بخش جدیدی که به مجموعه‌ی شبیه‌سازی واقعی انویدیا یعنی PhysX اضافه شده، PhysX FLeX نام دارد.

فیزیکس فلکس شبیه‌سازی اجسام سیال و ذرات مختلف و کوچک را بسیار واقعی‌تر از روش‌های معمول و توسط کارت گرافیک‌های انویدیا انجام می‌دهد.

انویدیا چند سالی است که روی PhysX کار می‌کند و در تلاش است که بار پردازش محاسبات دینامیک و حرکت اجسام، غبار و ذرات ریز را به کارت گرافیک‌های خود منتقل کند.

شاید تصور کنید که پردازنده‌های قدرتمند اینتل و ای‌ام‌دی با امور سنگین پس‌پردازشی مشکلی ندارد اما اگر به بازی‌های کنسول‌های جدید نگاهی داشته باشید متوجه ضعف پردازنده می‌شوید.

حتی Core i7-4790K اینتل که پرچم‌دار فعلی خانواده‌ی هسول رفرش است هم بیش از 200 گیگافلاپس قدرت ندارد حال آنکه GTX 760 و HD 7870 که کارت گرافیک‌های حدود 1 میلیون تومانی هستند، بیش از 2000 گیگافلاپس قدرت دارند. می‌توان این توان خام پردازشی را در کاربردهای خاص استفاده کرد که نمونه‌ی آن پردازش شدیداً موازی افکت‌های حرکتی است.

انویدیا اخیراً نسخه‌ی بتای دیگری از PhysX FLeX را معرفی کرده که گامی در جهت بهبود برهم‌کنش اجسام مختلف است. برای فیزیکس فلس انویدیا فرقی نمی‌کند که افکت‌ها به چه نوع جسمی مربوط می‌شوند. جسم صلب، سیالاتی مثل آب و هوا، پارچه و غیره .... در واقع فلکس برای تمام اجسام از یک شبیه‌سازی ذرات به صورت یکسان استفاده می‌کند. لذا برهم‌کنش اجسام هم واقعی‌تر و ساده‌تر می‌شود چرا که همگی ساختار یکسان دارند.

معرفی ویدیویی انویدیا FLeX

انویدیا پیش‌تر در ویدیوی زیر برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌های جالب FLeX را به تصویر کشیده بود که تماشای آن را به شما پیشنهاد می‌کنم:

و امروز ویدیوی خیره‌کننده‌ی دیگری در نمایش قدرت فلکس ارایه کرده که حرکت سیالی مثل آب و اجسام شناور روی آن بیشتر شبیع واقعیت است تا یک شبیه‌سازی گرافیکی. به ویدیوی زیر توجه کنید، البته می‌توانید از طریق یوتیوب هم نسخه‌ی رزولوشن بالای آن را مشاهده کنید:

 

به شخصه برایم سوال شده که شبیه‌سازی‌های فوق با کدام کارت گرافیک‌ها صورت گرفته است چرا که اگر دقت کنید، تعداد ذرات و برهم‌کنش آنها بسیار واقعی و صد البته پیچیده است. مخصوصاً تصویر زیر:

فیزیکس فلکس شبیه‌سازی خیره‌کننده و پیچیده را ممکن می‌کند

در حال حاضر انویدیا نسخه‌ی بتای فیزیکس فلکس را در اختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها و بازی‌ها و موتورهای گرافیکی گذاشته است و احتمالاً در سال 2015 کاربرد فلکس را در برخی عناوین حرفه‌ای ببینیم.

نظر شما در مورد فلکس چیست؟ به نظرتان ای‌ام‌دی با TressFX 3.0 و نسخه‌های بعدی آن می‌تواند تجربه‌ای واقعی‌تر و خیره‌کننده‌تر از دنیای گرافیک ارایه کند یا PhysX FLeX است که به عنوان بخشی از GameWorks انویدیا پیروز میدان می‌شوند؟