آیا دانلود رایگان انتی ویروس برای ایفون مفید است یا بهتر است آنتی ویروس پولی روی آیفون نصب کنیم؟! این سوالی است که کاربران محتاط آیفون و برخی از کاربرانی که آیفون جدیدی خریده‌اند، می‌پرسند و پاسخ کوتاه به این سوال این است که نصب انتی ویروس ایفون ضروری نیست و اصولاً آیفون نیازی به آنتی ویروس ندارد.

در ادامه در مورد بهترین آنتی ویروس برای ایفون و لزوم نصب آنتی ویروس روی ایفون بحث می‌کنیم. با ما باشید.

ایا ایفون نیاز به انتی ویروس دارد؟ 

کاربران ویندوز معمولاً آنتی ویروس نصب می‌کنند چرا که در ویندوز امکان دانلود فایل از تقریباً از سایت و منبعی وجود دارد و چه بسی که یکی از برنامه‌های دانلود شده، ویروس باشد. منبع دیگری که سیستم ویندوزی را به راحتی ویروسی می‌کند، ویروس‌هایی است که روی فلش درایو USB به صورت خودکار و پنهانی کپی شده و با دبل کلیک روی فلش درایو، ویروس مثل یک برنامه‌ی عادی نصب می‌شود!

در اندروید نصب کردن برنامه محدودیت‌هایی دارد و احتمال ویروسی شدن کمتر است ولیکن محدودیت‌ها نسبتاً ضعیف است و گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی زیادی ویروسی می‌شوند.

اما در مورد آیفون و آیپد چطور؟ آیا تبلیغاتی که در مورد آنتی ویروس خوب برای آیفون یا پیشنهاد نرم افزار امنیتی برای ایفون می‌شود را باید جدی گرفت؟

اصولاً سیستم عامل iOS و سایر سیستم عامل‌های اپل، محدودیت‌های زیادی از نظر امنیتی و نصب برنامه دارند، به خصوص سیستم عامل آیفون و آیپد. به همین علت احتمال ویروسی شدن بسیار کم است هر چند این احتمال صفر نیست. اگر اصول امنیتی استفاده از اندروید یا آیفون را رعایت کنیم، تهدیدات امنیتی اثر خاصی ندارند و بدون نصب کردن آنتی ویروس و نرم افزار امنیتی می‌توان به راحتی از گوشی یا تبلت استفاده کرد.

دانلود انتی ویروس ایفون؟!

شاید از کاربران محتاط و علاقه مند به حوزه‌ی امنیت هستید و در مورد انتی ویروس برا ایفون جستجو کرده‌اید اما نتیجه‌ی جالبی پیدا نکرده اید. علت این است که اصولاً آنتی ویروس خاصی برای سیستم عامل iOS طراحی نشده است! اپل در طراحی سیستم عامل iOS، تعداد زیادی اپ پیش‌فرض برای کارهای مختلف در نظر گرفته که کاربر را از نصب کردن برنامه‌های متعدد جانبی بی‌نیاز می‌کند و نکته‌ی جالب این است که اپل هیچ اپ و برنامه‌ای به اسم آنتی ویروس آیفون ارایه نکرده است چرا که ویژگی‌های امنیتی را در خود سیستم عامل پیاده‌سازی کرده است.

به عنوان مثال اپلیکیشن در سیستم عامل iOS در حالت Sandbox یا سطل شن که یک اصطلاح امنیتی است، اجرا می‌شود. منظور از سندباکس این است که اپلیکیشن محدود و ایزوله می‌شود تا اگر مشکل و حفره امنیتی در آن وجود داشت، راه برای آلوده کردن سیستم عامل و سایر بخش‌ها هموار نباشد. به عنوان مثال یک جاسوس افزار نمی‌تواند به عکس‌هایی که در گالری دارید، دسترسی پیدا کند و همین‌طور یک بدافزار که برای سرقت اطلاعات طراحی شده، نمی‌تواند فعالیت‌های بانکی شما در اپلیکیشن بانکی یا مرورگر Safari را به سادگی رویت کند. در iOS یک برنامه حتی نمی‌تواند لیست برنامه‌هایی که از App Store دانلود و نصب شده را ببیند!

البته در نهایت سیستم عامل iOS هم مثل سایر سیستم عامل‌ها هر از گاهی گرفتار سوء استفاده‌ی هکرها و سازمان‌های جاسوسی تخصصی می‌شود چرا که هر از گاهی حفره‌های امنیتی جدیدی کشف می‌شود. اما معمولاً اپل به سرعت بروزرسانی جدید منتشر می‌کند و حفره‌های امنیتی شناسایی شده را برطرف می‌کند. به همین علت است که آپدیت کردن سیستم عامل آیفون و برنامه‌های آیفون یک گام بسیار مهم در حفظ امنیت است.

نحوه حذف ویروس در ایفون 

نحوه حذف ویروس در ایفون به این صورت است که از همان ابتدا و زمانی که برنامه از App Store دانلود می‌کنید، در حقیقت برنامه‌ای که ویروس باشد روی گوشی شما نصب نمی‌شود. در واقع اپل هر برنامه‌ای که در اپ استور یا همان فروشگاه رسمی اپ‌های آیفون، قرار می‌گیرد توسط اپل بررسی شده و آلوده نیست. اگر پس از مدتی مشکل امنیتی و آلودگی یک اپ شناسایی شود، آن اپ بلافاصله از اپ استور حذف می‌شود و گوشی شما نیز با متصل بودن به اینترنت، متوجه مشکل امنیتی شده و آن برنامه به صورت خودکار حذف می‌شود. لذا نحوه حذف ویروس در ایفون این است که آیفون هر از گاهی به اینترنت و اپ استور دسترسی داشته باشد تا به صورت خودکار ویروس و برنامه مشکوک را حذف کند.

آیا به نرم افزار امنیتی برای ایفون نیاز داریم؟

در ایفون مرورگر پیش‌فرض که سافاری است، ویژگی‌های امنیتی خوبی دارد. به عنوان مثال زمانی که سایتی را باز می‌کنید که برای کلاه‌برداری طراحی شده، هشدار نمایان می‌شود. البته دقت کنید که در تنظیمات آیفون و منوی مربوط به تنظیمات Safari، سوییچ گزینه‌ی Fraudulent website warning در بخش Privacy & Security فعال باشد. این قابلیت در سایت‌هایی که به دنبال سرقت و سوء استفاده از اطلاعات شخصی کاربر هستند، بسیار مفید واقع می شود.

آیا ایفون نیاز به انتی ویروس دارد؟ + نحوه حذف ویروس در ایفون

بعضی از کاربران با نصب نرم افزار امنیتی برای ایفون و اندروید، به دنبال راهی برای پاکسازی حافظه گوشی در زمان سرقت هستند که این کار ضروری نیست چرا که هم در اندروید و هم در آیفون، قابلیت Find My iPhone یا Find My Phone وجود دارد. البته نام این ویژگی که گوشی مرا پیدا کن، شاید شما را به اشتباه بیاندازد و تصور کنید که فقط برای پیدا کردن مکان گوشی سرقت شده روی نقشه کاربرد دارد اما در واقع به کمک این قابلیت امنیتی می‌توانید فرمان پاکسازی کامل گوشی را از طریق اینترنت و سرویس ابری iCloud به آیفون مخابره کنید!

آیا ایفون نیاز به انتی ویروس دارد؟ + نحوه حذف ویروس در ایفون

یکی از ویژگی‌های نرم افزارهای امنیتی که شاید کمبود آن در اندروید و آیفون تا حدی محسوس باشد، قابلیت ایجاد محیط حفاظت شده برای مخفی کردن عکس و ویدیو و فایل های مهم شخصی یا سازمانی است. البته این قابلیت هم در برخی گوشی‌ها وجود و در آیفون نیز پسورد گذاشتن روی یادداشت‌ها و روی آلبوم تصاویر امکان‌پذیر است. لذا نیازی به این نوع نرم افزار امنیتی برای ایفون وجود ندارد.

قابلیت دیگری که برخی از اپ‌ها در دسته‌بندی نرم افزار امنیتی ارایه می‌کنند، پیشنهاداتی برای بهبود امنیت و حفظ حریم خصوصی است. به عنوان مثال رمز گذاشتن روی هات اسپات یا انتخاب رمز قوی برای وای-فای و همین‌طور انتخاب رمز خوب برای قفل کردن گوشی، همگی جزو پیشنهاداتی است که متخصصین امنیت به کاربران می‌دهند. برای این موارد نیز بهتر است برنامه اضافه نصب نکنید بلکه در مورد اینکه تنظیمات امنیتی آیفون چیست؟ کمی مطالعه و تحقیق کنید.

آیا ایفون نیاز به انتی ویروس دارد؟ + نحوه حذف ویروس در ایفون

آیا جیلبریک آیفون خطرناک است؟

جیلبریک کردن موجب رفع بسیاری از محدودیت‌های آیفون و سیستم عامل iOS می‌شود، درست همان‌طور که روت کردن اندروید، دسترسی‌های مهم را آزاد می‌کند. روشن است که با رفع محدودیت‌ها، علاوه بر اینکه قابلیت دستکاری و سفارشی‌سازی و شکستن قفل برنامه‌های پولی فراهم می‌شود، در مقابل ویژگی‌های امنیتی زیادی از کار می‌افتد و در نتیجه می‌توان گفت که جیلبریک کردن برای کاربر مبتدی و معمولی، کار خطرناکی است.

اگر به جیلبریک کردن علاقه دارید و اطلاعات شما از دنیای اپ و نرم‌افزار و مسائل امنیتی خوب است، جیلبریک کردن آن‌ قدر که به نظر می‌رسد خطرناک نیست. در واقع گیک‌های زیادی هستند که آیفون و آیپد را بدون جیلبریک کردن استفاده نمی‌کنند. در صورت جیلبریک کردن، بهتر است فایل شخصی و کاری روی گوشی نگه ندارید و به همین صورت عکس خصوصی و ویدیو و اطلاعات بانکی و غیره را به صورت دائم روی گوشی یا تبلت نگهداری نکنید. به علاوه حین وب‌گردی بیشتر مراقب باشید.

شما در استفاده از آیفون چه نکات امنیتی را جدی می‌گیرید؟ نظرتان در مورد جیلبریک کردن چیست؟