بازی Rise of the Tomb Raider یکی از سنگین‌ترین بازی‌های PC است و گرافیک خیره‌کننده‌ای دارد. در ادامه به بررسی گرافیک این بازی و موتور گرافیکی پیشرفته‌ی آن، عملکرد کارت گرافیک‌های انویدیا و ای‌ام‌دی و بنچ‌مارک پردازنده‌های مختلف، می‌پردازیم.

بررسی گرافیک Rise of the Tomb Raider

نسخه‌ی جدید سری Tomb Raider بازی Rise of the Tomb Raider است که علاوه بر پی‌سی برای کنسول اکس‌باکس وان نیز منتشر شده است. مایکروسافت همچنان به دنبال عناوین انحصاری است تا با بازی‌هایی مثل Uncharted که مختص پلی‌استیشن است و توجه گیمرها را به خود جلب کرده، مقابله کند. با توجه به امتیاز 87 از 100 منتقدین و همین‌طور امتیاز 8.4 عموم گیمرها، مشخص است که Rise of the Tomb Raider مأموریت خود را به عنوان یک بازی انحصاری، به خوبی انجام داده است.

گیم‌پلی تومب ریدر جدید جالب است و گرافیک خوبی دارد. اکنون این بازی برای پی‌سی هم معرفی شده و طبق معمول، گرافیک بهتری نسبت به نسخه‌ی کنسولی دارد، هرچند تفاوت‌ها را باید دقیق و عمیق جست‌وجو کرد.

تکنولوژی‌های ظریف و پیشرفته‌ی گرافیکی در فاوندیشن انجین جدید

در نسخه‌ی جدید موتور گرافیکی فاوندیشن انجین، برخی جلوه‌های بصری نسل جدید پیاده‌سازی شده است. نمونه‌ی آن نورپردازی مبتنی بر تصویر و سیستم جنس اجسام مبتنی بر فیزیک واقعی، برف انعطاف‌پذیر، شبیه‌سازی بهینه‌شده‌ی مو، پوشش گیاهی با تسلیشن (مفروش‌سازی) بهتر و … است. هر یک از موارد فوق شاید ظاهراً و در نگاه اول کاملاً نمایان نباشد ولیکن برای پردازش و محاسبات مربوطه، قدرت پردازشی زیادی لازم است.

نتیجه‌ی کار و به خصوص نتیجه‌ای که پس از فعال کردن تمام ویژگی‌های جالب گرافیکی در نسخه‌ی PC حاصل شده، تحسین‌برانگیز است و شاید بتوان گفت که Rise of the Tomb Raider گرافیکی‌ترین بازی است که تا به امروز منتشر شده است.

گرافیک زیبای بازی Rise of the Tomb Raider

گرافیک زیبای بازی Rise of the Tomb Raider

انویدیا با تکنولوژی‌های گرافیکی خود که به GameWorks معروف است، در پورت کردن بازی برای PC شرکت داشته است. با توجه به اینکه به جای TressFX ای‌ام‌دی از Pure Hair انویدیا در شبیه‌سازی واقعی‌تر حرکات مو استفاده شده، مشخص است که همکاری تا چه حد جدی بوده است. به نظر می‌رسد که انویدیا تمام تلاش خود را کرده تا این عنوان جذاب، یکی از بهترین‌های پی‌سی باشد.

گرافیک بازی در حالت Very High، High و Medium و Low و Lowest در تصاویر زیر قابل مقایسه و بررسی است، دقت کنید که در گوشه‌ی چپ و بالا، سرعت اجرای بازی درج شده است. همه‌ی تصاویر 4K است و حجم بیش از 1 مگابایت دارد. با کلیک روی تصاویر، می‌توانید نسخه‌ی 4K را مشاهده کنید و در تب‌های زیر نسخه‌ی 720p قرار داده شده است:

 

گرافیک بازی Rise of Tomb Raider در حالت Very High

گرافیک بازی Rise of Tomb Raider در حالت Very High

 

گرافیک بازی Rise of Tomb Raider در حالت High

گرافیک بازی Rise of Tomb Raider در حالت High

 

گرافیک بازی Rise of Tomb Raider در حالت Medium

گرافیک بازی Rise of Tomb Raider در حالت Medium

 

گرافیک بازی Rise of Tomb Raider در حالت Low

گرافیک بازی Rise of Tomb Raider در حالت Low

 

گرافیک بازی Rise of Tomb Raider در حالت Lowest

گرافیک بازی Rise of Tomb Raider در حالت Lowest

تفاوت اصلی حالت High و Very High در استفاده از نورپردازی محیطی به روش HBAO+ و BTAO است. روش دوم ابداع کریستال داینامیکس است و تاریکی وسیع و گذرا در نواحی بسته ایجاد می‌کند. با توجه به نرم‌افزاری بودن این روش، طبعاً سرعت اجرا کمتر است و علاوه بر این اگر به گوشه‌ی سمت چپ و بالا دقت کنید، متوجه می‌شوید که روش سخت‌افزاری انویدیا یا همان HBAO نواحی بسته را تاریک‌تر و واقعی‌تر نشان می‌دهد.

حالت High و Medium از نظر ظرافت بافت و ناهمواری سطوح، تفاوت نسبتاً زیادی دارند، در حدی که با نگاهی گذرا به سطح زمین، متوجه آن می‌شویم. همین تفاوت بین حالت متوسط و پایین نمایان است. در حالت Lowest تصویر حالتی مصنوعی پیدا می‌کند، گویی که نورپردازی عمیق و دقیقی صورت نگرفته است. اصطلاحاً عمق میدان یا Depth of Field در حالت آخر، تقریباً صفر شده و از بین رفته است.

ممکن است درایور کارت گرافیک‌های AMD برای اجرای بازی هنوز کاملاً بهینه نباشد ولیکن عملکرد محصولات ای‌ام‌دی در اولین بررسی‌ها، مطلوب بوده است. به هر حال ای‌ام‌دی اعلام کرده که هات‎فیکس ویژه‌ی تومب ریدر را به زودی منتشر می‌کند و شاید نتایج اندکی بهتر شود.

سیستم بنچ‌مارک کارت گرافیک‌های AMD و انویدیا در بازی Rise of the Tomb Raider

برای بررسی عملکرد محصولات انویدیا و AMD، بخش Acropolis Expedition بازی انتخاب شده است. فضای این بخش به گونه‌ای است که تلفیقی متعادل از محیط داخلی، بیرون و حتی میان‌پرده را پوشش می‌دهد.

مشخصات سیستم بنچ‌مارک به صورت زیر است:

  • پردازنده: اینتل Core i7-6700K با سرعت 4 گیگاهرتز
  • رم: 2 در 4 گیگابایت، Kingston Predator DDR4-2400
  • مادربورد: چیپ‌ست Z170 مدل ازراک Z170 Extreme7
  • پاور ساپلای: Silverstone Strider مدل 700 وات
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی: مدل 1 ترابایتی Crucial MX200
  • ویندوز 10 پرو 64 بیتی
  • درایور GeForce 361.75 WHQL برای محصولات انویدیا
  • درایور Crimson Edition 16.1 برای ای‌ام‌دی

و کارت گرافیک‌های شرکت‌کننده در این بررسی:

 

  • Radeon R9 Fury X با بافر 4 گیگابایتی
  • Radeon R9 Nano با بافر 4 گیگابایتی
  • Radeon R9 390X با بافر 8 گیگابایتی
  • Radeon R9 390 با بافر 8 گیگابایتی
  • Radeon R9 380X با بافر 4 گیگابایتی
  • Radeon R9 380 با بافر 2 گیگابایتی
  • Radeon R9 290X با بافر 4 گیگابایتی
  • Radeon R9 290 با بافر 4 گیگابایتی
  • Radeon R9 285 با بافر 2 گیگابایتی
  • Radeon R9 280X با بافر 3 گیگابایتی
  • Radeon R9 270X با بافر 2 گیگابایتی
  • Radeon HD 7970 GHz با بافر 3 گیگابایتی
  • Radeon HD 7970 با بافر 3 گیگابایتی
  • Radeon HD 7950 Boost با بافر 3 گیگابایتی
  • Radeon HD 7950 با بافر 3 گیگابایتی
  • Radeon HD 7870 با بافر 2 گیگابایتی

 

  • GeForce GTX Titan با بافر 6 گیگابایتی
  • GeForce GTX 980 Ti با بافر 6 گیگابایتی
  • GeForce GTX 980 با بافر 4 گیگابایتی
  • GeForce GTX 970 با بافر 4 گیگابایتی
  • GeForce GTX 960 با بافر 2 گیگابایتی
  • GeForce GTX 950 با بافر 2 گیگابایتی
  • GeForce GTX 780 Ti با بافر 3 گیگابایتی
  • GeForce GTX 780 با بافر 3 گیگابایتی
  • GeForce GTX 770 با بافر 2 گیگابایتی
  • GeForce GTX 760 با بافر 2 گیگابایتی
  • GeForce GTX 750 Ti با بافر 2 گیگابایتی
  • GeForce GTX 680 با بافر 2 گیگابایتی
  • GeForce GTX 660 Ti با بافر 2 گیگابایتی

بنچ‌مارک Rise of the Tomb Raider با رزولوشن 1080p

5 پیش‌تنظیم برای گرافیک بازی در نظر گرفته شده ولیکن در حالت Very High هم گزینه‌های shadow quality و sun soft shadows و در نهایت Pure Hair در حالت حداکثری نیستند چرا که تومب ریدر در حالت Very High هم بسیار سنگین است و سخت‌افزار مناسب برای اجرای آن، نادر است.

حداقل سرعت اجرا به کمک R9 Fury و GTX 980 نزدیک به 50 فریم بر ثانیه است:

سرعت اجرای بازی Rise of Tomb Raider با تنظیمات گرافیکی Very High، رزولوشن 1080p

سرعت اجرای بازی Rise of Tomb Raider با تنظیمات گرافیکی Very High، رزولوشن 1080p

حتی GTX 970 و R9 390 هم نمی‌توانند سرعت حداقلی را بالاتر از 45 فریم بر ثانیه نگه‌ دارند!

4 گیگابایت بافر حتی برای 1080p هم کفایت نمی‌کند!
نکته‌ی جالب این است که بافر 4 گیگابایتی ولیکن بسیار سریع R9 Fury X و R9 Nano یک محدودیت جدی است، حتی در رزولوشن کم 1080p و در نتیجه حداقل سرعت اجرای بازی به 19 و 16 فریم بر ثانیه افت پیدا می‌کند. R9 390X با بافر 8 گیگابایتی خود، حداقل سرعت 33 فریم بر ثانیه دارد و روشن است که مشکل از معماری GCN 1.2 و GCN 1.1 نیست بلکه به مقدار حافظه مربوط می‌شود. انویدیا درایور خود را به گونه‌ای بهینه کرده که GTX 970 با همین مقدار حافظه، محدودیت عجیب و خاصی ندارد.

انتخاب پیش‌تنظیم High برای تنظیمات گرافیکی گزینه‌ی بهتر و منطقی‌تری است چرا که کیفیت کلی گرافیک را دگرگون نمی‌کند. البته تسلیشن و Pure Hair همچنان فعال باقی می‌ماند.

مهم‌ترین گزینه‌ی گرافیکی که سرعت اجرای بازی را تحت تأثیر قرار داده، نوع نورپردازی است. به جای HBAO+ می‌توان از روش نرم‌افزار پیچیده‌تری که کریستال داینامیکس در موتور گرافیکی خود پیاده‌سازی کرده استفاده کرد و در این صورت سرعت اجرا به شدت کاهش پیدا می‌کند. Broad Temporal Ambient Obscurance یا به اختصار BTAO یکی از روش‌های SSAO به معنی تاریکی وسیع و گذرای محیط است.

با تنظیمات High هم برای رسیدن به سرعت 50 فریم‌ بر ثانیه‌ای به GTX 980 و R9 Fury نیاز است و کارت گرافیک‌های 900 هزار تومانی مثل GTX 960 سرعت متوسط 36 فریم بر ثانیه‌ای دارند:

سرعت اجرای بازی Rise of Tomb Raider با تنظیمات گرافیکی High، رزولوشن 1080p

سرعت اجرای بازی Rise of Tomb Raider با تنظیمات گرافیکی High، رزولوشن 1080p

طبق معمول گزینه‌ی گرافیکی بعدی که سرعت اجرا را به شدت تغییر می‌دهد، Pure Hair است. با غیرفعال کردن این آپشن گرافیکی، شبیه‌سازی مو ساده‌تر انجام می‌شود و سرعت اجرای بازی به کمک کارت گرافیک متوسطی مثل R9 380، حدود 3 فریم بر ثانیه یا در واقع 8 درصد، بیشتر می‌شود. مسأله‌ی اصلی سرعت حداقلی اجرای بازی است که 14 درصد افزایش پیدا کرده و به 29 فریم بر ثانیه رسیده است! کمترین حد ممکن برای اجرای معقول یک بازی امروزی:

سرعت اجرای بازی Rise of Tomb Raider با تنظیمات گرافیکی High با غیرفعال بودن Pure Hair، رزولوشن 1080p

سرعت اجرای بازی Rise of Tomb Raider با تنظیمات گرافیکی High با غیرفعال بودن Pure Hair، رزولوشن 1080p

بنچ‌مارک Rise of the Tomb Raider با رزولوشن 1440p و 2160p یا 4K

با توجه به آنچه در صفحه‌ی قبل خواندید، روشن است که تنظیمات گرافیکی Very High برای Rise of the Tomb Raider منطقی نیست و بازی بسیار سنگین‌تر از آن است که بتوان با کارت گرافیک‌های متوسط و حتی رده‌اول امروزی، آن را روان اجرا کرد. بنابراین در رزولوشن 1440p و 4K هم از تنظیمات High استفاده شده است.

اگر رزولوشن 2K و در واقع 2560 در 1440 پیکسل باشد، حداقل سرعت اجرای بازی با گرافیک قدرتمندی به نام GTX 980 Ti هم به 50 فریم بر ثانیه نمی‌رسد و به نظر می‌رسد که باید از جی-سینک و فری‌سینک استفاده کرد. حداقل سرعت بالای 35 فریم بر ثانیه که در حقیقت حداقل سرعت پیشنهادی پس از فعال کردن جی-سینک است، هم به زحمت حاصل می‌شود. تنها GTX 980 و R9 Fury و سه مدل بهتر از این دو گزینه، سرعت اجرای حداقلی بالاتر از 35 فریم بر ثانیه دارند. خوشبختانه مشکل کمبود بافر R9 Fury X با غیرفعال کردن Pure Hair انویدیا، از بین رفته است:

سرعت اجرای بازی Rise of Tomb Raider با تنظیمات گرافیکی High با غیرفعال بودن Pure Hair، رزولوشن 1440p

سرعت اجرای بازی Rise of Tomb Raider با تنظیمات گرافیکی High با غیرفعال بودن Pure Hair، رزولوشن 1440p

این رزولوشن با تنظیمات گرافیکی High، سازگار نیست و متأسفانه بهترین کارت گرافیک‌ها هم سرعت متوسط حداقلی دارند. GTX 980 Ti و R9 Fury X با سرعت متوسط 31 فریم بر ثانیه، واقعاً کند به نظر می‌رسند. تنها گزینه این است که به کراس‌فایر کردن و یا SLI کردن دو کارت گرافیک رده‌اول بیاندشیم.

سرعت اجرای بازی Rise of Tomb Raider با تنظیمات گرافیکی High با غیرفعال بودن Pure Hair، رزولوشن 2160p

سرعت اجرای بازی Rise of Tomb Raider با تنظیمات گرافیکی High با غیرفعال بودن Pure Hair، رزولوشن 2160p

اثر پردازنده در سرعت اجرایRise of the Tomb Raider

در سیستمی با گرافیک GTX 980 Ti، اگر تنظیمات گرافیکی High باشد، سرعت متوسط و حداقل سرعت اجرای بازی به صورت زیر است:

اثر پردازنده در سرعت اجرای بازی Rise of the Tomb Raider

اثر پردازنده در سرعت اجرای بازی Rise of the Tomb Raider

4 هسته‌ی سریع اینتلی با سرعت 3.5 گیگاهرتز و ترجیحاً اسکای‌لیک!

با نگاهی کوتاه می‌توان به این نتیجه رسید که بازی Rise of the Tomb Raider که مبتنی بر دایرکت ایکس 11 است، به یک پردازنده‌ی 4 هسته‌ای سریع نیاز دارد. مدل 8 هسته‌ای و در واقع 4 ماژولی AMD FX-9590 با سرعت 4.7 گیگاهرتز، سرعت متوسط خوبی ثبت کرده اما از نظر حداقل سرعت اجرای بازی، با مشکل مواجه می‌شود و در حد پردازنده‌ی 2 هسته‌ای Core i3-6100 اینتل با سرعت 3.7 گیگاهرتز است!

به نظر می‌رسد که اسکای‌لیک 2 هسته‌ای با 500 مگاهرتز سرعت بیشتر، اندکی سریع‌تر از آیوی بریج (سری 3000) با 4 هسته‌ی پردازشی و در حقیقت یک Core i5 است. سندی بریج یا سری 2000 و همین‌طور هسول یا سری 4000 هم وضعیت مشابهی دارند.

اما فکر می‌کنید اسکای‌لیک با چه سرعتی برای تومب ریدر جدید کافی است؟ بررسی کنید:

اثر سرعت پردازنده‌های اسکای‌لیک در سرعت اجرای بازی Rise of the Tomb Raider

اثر سرعت پردازنده‌های اسکای‌لیک در سرعت اجرای بازی Rise of the Tomb Raider

روشن است که Core i7-6700K حتی با آندرکلاک شدن تا 2.5 گیگاهرتز نیز بسیار سریع‌تر از چیزی است که Rise of Tomb Raider نیاز دارد. با هسول مقایسه کنید، Core i7-4770K با سرعت 3.5 گیگاهرتز، سرعت 54 و 76 را ثبت کرده است و Core i7-6700K با همین سرعت کلاک، نتیجه‌ی 63 و 84 فریم بر ثانیه‌ای را ثبت می‌کند.

طبق معمول پردازنده‌های 8 هسته‌ای AMD با کاهش سرعت کلاک، به شدت ضعیف می‌شوند حال آنکه هسول ضعیفی در سری پنتیوم، در صورت اورکلاک شدن می‌تواند در حد FX-9590 ظاهر شود!

اثر سرعت پردازنده‌های FX ای‌ام‌دی در سرعت اجرای بازی Rise of the Tomb Raiderاثر سرعت پردازنده‌های FX ای‌ام‌دی در سرعت اجرای بازی Rise of the Tomb Raider

اثر سرعت پردازنده‌های هسول دو هسته‌ای در سرعت در اجرای بازی Rise of the Tomb Raider

اثر سرعت پردازنده‌های هسول دو هسته‌ای در سرعت در اجرای بازی Rise of the Tomb Raider

 

جمع‌بندی

کارت گرافیک 1 میلیون تومانی و پردازنده‌ی اسکای‌لیک، حداقل نیاز است

گرافیک خیره‌کننده‌ی بازی Rise of Tomb Raider برای اجرا در بهترین حالت خود، سخت‌افزار بسیار عالی نیاز دارد و جالب است که هیچ کارت گرافیک تک‌هسته‌ای فعلی برای اجرای آن با رزولوشن 4K مناسب نیست! تنظیمات Very High به قدری سنگین است که کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی با 4 گیگابایت بافر، در رزولوشن 1080p هم با مشکل کمبود حافظه روبرو می‌شوند. برای اجرای روان این بازی، تنظیمات High و یا Medium و کارت گرافیک‌های 1 میلیون تومانی توصیه می‌شود. به علاوه پردازنده‌های 4 هسته‌ای و نهایتاً دو هسته‌ای اسکای‌لیک، عملکرد مطلوبی دارند و تفاوت نسبتاً زیادی با هسول و نسل‌های قبلی مشاهده می‌شود.

برخی معتقدند که در حال حاضر Witcher 3 بهترین گرافیک را ارایه کرده ولیکن باید به این نکته اشاره کرد که گزینه‌های گرافیکی به کار رفته در نسخه‌ی جدید تومب ریدر، جدیدتر و پیچیده‌تر است حال آنکه در ویچر 3 تکنولوژی‌های گرافیکی قدیمی‌تری به کار رفته است. به علاوه تکنولوژی Pure Hair انویدیا فقط 6 تا 8 درصد از سرعت اجرای بازی را کاهش داده و نسبت به HairWorks در ویچر 3 و برخی عناوین دیگر، سبک به نظر می‌رسد.

شبیه‌سازی مو به روش Pure Hair انویدیا در بازی Rise of Tomb Raider

شبیه‌سازی مو به روش Pure Hair انویدیا در بازی Rise of Tomb Raider

پیچیده‌ترین گزینه‌ی گرافیکی HBAO+ است که عملکرد کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی را بیش از 15 درصد تغییر داده است و خوشبختانه کارت گرافیک‌های انویدیا مشکل جدی با آن ندارند.

با کمی سطحی‌نگری می‌توان گفت که تومب ریدر امروزی، مثل اولین نسخه‌ی بازی Crysis است که با انبوهی از ابتکارات عجیب و غریب معرفی شد و سطح متفاوتی از گرافیک را در برابر گیمرها تصویر کرد.

تسلیشن و بافت جالب سطوح در بازی Rise of Tomb Raider

تسلیشن و بافت جالب سطوح در بازی Rise of Tomb Raider

ممکن است تسلیشن، نورپردازی به روش BTAO و سیستم مواد مبتنی بر فیزیک، این روزها بسیار سنگین و بیهوده به نظر برسد ولیکن باید به این نکته توجه کرد که HBAO و Pure Hair (شبیه‌سازی واقعی رشته‌های مو) ریشه در تکنولوژی‌های نرم‌افزاری قدیمی دارند و برای اجرای بهتر، بهینه شده‌اند.

نورپردازی پیشرفته در بازی Rise of Tomb Raider

نورپردازی پیشرفته در بازی Rise of Tomb Raider

برگرفته از: تک‌اسپات