اینتوتک

اینتوتک دری رو به دنیای تکنولوژی

سخت‌افزار - پردازنده‌ی گرافیکی

با کارت گرافیک اکسترنال تاندربولت 3 و XConnect ای‌ام‌دی آشنا شوید

امروز ای‌ام‌دی با انتشار درایور و نرم‌افزار جدید کارت گرافیک‌هایش از تکنولوژی XConnect برای استفاده‌ی راحت از کارت گرافیک اکسترنال، سخن به میان آورده است. با XConnect استفاده از کارت گرافیک اکسترنال (خارجی) در لپ‌تاپ‌ها استاندارد و متداول می‌شود. در ادامه به معرفی تکنولوژی اکس‌کانکت ای‌ام‌دی می‌پردازیم.

اکنون این خبر جالب رنگ واقعیت به خود گرفته و تکنولوژی XConnect نهایی شده است. اکس‌کانکت کارت گرافیک اکسترنال را با پشتیبانی بایوس و درایور و از طریق تاندربولت 3، مثل کارت گرافیک داخلی سهل‌الاستفاده می‌کند. در واقع کارت گرافیک اکسترنال مثل اغلب وسایل جانبی حالت Plug and Play (نصب و استفاده‌ی سریع) خواهد داشت و نیازی به نصب درایور و نرم‌افزار خاص و حتی خاموش کردن و راه‌اندازی مجدد سیستم نیست.

پیدایش ایده‌ی کارت گرافیک اکسترنال و توانمندی تاندربولت 3 اینتل

در مقاله‌ای که به آن اشاره کردیم، نام چند داک کارت گرافیک اکسترنال ذکر شده است. ایسوس، Dell و ام‌اس‌آی برای افزایش قدرت پردازش گرافیکی لپ‌تاپ‌ها، چاره‌ای جز اضافه کردن کارت گرافیک اکسترنال نمی‌بینند چرا که فضای داخلی و وزن لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌ها آن قدر کم است که نمی‌توان کارت گرافیکی با سیستم خنک‌کاری قدرتمند و بزرگ درونشان نصب کرد. معمولاً کارت گرافیک‌های رده‌اول وزن بیش از 800 گرم دارند که به هیچ وجه مناسب لپ‌تاپ‌ها نیست.

آشنایی با Tessellation (تسلیشن) و نگاشت جابجایی (Displacement Mapping) برای بهبود گرافیک بازی‌ها

تسلیشن به معنی تقسیم مثلث‌های مش در گرافیک سه‌بعدی به مثلث‌های بیشتر گفته می‌شود. در ادامه معمولاً با استفاده از نگاشت جابجایی، تکه‌هایی از سطح با توجه به رنگ و بافت برآمده می‌شود. با Tessellation و Displacement Mapping می‌توان سطوح صاف را به سطوح ناهموار و واقعی تبدیل کرد، بدون آنکه مش بسیار پیچیده و سنگین شود و سرعت اجرای بازی را کاهش دهد. در ادامه به مفهوم تسلیشن و نگاشت عمودی و Displacement Mapping یا نگاشت جابجایی می‌پردازیم.

گیگافلاپس (GFLOPS) چیست؟ آشنایی با FP32 و FP64 و اکستنشن‌های SSE و AVX و FMA پردازنده‌های x86 اینتل و AMD

گیگافلاپس به معنی قدرت خام پردازش اعشاری است و معمولاً قدرت خام پردازنده یا کارت گرافیک برای انجام محاسبات اعشاری 32 بیتی (به اختصار FP32) را توصیف می‌کند. FP64 در محاسبات دقیق‌تر کاربرد دارد. در ادامه به مفهوم گیگافلاپس، FP32 و FP64 و اکستنشن‌های برداری که در پردازنده‌های اینتل و AMD وجود دارد و با نام SSE و AVX و FMA شناخته می‌شود، می‌پردازیم.

گیگافلاپس چیست؟ آشنایی با تفاوت FP32 و FP64

فلاپس مخفف Floating Point Operations Per Second و به معنی تعداد اعمال محاسبه‌ی اعشاری در ثانیه است و در حقیقت واحدی استاندارد برای بیان قدرت پردازشی است. گیگافلاپس (یک میلیارد عمل اعشاری در ثانیه) و ترافلاپس (یک بیلیون یا 10 به توان 12 عمل اعشاری در یک ثانیه) در بیان قدرت پردازشی پردازنده‌های امروزی، به کار می‌رود. محاسبه‌ی صحیح یا اینتیجر به این معنی است که اعداد بخش اعشاری ندارند و یا دقت زیادی لازم نیست. 16 بیت برای هر عدد (معادل 2 بایت) به کار می‌رود. اعداد اعشاری یا در واقع اعداد دارای بخش اعشاری (Floating Point)، می‌توانند دقت واحد (32 بیت یا 4 بایت برای هر عدد) و یا دقت مضاعف یا دو برابر یا double precision که معمولاً به آن دابل می‌گویند (برای هر عدد 64 بیت) داشته باشند. بنابراین محاسبه‌ی اعشاری می‌تواند به صورت 32 بیتی یا 64 بیتی باشد و البته حالت 16 بیتی هم در گوشی‌ها و پردازش اعشاری سبک‌تر، کاربرد دارد. در اینتوتک به سه حالت اشاره شده به اختصار FP32 و FP64 و FP16 می‌گوییم. گیگافلاپس بدون ذکر دقت محاسبه، به معنی FP32 است.

آشنایی با گرافیک مجتمع اینتل، قدرت پردازشی و ویژگی‌های آن

در این مقاله به بررسی پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع در CPUهای اینتل، قدرت پردازشی مدل‌های مختلف و ویژگی‌هایی مثل کوئیک سینک و مجازی‌سازی گرافیکی می‌پردازیم. HD Graphics و Iris پردازنده‌های Core و پنتیوم و سلرون، موضوع اصلی این مطلب است.

پردازنده‌های اینتل برخلاف محصولات AMD، دارای پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع یا به اختصار iGPU هستند. AMD برای پردازنده‌هایی که در کنار خود پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع دارند، نام APU را انتخاب کرده است و لذا CPU و APU در مقال AMD، مفهومی متفاوت دارد اما اینتل به تمام پردازنده‌های با یا بدون گرافیک مجتمع، CPU می‌گوید.

مقایسه GDDR5X با GDDR5 و بررسی مشخصات نسل جدید حافظه‌ی کارت گرافیک‌ها

حافظه‌های GDDR5X به زودی در صنعت کارت گرافیک به کار می‌روند. پهنای باند دو برابر، توان مصرفی در حد GDDR5 و 1.5 الی 2 برابر شدن ظرفیت حافظه، از جمله برتری‌های GDDR5X است. در ادامه به بررسی و مقایسه GDDR5X با GDDR5 می‌پردازم. فصل پایانی سال 2015 سازمان استانداردسازی حافظه‌هایی با دسترسی تصادفی (به اختصار DRAM و اصطلاحاً رم) مشخصات GDDR5X را نهایی کرد. حافظه‌های GDDR5X کم و بیش در نسل بعدی کارت گرافیک‌ها به کار می‌روند و از این رو استاندارد تصویب شده، اهمیت بسزایی دارد. GDDR5X مثل نسل‌های قبلی GDDR برای ایجاد تغییر و تحول بزرگ در معماری حافظه‌ی کارت گرافیک معرفی نشده بلکه پایه و اساس آن مثل GDDR5 است و هدف اصلی صرفاً بهبود عملکرد و رفع برخی محدودیت‌های فیزیکی است. GDDR5X حافظه‌ی گرافیکی با دسترسی تصادفی و سنکرون است (به GDDRها، SGRAM گفته می‌شود که مخفف synchronous graphics random access memory است) به این معنی که دسترسی به صورت همزمان صورت می‌گیرد.

حافظه‌ی HBM2 چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن نسبت به GDDR5 و HBM نسل اول

نسل اول حافظه‌ی HBM در تراشه‌ی فیجی ای‌ام‌دی به کار رفت و اکنون نسل دوم یا HBM2 توسط JEDEC استاندارد شده است. در ادامه به معرفی حافظه‌ی HBM2 و مشخصه‌ها و ویژگی‌های آن می‌پردازم. سامسونگ چند روز پیش اعلام کرد که تولید انبوه HBM2 را آغاز کرده است. هاینیکس هم به عنوان دیگر تولیدکننده‌ی بزرگ حافظه در جهان، حافظه‌های HBM2 تولید می‌کند و به این ترتیب در کارت گرافیک‌های جدید و رده‌اول، حافظه‌ی HBM2 متداول می‌شود.

مروری بر ویژگی‌های HBM

ویژگی اساسی HBM نسل اول این است که توان مصرفی با کوتاه شدن ارتباطات و در واقع مقاومت الکتریکی کمتر، کاهش پیدا می‌کند و از طرفی نیازی به تراشه‌های مجزا در سطحی بزرگ نیست بلکه این حافظه به صورت چندلایه در کنار پردازنده‌ی گرافیکی یا به طور کلی انواع تراشه قرار می‌گیرد. لذا سطح موردنیاز هم کمتر است. از طرفی HBM مخفف High Bandwidth Memory به معنی حافظه‌ای با پهنای باند بالاست، علت بالاتر بودن پهنای باند این است که مسیرهای ارتباطی بسیار زیاد است و در حقیقت پهنای باس ارتباطی چند برابر بیشتر از GDDR5 است. تصاویر زیر اشاره‌ای کاهش سطح برد مدار چاپی و کاهش طول مسیرهای ارتباطی و ساختار لایه‌ای با مسیرهای ارتباطی بسیار زیاد را نشان می‌دهد:
آخرین مطالب زاگرس رباتیک
آخرین مطالب سلامت زیستی