کمپانی ای‌ام‌دی به زودی یک قابلیت جدید به درایور کارت گرافیک‌های خود اضافه می‌کند که نام آن DFRC یا کنترل فریم ریت به صورت داینامیک است. در ادامه به بررسی DFRC و روش کار آن می‌پردازم.

تبلیغات ۷۲۰ در ۹۰

قبلاً در اینتوتک به بررسی تکنولوژی G-Sync انویدیا و معادل آن یعنی FreeSync ای‌ام‌دی پرداختم و توضیح دادم که جی-سینک چرا و چطور اجرای بازی را یکنواخت‌تر نمایان می‌کند:

ای‌ام‌دی در حال حاضر مدتی است که روی تکنولوژی جالبی به اسم DFRC کار می‌کند. Dynamic Frame Rate Control یا کنترل فریم ریت به صورت پویا چیزی است که موجب کاهش مصرف انرژی کارت گرافیک می‌شود. اما چطور؟

DFRC ای‌ام‌دی چیست و چطور کار می‌کند؟

وقتی سرعت اجرای یک بازی سبک و حتی سنگین بیش از عددی مثل 60 فریم بر ثانیه باشد و نمایشگر شما فرکانس 60 هرتزی داشته باشد، احتمالاً سراغ آپشن‌های گرافیکی بازی می‌روند و V-Sync را فعال می‌کنید. نتیجه این می‌شود که کارت گرافیک همان 100 فریم را رندر کرده و در 60 فریم خلاصه می‌کند و تحویل نمایشگر می‌دهد.

سرعت کلاک متناسب با سنگینی صحنه‌های بازی متغیر است.

روشن است که کارت گرافیک در این حالت هم تقریباً با تمام توان پردازشی خود مشغول به کار است و این فرآیند به هیچ وجه برای لپ‌تاپ‌ها بهینه نیست. در لپ‌تاپ‌ها بهتر است که کارت گرافیک مطابق با نیاز پردازشی بازی و اپ‌های گرافیکی، سرعت کلاک هسته و حافظه را تنظیم کند. زمانی که سرعت اجرا بیش از حد نیاز است، سرعت کلاک را پایین بیاورد و مصرف انرژی کم شود.

ایده‌‎ی ای‌ام‌دی DFRC هم دقیقاً همین است: معرفی تنظیمی به شکل اسلایدر که سرعت اجرای بازی‌ها را محدود به عددی خاص کند.

دقت کنید که DFRC سرعت کلاک را محدود نمی‌کند بلکه آن را به صورت پویا کم و زیاد می‌کند تا سرعت اجرا روی یک عدد خاص ثابت شود. ممکن است یک صحنه‌ی شلوغ با سرعت کلاک بالاتر و صحنه‌ای دیگری با سرعت کلاک پایین‌تر رندر شود.

ببینید Chris Hook که از مدیران ارشد ای‌ام‌دی است در مورد این ایده چه توضیحی داده است:

توضیحات Chris در مورد DFRC

توضیحات Chris در مورد DFRC

او می‌گوید به زودی در درایور کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی که کاتالیست نام دارد، این قابلیت جدید را خواهیم دید.

یک اثر مهم و جالب DFRC این است که وقفه یا استاترینگ را کاهش می‌دهد چرا که می‌توان سرعت رندر را به عددی مثل 30 فریم بر ثانیه محدود کرد و نمایشگر 60 هرتزی هم با یک بار تکرار هر فریم، یکنواختی بیشتری در نمایش گرافیک به دست می‌آورد.

البته یادتان باشد که انویدیا هم شبیه این ایده را قبلاً ارایه کرده و اگر فرصت شود، اثر آن را در یک لپ‌تاپ گیمینگ رده اول بررسی می‌کنم.