هارددیسک ترکیبی، تلفیق سرعت SSD و ارزانی HDD است، سریع‌تر از هارددیسک و ارزان‌تر از SSD. فایل‌های پرکاربرد در بخش SSD که نقش کش دارد، قرار می‌گیرد. تکنولوژی کش خودکار فایل‌های پراستفاده روی SSD یا به اختصار  SSD Caching این روزها با نام تکنولوژی پاسخ‌گویی هوشمندانه‌ی اینتل یا Intel Smart Response Technology شناخته می‌شود.

در ادامه به هر دو مقوله می‌پردازیم.

هارددیسک ترکیبی یا SSHD چیست؟

فایل‌های پرکاربرد روی SSD و فایل‌های دیگر روی HDD:

چند سال پیش هارددیسک هیبریدی یا هارددیسک ترکیبی با تلفیق SSD و HDD توسط کمپانی سیگیت تولید شده است. در هارددیسک ترکیبی، بخش کوچکی از درایو، SSD است و سرعت فوق‌العاده‌ای دارد و بخش اعظم آن، هارددیسک معمولی است. فایل‌های و در حقیقت بلوک‌های داده که به وفور به کار می‌روند، به عنوان مثال فایل‌های پرکاربرد ویندوز و نرم‌افزارها تدریجاً در بخش سریع یعنی SSD قرار می‌گیرد و فایل‌های مالتی‌مدیا و نظیر آن که کاربرد کمی دارند، در هارددیسک باقی می‌مانند. انتخاب اینکه کدام فایل‌ها روی SSD سریع و کدام موارد روی هارددیسک که کندتر است، ذخیره شود، هوشمندانه و توسط درایو انجام می‌شود. دقت کنید که می‌بایست فرم‌ور مادربورد و نرم‌افزار خاصی برای عملکرد بهینه‌ی چنین درایوهایی نصب شود.

قیمت درایو ترکیبی بیشتر از HDD است اما به مراتب پایین‌تر از SSD است. در ضمن ظرفیت آن هم معمولاً بیش از 500 گیگابایت است و مثل SSD به ظرفیت‌های پایین و در عین حال گران‌قیمت، محدود نمی‌شویم.

SSHD به چیپ‌ست و نرم‌افزار خاص نیاز ندارد، مجتمع است:

خوشبختانه SSHD روشی کاملاً مجتمع است و مثل روش RST اینتل به درایور و فرم‌ویر و چیپ‌ست خاص محدود نمی‌شود. حتی می‌توان یک SSHD را به کنسول‌های بازی که سیستم عامل و بازی‌ها را از SSHD خوانده و بارگذاری می‌کنند، متصل کرد و از سرعت بیشتر آن بهره‌مند شد. در تصویر زیر، SSHD درایوی با کنترلر مستقل برای کش کردن داده است حال آنکه در روش اینتلی که در سمت راست نمایان است، کنترلر مستقل درون درایو ترکیبی، وجود ندارد. سیستم عامل و چیپ‌ست و درایور، مأموریت کش هوشمندانه‌ی فایل‌ها را بر عهده می‌گیرند.

امنیت داده در SSHD بیشتر از روش پاسخ‌گویی هوشمندانه‌ی اینتل و دو درایو SSD و HDD است.

به هارددیسک ترکیبی SSHD هم گفته می‌شود، ترکیب دو واژه‌ی SSD و HDD. در اینتوتک از SSHD و هارددیسک ترکیبی استفاده می‌کنیم.

عملکرد درایو ترکیبی بهتر از هارددیسک و ضعیف‌تر از SSD است. گاهی تأخیر در دسترسی نیز بیش‌تر از هر دو نوع است چرا که ممکن است داده‌ای در بخش کش یعنی SSD وجود نداشته باشد و درایو پس از صرف مدت زمانی کوتاه برای بررسی موجود بودن داده در بخش کش، سراغ بخش اصلی یعنی HDD برود. در این صورت تأخیر تقریباً حاصل‌جمع تأخیر SSD و HDD است! اما چنین مواردی کم اتفاق می‌افتد و سرعت عمل همیشه بیشتر از HDD است.

سرعت SSHD در بارگذاری سیستم عامل و نرم‌افزارها واقعاً چه قدر بیشتر است؟

زمان بوت شدن ویندوزی که روی هارددیسک نصب شده، حدود 60 ثانیه است، اگر روی SSD نصب شود، زمان بوت شدن به 20 ثانیه کاهش پیدا می‌کند. با هارددیسک ترکیبی که فقط 8 گیگابایت کش SSD دارد، زمان بوت شدن حدود 30 ثانیه است، 2 برابر سریع‌تر از هارددیسک معمولی و 1.5 برابر کندتر از SSD.

زمان بوت شدن ویندوز توسط SSD و HDD و مقایسه با SSHD

ویدیوی زیر هم روایتی دیگر از سرعت بوت شدن ویندوز است که موسیقی جالبی هم آن را همراهی می‌کند:

کنسول پلی‌استیشن 4 هم با نصب یک هارددیسک ترکیبی، سریع‌تر بارگذاری می‌کند. دقت کنید که سرعت اجرای بازی به پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی و رم وابسته است، هارد و SSD اثر بسیار کمی در آن دارد.

هارددیسک ترکیبی یا SSHD چیست و اینتل Smart Response Technology چگونه عمل می‌کند؟

مقایسه‌ی SSHD با HDD و SSD در کنسول پلی‌استیشن4

نمودار زیر هم رفتار هوشمندانه‌ی SSHD را توصیف می‌کند. در دفعات اول و دوم، زمان بارگذاری نسبتاً زیاد است اما پس از 3 یا 4 بار اجرای بازی، سرعت بارگذاری آن کمتر شده است:

رفتار هوشمندانه‌ی هارددیسک ترکیبی در انتخاب فایل‌هایی که می‌بایست کش شوند

مقوله‌ی رفتار هوشمندانه در ویدیوی زیر به تصویر کشیده شده، زمان بوت شدن ویندوز 7 پس از چند بار بارگذاری و خاموشی، کاهش پیدا می‌کند:

با اینتل RST یا تکنولوژی پاسخ‌گویی هوشمندانه‌ی اینتل آشنا شوید

نام کامل‌تر Intel Smart Response Technology است و در حقیقت اینتل در سال در سال 2011 مقوله‌ی ISRT را مطرح کرده است. در چیپ‌ست Z68 که مخصوص پردازنده‌های سندی بریج (سری 2000 دستاپی) طراحی شده، به کمک ISRT داده‌هایی که کاربرد زیادی دارند، روی درایو SSD با پورت SATA ذخیره می‌شوند. به این ترتیب SSD نقش کش بزرگی برای هارددیسک را ایفا می‌کند و طبعاً سرعت پاسخ‌گویی سیستم افزایش پیدا می‌کند.

انتخاب داده کاملاً هوشمندانه است. می‌بایست نرم‌افزار Rapid Storage Technology نسخه‌ی 10.5 روی سیستم عامل نصب شده باشد و از طرفی درایور و فرم‌ویر مادربورد، بروز شده و از این ویژگی پشتیبانی کنند. در حقیقت باید درایوهای متصل شده به سیستم، پیکربرندی RAID (حالت دقیق RAID 0) داشته باشند و نه AHCI و IDE معمولی. به همین علت است که نصب نرم‌‎افزار رپید استوریج تکنالوجی اینتل، الزامی است.

کاربر می‌تواند یکی از حالات write-back یا write-through را انتخاب کند که اولی برای حداکثر کردن سرعت کاربرد دارد و حالت دوم، انتخابی بهینه است. حداقل و حداکثر مقدار کش،8 و 64 گیگابایت است و در نتیجه مابقی ظرفیت درایو، می‌تواند کاربردی دیگر داشته باشد. اینتل SSD کمتر از 8 گیگابایت را برای کش کردن داده‌های پرکاربرد، کافی نمی‌داند. امنیت داده در روشی که کمپانی سیگیت دنبال کرده و SSHD را طراحی کرده، بیشتر است چرا که در صورت قطع شدن ناگهانی جریان الکتریسیته و موارد مشابه، احتمال سرگردان بودن داده بین دو درایو SSD و HDD مطرح نیست بلکه داده در درایو SSHD قرار گرفته است.

امنیت داده در SSHD بیشتر از روش پاسخ‌گویی هوشمندانه‌ی اینتل و دو درایو SSD و HDD است.

اینتل با معرفی سری 3000 و مادربوردهای سری 7، تکنولوژی پاسخ‌گویی هوشمندانه را بهینه کرد و آن را به چیپ‌ست‌های Q77 و حتی H77 نیز اضافه کرد. طبعاً چیپ‌ست Z77 هم به عنوان بهترین چیپ‌ست سری 7، قابلیت موردبحث را دارد. تنها محدودیت این است که پردازنده می‌بایست از خانواده‌ی Core باشد و نه پنتیوم و سلرون.