انویدیا PhysX FleX تکنولوژی جالبی است که شبیه‌سازی دود، مایع و اجسام جامد را ساده می‌کند، آن هم با استفاده از سیستم یکپارچه‌ی ذرات. برهم‌کنش انواع مواد با سرعت و دقت بالا، حاصل استفاده از فیزیکس فلکس انویدیاست.

تبلیغات ۷۲۰ در ۹۰

تکنولوژی Nvidia FleX را قبلاً معرفی کردم و توانمندی آن در شبیه‌سازی طبیعی مایعات و اجسام ریز دیدیم، بد نیست ویدیوهای مربوطه را یک بار دیگر تماشا کنید تا شمایی از آینده‌ی آب، نوشیدنی‌ها و حرکات اجسام ریز در بازی‌ها به دست آورید:

دقت کنید که انویدیا FleX صرفاً در شبیه‌سازی مایعات کاربرد ندارد بلکه روشی مبتنی بر حرکات و برهم‌کنش ذرات است و می‌تواند برهم‌کنش اجسام کوچک با هم را به خوبی و البته با سرعت بالاتر از معمول، به تصویر بکشد.

روش معمول این است که برای ترکیب اجسام صلب یا جامد، مایعات ، پارچه، طناب‌ها و رشته‌ها، دود و … در یک شبیه‌سازی کلی، از معادلاتی استفاده می‌شود که مختص هر ماده و برهم‌کنش آن با دیگری است. در انویدیا فلکس، سیستم یکپارچه‌ای برای تمام انواع ذرات وجود دارد و نیازی به معادلات خاص هر نوع ماده نیست.

انویدیا در پیش‌نمایش جدید، یک بار دیگر توانمندی Nvidia PhyX FleX را به تصویر می‌کشد، دقت کنید که FleX هم بخشی از PhysX انویدیاست که کاربرد آن محاسبات فیزیکی و دینامیکی مربوط به اجسام است. تماشا کنید:

و نسخه‌ی رزولوشن بالا از یوتیوب:

کمپانی Tripwaire با استفاده از FleX صحنه‌های شلوغی خلق کرده است و در حقیقت اولین بازی که در آن از FleX انویدیا استفاده شده را معرفی کرده است. در بازی Killig Floor 2 تکنولوژی PhysX FleX کاری کرده که سیستم M.E.A.T این بازی، طبیعی و چندش‌آور به نظر برسد. M.E.A.T سیستمی برای شبیه‌سازی شکم‌دریدن و صدمات فیزیکی نزدیک به واقعیت است و توانمندی FleX اثر زیادی روی آن گذاشته است. نمونه‌اش تصویر زیر است:

انویدیا FleX در بازی Killing Floor 2 شبیه‌سازی خون و اجسام را واقعی‌تر می‌کند

انویدیا FleX در بازی Killing Floor 2 شبیه‌سازی خون و اجسام را واقعی‌تر می‌کند

انویدیا در تلاش برای کاربرد بیشتر FleX در بازی‌ها، بسته‌ی نرم‌افزاری برای موتور گرافیکی Unreal Engine 4 ارایه کرده تا توسعه‌دهندگان به استفاده از آن روی‌گردان شوند. دیروز هم انویدیا همکاری جدیدی را با شرکت Konami آغاز کرده تا از تمام تکنولوژی‌های GameWorks در بازی‌هایی مثل Metal Gear Solid V: The Phantom Pain استفاده شود. جلوه‌های ویژه و نورپردازی با استفاده از گیم‌ورکس بهبود پیدا می‌کنند.