در بررسی پلتفرم اسکای‌لیک از جنبه‌‎های مختلف، یکی از موضوعات اصلی بررسی رم DDR4 و مقایسه با DDR3 است. سوالی که در این مقاله به پاسخ آن می‌رسیم این است که برای سیستم گیمینگ و در بازی‌ها، رم DDR4 بهتر است یا DDR3 ؟ با ما باشید.

قبلاً به مقایسه DDR4 و DDR3 از نظر قیمت، تایمینگ، سرعت و ... پرداختم و به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر برتری زیادی متوجه DDR4 نیست. بسته به نرم‌افزاری که برای آزمایش انتخاب می‌شود، نتیجه گاهی به نفع DDR4 است و گاهی DDR3های بهینه‌ای که در بازار موجود است، پیشتاز هستند.

حال نوبت مقایسه‌ی DDR4 و DDR3 یاد شده در بازی‌هاست. DDR4 2133MHz CL15 یک رم معمولی DDR4 است و با رم باکیفیت DDR3 1866MHz CL9 مقایسه می‌شود. در ادامه نتیجه‌ی بنچ‌مارک در بازی‌های مختلف را مرور می‌کنیم.

خوشبختانه آناندتک بازی‌ها را با تنظیمات متنوع اجرا و بررسی کرده ولیکن برای اجتناب از طولانی نشدن مطلب، گزیده‌ای از بنچ‌مارک‌ها را ذکر می‌کنم.

در بازی‌ها DDR4 سریع‌تر عمل می‌کند یا DDR3  و چرا؟

در بخش قبلی این مقاله دیدیم که اپلیکیشن‌هایی که محاسباتی هستند و نتیجه‌ی محاسبه چندان قابل پیش‌بینی نیست و در واقع داده‌ای که ارسال و دریافت خواهد شد، وضعیت نامشخصی دارد، به رم DDR3 نیاز دارند چرا که تأخیر کمتری دارد و زودتر عکس‌العمل نشان می‌دهد.

نوع دوم نرم‌افزارهایی است که به حجم زیادی داده با وضعیت مشخص نیاز دارند.  نرم‌افزاری مثل WinRAR به رم DDR4 علاقه‌مند است چرا که سرعت انتقال داده بیشتر است، هر چند ممکن است شروع فرآیند ارسال و دریافت داده، با تأخیر بیشتری آغاز شود.

تأخیر در برابر سرعت، مسأله این است که نرم‌افزار محاسباتی به تأخیر کم نیازمند است و نرم‌افزار فشرده‌سازی به سرعت بیشتر و از این رو نتایج متفاوت خواهد بود.

بازی‌ها می‌توانند وجه محاسباتی قوی‌تری داشته باشند و باشند و می‌توانند با محاسبات کمتر، داده‌ی بیشتر و پیوسته‌تری استفاده کنند. بنابراین در بازی‌ها هم نتیجه گاهی به نفع DDR3 با تأخیر اندکی کمتر است و گاهی به نفع DDR4 با سرعت بالاتر.

هر چه کارت گرافیک سریع‌تر پردازش کند، اثر تأخیر و سرعت رم آشکارتر خواهد بود. علت این است که کارت گرافیک و پردازنده باید زمان بیشتری منتظر ارسال یا دریافت بسته‌های داده باشند.

شاید تصور کنید که اختلاف بسیار زیاد است اما عملاً اختلاف بسیار کوچک خواهد بود چرا که تأثیر رم به عنوان یک حافظه، در فرآیند پردازش کم است.

آخرین نکته این است که در حالتی که از گرافیک مجتمع برای اجرای بازی استفاده می‌شود، کش سطح سوم به صورت مشترک توسط هسته‌های پردازنده‌ و بخش گرافیک به خدمت گرفته شده و در نتیجه ارتباطات با رم کمتر است. بنابراین در بازی‌هایی با محاسبات سنگین، برتری DDR3 متزلزل خواهد شد و DDR4 با سرعت عمل بیشتر، وضعیت بهتری خواهد داشت.

بنچ‌مارک‌ها پاسخ می‌دهند!

در بازی‌های مختلف وقتی از گرافیک مجتمع استفاده کنیم، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد DDR4 وضعیت بهتری دارد.

در بازی Total War که یک بازی سنگین استراتژی با افکت‌های پس‌پردازشی قابل پیش‌بینی است، وضعیت رم DDR4 بهتر است اما بازی استراتژی دیگر که Middle-Earth: Shadow of Mordor است، از زاویه‌ی اول شخص اجرا می‌شود و لذا رم DDR3 با تأخیر کمتر خود، به حرکات تند دوربین واکنش سریع‌تر و بهتری نشان می‌دهد.

کارت گرافیک GTX 770 با رم 2 گیگابایتی نمونه‌ای از کارت گرافیک‌هایی است که ممکن است با مشکل کمبود بافر فریم مواجه شوند اما اگر بین R7 240 و GTX 980 مقایسه دقیقی انجام دهیم، در اغلب موارد کارت گرافیک سریع‌تر، از رمی با تأخیر کمتر بهتر استقبال می‌کند.

به عنوان مثال در همین بازی، اختلاف سرعت اجرا با رم DDR4 و DDR3 در مورد کارت گرافیک GTX 980 حدود 0.4 درصد است و در مورد گرافیک ضعیف R7 240 به 0.1 درصد کاهش پیدا می‌کند. در GRID وضعیت کاملاً متفاوت است چرا که این بازی به رم سریع بیشتر احتیاج دارد.

همان‌طور که قبلاً تحلیل کردم، کارت گرافیک سریع، کار خود را زودتر انجام می‌دهد و به رمی که با تأخیر کمتر، داده را زودتر در اختیارش بگذارد، علاقه دارد.

Alien: Isolation

سرعت اجرای بازی Alien: Isolation به کمک رم DDR4 و DDR3 و گرافیک‌های مختلف:

رم DDR4 در برابر DDR3 در بازی‌ها، کدام به صرفه‌تر است؟

Total War: Attila

سرعت اجرای بازی Total War: Attila به کمک رم DDR4 و DDR3 و گرافیک‌های مختلف:

رم DDR4 در برابر DDR3 در بازی‌ها، کدام به صرفه‌تر است؟

Grand Theft Auto V

سرعت اجرای بازی Grand Theft Auto V به کمک رم DDR4 و DDR3 و گرافیک‌های مختلف:

رم DDR4 در برابر DDR3 در بازی‌ها، کدام به صرفه‌تر است؟

GRID: Autosport

سرعت اجرای بازی GRID: Autosport به کمک رم DDR4 و DDR3 و گرافیک‌های مختلف:

رم DDR4 در برابر DDR3 در بازی‌ها، کدام به صرفه‌تر است؟

Middle-Earth: Shadow of Mordor

سرعت اجرای بازی Middle-Earth: Shadow of Mordor به کمک رم DDR4 و DDR3 و گرافیک‌های مختلف:

رم DDR4 در برابر DDR3 در بازی‌ها، کدام به صرفه‌تر است؟

جمع‌بندی

DDR4 در ترکیب با گرافیک مجتمع، 7 درصد سریع‌تر عمل کرده و برنده‌ی آشکار رقابت است.

در اجرای بازی با گرافیک مجزا، معمولاً اختلاف زیر 2 درصد است، گاهی DDR4 با 6.4 درصد اختلاف پیشتاز است و گاهی DDR3 با 3.2 درصد اختلاف، پیشی می‌گیرد.

در مجموع رم DDR4 در بازی‌ها مناسب‌تر است اما اختلاف به طور متوسط فقط 1.5 درصد است که رقم قابل توجهی نیست.