پچ کورد همان کابل فیبرنوری است که با استفاده از آن می‌توان دستگاه‌های الکترونیکی را به هم متصل کرد. در واقع با انواع پچ‌ کورد فیبرنوری می‌توان داده‌‌ها را بین این دستگاه‌ها منتقل شوند. به این ابزارها، جامپر نوری یا پچ فیبر نیز گفته می‌شود. شکل ظاهری آن‌ها همانند کابلی است که یکی از سرهای کابل به انواع اتصالات فیبرنوری منتهی می‌شوند. از انواع پچ کورد فیبر نوری می‌توان به پچ کوردهای MTRJ، ST، LC، SC و پچ کورد MPO-MTP اشاره کرد که در ادامه مطالب به ویژگی‌های هرکدام خواهیم پرداخت.

پچ کورد LC

این نوع کانکتورها طبق تحت لیسانس کمپانی LUCENT ساخته شده‌اند که ابعاد کوچکی دارند. پچ کورد LC دارای طراحی ضدکشش است و این بدین معناست که دارای قفل یک‌طرفه برای جلوگیری از بیرون کشیده شدن کانکتور است. ساختار این کانکتور به صورت فشاری و چفت است که بدنه آن از جنس پلاستیک بوده و فرول آن در جنس سرامیکی و در اندازه 1.25 میلی‌متر ساخته شده است.

امروزه از این پچ کورد بیشتر برای سبکات فیبرنوری داخلی LAN استفاده می‌شود. از مزایای پچ کورد LC می‌توان به ابعاد کوچک آن اشاره کرد که حداقل فضا را اشغال می‌کند. فرم کوچک آن باعث می‌شود تا شما به راحتی از آن برای مناطق پرتراکم که کم حجم هستند، استفاده کنید. مدل سینگل مورد این کانکتور بسیار محبوب است و مصرف بسیار بالاتری دارد. ناگفته نماند که پچ کوردهای LC با استاندارهای ANCI، ELA، TIA و TELCORDIA مطابق بوده است.

انواع پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد SC

پچ کورد مدل SC از انواع پچ کورد فیبر نوری است که برای قطع اتصال فیبرنوری کاربرد دارد. این کانکتور را می‌توانید در دو مدل Simplex و Duplex تهیه کنید که هر دو مدل دارای یک بست زیرکونیومی هستند که این بست دارای شعاع 2.5 میلی‌متر است. پچ کورد SC تحت لیسانس NTT ساخته شده است که برای اموری چون ارتباطات داده‌ها و مخابرات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانکتورهای SC از نوع مکانیزم باز و بسته شدن فشار و کشش هستند که می‌توانید از از آن‌ها در راستای پچ کردن سریع کابل‌ها داخل مونت دیوار یا رک بهره ببرید.

پچ کورد SC بیشترین مصرف را در ایران دارد که مدل Duplex آن دارای کلیپ نگهدارنده‌ای است که با آن می‌توانید کانکتور را از محل خارج کنید و کانکتور جدیدی را جایگزین آن نمایید. این کانکتور برای دستگاه‌های قدیمی شرکت‌های دولتی در تهران چون وزارت‌خانه یا شرکت نفت کاربرد بالایی داشته و تاکنون بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. این پچ کورد دوام بسیار بالایی دارد و هزینه آن بسیار کم است.

انواع پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد ST

نام پچ کورد ST مخفف کلمه Straight-tip است که قطر این کانکتور نیز همانند پچ کورد مدل SC در اندازه 2.5 میلی‌متر ساخته می‌شود. این نوع کانکتورها در سال‌های 1980 و 1990 بسیار کاربردی بودند، اما امروزه از آن‌ها کم‌تر استفاده می‌شود. ساختار این پچ کورد بدین شکل است که سر آن به صورت نیزه‌ای طراحی شده و فرول آن اندازه بسیار طویلی در راستای نگهداری فیبرنوری دارد. پچ کورد ST را نیز می‌توانید در دو مدل سینگل مود و مولتی مود خریداری کنید. پچ کوردهای ST دوام بالایی دارند.

طراحی این کانکتور به صورت FIS است که به نصاب این امکان را می‌دهد تا پشت بدنه آن را مستقیما به درون جلد کابل بپیچاند. پچ کورد ST نوک صافی دارد که شما به راحتی می‌توانید آن را درون کابل قرار دهید یا خارج کنید. این مدل کانکتور تا 500 بار قابلیت ورود و خروج دارد و هیچ مشکلی برای آن پیش نمی‌آید.

انواع پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد MTRJ

نام پچ کورد Mtrj مخفف کلمه Mechanical Transfer به معنای آن فیش سفارشی انتقال مکانیکی است. این نوع کانکتورها دارای فرول پلاستیکی هستند که از ویژگی‌های خاص آن می‌توان به ارتباط بین دو فیبرنوری اشاره کرد. پچ کورد مدل Mtrj نیز تحت لیسانس کمپانی NTT ساخته شده است که ساختار آن شباهت بسیاری به فرم کانکتور مسی اترنت دارد. اندازه پچ کورد Mtrj دقیقا نصف ابعاد پچ کورد SC است که این ابعاد کوچک سبب شده قیمت آن پایین‌تر باشد. این مدل کانکتور را می‌توانید در دو نوع دو پین فلزی و بدون سوزن یا پین تهیه کنید. پچ کورد Mtrj برای کاربردهای شبکه‌ای کاربرد دارد و ابعاد کوچک آن باعث شده تا نصب کانکتور بسیار آسان باشد.

پچ کورد FC

نام پچ کورد FC مخفف کلمه Fixed Connector است که توسط کمپانی NTT ساخته شده است. این نوع کانکتورها دارای ساختار و طراحی ویژه برای ارتباط‌های از راه دور هستند که می‌توانند عملکرد عدم اتصال یک فیبرنوری را فراهم سازند. پچ کوردهای FC اتصال رشته‌ای مانندی دارند که فرول آن به یک پیش شعاع منتهی می‌شود. بست‌های آلیاژ زیرکونیوم آن ضدرنگ هستند و نحوه اتصال این کانکتور به صورت پیچشی است.

بدنه این کانکتور از جنس فلزی است که شما می‌توانید آن را در دو مدل مولتی مود و سینگل مود خریداری نمایید. اگر به دنبال پچ‌ کوردهایی برای مناطقی با لرزش بالا هستید، کانکتورهای FC گزینه ایده‌آلی برای شما هستند. در واقع ساختار پیچشی آن باعث دوام بالای کانکتور می‌شود و نصب آن به صورت بسیار محکمی صورت می‌پذیرد.

انواع پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد MPO-MTP

این پچ کورد توسط کمپانی آمریکایی ساخته شده است که می‌تواند اتصالات فیبرنوری را تامین کند. از این کانکتور می‌توانید برای 12 فیبرنوری استفاده کنید. بست‌های سینگل مود پچ کورد MPO-MTP دارای زاویه 8 درجه پولیش هستند که از این کانکتور بیشتر برای اتصالات مخابراتی استفاده می‌شود. پچ کورد MPO نوعی کانکتور ظرفیت بالا است که ساختار آن به صورت فشار و کشش است. این کانکتور با استانداردهای زیر مطابقت دارد:

  • ELA
  • TIA
  • IEC 61754-7
  • 604-5A

جمع بندی

پچ کوردها بر اساس نوع کابل خود در دو نوع سینگل‌مود و مولتی‌مود دسته‌بندی می‌شوند. سینگل‌مودها به صورت تک‌حالته هستند که در زمان معینی تنها یک نوع حالت نور را انتشار داده و به یک حالت نور اجازه ورود می‌دهند اما مولتی‌مودها به صورت چندحالته بوده که چندین حالت نور را در زمان معینی انتقال می‌دهند. پچ‌ کوردهای فیبرنوری بر اساس ساختار خود نیز در دو نوع Simplex و Duplex دسته‌بندی می‌شوند. کانکتورهای داپلکس دو فیبرنوری و دو کانکتور در هر طرف دارند، اما کاکنتورهای سیمپلکس از هر دو طرف به یک کانکتور منتهی شده و دارای یک هسته هستند.

سومیکو، ارائه‌کننده انواع پچ کوردهای فیبر نوری به صورت عمده در ایران است. در صورت تمایل میتوانید از مشاوره رایگان این شرکت بهره مند شوید.