سرمایه گذاری در بورس

افراد می‌توانند در دارایی‌های مختلف مانند طلا، سهام، مسکن و … سرمایه گذاری کنند. این که چه روشی بهترین راه سرمایه‌گذاری است، به اهداف سرمایه‌گذاری، سطح ریسک‌پذیری، بازه زمانی مدنظر و میزان آشنایی افراد با بازارهای مالی بستگی دارد. به دلیل کسب بازدهی مطلوب نسبت به سایر بازارهای مالی در گذشته، بورس گزینه جذابی برای بسیاری از سرمایه گذاران است.

در سرمایه‌گذاری در بورس، صندوق‌های بورسی راهکاری هستند برای کسانی که فرصت آموزش و انجام معاملات را ندارند. سرمایه‌گذاران می‌توانند در روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، وجوه خود را در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار دهند تا به جای آن‌ها در دارایی‌های مناسب در چارچوب قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری کنند.

در بورس انواع صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارد که ویژگی‌ها و سطوح ریسک‌ مختلفی دارند. تنوع در انواع صندوق‌ها باعث می‌شود نیازهای سرمایه‌گذاران با هر میزان سرمایه و هر سطحی از ریسک‌پذیری را پوشش دهند.

به عنوان مثال، کسانی که اصطلاحا ریسک‌گریز هستند و به دنبال سرمایه گذاری با کمترین میزان ریسک هستند، می‌توانند صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و همچنین صندوق‌های تضمین اصل سرمایه را انتخاب کنند.

کسانی که می‌توانند تا حدی ریسک سرمایه گذاری را تحمل کنند، می‌توانند سرمایه خود را در صندوق‌های مختلط قرار دهند؛ و افرادی که ریسک‌پذیری بالایی دارند، می‌توانند در صندوق‌های سهامی، شاخصی و اهرمی سرمایه گذاری کنند.

صندوق اهرمی چیست؟

صندوق اهرمی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که برای کسب بازدهی بیشتر در سرمایه‌گذاری، از راهکار اهرم مالی استفاده می‌کند. این صندوق‌ها شامل واحدهای صدور و ابطالی و واحدهای قابل معامله در بورس (ETF) هستند.

انتخاب هر یک از این نوع واحدها، متناسب با سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران است. واحدهای صدور و ابطالی، کم ریسک و واحدهای قابل معامله، واحدهای پر ریسک محسوب می‌شوند. بخش عمده ترکیب دارایی این صندوق‌ها را سهام و حق تقدم سهام تشکیل می‌دهد.

اهرم همانطور که در لغت به معنای ابزار اعمال نیروی بیشتر است، در صندوق‌های یاد شده نیز ابزاری است که می‌تواند بازده سرمایه گذاری را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. این ابزار همانطور که می‌تواند سود مضاعفی را محقق کند، ممکن است به زیان بیشتر هم منجر شود.

آشنایی با صندوق توان

"توان" نماد صندوق سرمایه گذاری سهامی اهرمی مفید است که از زمان تاسیس، روند رشد مناسبی داشته و بازدهی مطلوبی را برای سرمایه گذاران محقق نموده است. صندوق توان هم برای سرمایه گذاران ریسک‌گریز و هم برای سرمایه گذاران ریسک‌پذیر مقصد سرمایه گذاری جذابی است.

صندوق توان دارای دو نوع واحد عادی و ممتاز است. واحدهای عادی از نوع صدور و ابطالی و برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز مناسب است. این نوع واحدها از حداقل و حداکثر سود مشخص شده برخوردارند و با توجه به بازه تعیین شده، سرمایه گذاری در این واحدها کم ریسک محسوب می‌شود.

واحدهای ممتاز، قابل معامله (ETF) و برای سرمایه گذاران ریسک‌پذیر مناسب بوده و بازدهی مشخصی ندارند. افراد می‌توانند به صورت مستقیم این واحدها را در سامانه‌های معاملاتی آنلاین خرید و فروش نمایند.

در صورتی که بازدهی صندوق توان از حد تعیین شده برای واحدهای عادی کمتر شود، این کمبود بازدهی به کمک بازدهی کسب شده از واحدهای ممتاز جبران می‌شود. همچنین اگر بازدهی صندوق از میزان حداکثر بازدهی مشخص شده برای واحدهای عادی فراتر رود، مازاد بازدهی به سرمایه‌گذاران در واحدهای ممتاز تعلق می‌گیرد.

امکان سرمایه‌گذاری حتی با مبالغ کم، استفاده از ابزار اهرم مالی و امکان کسب بازدهی بالا و سطح نقدشوندگی مناسب که ناشی از ارزش معاملات بالا و وجود بازارگردان است، از مزایای صندوق اهرمی توان محسوب می‌شود. برای خرید واحدهای اهرمی صندوق توان، افراد می‌توانند نماد "توان" را در سامانه‌های معاملاتی آنلاین خود جستجو کرده و برای ثبت سفارش اقدام نمایند.

معیارهای یک صندوق اهرمی خوب

با وجود صندوق‌های اهرمی مختلف در بازار سرمایه و با توجه به نوسان‌های بازار سرمایه و سطح ریسک صندوق‌های اهرمی، برای تشخیص و انتخاب بهترین صندوق اهرمی

لازم است سرمایه گذاران مواردی که در ادامه بیان شده را در نظر بگیرند.

میزان دارایی تحت مدیریت صندوق و وجود بازارگردان باتجربه در صندوق اهمیت زیادی دارد. با توجه به حضور بازارگردان، هرچقدر حجم و ارزش معاملات روزانه بیشتر باشد، نشان دهنده نقدشوندگی بهتر صندوق است. این عامل هرچه مطلوب تر باشد به معنی این است که خریداران و فروشندگان با سهولت و سرعت بالاتری می توانند واحدهای تحت مالکیت خود را به فروش برسانند یا واحدهای جدیدی را خریداری کنند.

همچنین عملکرد مدیریت صندوق در بازه های زمانی مشخص را می توان از طریق بررسی بازده کسب‌شده توسط صندوق در دوره‌های گذشته و نیز سابقه و تجربه مدیر صندوق ارزیابی کرد. بررسی بازدهی نشان می‌دهد که صندوق مورد نظر در شرایط مختلف بازار چطور عمل کرده و تجربه و تخصص مدیر صندوق حاکی از نحوه مدیریت ریسک و سایر عوامل مهم در سرمایه گذاری است.