نقش اعتبارسنج در بلاک چین

اعتبار سنج ها مسئول اضافه کردن بلاک های جدید و تأیید تراکنش ها در بلاک های پیشنهادی هستند، بنابراین نقشی حیاتی در عملکرد بلاک چین ایفا می کنند.

نقش اعتبار سنج در تایید تراکنش ها در مکانیسم های اجماع بلاک چین مانند اثبات سهام (PoS) و اثبات اعتبار (PoA) بسیار مهم است. آن‌ها بررسی می‌کنند که آیا تراکنش‌های جدید با قوانین شبکه مطابقت دارند یا خیر و اطمینان حاصل می‌کنند که پس از خرید و فروش ارزهای دیجیتال فرستنده بودجه کافی برای تکمیل تراکنش داشته باشد.

اعتبارسنج ها همچنین مسئولیت تضمین امنیت بلاک چین را با نظارت بر شبکه برای هرگونه فعالیت مجرمانه مانند هزینه مضاعف، بر عهده دارند. اصطلاح دوبار خرج کردن double-spending به دوبار خرج کردن واحدهای ارزی یکسان اشاره دارد. بلاک چین ها با اتصال دفتر کل باز با الگوریتم های رمزنگاری از این اتفاق جلوگیری می کنند.

اعتبار سنج ها از طریق ارز دیجیتال بومی بلاک چین های زیربنایی پاداش می گیرند. به عنوان مثال، اعتبار سنج ها در بلاک چین بیت کوین براساس قیمت بیت کوین پاداش دریافت می کنند.

نحوه عملکرد ولیدیتورهای اثبات سهام (PoS)

اعتبار سنج های PoS بررسی می کنند که آیا تراکنش های موجود در بلاک پیشنهادی معتبر هستند یا خیر، بلاک را به بلاکچین اضافه می کنند و سوابق دفتر کل را حفظ می کنند. برای این مشارکت آنها جوایزی را به صورت ارز دیجیتال بومی دریافت می کنند.

در بلاک چین‌های PoS، اعتبار‌سنج ها سه نقش اصلی دارند: کلاینت اعتبارسنجی، اپراتور گره و مقدار سهام گذاری. کلاینت اعتبار سنجی یک برنامه نرم افزاری است که کلیدهای خصوصی را برای تأیید وضعیت بلاک چین نگه می دارد و از آن استفاده می کند. اپراتور گره نرم افزار و سخت افزار کلاینت اعتبارسنجی را اجرا و مدیریت می کند. مقدار سهام گذاری به ارز دیجیتالی اشاره دارد که به عنوان وثیقه توسط یک فرد یا نهاد برای تبدیل شدن به اعتبارسنج واریز شده است.

یک اعتبارسنج از مجموعه اعتبار سنج ها به طور تصادفی برای پیشنهاد یک بلاک انتخاب می شود. پیشنهاد دهنده بلاک را آماده می کند و پروپوزال را به کل شبکه پخش می کند. جامعه اعتبارسنج ها تراکنش های پیشنهادی در بلاک را تایید می کند. توجه به این نکته مهم است که فقط تراکنش های تایید شده نهایی می شوند.

در بلاک چین اتریوم، تعداد کل اعتبارسنج ها به زیرمجموعه‌های مختلفی تفکیک می‌شوند تا چندین بلاک را به طور همزمان پردازش کنند تا سرعت اعتبارسنجی تراکنش‌ها تسریع شود. توافق اعتبارسنج ها در مورد وضعیت بلاک چین، اجماع نامیده می شود.

همچنین بلاکچین اثبات سهام (DPoS) نیز وجود دارد که در آن کاربران شبکه به انتخاب نمایندگانی برای تأیید اعتبار بلاک بعدی رأی می‌دهند. در مقایسه با PoS، DPoS حکمرانی بهتر و اجماع سریع‌تری را به ارمغان می‌آورد، زیرا تعداد اعتبارسنج ها بدون به خطر انداختن تمرکززدایی کاهش می‌یابد. نمایندگان جوایز به دست آمده را بین کاربرانی که آنها را انتخاب کرده اند توزیع می کنند.

نحوه عملکرد اعتبارسنج های اثبات اعتبار (PoA)

در بلاک چین‌های PoA، گروهی از اعتبارسنج ها که بر اساس هویتشان انتخاب می‌شوند، تراکنش‌ها را تأیید و بلاک جدید را تولید می‌کنند.

یک مکانیسم اجماع PoA متشکل از یک گروه کوچک از اعتبارسنج های از پیش انتخاب شده است که وظیفه تولید بلاک های جدید را بر عهده دارند. در بلاک‌چین‌های خصوصی یا سازمانی که افراد یا نهادهای مورد اعتماد به‌عنوان اعتبارسنج انتخاب می‌شوند و تمرکززدایی در اولویت پایینی است، به خوبی عمل می‌کند.

برای ورود به یک شبکه PoA به عنوان یک اعتبار سنج، معمولاً باید یک شناسه رسمی در بلاک چین، ارتباط با سازمان میزبان و بدون سابقه کیفری داشته باشید. پس از این روند اعتبار سنجی تراکنش ها و افزودن بلاک ها به بلاک چین به شما سپرده می شود.

در شبکه‌های PoS، اعتبارسنج ها نرم‌افزاری تخصصی را برای مدیریت تراکنش‌ها اجرا می‌کنند. اعتبار سنج ها، اغلب بر اساس میزان دارایی سهامگذاری شده برای پیشنهاد بلاک ها انتخاب می شوند. در برخی از سیستم ها، یک اعتبارسنج به عنوان "گره رهبر" برای هر بلاک انتخاب می شود و وظیفه دارد آن را به شبکه پیشنهاد دهد.

سپس این رهبر توسط اعتبارسنج های دیگر از طریق اجماع تأیید می‌شود و از اعتبار بلاک قبل از افزودن آن به بلاک چین اطمینان حاصل میکند. معیارها و فرآیند انتخاب گره رهبر می تواند متفاوت باشد.

اگر یک گره اعتبار سنج یک تراکنش مخرب یا متقلبانه را تأیید کند، ممکن است به شکل اخراج از لیست گره های اعتبار سنجی برای مدت معین یا ممنوعیت کامل جریمه شود.

ولیدیتور (validator) در شبکه بلاک چین چیست؟

تفاوت بین ماینرها و اعتبارسنج ها چیست؟

در بلاک چین‌های PoW مانند بیت‌کوین، ماینرها از طریق استخراج، تراکنش‌ها را اعتبارسنجی می‌کنند و به بلاک چین اضافه می‌کنند، در حالی که گره‌های دیگر با تأیید تراکنش‌ها و بلاک‌ها بدون مشارکت در فرآیند استخراج، به‌عنوان اعتبارسنج عمل می‌کنند، در حالی که اعتبار سنج ها در سیستم‌های مبتنی بر سهام گذاری، تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و بلاک‌ها را بر اساس سهام ایجاد می‌کنند.

هم ماینرها و هم اعتبار سنج ها از صحت تراکنش ها اطمینان می یابند و بلاک هایی را به بلاک چین اضافه می کنند. با این حال، مسئولیت ها و روش های عملکرد آنها بسته به نوع بلاک چینی که روی آن کار می کنند، متفاوت است.

در سیستم‌های PoW، ماینرها پازل‌های پیچیده را حل می‌کنند تا بلاک‌هایی را به بلاک چین اضافه کنند. در این فرآیند، آنها تراکنش ها را با گنجاندن در بلاک هایی که استخراج می کنند، تأیید می کنند. برای حل این معماها به قدرت محاسباتی بسیار زیاد و رقابت با سایر ماینرها نیاز است. ماینری که معادله را حل می‌کند ابتدا بلاک خود را به بلاک چین اضافه می‌کند و با هزینه تراکنش یا توکن بومی پاداش می‌گیرد.

در بلاک چین های PoS مانند اتریوم، اعتبارسنج ها بر اساس تعداد کوین هایی که به عنوان وثیقه واریز کرده اند انتخاب می شوند. از سوی دیگر، در بلاک چین های PoA، بر اساس شهرت و هویت خود انتخاب می شوند. این سیستم برای تایید تراکنش‌ها و رفتار صادقانه به اعتبارسنج ها پاداش می‌دهد. اگر پیچیدگی های شبکه های ارز دیجیتال شما را سردرگم میکند اما به سرمایه گذاری در این حوزه علاقه مندید می توانید بعد از بررسی تکنیکال از صرافی های ارز دیجیتالی مثل صرافی نیپوتو در قالب معاملات اسپات در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید.  

فرآیند اجرای یک گره اعتبارسنجی چیست؟

شروع به کار به عنوان یک گره اعتبارسنجی یک فرآیند شش مرحله ای است که شامل انتخاب یک بلاک چین، راه‌اندازی سخت‌افزار، نصب نرم‌افزار، پیوستن به عنوان اعتبارسنج، نظارت بر گره و مدیریت پاداش‌ها است.

راه اندازی یک گره اعتبار سنجی شامل چندین مرحله است:

یک بلاک چین را انتخاب کنید

اولین قدم انتخاب یک بلاک چین است، ترجیحاً بلاکچینی با حجم تراکنش بالا و نیاز به اعتبار سنجی.

سخت افزار را تنظیم کنید

برای اجرای گره، اعتبار سنج ها به رایانه ای با رم، ذخیره سازی و قدرت پردازش کافی نیاز دارند. هر بلاک چین مشخصات خاص خود را در مورد نیازهای سخت افزاری دارد.

نرم افزار را نصب کنید

اعتبارسنج باید برنامه نرم افزاری را برای بلاک چین انتخابی خود نصب و پیکربندی کند. همه بلاک چین ها از نرم افزارهای اعتبارسنجی متفاوتی استفاده می کنند. نرم افزار را به روز رسانی کنید و از رمز عبور قوی برای محافظت از گره های اعتبارسنجی در برابر حملات هک استفاده کنید.

به عنوان اعتبارسنج به شبکه بپیوندید

در بلاک چین های PoS باید مقدار مشخصی ارز دیجیتال را سهام گذاری کنید و به عنوان اعتبارسنج به شبکه بپیوندید. از سوی دیگر، در بلاک چین‌های PoA، برای پیوستن نیاز به مدرک هویتی وجود دارد. برخی از بلاک چین ها برای پیوستن به یک استخر اعتبار سنجی نیاز به اعتبار سنجی دارند.

گره را نظارت کنید

اعتبار سنج ها باید دائماً گره خود را نظارت کنند تا از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنند و هر مشکلی را که ممکن است ایجاد شود رفع کنند.

پاداش ها را مدیریت کنید

بلاک چین ها به اعتبارسنج ها در قالب ارز دیجیتال پاداش پرداخت می کنند. اعتبار سنج ها باید با ساختار پاداش و روند مطالبه پاداش خود به خوبی آشنا باشند.