چندی پیش ای‌ام‌دی سری جدید پردازنده‌های خویش که Ryzen 5000 است را معرفی کرد. AMD در ابتدا ۴ مدل برتر این نسل را معرفی کرده که در میانشان مدل میان‌رده‌ای به اسم Ryzen 5 5600X دیده می‌شود. این پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای، ۳۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است و رقیب سرسختی برای محصولات میان‌رده‌ی Intel محسوب می‌شود.

در این مقاله به بررسی عملکرد پردازنده‌ی جدید Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، نرم‌افزارهای رندرینگ، فشرده‌سازی، کانورت ویدیو و صدا و چند بنچ‌مارک دیگر می‌پردازیم و این مدل را با پردازنده‌هایی که قیمت مشابهی دارند، قیاس می‌کنیم. با ما باشید.

آشنایی با پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰

قبلاً در مقاله‌ای به معرفی نسل جدید پردازنده‌های ای‌ام‌دی پرداختیم. AMD در ابتدای کار فقط ۴ مدل رده‌اول و میان‌رده معرفی کرده و هنوز از مدل‌هایی با پیشوند Ryzen 3 خبری نیست. تنها مدل نسبتاً ارزان که تاکنون معرفی شده، Ryzen 5 5600X است. نگاهی به مشخصات این مدل و دیگر محصولات معرفی شده داشته باشید:

پردازنده‌ی Ryzen 5 5600X یک مدل ۶ هسته‌ای است که هسته‌هایی با معماری Zen 3 دارد. این پردازنده و دیگر محصولات رایزن ۵۰۰۰ با لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید شده‌اند. عملکرد به ازای هر سیکل کلاک یا به قول معروف IPC این هسته‌ها، حدود ۱۹ درصد بهتر از نسل قبلی است. به همین علت حتی با پایین‌تر بودن سرعت کلاک و مصرف برق کمتر، عملکردی در حد نسل قبلی دارند و در واقع بازدهی بیشتر شده است. علاوه بر پیشرفت در عرصه‌ی معماری هسته‌ها، اورکلاک کردن حافظه‌ی RAM و معماری حافظه‌ی کش بهینه‌تر شده و به نظر می‌رسد که پس از چند سال پیشتاز بودن اینتل، زمان آن رسیده که ای‌ام‌دی در بنچ‌مارک‌های مربوط به بازدهی پردازنده بالاتر از اینتل قرار بگیرد. در ادامه پس از بررسی کردن بنچ‌مارک‌های مدل Ryzen 5 5600X بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

نکته‌ی جالب این است که ای‌ام‌دی در سال‌های اخیر همیشه قیمت‌ها را شکسته و برای رقابت پایاپای و کسب سهم بیشتر از بازار پردازنده‌های دستاپی، قیمت‌ها را پایین‌تر از محصولات مشابه اینتل در نظر گرفته است. اما رایزن ۵۰۰۰ ارزان‌تر از نسل قبلی نیست بلکه به صورت متوسط ۵۰ دلار گران‌تر قیمت‌گذاری شده است. احتمالاً ای‌ام‌دی با طراحی معماری بهینه و بهبود بازدهی، به این نتیجه رسیده که می‌تواند حاشیه‌ی سود بیشتری داشته باشد بدون آنکه بازار را از دست بدهد. در واقع بررسی قبلی ما که مربوط به مدل رده اول Ryzen 9 5950X میشد، برتری پردازنده‌ی ای‌ام‌دی نسبت به محصولات هم‌قیمت Intel را تأیید می‌کند، حال آنکه این مدل گران‌تر از بهترین مدل نسل قبلی است.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کرد، بنچ‌مارک‌ها و تست‌هایی است که در آن فقط از یک هسته‌ی پردازنده استفاده می‌شود. ای‌ام‌دی در سال‌های اخیر مرتباً تعداد هسته‌ها را افزایش داده و تلاش کرده که ضعف در عملکرد یکایک هسته‌ها را با برتری در عملکرد چندهسته‌ای جبران کند. اما به نظر می‌رسد که معماری Zen 3 حتی در عملکرد تک‌هسته‌ای هم حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد و نه تنها از پردازنده‌های اینتل عقب نمی‌ماند بلکه در عملکرد تک‌هسته‌ای هم پیشتاز است!

خوشبختانه برای استفاده از پردازنده‌های جدید، نیازی به تهیه کردن مادربورد جدید نیست. برخی از مادربوردهای موجود در بازار که برای نسل پیشین مناسب بودند، با نسل جدید هم سازگاری کامل دارند. لذا هزینه‌ی ارتقای سیستم کاهش پیدا می‌کند.

اگر به اورکلاک کردن پردازنده علاقه‌مند باشید هم احتمالاً می‌دانید که پردازنده‌های AMD از نظر قابلیت اورکلاک، محدودیت به مراتب کمتری نسبت به رقبای اینتلی دارند. بیشتر مدل‌ها را به راحتی می‌توان اورکلاک کرد در حالی که در محصولات اینتل، فقط مدل‌هایی با پسوند K و برخی موارد استثناء، قابلیت اورکلاک کردن دارند.

در نهایت توجه کنید که در میان مدل‌های رده‌اول و میان‌رده‌ای که از سری رایزن ۵۰۰۰ معرفی شده، فقط Ryzen 5 5600X به همراه فن و هیت‌سینک روانه‌ی بازار می‌شود. برای سایر مدل‌ها می‌بایست فن و هیت‌سینک مناسب را به صورت جداگانه و به تناسب سلیقه و نیاز خریداری کنید. البته بیشتر افرادی که پردازنده‌هایی با بیش از ۱۰ هسته می‌خرند، به مقوله‌ی خنک‌کاری آن توجه زیادی دارند و معمولاً از فن و هیت‌سینک نسبتاً کوچک و ضعیف و ارزان، استفاده نمی‌کنند.

تا زمانی که اینتل نسل بعدی پردازنده‌های خویش را معرفی نکرده، به نظر می‌رسد که رایزن ۵۰۰۰ از همه جهت انتخاب اصلی مشتریان خواهد بود! چه برای بازی و چه برای رندرینگ و سیستم‌های مهندسی و غیره، پردازنده‌های این نسل مقرون به صرفه‌تر از پردازنده‌های سری ۱۰ هزار اینتل است.

مشخصات Ryzen 5 5600X و بررسی رقبا

پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای Ryzen 5 5600X، در حالت عادی سرعت ۳.۷ گیگاهرتز دارد و در حالت بوست، سرعت هسته‌های آن آن به ۴.۶ گیگاهرتز می‌رسد. البته اگر فقط یکی از هسته‌ها مشغول پردازش سنگین باشد، ممکن است سرعت آن تا ۴.۶۵ گیگاهرتز نیز افزایش پیدا کند. در بیشتر موارد، با کولینگ معمولی سرعت همه‌ی هسته‌ها زیر بار سنگین پردازشی حداکثر به ۴.۵۵ گیگاهرتز می‌رسد که سرعت بسیار بالایی است.

رقیب اصلی این پردازنده‌ی خاص از نسل جدید،  مدلی‌هایی ۳۰۰ دلاری است. اما همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، در میان پردازنده‌های اینتل مدلی که دقیقاً هم‌قیمت باشد ندارید. لذا مقایسه‌ی اصلی با Core i7-10700K یا F و همین‌طور Core i5-10600K یا F‌است که یکی ۶۰ دلار گران‌تر و دیگری ۵۰ دلار ارزان‌تر است. در میان محصولات نسل قبلی AMD هم مدل Ryzen 7 3800X که ۴۰۰ دلار قیمت دارد و مدل Ryzen 5 3600XT که ۲۵۰ دلار قیمت‌گذاری شده، رقبای این پردازنده محسوب می‌شوند.

نگاهی به مشخصات و قیمت‌ها داشته باشید:

 

مدل پردازنده

قیمت

(دلار)

تعداد هسته

تعداد ترد

سرعت کلاک پایه

سرعت بوست

(گیگاهرتز)

توان طراحی

حرارتی (وات)

کش سطح ۳

(مگابایت)

Ryzen 9 5950X ۷۹۹ ۱۶ / ۳۲ ۳.۴ / ۴.۹ ۱۰۵ ۲ در ۳۲
Core i9-10980XE ۸۱۵ ۱۸ / ۳۶  ۳.۰ / ۴.۸ ۱۶۵ ۲۴.۷۵
Ryzen 9 3950X ۷۴۹ ۱۶ / ۳۲ ۳.۵ / ۴.۷  ۱۰۵ ۴ در ۱۶
Ryzen 9 5900X ۵۴۹ ۱۲ / ۲۴  ۳.۷ / ۴.۸  ۱۰۵ ۲ در ۳۲
Core i9-10900K / F ۴۸۰ ۱۰ / ۲۰ ۳.۷ / ۵.۳  ۱۲۵ ۲۰
Ryzen 9 3900XT ۴۹۹ ۱۲ / ۲۴  ۳.۹ / ۴.۷  ۱۰۵ ۴ در ۱۶
Ryzen 7 5800X ۴۴۹ ۸ / ۱۶  ۳.۸ / ۴.۷  ۱۰۵ ۲ در ۱۶
Core i9-10850K ۴۵۳ ۱۰ / ۲۰  ۳.۶ / ۵.۲  ۹۵ ۲۰
Core i7-10700K / F ۳۶۰ ۸ / ۱۶  ۳.۸ / ۵.۱  ۱۲۵ ۱۶
Ryzen 7 3800XT ۳۹۹ ۸ / ۱۶  ۳.۹ / ۴.۷ ۱۰۵ ۲ در ۱۶
Ryzen 5 5600X ۲۹۹ ۶ / ۱۲  ۳.۷ / ۴.۶  ۶۵ ۱ در ۳۲
Core i5-10600K / F ۲۵۰ ۶ / ۱۲  ۴.۱ / ۴.۸  ۱۲۵ ۱۲
Ryzen 5 3600XT ۲۴۹ ۶ / ۱۲ ۳.۸ / ۴.۵  ۹۵ ۱ در ۳۲

همان‌طور که مشاهده می‌کنید سرعت کلاک پایه‌ی Ryzen 5 5600X، صد مگاهرتز کمتر از مدل ۶ هسته‌ای نسل پیشین یعنی Ryzen 5 3600X است اما در مقابل سرعت بوست آن ۱۰۰ مگاهرتز بالاتر است. توان طراحی حرارتی آن هم ۶۵ وات است که از ۹۵ وات مدل مشابه نسل پیشین به مراتب کمتر است و نشان می‌دهد که بازدهی محصولات سری رایزن ۵۰۰۰ تا چه حد پیشرفت کرده است.

پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ از ۲۰ مسیر PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند. حافظه‌های DDR4 با سرعت ۳۲۰۰ مگاهرتز هم به صورت پیش‌فرض پشتیبانی شده است و البته می‌توانید حافظه‌های سریع‌تری هم کنار این پردازنده‌ها نصب کنید و حتی بهتر از قبل، اورکلاک کنید. برای استفاده از این پردازنده‌ها می‌توانید مادربوردهایی با چیپ‌ست‌های سری ۵۰۰ نظیر X570 و B550 و A520 خریداری کنید. علاوه بر این قرار است مادربوردهای چیپ‌ست سری ۴۰۰ هم با بروزرسانی بایوس، از نسل جدید پشتیبانی کنند ولیکن محدودیت‌هایی وجود دارد که بیشتر برای اورکلاکرها مهم است و نه کاربران معمولی. در ضمن اگر از مادربوردهای چیپ‌ست سری ۴۰۰ استفاده کنید، از PCIe 4.0 پشتیبانی نمی‌شود که شاید برایتان موضوع مهمی نباشد.

کش سطح ۳ پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای Ryzen 5 5600X، یکپارچه است و برخلاف نسل قبلی به دو بخش ۱۶ مگابایتی تقسیم نمی‌شود. این تغییر مهم، تأخیر را کاهش می‌دهد و عملکرد را بهینه می‌کند.

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

بررسی سرعت کلاک پردازنده و توان مصرفی و ارتباط آن با دما

در پردازش‌های سبک و ساده، هسته‌ها همگی مشغول پردازش نمی‌شوند و گرمای کمی تولید می‌شود. در این شرایط دمای پردازنده با استفاده از سیستم خنک‌کاری پیش‌فرض که ای‌ام‌دی ارایه کرده، معمولاً زیر ۶۵ درجه‌ی سانتی‌گراد است. سرعت کلاک حداقلی و حداکثری بین ۲۲۰۰ و ۴۷۰۰ مگاهرتز در نوسان است. در نمودار زیر سرعت حداکثری با رنگ قرمز و سرعت حداقلی با رنگ مشکی مشخص شده و دما نیز منحنی آبی‌رنگ است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

اگر از سیستم خنک‌کاری قوی‌تری نظیر کولینگ آبی Corsair H115i استفاده کنید، دمای پردازنده همواره زیر ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌ماند و طبعاً سرعت کلاک کمتر افت می‌کند. توان مصرفی و دمای کاری پردازنده با استفاده از این کولینگ قدرتمند را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید. بیشتر اوقات توان مصرفی پردازنده کمتر از ۳۰ وات است و این برای حالت استفاده از یک هسته، طبیعی است.

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

اما در بار پردازشی سنگین و چند هسته‌ای، وضعیت متفاوت است. در صورت استفاده از سیستم کولینگ پیش‌فرض که نام آن Wraith Stealth است، دما در محدوده‌ی بالای ۸۵ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. در این شرایط سرعت ماکسیمم هسته‌ها در حد ۴.۳ الی ۴.۴ گیگاهرتز است و کمتر پیش می‌آید که به بالای ۴.۵ گیگاهرتز برسد.

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

اگر از کولینگ آبی Corsair H115i استفاده شود، حتی زیر بار پردازشی سنگین هم دما کمتر از ۷۰ درجه‌ی سانتی‌گراد خواهد بود. در این حالت توان مصرفی پردازنده در حد ۷۵ وات است.

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

تست سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها

پردازنده‌ی میان‌رده‌ی سری ۵۰۰۰ در بازی‌های سنگین و سبک مختلف امروزی، عملکرد درخشانی دارد و سریع‌تر از پردازنده‌هایی با قیمت بالاتر نظر Core i7-10700K عمل می‌کند! اگر بخواهیم یک جمع‌بندی ساده داشته باشیم، سرعت متوسط اجرای بازی‌ها در رزولوشن فول اچ‌دی توسط کارت گرافیک رده اول RTX 3090 که در کنار پردازنده‌های مختلف نصب شده، به صورت زیر است. دقت کنید که Ryzen 5 5600X به همراه فن و هیت‌سینک اصلی آن، با پسوند HSF در نمودار زیر نمایش داده شده است و مدلی با پسوند AIO، همین پردازنده با کولینگ آبی کورسیر است.

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

اگر رزولوشن اجرای بازی را افزایش دهید، برتری پردازنده‌های رده اول بیشتر می‌شود اما باز هم مدل ۶ هسته‌ای Ryzen 5 5600X، یکی از بهترین پردازنده‌ها خواهد بود. با کمی اورکلاک کردن این مدل خاص، از خرید پردازنده‌ی ۴۹۰ دلار اینتل که Core i9-10900K است، بی‌نیاز می‌شوید.

خوشبختانه اختلاف زیادی بین کولینگ اصلی و کولینگ مایع وجود ندارد. لذا بهتر است سیستم خنک‌کاری آبی که گران‌قیمت است، خریداری نکنید.

اما به نتیجه‌ی چند بنچ‌مارک مرتبط با بازی‌ها توجه کنید. VRMark که مربوط به بازی‌های واقعیت مجازی می‌شود، اولین مورد است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

و مورد بعدی، 3DMark Fire Strike Physics است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

در بنچ‌مارک 3DMark Time Spy که مبتنی بر دایرکت‌ایکس ۱۲ طراحی شده نیز وضعیت به صورت زیر است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

در این بنچ‌مارک‌ها هم پردازنده‌هایی نظیر Core i5-10600K اینتل ضعیف‌تر از مدل ۳۰۰ دلاری ای‌ام‌دی عمل می‌کنند. حتی اگر این پردازنده‌ی اینتل را اورکلاک کنید هم اختلاف عملکرد جبران‌شدنی نیست!

در بازی Borderlands 3 عملکرد پردازنده‌ی Ryzen 5 5600X را با رقبا قیاس کنید:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

با افزایش رزولوشن اجرای بازی و حفظ تنظیمات در سطح Ultra، نتیجه به صورت زیر تغییر می‌کند:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

عنوان گرافیکی دیگر Far Cry 5 است. سرعت اجرای این بازی با رزولوشن فول‌ اچ‌دی و تنظیمات اولترا توسط پردازنده‌های مختلف را بررسی کنید:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

با افزایش رزولوشن به 1440p وضعیت این گونه است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

در این بازی هم عملکرد Ryzen 5 5600X بهتر از Core i5-10600K اینتل است. حتی Core i7-10700K هم کندتر عمل کرده است!

در بازی Hitman 2 که با رزولوشن فول اچ‌دی و تنظیمات اولترا اجرا شده، عملکرد پردازنده‌ی میان‌رده‌ی رایزن ۵۰۰۰ را با بقیه‌ی مدل‌ها مقایسه کنید:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

در این بنچ‌مارک رایزن ۵۰۰۰ کاملاً غالب است! حتی مدل گران‌قیمت و قدرتمند Core i9-10900K که سرعت آن به ۵.۱ گیگاهرتز می‌رسد هم نمی‌تواند از پس پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی بربیاید.

بازی بعدی، شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت است. در بازی Microsoft Flight Simulator 2020 عملکرد پردازنده‌های مختلف را مقایسه کنید:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

در این بازی هم مدل ۳۰۰ دلاری رایزن ۵۰۰۰ بهتر از i5-10600K و i7-10700K ظاهر می‌شود.

در بازی محبوب رهایی خونین ۲ یا به زبان دیگر Red Dead Redemption 2، عملکرد Ryzen 5 5600X و رقبا را قیاس کنید:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

سرعت اجرای همین بازی با رزولوشن بالاتر نیز در نمودار بعدی آمده است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

عنوان محبوب و گرافیکی Shadow of the Tomb Raider هم بنچ‌مارک خوبی برای تست کردن پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی است. سرعت اجرا با تنظیمات اولترا و رزولوش فول اچ‌دی به این صورت است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

و با افزایش رزولوشن، وضعیت به این صورت خواهد شد:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

عملکرد Ryzen 5 5600X در نرم‌افزارهای رندرینگ و عموم برنامه‌ها

اگر بخواهیم نتیجه را در یک نمودار خلاصه کنیم و متوسطی از همه‌ی امتیازات ارایه کنیم، به نمودار زیر می‌رسیم. البته دقت کنید که این نمودار عملکرد تک‌هسته‌ای پردازنده‌ها را مقایسه می‌کند:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

همان‌طور که متوجه شده‌اید صدر جدول کاملاً به محصولات رایزن ۵۰۰۰ اختصاص پیدا کرده است. حتی اگر از کولینگ اصلی Ryzen 5 5600X استفاده کنید، این پردازنده سریع‌تر از Core i9-10900K که ۴۹۰ دلار قیمت‌گذاری شده، عمل می‌کند.

اما در حالت چند‌هسته‌ای چطور؟ بررسی کنید:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

در این نمودار مدل‌هایی با هسته‌های بیشتر، برتری دارند اما باز هم در میان پردازنده‌های ۶ هسته‌ای ارزان‌قیمت، رقیبی برای Ryzen 5 5600X دیده نمی‌شود. مدل Core i7-10700K که ۸ هسته‌ای است، اختلاف نسبتاً کمی دارد و در عین حال ۷۵ دلار گران‌تر است.

رندرینگ با Ryzen 5 5600X و مقایسه عملکرد

در بنچ‌مارک رندرینگ Cinebench که حالت تک‌هسته‌ای و چند هسته‌ای دارد، عملکرد پردازنده‌های جدید رایزن ۵۰۰۰ عالی به نظر می‌رسد. در حالت تک‌هسته‌ای نتیجه به صورت زیر است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

همان‌طور که متوجه شده‌اید، Zen 3 در صدر لیست است در حالی که نسل قبلی پردازنده‌های ای‌ام‌دی، ضعیف‌تر از پردازنده‌های سری ۱۰ هزار اینتل عمل می‌کرد.

و در تست چند هسته‌ای که همواره ای‌ام‌دی با قیمت برابر، برتری خود را حفظ کرده، نتایج به این صورت است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

در مجموع می‌توان گفت که در بنچ‌مارک‌های مرتبط با رندرینگ، اینتل به کلی قافیه را باخته است! البته شاید با معرفی نسل بعدی، رقابت جدیدی شکل بگیرد.

کانورت و تبدیل ویدیو و صدا با Ryzen 5 5600X

در تبدیل فایل‌های صوتی با اینکودر LAME و FLAC، عملکرد پردازنده‌های جدید رایزن ۵۰۰۰ بسیار عالی است چرا که عملکرد تک هسته‌ای این پردازنده‌ها، بهبود قابل توجهی نسبت به نسل قبلی داشته است.

نتیجه‌ی بنچ‌مارک تبدیل فایل صوتی به MP3 به کمک اینکودر LAME را بررسی کنید:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

و سرعت پردازنده‌ها در تبدیل فایل WAV به فرمت FLAC را مقایسه کنید:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

دو بنچ‌مارک فوق عملکرد تک‌هسته‌ای را مقایسه می‌کرد. بنچ‌مارک بعدی تبدیل ویدیو با استفاده از اینکودر قدرتمند x264 است که از هسته‌های متعدد پردازنده‌ها استفاده می‌کند. مدت زمان تبدیل فایل ویدیویی ۱.۵ گیگابایتی را مقایسه کنید:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

اینکودر x265 نیز بسیار بهینه و عالی از هسته‌های متعدد استفاده می‌کند. نتیجه‌ی بنچ‌مارک تبدیل ویدیو با استفاده از این اینکودر را بررسی کنید:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

همان‌طور که می‌بینید رایزن ۵۰۰۰ در تست تبدیل ویدیو هم از رقبای هم‌قیمت اینتل، سریع‌تر است. در واقع Ryzen 5 5600X که ۶ هسته‌ای و ۳۰۰ دلاری است، عملکردی در حد Core i7-10700K دارد که ۳۷۵ دلاری و ۸ هسته‌ای است.

بنچ‌مارک‌های مرتبط با وب‌گردی

در بنچ‌مارکی که توسط مرورگر مایکروسافت اج انجام می‌شود، امتیاز پردازنده‌ها به صورت زیر است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

و در بنچ‌مارکی دیگر که مدت زمان فرآیندی را اندازه می‌گیرد، نتیجه به صورت زیر است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

تست بعدی به جاوااسکریپ و WebXPRT 3 مربوط می‌شود. امتیازات را مقایسه کنید:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

در این تست‌ها که نسبتاً سبک و تک‌هسته‌ای محسوب می‌شوند، عملکرد پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰ بهتر از رقبا است.

عملکرد Ryzen 5 5600X در برنامه‌های آفیس

امتیاز کلی پردازنده‌های مختلف در نرم‌افزارهای آفیس مایکروسافت شامل ورد، اکسل و پاورپوینت به صورت زیر است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

سرعت بارگذاری اپلیکیشن‌ها که توسط بنچ‌مارک PCMark 10 اندازه‌گیری می‌شود را قیاس کنید:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

بنچ‌مارک بعدی به اپ‌های ویدیو کنفرانس مربوط می‌شود که البته جزئی از مجموعه‌ی PCMark 10 است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

تست دیگر، اپ‌های ویرایش عکس است که این مورد هم در مجموعه‌ی PCMark 10 موجود است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

کامپایل کردن، فشرده‌سازی و عملکرد AVX پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰

در تست فشرده‌سازی فایل‌ها توسط 7-Zip، امتیاز پردازنده‌های مختلف به صورت زیر است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

تست دیگر سرعت اکسترکت کردن فایل‌های آرشیو توسط سون-زیپ است. نتایج را مقایسه کنید:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

در بنچ‌مارک گیک‌بنچ، نتیجه‌ی تست تک‌هسته‌ای به صورت زیر است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

و نتیجه‌ی حالت چند هسته‌ای نیز در نمودار زیر آمده است:

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

جمع‌بندی: Ryzen 5 5600X بهینه‌ترین پردازنده‌ی میان‌رده و ارزان‌قیمت

پردازنده‌های رده اول سری رایزن ۵۰۰۰ ای‌ام‌دی، هسته‌های متعددی دارند که بیش از نیاز عموم کاربران است. اگر گیمر هستید، یک پردازنده‌ی ۴ یا ۶ هسته‌ای کفایت می‌کند. برای کار با برنامه‌های آفیس و هر از گاهی تبدیل فایل‌های صوتی و ویدیوها و به ندرت رندرینگ و استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی و محاسباتی سنگین، یک پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای انتخاب بسیار خوبی است و شاید حتی بیش از نیاز شما باشد!

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، معماری Zen 3 بهینه‌تر از نسل‌های قبلی است و عملکرد تک‌هسته‌ای پردازنده‌های رایزن ۵۰۰۰، بهتر از محصولات جدید اینتل است. البته شاید اینتل با معرفی نسل بعدی، پیشتازی رایزن ۵۰۰۰ را به چالش بکشد اما در حال حاضر وضعیت کاملاً به نفع ای‌ام‌دی است.

تست و بررسی سرعت Ryzen 5 5600X در بازی‌ها، رندرینگ، کانورت ویدیو و سایر بنچ‌مارک‌ها

شاید Core i7-10700K که ۸ هسته‌ای است و قیمت آن ۳۷۵ دلار است، جذاب و قابل‌قیاس با Ryzen 5 5600X به نظر برسد ولیکن این پردازنده حتی در حالتی که سرعت آن ۵.۱ گیگاهرتز باشد، ضعیف‌تر از رقیب ۶ هسته‌ای و ۳۰۰ دلاری ای‌ام‌دی است. به علاوه ممکن است پیشاپیش سیستمی با مادربوردهای مبتنی بر چیپ‌ست‌های سری ۴۰۰ یا ۵۰۰ ای‌ام‌دی خریداری کرده‌اید، در این صورت نیازی به تهیه کردن مادربورد جدید نیست. فقط پردازنده را ارتقا می‌دهید.

Ryzen 5 5600X از PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کند که به نظر مزیت مهمی نیست اما به هر حال یک ویژگی خوبی است. این مدل قابلیت اورکلاک دارد و توان مصرفی آن در شرایط خاص حداکثر به ۷۵ وات می‌رسد که عدد پایینی برای یک پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای قدرتمند است. ای‌ام‌دی به همراه این مدل، فن و هیت‌سینک نسبتاً خوبی ارایه کرده و نیازی به هزینه‌ی جدا برای خرید کولینگ نیست.

شاید تنها عیب و نقص این پردازنده، فقدان پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع باشد! لذا باید در کنار آن کارت گرافیک خریداری کنید.