بازی پرطرفدار GTA V هم بالاخره از راه رسیده و نوبت یک بررسی دیگر است.

می‌خواهیم ببینیم سرعت اجرای GTA V توسط کارت گرافیک های مختلف انویدیا و AMD و همین‌طور به کمک پردازنده‌های مختلف اینتل و AMD چطور است.

بازی Grand Theft Auto V پنجمین نسخه از سری پرطرفدار GTA است. Rockstar دو دهه است که هر از گاهی با معرفی یک نسخه‌ی جدید، سیلی از طرفداران بازی‌های محیط باز را به سمت فروشگاه‌های بازی می‌کشاند. محیط باز شهر و تقریباً هر نوع جرم و جنایتی در GTA رخ می‌دهد و شاید به همین علت است که خیلی‌ها دوستش دارند. GTX III اولین شماره‌ی این بازی است که موتور گرافیکی کاملاً سه بعدی دارد و کاراکتر اصلی بازی با دوربین سوم شخص کنترل می‌شود.

GTA یک بازی با محیط باز و دوربین سوم شخص است

یک سال بعد از معرفی جی‌تی‌ای 3 نسخه‌ی دیگری به اسم GTA III: Vice City و دو سال بعد نسخه‌ی جدید San Andreas منتشر شدند، هر دو عنوان جدید از نظر گرافیکی شبیه نسخه‌ی سوم بودند و در حقیقت از موتور RenderWare شرکت Criterion قدرت می‌گرفتند.

سال 2008 چهارمین نسخه‌ی اصلی GTA با موتور گرافیکی اختصاصی راک‌‌استار به اسم RAGE معرفی شد که جهشی در گیم‌پلی و گرافیک محسوب می‌شد. نسخه‌ی مخصوص پی‌سی چند ماه بعد با اضافه شدن افکت‌های بیشتر، کنترل ترافیک، فاصله‌ی ترسیم اجسام و ... معرفی شد.

امروز نوبت پنجمین نسخه‌ی GTA است، پس از 7 سال همگان منتظر یک بازی موفق دیگر با گرافیکی درخور پردازنده‌های چند ترافلاپسی امروزی هستند. در واقع کنسول‌های 0.2 ترافلاپسی سابق جایشان را به کنسول‌های یک یا 2 گیگافلاپسی و کارت گرافیک‌های قدرتمند 4 و 5 ترافلاپسی داده‌اند و طبیعی است که انتظار گیمرهای حرفه‌ای، گرافیکی ویژه و خیره‌کننده باشد.

خوشبختانه نسخه‌ی PC شامل بهینه‌سازی‌هایی مثل رزولوشن بالاتر، جزئیات گرافیکی بیشتر، ترافیک متراکم‌تر، فاصله‌ی بیشتر برای ترسیم اجسام، حیات وحش واقعی‌تر، افکت‌ها و وضعیت جوی جذاب‌تر و حتی هوش مصنوعی بهتر است! احتمالاً بافت هم بهتر شده است.

راک‌استار در گذشته در پورت کردن بازی‌های کنسولی به پی‌سی چندان موفق نبود اما به نظر می‌رسد که GTA V هم مثل Max Payne 3 با دقت و حوصله پورت شده و اجرای بسیار خوبی دارد.

روش و سیستم تست کارت گرافیک‌های مختلف در بازی GTA V

تک‌اسپات طبق معمول سراغ پردازنده‌ی قدرتمند هسول اکستریم اینتل رفته، مدلی 8 هسته‌ای به اسم Core i7-5960X که در کمتر بازی سنگینی خم به ابرو می‌آورد، حتی در رزولوشن‌های بسیار بالا و استفاده از چندین کارت گرافیک به صورت SLI یا CrossFire.

4 استیک 4 گیگابایتی رم Kingston Predator DDR4-2400 با تایمینگ CAS 12-13-13-24 و مادربورد ازراک X99 Extreme6 و در نهایت SSD کروشل مدل MX200 با ظرفیت 1 ترابایت برای آزمودن کارت گرافیک‌های مختلف استفاده شده است.

درایور کارت گرافیک شاید هنوز هم کاملاً بهینه نشده باشد و باگ‌های کوچکی وجود داشته باشد، اما عملکرد نسبتاً باثبات است.

  • درایور Nvidia GeForce 350.12 WHQL برای کارت گرافیک‌های انویدیا
  • درایور Catalyst 15.4 Beta برای محصولات AMD

نرم‌افزار Fraps جایش را به بنچ‌مارک داخلی بازی GTA V می‌دهد. بنابراین کار ساده است، کافی است پس از اجرای بازی سراغ منوی گرافیک برویم و با زدن کلید Tab اجرای بنچ‌مارک را آغاز کنیم. یادتان باشد که باید مرحله‌ی Franklin در روند داستانی بازی را پشت سر گذاشته باشید تا بنچ‌مارک به درستی اجرا شود.

بنچ‌مارک داخلی بازی شامل 5 بخش مختلف و در واقع 5 صحنه‌ی متفاوت از دنیای مجازی GTA V است. برای دقیق شدن نتایج، اجرای بنچ‌مارک سه بار تکرار شده و مقدار متوسط در نمودارها ذکر شده است. در واقع دنیای بازی شامل ترافیک و افکت‌های محیطی است که لحظه به لحظه تغییر می‌کنند و می‌بایست با حوصله عمل کرد.

آنتی الیاسینگ FXAA و همین‌طور MSAA 4x انتخاب تک‌اسپات است. با توجه به سنگینی بازی شاید MSAA 2x انتخاب شما باشد لذا می‌توانید خودتان میانگین‌گیری کنید و سرعت اجرا روی سخت‌افزار خودتان را تخمین بزنید.

در هنگام انتخاب تنظیمات پیشرفته‌ی گرافیکی و همین‌طور آنتی الیاسینگ و کیفیت بافت، مقدار تخمینی رم اشغال شده‌ی کارت گرافیک نمایش داده می‌شود.

سرعت اجرای GTA V با تنظیمات مختلف گرافیکی

سرعت متوسط اجرای GTA V در رزولوشن 1080p بدون بافت سنگین و MSAA

GTA V حتی با استفاده از بافت Normal و رزولوشن 1080p که در مانیتورهای امروزی کاملاً متداول شده، هم سرعت بسیار خوبی ندارد. MSAA غیرفعال است و بافت در حد معمولی و در این حالت می‌بینیم که سرعت اجرا با استفاده از کارت گرافیک‌های HD 7970 ای‌ام‌دی و یا GTX 680 انویدیا به 60 فریم بر ثانیه می‌رسد. خوشبختانه GTX 960 یا HD 7950 و R9 270X هم سرعت بالاتر از 50 فریم بر ثانیه دارد.

سرعت متوسط اجرای GTA V در رزولوشن 1080p بدون بافت سنگین و MSAA

در رزولوشن 2K برای رسیدن به سرعت 50 فریم بر ثانیه، کارت گرافیکی مثل GTX 780 یا R9 280X لازم است. بنابراین با 1 میلیون تومان هزینه هم به سرعت بالاتر از 50 فریم بر ثانیه نمی‌رسید. دقت کنید که بافت بالا و MSAA غیرفعال است.

سرعت متوسط اجرای GTA V در رزولوشن 1600p با بافت سنگین و FXAA

GTA V بازی سنگینی است که اگر رزولوشن 2K و بافت سنگین را انتخاب کنیم، سرعت اجرای آن توسط کارت گرافیک‌هایی که کمتر از 3 گیگابایت حافظه‌ی ویدیویی دارند، اندکی افت می‌کند. مثلاً GTX 770 با 1 فریم بر ثانیه افت سرعت مواجه می‌شود، کمتر از 3 درصد، افت شدیدی نیست.

بررسی سرعت اجرای GTA V توسط کارت گرافیک های AMD و انویدیا

سرعت متوسط اجرای GTA V در رزولوشن 2160p با بافت سنگین و FXAA

رزولوشن 4K برای اغلب بازی‌های امروزی عدد بسیار بزرگ است به طوری که معمولاً باید از چند کارت گرافیک موازی شده برای رسیدن به سرعت حداقلی استفاده کرد. در مورد GTA V فقط TITAN X به مرز 50 فریم بر ثانیه نزدیک است، مدل دیگر R9 295X2 است که یک کارت گرافیک دو هسته‌ای است و با این حال به سرعت 51 فریم بر ثانیه قناعت کرده است.

سرعت متوسط اجرای GTA V در رزولوشن 1600p با آخرین تنظیمات و FXAA

با حداکثر کردن تنظیمات پیشرفته‌ی گرافیکی دیگر نباید به 4K فکر کرد، حتی با GTX TITAN X انویدیا که 12 گیگابایت رم ویدیویی دارد! سرعت اجرا در رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل حتی بدون استفاده از آنتی الیاسینگ 4 نمونه‌ای MSAA هم کمی بالاتر از 60 فریم بر ثانیه است.

ترکیب 2 کارت گرافیک GTX 980 هم عملکردی در حد 0.6 درصد بهتر از تایتان ایکس دارد!

سرعت متوسط اجرای GTA V در رزولوشن 2160p با آخرین تنظیمات و FXAA

در رزولوشن 4K سرعت تایتان ایکس انویدیا با وجود اینکه رم بسیار بالایی دارد، به 40 فریم بر ثانیه افت می‌کند اما GTX 980 در حالت SLI دوتایی، رکورد 47 فریم بر ثانیه‌ای دارد. تفاوت زیاد شده اما چرا؟

[stextbox]مقدار رم ویدیویی در برخی موارد مثل محاسبات سنگین کارت گرافیک‌های کوآدرو یا فایرپرو موثر واقع می‌شود اما در بازی‌های کامپیوتری اولویت اصلی با پهنای باند است.سرعت اجرای GTA V در رزولوشن 1600pرم 12 گیگابایتی دارد اما پهنای باس رم GDDR5 آن 384 بیت و پهنای باند آن 336 گیگابیت بر ثانیه است که کمی بهتر از GTX 980 یا R9 290X محسوب می‌شود.[/stextbox]

سرعت متوسط اجرای GTA V در رزولوشن 1600p با آخرین تنظیمات و MSAA

آنتی الیاسینگ MSAA چهار نمونه‌ای سرعت اجرای GTA V توسط کارت گرافیک‌های رده اول را 40 درصد کاهش داده است! گویا در این بازی، سنگینی محاسبات این روش آنتی الیاسینگ بسیار بیشتر از FXAA است.

سرعت متوسط اجرای GTA V در رزولوشن 2160p با آخرین تنظیمات و MSAA

و اینجا جایی است که سریع‌ترین تک‌هسته‌ای جهان هم به زانو درمی‌آید، سرعت متوسط اجرای GTA V با آخرین تنظیمات گرافیکی و MSAA که شاید در رزولوشن 4K لازم نیست! با دو کارت گرافیک GTX 980 هم از 37 فریم بر ثانیه تجاوز نمی‌کند! بنابراین به رفرش ریت 60 هرتز فکر نکنید. بهتر است به دنبال فعال کردن فری‌سینک یا جی-سینک باشید.

اثر پردازنده روی سرعت اجرای GTA V

اثر پردازنده روی سرعت اجرای GTA V

با نگاهی اجمالی به سرعت عمل اینتلی‌ها در نمودار فوق، سریعاً به این نتیجه می‌رسیم که یک i3 سریع تفاوت زیادی با یک i5 رده پایین دارد، مشخص است که GTA V هم  مثل برخی شاهکارهای گرافیکی امروز، میانه‌ی خوبی با چهار هسته‌ای‌ها دارد البته نه چهار هسته‌ای‌های ماژولار AMD مثل FX-4320 که در حقیقت از دو ماژول دو هسته‌ای تشکیل شده است.

تفاوت i5 و i7 اینتل که سرعت کلاک یکسانی دارند، ناچیز است، بنابراین نتیجه می‌گیریم که برای اجرای روان GTA V به یک Core i5 با سرعت حداقل 3.5 گیگاهرتز نیاز داریم.

سرعت اجرا توسط هسول رده اولی مثل Core i7-4770K فقط اندکی کمتر از آیوی بریج اکستریم و هسول اکستریم 6 و 8 هسته‌ای است، لذا بهتر است به 6 یا 8 هسته‌ای‌های اینتل که هزینه‌ی پلتفرم را به شدت افزایش می‌دهند، فکر نکنید. یک i5 معمولی یا رده اول کفایت می‌کند.

اگر مقصود بررسی AMD باشد، یک 6 هسته‌ای ماژولار یعنی FX-6350 با سرعت کلاک 3.9 گیگاهرتز و بالاتر توصیه می‌شود.

اثر سرعت کلاک اینتلی‌ها بر سرعت اجرای بازی GTA V

سرعت خوب برای یک پردازنده‌ی اینتلی در این بازی تفریباً 3.4 گیگاهرتز است. وقتی سرعت از 3 گیگاهرتز پایین‌تر است، افت سرعت شدیدی رخ می‌دهد.

اثر سرعت کلاک ای‌ام‌دی‌ها بر سرعت اجرای بازی GTA V

همان‌طور که می‌بینید پردازنده‌ی قدرتمند FX-9590 حتی با اورکلاک شدن تا 4.5 گیگاهرتز هم سرعتی در حد Core i7-4770K اینتل با سرعت 2.5 گیگاهرتز ندارد! در حقیقت این اشکال معماری AMD است که برای مالتی‌ترد به روشی خاص بهینه شده و معمولاً در اغلب بازی‌های امروزی نتیجه‌ی جالبی کسب نمی‌کند.