انویدیا با تکنولوژی TurfEffect، میلیون‌ها تیغه‌ی علف را به همراه نور و سایه و برخورد با اجسام خارجی و به وسیله‌ی کارت گرافیکی در حد GTX 680 رندر می‌کند.

مقایسه کردن کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی و انویدیا مشکل است، اما چرا؟

معماری متفاوت پاسخ این سوال است. قابلیت‌های خاص و جدیدی که این دو سازنده‌ی بزرگ کارت گرافیک و به طور کلی پردازنده‌های گرافیکی به محصولات خود اضافه می‌کنند، برگرفته از معماری متفاوت و پیشرفته‌ی محصولاتشان است.

انویدیا و ای‌ام‌دی همواره در تلاش هستند که از معماری متفاوت محصولات خود، بهترین استفاده را ببرند و معمولاً هم تکنولوژی‌های خاصی معرفی می‌کنند که تنها روی کارت گرافیک‌های خاص خودشان قابل استفاده باشد. البته کفه‌ی ترازو به سمت انویدیا سنگینی می‌کرد اما ای‌ام‌دی هم تدریجاً به این سمت و سو حرکت کرده که خبر جالبی برای گیمرها نیست.

یکی از دستاورهای جدید انویدیا، تکنولوژی خاصی برای رندر گیاهان (علف) است. بدین ترتیب پوشش گیاهی در بازی‌های نسل بعدی، ارتقا پیدا می‌کند و واقعی‌تر می‌شود. انویدیا نام آن را TurfEffect گذاشته که بهشی از GameWorks محسوب می‌شود. البته فعلاً منتظر آن نباشید چرا که قرار است اوایل سال بعدی نهایی و شاید وارد برخی بازی‌های جدید شود.

ترف‌افکت با این هدف طراحی شده که حرکات چمن‌زار را طبیعی‌تر کند و از طرفی تعامل اجسام و برخورد با چمن‌زار را واقعی‌تر نماید. چنین کاری قطعاً به پردازشی فیزیکی سنگین‌تری نیاز دارد که از عهده‌ی سریع‌ترین پردازنده‌های امروزی خارج است. کارت گرافیک‌ها در این امور استادانه عمل می‌کنند اما به شرطی که واسط برنامه‌نویسی امکانات لازم را در اختیار سازنده‌ی بازی قرار دهد.

[caption id="attachment_4676" align="aligncenter" width="750"]انویدیا با TurfEffect، علف‌ها را طبیعی‌تر رندر می‌کند انویدیا با TurfEffect، علف‌ها را طبیعی‌تر رندر می‌کند[/caption]

انویدیا می‌گوید با ترف‌افکت می‌توان چمن‌زاری طبیعی ساخت که هر تیغه‌ی علف آن از مثلث‌های کمی در حد 3 تا یا برعکس مثلث‌های بسیار زیادی مثل 100 تا تشکیل شده باشد. بسته به فاصله‌ی علف تا دوربین، جزئیات و دقت رندر می‌تواند متفاوت باشد. سایه‌ها، برخورد تیغه‌ها با هم و حرکات فیزیکی در تعامل با وزش باد یا برخورد یک جسم خارجی به طبیعی‌ترین شکل ممکن قابل پیاده‌سازی است.

توصیه می‌کنم ویدیوی معرفی TurfEffect را با رزولوشن بالا از یوتیوب تماشا کنید. جالب اینجاست که ویدیوی زیر روی کارت گرافیکی GTX 680 اجرا شده، 1 میلیون تیغه‌ی علف در مدت زمان کمتر از 1 میلی‌ثانیه با این کارت گرافیک رندر شده است که نشان از کیفیت بالای ترف‌افکت دارد.

 [su_youtube url="https://www.youtube.com/watch?v=kLVa0NOFdwM" width="720" height="420"]

در این ویدیو مکعب‌ها با گیاهان برخورد کاملاً طبیعی دارند اما انویدیا می‌گوید اجسام بسیار پیچیده هم می‌توانند همین برخورد طبیعی را داشته باشند.

[caption id="attachment_4675" align="aligncenter" width="750"]انویدیا با TurfEffect می‌خواهد تیغه‌های علف را بسیار واقعی رندر کند با TurfEffect، برخورد اجسام با علف‌ها، واقعی‌تر می‌شود[/caption]

[stextbox id="think"]به شخصه منتظر بازی‌هایی با این تکنولوژی هستم تا ببینم واقعاً کارت گرافیک‌های انویدیا با چنین سرعتی می‌توانند رندر کنند یا کمی اغراق شده است؟[/stextbox]