این روزها اگر به بازار کامپیوتر و قطعات مراجعه کنید، با پردازنده‌های زیادی روبرو می‌شوید که بدون سیستم خنک‌کاری به فروش می‌رسند. علت این است که تعداد هسته‌های CPU در محصولات امروزی به مراتب بیشتر از پردازنده‌های چند سال قبل است و به همین ترتیب توان مصرفی بالاتری دارند و گرمای بیشتری تولید می‌شود. چنین پردازنده‌های پرمصرفی، بسته به نوع کاربرد و در واقع میزان استفاده‌های سنگین و طولانی، به سیستم خنک‌کاری معمولی یا قوی و بسیار قوی نیاز دارند. علاوه بر این بعضی از کاربران خنک کننده مایع پردازنده را ترجیح می‌دهند در حالی که برخی دیگر با توجه به ابعاد کیس، سیستم خنک‌کاری بزرگ و معمولی را انتخاب می‌کنند. خلاصه بگوییم، تنوع کاربردها و سلیقه‌ها زیاد است.

در این مقاله به معرفی بهترین کولینگ پردازنده در سال 2024 می‌پردازیم و تعدادی از بهترین مدل‌ها برای بودجه کم، متوسط و نامحدود از میان کولینگ‌های هوایی و کولینگ‌های مایع را معرفی می‌کنیم. اگر قصد جمع کردن سیستم جدید دارید یا ارتقای سیستم خنک‌کاری دارید، با یکی دیگر از مقالات راهنمای خرید سایت اینتوتک همراه شوید.

عوامل مهم در خرید خنک کننده مایع پردازنده چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، انتخاب کولینگ برای پردازنده کار ساده‌ای نیست و باید ابعاد کیس، میزان اهمیت صدا و نویز سیستم خنک‌کاری، هزینه و همین‌طور پشتیبانی از پردازنده و مادربورد را در نظر گرفت.

مهم‌ترین مسأله ظرفیت و توان خنک‌کاری است. به طور کلی قیمت خنک کننده مایع کامپیوتر معمولاً بیشتر از سیستم خنک‌کاری هوایی است و ابعاد آن کوچک‌تر است و صدای کمتری دارد اما در مقابل کولینگ هوایی، ارزان‌تر و حجیم‌تر است. به علاوه با خرید کولینگ معمولی یا هوایی، در درازمدت یا در صورت تعویض کردن، نیازی به خرید مایع خنک کننده cpu و تعویض مایع خنک کننده cpu ندارید. خوشبختانه قیمت کولینگ مایع در گذر زمان کمتر شده و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است. لذا در حال حاضر شاید هزینه‌ی تمام شده یک سیستم خنک‌کاری مایع ارزان، کمتر از سیستم خنک‌کاری هوایی بزرگ و سنگین باشد.

اگر پردازنده از نظر حداکثر توان طراحی حرارتی، جزو مدل‌های بسیار پر‌مصرف و داغ باشد، چاره‌ای جز خرید کولینگ مایع وجود ندارد.به عنوان مثال در انتخاب بهترین خنک کننده برای 13700k باید توان خنک‌کاری کولینگ حداقل ۱۵۰ وات باشد و برای اینکه خنک‌کاری با صدای کم فن‌ها انجام شود، لازم است که توان خنک‌کاری حتی بالاتر از ۲۰۰ وات باشد.

اگر اهل اورکلاک کردن باشید و بخواهید رکورد ثبت کنید! خرید کولینگ‌های خاص و البته موقت نظیر خنک کننده نیتروژن مایع کامپیوتر ضروری می‌شود. ولیکن برای استفاده‌ی دائمی در حالت اورکلاک شده، خرید کولینگ مایع بهترین گزینه است.

مهم‌ترین عامل بعدی، ابعاد کولینگ و تناسب آن با ابعاد کیس است. دقت کنید که بعضی از مدل‌های کولینگ روی تمام انواع مادربورد نصب نمی‌شود و برخی از سوکت‌های پردازنده را پشتیبانی نمی‌کند.

سومین موضوع مهم برای برخی افراد که در محیط ساکت کار می‌کنند یا بازی کردن در سکوت شب را دوست دارند، صدای سیستم خنک‌کاری است. بعضی از پردازنده‌ها که توان مصرفی پایین و فرضاً‌ کمتر از ۶۰ وات دارند، با استفاده از سیستم خنک‌کاری حجیم و بدون فن! نیز به خوبی خنک می‌شوند و دمای کاری حتی حین بازی و پردازش سنگین، زیر ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد باقی می‌ماند.

بهترین کولینگ پردازنده از نوع هوایی

همه‌ی گزینه‌های پیشنهادی را بررسی کنید و بسته به نوع کاربری و بودجه، انتخاب کنید. به علاوه تخفیف‌های ویژه و فروش با قیمت پایین‌تر از معمول در خرید نهایی موثر است. لذا همیشه قبل از مراجعه به بازار یا بررسی فروشگاه‌های آنلاین، یک لیست شامل چند گزینه‌ی برتر تهیه کنید.

Thermalright Phantom Spirit 120 EVO

این کولینگ پردازنده با قیمت حدود ۵۰ دلار، برای بیشتر افراد و انواع کاربری مناسب است. عملکرد کولینگ حجیم و کم‌صدای فانتوم اسپیریت در حد بهترین کولینگ‌های هوایی نظیر Noctua D15S است در حالی که قیمت آن ۳۰ درصد کمتر است. برای پردازنده‌های پرمصرف اینتل نیز می‌توان روی این کولینگ عظیم‌الجثه حساب باز کرد و جزو موارد برتر به عنوان بهترین خنک کننده برای 13700k محسوب می‌شود.

راهنمای خرید بهترین خنک کننده مایع پردازنده

ترمالرایت در طراحی این کولینگ، از دو فن ۱۲۰ میلی‌متری با نورپردازی RGB و همین‌طور ۷ لوله‌ی حرارتی به قطر ۶ میلی‌متر استفاده کرده که نتیجه‌ی آن عملکرد عالی کولینگ است.

راهنمای خرید بهترین خنک کننده مایع پردازنده

Thermalright Peerless Assassin 120 SE

اگر بودجه‌ی شما کمتر و در حد ۳۶ دلار باشد، کولینگ Peerless Assassin 120 SE که محصول مشابهی از کمپانی ترمالرایت است را پیشنهاد می‌کنیم. این کولینگ نیز دو فن ۱۲۰ میلی‌متری با نورپردازی RGB دارد و قدرت خنک‌کنندگی آن به قدری است که برای پردازنده‌های با توان طراحی حرارتی بالاتر از ۲۰۰ وات کارایی دارد. دقت کنید که تعداد لوله‌های حرارتی یک عدد کمتر است و البته از تکنولوژی GHP در ساخت این لوله‌ها استفاده شده است.

راهنمای خرید بهترین خنک کننده مایع پردازنده

DeepCool AK500

یکی از مدل‌های کولینگ پردازنده که توسط کمپانی نام‌آشنای دیپ‌کول معرفی شده، AK500 است. این کولینگ نیز برای پردازنده‌هایی با توان بالاتر از ۲۰۰ وات توصیه می‌شود. یک فن ۱۲۰ میلی‌متری و ۵ لوله حرارتی در این کولینگ دیده می‌شود و قیمت آن در حدود ۵۵ دلار است.

راهنمای خرید بهترین خنک کننده مایع پردازنده

در بررسی‌ها و تست‌های انجام شده، عملکرد این کولینگ کمی ضعیف‌تر از کولینگ فانتوم اسپیریت ترمال‌رایت بوده است.

راهنمای خرید بهترین خنک کننده مایع پردازنده

بهترین کولینگ مایع

اگر برایتان سوال است که خنک کننده مایع پردازنده چیست، پاسخ کوتاه این است که کولینگ مایع شامل ۴ بخش است: بخش رادیاتور که مایع داغ را به کمک هیت‌سینک و فن‌ها خنک می‌کند. بخشی که روی قطعه‌ی داغ یعنی CPU نصب می‌شود و حرارت را جذب کرده و مایع در آن داغ می‌شود. لوله‌های رابط که این دو بخش را به هم متصل می‌کند و پمپ که مایع خنک‌کننده را به گردش در می‌آورد.

Lian Li Galahad II Performance 360

این کولینگ رادیاتوری بزرگ با سه فن ۱۲۰ میلی‌متری دارد و از نظر میزان خنک‌کاری، جزو بهترین کولینگ‌های مایع برای پردازنده‌های پرمصرف است. قیمت آن حدود ۱۹۰ دلار و به مراتب بیشتر از کولینگ‌های هوایی رده‌اول است.

راهنمای خرید بهترین خنک کننده مایع پردازنده

کولینگ مایع Galahad II Performance 360 به راحتی پردازنده‌هایی با توان طراحی حرارتی بیش از ۲۰۰ وات را خنک می‌کند و در عین حال صدای بسیار کمی تولید می‌کند.

راهنمای خرید بهترین خنک کننده مایع پردازنده

Arctic Liquid Freezer II 360 ARGB

کولینگ مایع Liquid Freezer II 360 ARGB با نورپردازی زیبا، عملکرد بسیار خوبی دارد و با صدای کم، پردازنده‌هایی با توان طراحی بسیار بالا در حد ۲۹۰ وات را خنک می‌کند. قیمت این مدل کولینگ مایع در حدود ۲۰۰ دلار است و یک مدل جایگزین برای Lian Li Galahad II Performance 360 محسوب می‌شود.

راهنمای خرید بهترین خنک کننده مایع پردازنده

Lian Li Galahad II Trinity Performance 240

شاید کیس شما جای رادیاتوری بزرگ با سه فن ۱۲۰ میلی‌متری را نداشته باشد و به علاوه به دنبال خرید کولینگ مایع با قیمت پایین‌تر باشید. در این صورت کولینگ Lian Li Galahad II Trinity Performance 240 که قیمت آن حدود ۱۲۰ دلار است، توصیه می‌شود. این کولینگ با وجود ابعاد کمتری که دارد و قیمت آن حدود ۷۰ دلار کمتر از مدل‌های سه‌فن است، از نظر عملکردی بسیار مناسب است و به راحتی پردازنده‌های پرمصرف و داغ نظیر Core i7-13700K را خنک می‌کند.

راهنمای خرید بهترین خنک کننده مایع پردازنده