اندروید اتو (Android Auto) پاسخ گوگل به اپل CarPlay و پلتفرمی برای هوشمندسازی استفاده از خودروهاست.

این پلتفرم، نرم‌افزاری برای استفاده از GPS، پاسخ به تماس‌ها و پیامک‌ها و حتی گوش دادن به موسیقی که به سخت‌افزار خاص و اندروید 5.0 و همین‌طور اندروید اتو نیاز دارد.

نمایشگر گران‌قیمت محدودیت فعلی اندروید اتو

محدودیت فعلی در استفاده از اندروید اتو این است که حتی اگر خودرو از آن پشتیبانی کند هم می‌بایست نمایشگری که محصول کمپانی Pioneer است را روی آن نصب کرد. در حال حاضر پاینیر (به غلط پایونیر مصطلاح است) سه نوع نمایشگر برای اندروید اتو ارایه کرده که قیمتشان بسیار بالاست. در بازار آمریکا ارزان‌ترین مدل 700 دلار و گران‌ترین مدل 1400 دلار است. در برخی کشورها مثل استرالیا هم فقط دو مدل عرضه شده است.

پاینیر به زودی در کشورهای آلمان، کانادا، فرانسه، ایتالیا، مکزیک و اسپانیا هم محصولات خود را عرضه می‌کند و خوشبختانه گوگل از این کمپانی به عنوان تنها شریک خویش در توسعه‌ی اندروید اتو یاد نکرده است و قرار است دیگر کمپانی‌ها هم با محصولاتی که قطعاً قیمت رقابتی دارند، وارد این عرصه‌ی جدید شوند.

اندروید اتو خودروها را هوشمند‌تر می‌کند.

امکانات اندروید اتو

اگر گوشی و تبلت شما اندروید 5 به بعد داشته باشد و اندروید اتو را روی سخت‌افزار مخصوص آن در خودروی خویش نصب کرده‌اید، همه چیز آماده‌ است. کافی است گوشی را با USB به خودرو متصل کنید و از طرفی بلوتوث آن را فعال کنید. بدین ترتیب نوتیفیکیش‌ها، تماس‌ها، اطلاعات مربوط به نقشه مثل جهت‌ها و در نهایت سرویس پخش موسیقی در نمایشگر ویژه‌ی اندروید اتو نمایش داده می‌شود.

واسط کاربری ساده‌ی اندروید اتو

گوگل می‌گوید اندروید اتو به گونه‌ای طراحی شده که حواس راننده را پرت نکند. درست است که نمایشگر اندروید اتو لمسی است اما می‌توان با استفاده از میکروفون و فرمان صوتی از آن استفاده کرد. به این منظور کافی است آیکان میکروفون که در سمت راست و بالای صفحه نمایش داده می‌شود را تپ کنید و سپس با فرامین صوتی به تماس‌ها و پیامک‌ها پاسخ دهید، مقصد خود را در نقشه جست‌وجو کرده و یا موسیقی‌های مورد علاقه‌ی خود را پخش کنید. حتی چند اپ کاربردی مثل Spotify (برای موسیقی)، اسکایپ (چت) و NPR One (اپ رادیو) نیز در پلتفرم اندروید اتو پشتیبانی شده است.

اپ‌های کاربردی در اندروید اتو

شرکای گوگل در کاربردی کردن اندروید اتو

از مزایای اندروید اتو این است که گوگل با کمپانی‌های متعددی برای کاربردی کردن آن همکاری می‌کند. شورلت، میتسوبیشی، نیسان، هندا، فورد و چند کمپانی بزرگ دیگر در همین ابتدای کار با گوگل همکاری می‌کنند تا هر چه سریع‌تر شاهد استفاده از اندروید اتو در اغلب خودروها باشیم. اگر مشکل قیمت نمایشگر مربوطه که پاینیر تولید می‌کند کاهش یابد، به زودی خودروسازان بسیاری از این پلتفرم جالب استفاده خواهند کرد.

همکاری گوگل و خودروسازارن برای گسترش اندروید اتو