • تنظیم کنترلر RAID: پس از فعال کردن رید در BIOS/UEFI، وارد تنظیمات کنترلر رید شوید. در این بخش می‌توانید تنظیمات رید را تعیین کنید. با توجه به مدل سرور و کنترلر رید، می‌توانید تنظیماتی مانند نوع رید، حالت توزیع داده، توازن و غیره را پیکربندی کنید.
  • ایجاد رید: پس از پیکربندی تنظیمات مورد نیاز، مرحله بعدی ایجاد رید است. در اینجا باید درایوها را در یک آرایه رید تعریف کنید. این مرحله براساس نوع رید و کنترلر رید متفاوت است.
  • تنظیمات پیش فرض و بوت: پس از ایجاد رید، باید تنظیمات پیش فرض را تعیین کنید که شامل تنظیم رید بوت (RAID Boot) برای بوت سرور از روی آرایه رید است. همچنین، اطمینان حاصل کنید که سرور به درستی از روی آرایه رید بوت می‌شود.
  • نصب سیستم عامل: پس از انجام تنظیمات رید، می‌توانید سیستم‌عامل را روی آرایه رید نصب کنید. هنگام نصب، سیستم‌عامل باید آرایه رید را به عنوان یک درایو مجزا تشخیص دهد و از آن استفاده کند.

با انجام مراحل فوق، رید بندی روی سرور اچ‌پی انجام می‌شود.

رید بندی سرور hp چه مزایایی دارد؟

رید بندی های سرور hp مزایای زیادی دارد که در ادامه مهم‌ترین مزایای رید بندی را شرح خواهیم داد.

افزایش عملکرد: رید امکان خواندن و نوشتن همزمان روی چند درایو را فراهم می‌کند که باعث افزایش سرعت و عملکرد سرور می‌شود.

ایمنی داده‌ها: در برخی از معماری‌های رید، اطلاعات به صورت توزیع شده و قرینه‌ای روی چند درایو ذخیره می‌شوند که نقش مهمی در افزایش ایمنی داده‌ها دارند و هنگام بروز مشکل در دیسک‌ها به کارشناسان برای بازیابی اطلاعات کمک می‌کند.

دسترس‌پذیری بالا: انواع raid بندی سرور hp کمک می‌کنند در صورت خرابی یک درایو، سرور بدون وقفه به کار خود ادامه دهد. البته، این موضوع به نوع معماری رید بستگی دارد. ریدهای 5 و 6 چنین قابلیت کاربردی و مهمی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

انواع رید بندی سرور hp در افزایش عملکرد و ایمنی داده‌ها نقش موثری دارند. برای رید بندی ابتدا باید نیاز خود را بررسی و سپس یکی از انواع ریدهای RAID 0 و RAID 1 و RADI 5 و RADI 6 و RADI 10 را انتخاب کنید. به ترتیب رید صفر کم‌ترین امنیت و رید 10 بیشترین امنیت را در حفظ داده‌ها دارند.

نکات مهم:

  • نوع رید مناسب با توجه به نیازهای کاربر و نوع داده‌ها انتخاب می‌شود.
  • سرور باید از رید بندی پشتیبانی کند و کنترلر رید مناسب داشته باشد.
  • رید بندی قبل از نصب سیستم عامل انجام می‌شود.

رید بندی سرور hp یک راه حل قدرتمند برای افزایش کارایی، ‌ایمنی و ‌دسترس‌پذیری داده‌ها در سرورها است. با انتخاب نوع رید مناسب و انجام مراحل رید بندی به درستی، می‌توانید از مزایای این تکنیک به طور کامل بهره‌مند شوید.