در بررسی سرعت اجرای بازی‌ها با دایرکت ایکس 12 به مقایسه‌ی عملکرد دو کارت گرافیک بسیار سریع GTX 980 Ti انویدیا و R9 Fury X ای‌ام‌دی در تنها بنچ‌مارک موجود می‌پردازیم و در نهایت به این سوال پاسخ می‌دهیم که دایرکت ایکس 12 سرعت اجرای بازی‌ها را چقدر افزایش می‌دهد؟

تبلیغات ۷۲۰ در ۹۰

موتور گرافیکی Nitrous  در طراحی بازی به کار رفته است و ویژگی مهم و اساسی آن پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 است.

در این بازی استراتژی گاهی صحنه‌ی نبرد آن قدر شلوغ می‌شود که سرعت اجرا توسط بهترین کارت گرافیک‌ها هم پایین است. به خصوص اگر رزولوشن 4K باشد.

 

بازی استراتژی Ashes of the Singularity با موتور گرافیکی نایتروس

بازی استراتژی Ashes of the Singularity با موتور گرافیکی نایتروس

سرعت فراخوانی ترسیم یا Draw Call در دایرکت ایکس 12 گاهی 15 برابر است.

در بازی‌هایی از این دست، اگر پردازشی اضافی یا به اصطلاح Overhead کمتر باشد و پردازنده بتواند تردهای پردازشی مبوط به فرآیند رندر گرافیک را با سرعت بیشتری پردازش کند، قطعاً سرعت اجرای بازی به شدت افزایش می‌آید. بازی‌های سبک‌تر و ژانرهای دیگر ممکن است کمتر متأثر از دایرکت ایکس 12 باشند و دقت کنید که تنها عنوانی که در حال حاضر برای محک زدن سرعت اجرای بازی‌های دایرکت ایکس 12 و به نوعی ارزیابی قدرت دایرکت ایکس 12 در ساده کردن و بهینه کردن بازی‌ها وجود دارد، همین مورد خاص است که در مرحله‌ی آزمایشی به سر می‌برد. درایورهای ای‌ام‌دی و انویدیا و همین‌طور ویندوز 10 اخیراً منتشر شده‌اند و شاید بهینه‌سازی‌های بیشتری در آینده اعمال شود.

لذا نتایجی که در ادامه بررسی می‌کنیم با آنچه در عموم بازی‌های جدید تجربه می‌کنیم، اندکی متفاوت است. ممکن است سرعت اجرا افزایش بیشتر یا کمتری داشته باشد.

انویدیا و بهانه‌های عجیب

انویدیا به بازی Ashes of the Singularity توجه نشان نداده و مدعی است که این بازی عملکرد کلی دایرکت ایکس 12 را آشکار نمی‌کند. انویدیا آنتی-الیاسینگ با الگوریتم MSAA در این بازی را ضعیف و پر از باگ گزارش کرده و معتقد است که باید آن را غیرفعال کرد.

آکسید گیمز ادعای انویدیا را رد کرده و معتقد است MSAA در این بازی مشکل خاصی ندارد. کدهای بازی توسط مایکروسافت، انویدیا و AMD بررسی شده و مایکروسافت مهر تأیید بر آن زده است. MSAA در دایرکت ایکس 11 و 12 از مسیر یکسانی دنبال می‌‎شود. بنابراین ادعای انویدیا قویاً رد می‌شود.

گزارش باگ و بهانه‌جویی به جای پذیرفتن تفاوت معماری تراشه‌ها!

روند اعتراضات انویدیا و AMD به عناوین و بنچ‌مارک‌های خاص در چند سال اخیر همواره ادامه داشته و متأسفانه تفاوتی که در معماری محصولات این دو کمپانی وجود دارد، کاری کرده که برخی عناوین توسط محصولات انویدیا و برخی دیگر توسط پردازنده‌های گرافیکی ای‌ام‌دی اجرای روان‌تر و بهتری داشته باشند. قطعاً بازی جالب آکسید گیمز هم با برخی معماری‌ها سازگاری بیشتری دارد اما اعتراض و نکوهش به سبک انویدیا، به نظر من صحیح نیست.

شاید بازی Ashes of the Singularity عنوان نوظهوری باشد اما یک بنچ‌مارک کامل است چرا که هنگام اجرای آن، جنبه‌های مختلف بازی مثل هوش مصنوعی، صدا، فیزیک و گرافیک در چند مرحله اجرا و ارزیابی می‌شود. داده‌های زیادی ذخیره و پردازش می‌شود و مشخص است که سازنده در طراحی بخش بنچ‌مارک، دقت بالایی به خرج داده است.

بخشی هم برای سنجش توانمندی پردازنده در نظر گرفته شده است و بنچ‌مارک خوبی برای پردازنده‌های مختلف خواهد بود.

بنچ‌مارک با واسط برنامه‌نویسی دایرکت ایکس 11 و 12

سیستم تست

اکستریم‌تک برای آزمایش عملکرد دایرکت ایکس 12 در بازی Ashes از پردازنده‌ی هسول اکستریم 8 هسته‌ای استفاده کرده است. Core i7-5960X قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای دارد و بنچ‌مارک گرافیکی را چندان محدود نمی‌کند.

کارت گرافیک GTX 980 Ti با درایور 355.60 انویدیا که اخیراً منتشر شده و کارت گرافیک R9 Fury X ای‌ام‌دی با درایور بتا انتخاب شده است.

مادربورد X99-Deluxe ایسوس، 16 گیگابایت رم با سرعت 2666 مگاهرتز، حافظه‌ی ذخیره‌سازی از نوع SSD با برند Galax و در نهایت ویندوز 10 دیگر بخش‌های سیستم تست را تشکیل می‌دهند.

فریم‌هایی با فراخوانی ترسیم زیاد و کم

آکسید گیمز در بنچ‌مارکی که طراحی کرده، فریم‌هایی با فراخوانی ترسیم معمولی، متوسط و سنگین را در سه گروه دسته‌بندی کرده و عملکرد کارت گرافیک با اعلام سه سرعت متوسط سنجیده می‌شود. اگر مقاله‌ی بررسی دایرکت ایکس 12 را مطالعه کرده باشید، به خاطر دارید که یکی از تأثیرات مهم دایرکت ایکس 12، افزایش تعداد فراخوانی ترسیم است.

 و در ادامه نتایج را مرور می‌کنیم. بخش اول بدون فعال کردن آنتی-الیاسینگ MSAA است.

مقایسه R9 Fury X و GTX 980 Ti بدون MSAA

1080p با دایرکت ایکس 11

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 11 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 11 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

4K با دایرکت ایکس 11

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 11 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 11 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

1080p با دایرکت ایکس 12

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 12 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 12 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

4K با دایرکت ایکس 12

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 12 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 12 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

نتایج بسیار جالبی به دست آمده است.

کارت گرافیک GTX 980 Ti با وجود پشتیبانی از سطح قابلیت‌های بیشتر یعنی FL 12_1 که قبلاً به آن پرداختم، هنگامی که استفاده از دایرکت ایکس 12 فعال می‌شود، به جای افزایش شدید سرعت اجرا، گاهی سرعت اجرا را کاهش می‌دهد. در رزولوشن 4K این کاهش سرعت در تمام فریم‌های معمولی، متوسط و سنگین مشاهده می‌شود و در رزولوشن 1080p فقط در مورد فریم‌های سنگین یا Heavy.

نکته‌ی دوم عملکرد بسیار خوب R9 Fury X با فعال شدن دایرکت ایکس 12 است. سرعت اجرا فریم‌های سنگین تغییر شدیدی ندارد ولیکن فریم‌های معمولی و سبک با سرعت گاهاً 1.5 برابر و بیشتر رندر می‌شوند.

در مجموع اعتراض انویدیا منطقی به نظر می‌رسد، ممکن است ضعف GTX 980 Ti از نظر پهنای باند حافظه یا معماری به این نتایج جالب منتهی شده باشد و ممکن است بنچ‌مارک برای کارت گرافیک‌هایی با معماری موفق مکسول 2 بهینه نباشد اما علت هر چه است، انویدیا با اعتراض خود صحت نتایج را زیر سوال برده است.

و پس از فعال کردن MSAA، باز هم R9 Fury X موفق است

1080p با دایرکت ایکس 11

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 11 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 11 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

4K با دایرکت ایکس11

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 11 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 11 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

1080p با دایرکت ایکس 12

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 12 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 12 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

4K با دایرکت ایکس 12

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 12 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 12 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

سرعت اجرای بنچ‌مارک با فعال کردن MSAA 4x آن طور که انویدیا مدعی شده، کاهش پیدا نکرده و حتی باید بگوییم که پیاده‌سازی MSAA چهار نمونه‌ای در این بازی، به خوبی صورت گرفته است.

نتیجه‌ی جالب این بخش هم برتری R9 Fury X است و در واقع با استفاده از دایرکت ایکس 12، سرعت متوسط اجرای بازی گاهی 2 برابر شده است!

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

سرعت اجرای بازی Ashes با استفاده از دایرکت ایکس 12 به مراتب بیشتر از دایرکت ایکس 11 است. کارت گرافیک R9 Fury X سازگارتر با دایرکت ایکس 12 ظاهر شده که با توجه به معماری خوب مکسول 2 و پشتیبانی GTX 980 Ti از FL 12_1، عجیب و باورنکردنی است.

نتیجه‌ی کلی که متوسط سرعت اجرای فریم‌های معمولی تا سنگین در دو رزولوشن 1080p و 4K را شامل می‌شود، به صورت زیر است. فعال شدن دایرکت ایکس 12 نه تنها به GTX 980 Ti کمکی نکرده بلکه موجب کندتر شدن اجرای بازی شده است حال آنکه R9 Fury X با افزایش سرعت 62 و 22 درصدی در رزولوشن پایین و بالا مواجه شده است.

دایرکت ایکس 11

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 11 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 11 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

دایرکت ایکس 12

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 12 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

بنچ‌مارک Ashes، دایرکت ایکس 12 و مقایسه‌ی R9 Fury X و GTX 980 Ti

در نهایت GTX 980 Ti و R9 Fury X در این بازی خاص چندان تفاوتی ندارند.

به نظر من اگر حافظه‌ی HBM کارت گرافیک R9 Fury X بیش از 4 گیگابایت و حدود 6 یا 8 گیگابایت بود، احتمالاً اجرای بنچ‌مارک در رزولوشن 4K و به کمک دایرکت ایکس 12 با اختلاف نزدیک‌تری به رقم 62 درصد دنبال می‌شد.

کندتر شدن سرعت اجرا پدیده‌ای مختص GTX 980 Ti نیست، با کارت گرافیک GTX 980 در کنار پرازنده‌ی Core i7-6700K ، منبعی دیگر به نتیجه‌ی مشابهی رسیده است:

مقایسه عملکرد GTX 980 و R9 390X با دایرکت ایکس 11 و دایرکت ایکس 12

مقایسه عملکرد GTX 980 و R9 390X با دایرکت ایکس 11 و دایرکت ایکس 12

همان‌طور که می‌بینید کارت گرافیک R9 390X که همان R9 290X بهینه شده است و معماری GCN 1.2 دارد، سازگاری خوبی با دایرکت ایکس 12 نشان داده است.

چرا ممکن است محصولات AMD سازگارتر با دایرکت ایکس 12 باشند؟

تفاوت در پهنای باند حافظه و تفاوت در معماری، دو مورد بسیار مهم و موثر. در حال حاضر نمی‌توان اظهار نظر قطعی ارایه کرد ولیکن یکی از حدس‌های من، وجود موتور ACE در تراشه‌های ای‌ام‌دی است. ACE یا  موتور محاسباتی غیرهم‌زمان بخشی از سطح قابلیت‌های دایرکت ایکس 12 نیست ولیکن می‌تواند با جابجایی دستورات و تغییر اولویت‌ها، پردازش تردهای گرافیکی را بهینه کند.

هر تفاوت کوچک و بزرگ دیگری می‌تواند علت افت سرعت مکسولی‌های انویدیا باشد.

و به ادعای مایکروسافت برای بار دیگر اشاره می‌کنم، دایرکت ایکس 12 سرعت اجرای بازی‌های نسل بعدی را حداکثر 50 درصد افزایش می‌دهد. چیزی که در بنچ‌مارک موردبحث به دست آمد، 60 درصد بود و روشن است که در عموم بازی‌های غیراستراتژی، تفاوت کمتر خواهد بود.

برگرفته از اکستریم‌تک با تألیف اختصاصی

نظر شما در مورد افت سرعت اجرا توسط کارت گرافیک‌های سری 900 انویدیا و در مقابل افزایش سرعت اجرا توسط محصولات ای‌ام‌دی با معماری GCN چیست؟