وقتی به‌صورت بهینه از باتری موبایل سامسونگ استفاده کنیم، می‌توانیم سلامتی و عمر آن را افزایش دهیم. داشتن یک باتری سالم در گوشی‌تان به شما کمک می‌کند بهتر و راحت‌تر از موبایل خود استفاده کنید و نگرانی از خاموش‌شدن ناگهانی آن نداشته باشید. با این کار در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی خواهید کرد و دیگر نیازی به مراجعه مداوم برای تعمیر قطعات سامسونگ نخواهید داشت. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی مهم‌ترین نکات برای افزایش سلامتی باتری سامسونگ بپردازیم.

کاهش روشنایی صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش از مهم‌ترین موارد مصرف‌کننده باتری سامسونگ به‌شمار می‌رود که با کاهش نور آن به مصرف کمتر باتری کمک می‌کنید. شما امکان تنظیم روشنایی را از طریق پایین‌کشیدن نوار اعلانات و جابه‌جایی میزان روشنایی انتخاب‌شده خواهید داشت؛ اگر به هردلیلی موفق به انجام این کار نشدید، می‌توانید در Setting دستگاه داخل بخش Display این کار را انجام دهید.

دو روش برای کاهش روشنایی صفحه وجود دارند؛ در روش اول، باید روشنایی صفحه را روی ۶۰ هرتز، نصف کل قابلیت، قرار دهید و بگذارید همیشه روی این تنظیمات بماند؛ درحالی‌که، در روشی دیگر (که برای گوشی‌های جدید سامسونگ قابل استفاده است) می‌توانید موبایل خود را روی حالت تنظیمات خودکار قرار دهید. در این حالت، گوشی شما (به‌صورت خودکار) نور را به‌اندازه‌ای تنظیم می‌کند که کمترین باتری را مصرف کند؛ اما به‌راحتی قابل استفاده باشد.

توجه داشته باشید روشن‌بودن بیش‌از حد موبایل نیز می‌تواند به باتری آن آسیب وارد کند؛ بنابراین، بهتر است مدت‌زمان Screen Timeout دستگاه را کاهش دهید. این نکات راهکارهایی ساده اما کاربردی برای افزایش عمر باتری موبایل سامسونگ هستند.

شارژ باتری سامسونگ در بازه مناسب

در گذشته برای استفاده مناسب از باتری‌های قدیمی پیشنهاد می‌کردند تا آخرین نیروی آن‌ها را مصرف کنید و سپس، گوشی را در شارژ قرار دهید؛ اما باتری‌های لیتیوم-یونی جدیدی که در گوشی‌های سامسونگ به‌کار می‌روند، کمی متفاوت عمل می‌کنند. این باتری‌ها برای داشتن بهترین عملکرد در بازه‌ای خاص از شارژ طراحی شده‌اند و بهتر است نیروی‌شان بین ۲۰٪ تا ۸۰٪ باقی بماند.

وقتی شما باتری سامسونگ را در حالت ۱۰۰٪ یا ۰٪ قرار می‌دهید، در سلول‌های آن استرس ایجاد می‌شود که با کاهش ظرفیت باتری همراه خواهد بود. برای جلوگیری از این آسیب‌ها، گزینه‌ای در موبایل‌های جدید سامسونگ (به اسم Battery Protection) طراحی شده است؛ با استفاده از این قابلیت، شارژ گوشی شما پس از رسیدن به ۸۰٪ به‌صورت خودکار متوقف می‌شود. البته در گوشی‌های جدید، Battery Protection سه گزینه دارد که هر یک در سطوح متفاوتی از باتری مراقبت می‌کنند.

استفاده از حالت Dark Mode

در صفحه‌نمایش‌های AMOLED، با قراردادن گوشی روی حالت تاریک، شاهد کاهش چشم‌گیر مصرف انرژی آن‌ها خواهید بود. این حالت به شما کمک می‌کند عمر باتری سامسونگ را افزایش دهید؛ حتی، باعث می‌شود راحت‌تر صفحه گوشی را ببینید و از برنامه‌های آن استفاده کنید. برای قراردادن گوشی روی این حالت باید به قسمت تنظیمات نمایشگر بروید، سپس روی گزینه Dark Mode کلیک کرده و آن را فعال کنید.

اگر به‌هردلیلی دوست نداشتید این حالت در تمامی مدت شبانه‌روز روی موبایل شما اعمال شود، باید بدانید شما امکان اعمال آن برای زمانی از روز را نیز دارید؛ به‌عنوان مثال، در تنظیمات حالت تاریک می‌توانید مشخص کنید که هنگام شب این حالت به‌صورت خودکار فعال و در صبح خاموش شود.

چگونه سلامت باتری سامسونگ را افزایش دهیم

غیرفعال‌کردن قابلیت‌های غیرضروری

در بسیاری مواقع، روشن‌بودن قابلیت‌هایی مانند بلوتوث، GPS و وای‌فای کاملا غیرضروری‌ است؛ درعین‌حال، این قابلیت‌ها (درصورت فعال‌بودن) باتریِ زیادی مصرف می‌کنند و مهم نیست شما درحال استفاده از آن‌ها هستید یا خیر؛ بنابراین، توجه داشته باشید که تنها در مواقع ضروری این قابلیت‌ها را روشن کنید.

غیرفعال‌کردن دسترسی برنامه‌های غیرضروری به GPS نیز از دیگر راه‌های کاهش مصرف باتری سامسونگ و افزایش سلامتی آن به‌شمار می‌رود. برای انجام این کار باید به بخش Apps در تنظیمات موبایل بروید و در قسمت Permission Manager روی گزینه Location کلیک کنید؛ سپس صفحه‌ای برای شما باز می‌شود و در آن می‌توانید تمامی برنامه‌هایی که قابلیت دسترسی به لوکیشن شما دارند را ببینید. به کمک این صفحه، دسترسی برنامه‌های غیرضروری را غیرفعال کنید.

غیرفعال‌کردن یا پاک‌کردن برنامه‌های غیرضروری

اگر شما اپلیکیشن‌هایی روی گوشی خود دارید که ازشان استفاده نمی‌کنید، باید بدانید پاک‌کردن آن‌ها نیز می‌تواند کمک بزرگی به افزایش شارژدهی گوشی کند. برای این کار می‌توانید به مدت چند ثانیه آیکون برنامه موردنظر را فشار دهید تا نواری بالای آن پدیدار شود؛ سپس روی گزینه Uninstall بزنید و Ok را انتخاب کنید تا برنامه حذف شود. توجه داشته باشید که اگر اپلیکیشن موردنظر قابل حذف‌شدن نباشد، باید گزینه Disable را انتخاب کنید.

استفاده از شارژر اصلی برای شارژ باتری موبایل سامسونگ

یکی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری مناسب از باتری سامسونگ، استفاده از شارژر اصلی آن است که تاثیر زیادی بر افزایش سلامتی باتری می‌گذارد؛ چراکه این شارژرها برای تامین ولتاژ و جریان مناسب دستگاه طراحی شده‌اند. استفاده از شارژرهای غیراصل، به‌دلیل ناپایداری ولتاژ و جریان، ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد یا آسیبی به باتری گوشی شما وارد کند.

برای تهیه شارژرهای اصلی می‌توانید به نمایندگی‌های معتبری مانند فروشگاه ابزارک موبایل مراجعه کنید؛ این فروشگاه‌ها تمامی قطعات سامسونگ، مانند باتری و کابل‌های سامسونگ را به‌صورت اصل به‌فروش می‌رسانند. همچنین برای مراقبت بیشتر از باتری بهتر است هنگام شارژکردن آن با گوشی خود کار نکنید و آن را در حالت استراحت بگذارید.

چگونه سلامت باتری سامسونگ را افزایش دهیم

کنترل دمای گوشی

دماهای بسیار بالا یا پایین می‌توانند آسیب‌های زیادی به باتری سامسونگ وارد کنند که موجب کاهش عمر آن می‌شود. در بیشتر مواقع، گرمای زیاد موجب تخریب شیمیایی درون باتری شده و عملکرد آن را کاهش می‌دهد؛ سرمای شدید نیز معمولا باعث کاهش موقتی ظرفیت باتری می‌شود که هیچ‌کدام از این موارد برای باتری‌ها خوب نیستند.

برای نگهداری بهتر از باتری موبایل، باید از قراردادن گوشی خود در محیط‌های خیلی گرم (زیر نور خورشید) خودداری کنید؛ اگر هم به هردلیلی دمای گوشی شما زیاد شد، بهتر است آن را از قاب خود خارج کنید تا دمای آن کاهش یابد. خاموش‌کردن قابلیت شارژ سریع (درصورت عدم استفاده از آن) نیز می‌تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از داغ‌شدن موبایل باشد.

خاموش‌کردن Always On Display

با استفاده از گزینه AON (Always On Display) گوشی شما حتی در حالت خاموشی نیز چیزهایی را نشان می‌دهد؛ این موارد می‌توانند شامل زمان، تاریخ، درصد باتری و آیکون‌های اعلان خوانده‌نشده باشند. حالت «نمایشگر همیشه روشن» می‌تواند فواید و کاربردهای زیادی برای شما داشته باشد؛ اما باید بدانید که انرژی زیادی نیز مصرف می‌کند که موجب کاهش باتری سامسونگ می‌شود.

برای غیرفعال‌کردن این حالت باید به بخش Lock Screen (قفل صفحه) در تنظیمات گوشی بروید و گزینه Always On Display را انتخاب کنید. در این حالت شما امکان انتخاب میان دو گزینه را خواهید داشت؛ یکی آن‌که می‌توانید AON را به‌صورت کامل غیرفعال کنید (که تاثیر بیشتری نیز در حفظ باتری خواهد داشت) و انتخاب دیگر شما گزینه Tap to Show است. با انتخاب گزینه Tap to Show فقط درصورتی‌که روی موبایل خود ضربه بزنید، این حالت نشان داده خواهد شد.

چگونه سلامت باتری سامسونگ را افزایش دهیم

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کاربردی‌ترین نکات برای افزایش سلامتی باتری سامسونگ پرداختیم و بهترین روش‌ها را به شما معرفی کردیم. اگر می‌خواهید شما هم از باتری‌های سالم استفاده کنید و کمتر نیاز به مراجعه به تعمیرگاه موبایل داشته باشید، بهتر است همیشه از باتری موبایل سامسونگ اصلی استفاده کنید؛ باتری اصلی گوشی مخصوص موبایل شما طراحی شده‌اند، استفاده از قطعات اصلی موبایل باعث افزایش عملکرد باتری موبایل می شوند.

برای خرید قطعات سامسونگ به‌صورت اصل، باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت آن‌ها نیز اطمینان داشته باشید. ابزارک موبایل یکی از بهترین فروشگاه‌های آنلاین محسوب می‌شود که در زمینه فروش انواع قطعات اصلی موبایل و لوازم جانبی آن فعالیت می‌کند. برای داشتن خریدی مطمئن و با قیمت مناسب، می‌توانید به وب‌سایت این فروشگاه مراجعه فرمایید.