تأثیر واکسیناسیون در سلامتی گربه بر کسی پوشیده نیست. واکسیناسیون همان‌طور که می‌تواند نقش مهمی در سلامت انسان‌ها ایفا کند و از ابتلا آنها به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری نماید در مورد این حیوانات کوچک پشمالو نیز همین کارکرد را دارد. تأثیر واکسیناسیون در سلامتی گربه به این مسئله باز می‌گردد که واکسن‌ با وارد کردن میکروب ضعیف شده به بدن گربه، سیستم ایمنی بدن او را نسبت به عوامل بیماری‌زا تحریک می‌کند و با ساختن پاتن، بدن گربه را در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم می‌سازد.

تأثیر واکسیناسیون در سلامتی گربه باعث می‌شود تا از ابتلا گربه به بسیاری از بیماری‌های ویروسی و عفونی جلوگیری شود. گربه‌ها از زمان تولد در معرض بیماری‌های مختلفی همچون پنلو کوپنی، ویروس هرپس و ویروس کالیسی و هاری قرار دارند. برای محافظت از جان گربه در برابر این ویروس‌ها واکسن‌های ضروری به گربه تزریق می‌شود تا بتوانند بدن گربه را در برابر این بیماری‌ها مقاوم سازند. جدای از واکسن‌های ضروری، واکسن‌های غیرضروری با توجه به شرایط زندگی گربه ممکن است به آنها تزریق شود که از آن جمله می‌توان به واکسن لوسمی، واکسن نقص سیستم ایمنی بدن و کلامیدوفیلا اشاره کرد.

تأثیر واکسیناسیون در سلامتی گربه بسیار زیاد است و اگر گربه‌ای واکسیناسیون لازم را در سن مناسب دریافت نکند ممکن است به هر یک از بیماری‌های نام برده دچار شود و جانش به خطر افتد. مسئله‌ای که می‌تواند هم جان حیوان دوست‌داشتنی شما را تهدید کند و هم مخارج بسیاری را بر دوش شما بگذارد.

واکسیناسیون گربه توسط دامپزشک چگونه انجام می‌شود؟

واکسیناسیون گربه یک اقدام ضروری است که باید در دامپزشکی و توسط دامپزشک انجام شود. واکسیناسیون گربه توسط دامپزشک به افراد کمک می‌کند تا مطمئن باشند روند واکسیناسیون گربه آنها به‌درستی طی می‌شود. 

با انجام واکسیناسیون گربه توسط دامپزشک شما در جریان تمام واکسن‌های ضروری و غیرضروری موردنیاز گربه قرار می‌گیرید و از طرفی زمان‌بندی واکسن‌ها به شما داده می‌شود تا در موعد مقرر برای انجام واکسیناسیون اقدام نمایید.

امروزه بیشتر دامپزشکی‌ها اقداماتی نظیر واکسیناسیون گربه توسط دامپزشک را در دستور کار خود دارند. این مسئله کمک می‌کند تا شما با مراجعه به دامپزشکی‌های معتبر بتوانید برنامه کامل واکسیناسیون گربه خود را به‌درستی پیگیری کنید.

زمانی که واکسیناسیون توسط دامپزشک انجام می‌شود او در ابتدا شناسنامه و پرونده واکسیناسیون گربه را بررسی می‌کند. پس از بررسی واکسن‌های تزریق شده و سن گربه دامپزشک ابتدا به معاینه فیزیکی گربه می‌پردازد و سپس واکسن را برای زدن آماده می‌کند. پس از آماده‌سازی واکسن، دامپزشک با آرامش واکسن را به گربه تزریق می‌کند. در نتیجه واکسیناسیون گربه توسط دامپزشک، یک کارت واکسیناسیون  برای حیوان صادر می‌شود که در کلینیک باقی می‌ماند. در این کارت واکسیناسیون اطلاعاتی همچون موارد زیر ثبت می‌شود:

  • جزئیات معاینه، درمان‌ها و توصیه‌ها
  • داروهای تجویز شده برای گربه
  • نتایج آزمایش‌های گربه
  • جزئیات تماس صاحب گربه

در پایان واکسیناسیون گربه توسط دامپزشک، او در مورد مراقبت‌های لازم پس از واکسیناسیون و عوارض احتمالی اطلاعاتی را به شما می‌دهد تا پس از مراجعه به منزل با درنظرگرفتن این موارد بتوانید از حیوان مراقبت بهتری بکنید.

مراقبت از سلامتی گربه چگونه صورت می‌گیرد؟

مراقبت از سلامتی گربه بحث بسیار مهمی است که باید آن را جدی گرفت تا این حیوانات دوست‌داشتنی بتوانند در صحت و سلامت در کنار انسان‌ها زندگی کنند. بدون مراقبت از سلامتی گربه این حیوانات نمی‌توانند عمر طولانی داشته باشند. در بحث مراقبت از سلامتی گربه باید به چند نکته بسیار مهم توجه داشت که به شرح زیر هستند:

سلامتی گربه و مراقبت‌های لازم

غذای گربه

 در قدم اول باید به نوع تغذیه گربه‌ها توجه داشت. غذای گربه و نوع آن نقش مهمی در سلامتی گربه ایفا می‌کند. غذای گربه تجاری به دو شکل غذای خشک گربه و غذای کنسروی گربه در بازار موجود است که باید با توجه به نیازهای تغذیه‌ای حیوان، غذای بسیار باکیفیتی را برای او تهیه کرد.

نظافت گربه

در مراقبت از سلامت گربه توجه به نظافت این حیوان نیز بسیار حائز اهمیت است. گربه‌ها به‌صورت کلی حیواناتی بسیار تمیز هستند؛ اما بااین‌حال آنها نیاز به مراقبت‌هایی دارند. گربه‌های موبلند باید هر روز برس کشیده شوند و نژادهای موکوتاه به یک بار برس کشیدن در طول هفته نیاز دارند.

حمام کردن چندان برای گربه‌ها ضرورت ندارد و با توجه به نژاد گربه می‌توان بین ۱ تا ۳ ماه آنها را به حمام برد.

در مراقبت از سلامتی گربه توجه به سلامت دندان‌های گربه نیز بسیار اهمیت دارد. بیماری‌های دندانی در گربه‌ها بسیار شایع است و به همین دلیل باید دندان‌های آنها را مسواک زد و برای چکاپ نزد دامپزشک برد.

کوتاه کردن ناخن‌های گربه نیز از دیگر اقداماتی است که باید حتماً در مورد این حیوانات انجام شود تا به‌خوبی بهداشت آنها رعایت و حفظ شود.

آشنایی با راهنمای جامع واکسیناسیون گربه چرا اهمیت دارد؟

آشنایی با راهنمای جامع واکسیناسیون گربه پیش از واکسن زدن گربه‌ها بسیار اهمیت دارد. در راهنمای جامع واکسیناسیون گربه صاحبان این حیوان دوست‌داشتنی می‌توانند با موارد مختلفی آشنا شوند تا با آگاهی کامل نسبت به انجام این کار در مورد حیوان خود اقدام نمایند. 

راهنمای جامع واکسن زدن گربه

نکات مهم در راهنمای جامع واکسیناسیون گربه

در راهنمای جامع واکسیناسیون گربه توجه به موارد زیر ضروری است:

واکسن‌های ضروری گربه

در راهنمای جامع واکسیناسیون گربه افراد با واکسن‌های ضروری گربه آشنا می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • واکسن‌های سه‌گانه (واکسن‌های پیشگیری‌کننده از بیماری‌های پنلوکوپنی،ویروس هرپس و ویروس کالیسی)
  • واکسن هاری

واکسن‌های غیر ضروری گربه همچون:

  • واکسن لوسمی گربه
  • واکسن نقص سیستم ایمنی
  • واکسن کلامیدوفیلا

عوارض واکسیناسیون گربه

در بخش دیگر راهنمای جامع واکسیناسیون گربه  افراد می‌آموزند که عوارض واکسیناسیون گربه چه مواردی است. اکثر گربه‌ها پس از انجام واکسیناسیون با کاهش اشتها و خستگی مواجه می‌شوند. همچنین ممکن است چند ساعت پس از تزریق، تورم در محل زدن واکسن به وجود بیاید و یا گربه تب کند. این عوارض پس از چند روز از بین می‌روند؛ اما اگر طولانی‌مدت باشند باید حتماً دامپزشک را در جریان این عوارض قرار داد.

مراقبت‌های پس از واکسیناسیون گربه

به دلیل اینکه گربه پس از انجام واکسیناسیون ممکن است عوارضی داشته باشد، توصیه می‌شود تا با فراهم کردن شرایطی، گربه بتواند این دوران را به شکل بهتری طی کند. پس از انجام واکسیناسیون گربه، باید برای او یک جای گرم‌ونرم فراهم شود تا او بتواند به‌راحتی استراحت کند. توجه به تغذیه گربه نیز بسیار اهمیت دارد و غذاهایی باید در اختیار گربه قرار بگیرد که اشتها برانگیز هستند و گربه با وجود کاهش اشتها به خوردن آنها علاقه دارد.

برای آشنایی با راهنمای جامع واکسیناسیون گربه بهتر است که با دامپزشک گربه خود و یا دامپزشکان مجرب مشورت نمایید؛ زیرا ممکن است نکته‌هایی وجود داشته باشد که در سایت‌های اینترنتی به آنها اشاره نشده باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای مشاوره با دامپزشکان مجرب استفاده از امکانات دامپزشکی پت‌شاپ اینترنتی پت آباد است. در این فروشگاه دامپزشکی‌های معتبری معرفی شده‌اند که شما می‌توانید به آنها مراجعه کنید و از مشاوره‌های آنها بهره بگیرید. همچنین از طریق مشاوره‌های آنلاین فروشگاه پت آباد می‌توانید تمام اطلاعات لازم در مورد واکسیناسیون گربه را به دست آورید.