یکی از بنچ‌مارک‌های خوب و مفید کارت گرافیک، 3DMark Fire Strike است که در ادامه به بررسی بیشتر و معرفی فایر استرایک عادی، اکستریم و اولترا می‌پردازم.

تبلیغات ۷۲۰ در ۹۰

با بنچ‌مارک Fire Strike آشنا شویم

یکی از بنچ‌مارک‌های خوب برای کارت گرافیک‌ها، 3DMark است که شامل بخش‌های مختلفی مثل رندر ذرات، دور، نورپردازی، سایه و غیره می‌شود. فیزیک حرکات هم به کمک پردازنده محاسبه می‌شود و به همین علت دو امتیاز کلی برای گرافیک و پردازنده‌ی اصلی سیستم داریم.

به شخصه بخش Fire Strike Extreme را بسیار می‌پسندم و معمولاً عددی که از آن حاصل می‌شود، میانگینی از سرعت اجرای بازی‌های سنگین و با آخرین تنظیمات است. البته این بخش در رزولوشن 2560 در 1440 پیکسلی اجرا می‌شود که حدوداً 1.7 برابر فول اچ‌دی پیکسل دارد. فایر استرایک عادی در رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل اجرا می‌شود که فعلاً مطلوب بیشتر کاربران است و میانگینی از عموم بازی‌ها و تنظیمات متوسط رو به بالا را بیان می‌کند.

در بررسی GTX 980 که بنچ‌مارک‌های آن پیشاپیش لو رفته بود دیدیم که تقریباً 10 الی 20 درصد نسبت به GTX 780 Ti و R9 290X سریع‌تر است. در واقع اگر دقیق‌تر بررسی کنیم، GTX 980 حدود 10 درصد سریع‌تر از R9 290X است و حدود 5 درصد سریع‌تر از GTX 780 Ti. البته در رزولوشن فول اچ‌دی. مقایسه کنید و دقت داشته باشید که GTX 770 را از نظر متوسط سرعت اجرای بازی‌های مختلف، 100 درصد در نظر گرفته‌ایم:

عملکرد GTX 980 در رزولوشن فول اچ‌دی

حدود عملکرد GTX 980 در رزولوشن فول اچ‌دی

فایر استرایک می‌گوید تفاوت‌های مورد نظر حدود 10 درصد است حال آنکه اجرا در رزولوشن 1440p یعنی همان فایر استرایک اکستریم می‌گوید تفاوت حدود 15 درصد است! بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که برای بازی‌های سنگین فایر استرایک اکستریم عدد درست‌تری ارایه می‌کند و برای عموم بازی‌ها، حالت عادی بهتر است.

 

خودتان در نمودارهای زیر بررسی کنید و ببینید امتیازات به چه صورت است:

مقایسه‌ی GTX 980 با GTX 780 Ti

مقایسه‌ی GTX 980 با GTX 780 Ti

مقایسه‌ی GTX 980 با GTX 780 Ti در فایر استرایک اکستریم

مقایسه‌ی GTX 980 با GTX 780 Ti در فایر استرایک اکستریم

برخی بنچ‌مارک‌ها نتایج دور از واقعیتی دارند که دلایل مختلفی دارد. مثلاً استفاده نکردن از قابلیت‌های DirectX 11 در برخی بنچ‌مارک‌ها یک ضعف بسیار مهم و اساسی است.

برخی بازی‌ها هم از نظر گلوگاهی که در سیستم ایجاد می‌شود، کاملاً خاص هستند. مثلاً کرایسیس 3 با پس‌پردازش سنگینی افکت‌های فیزیکی مثل دود و انفجار و حرکت آب، گیاهان و اجسام، معمولاً حتی پردازنده‌های 4 هسته‌ای و سریع اینتل را هم تسلیم می‌کند اما در مقابل بازی واچ داگز را در نظر بگیرید، از نظر پردازش گرافیکی شاید به سنگینی کرایسیس 3 باشد اما از نظر جلوه‌های بصری و فیزیک ذرات و اجسام و گیاهان، سبک‌تر است و کمتر از پردازنده‌ی اصلی استفاده می‌کند.

فایر استرایک در چند مرحله و با استفاده از رندر کردن انواع افکت‌ها و صحنه‌ها و همچنین بررسی فیزیک و عملکرد پردازنده‌ی اصلی، امتیاز منصفانه‌ای به مجموعه‌ی سخت‌افزار می‌دهد حال آنکه اگر به فکر تنظیمات بسیار بالا باشید، بهتر است فایر استرایک اکستریم و اولترا را جدی‌تر بگیرید و در غیر این صورت همان فایر استرایک را ملاک قرار دهید.

فایر استرایک در رزولوشن‌های بالاتر از 2K

برای سنجش قدرت کارت گرافیک در رزولوشن‌های بسیار بالا همچون 4K چه باید کرد؟

همان‌طور که در بررسی کارت گرافیک‌ها دیده‌اید، رفتار اساساً خطی نیست. کارت گرافیکی که در رزولوشن 1080p برای رندر کردن 2 مگاپیکسل سرعت اجرایی مثل 60 فریم بر ثانیه دارد، در رندر کردن همان صحنه اما در رزولوشن نصف که حدوداً 720p است، سرعت نصف ندارد بلکه کمی سریع‌تر از نصف است.

خودتان قیاس کنید:

سرعت کارت گرافیک GTX 980 در Crysis 3

سرعت کارت گرافیک GTX 980 در Crysis 3

سرعت کارت گرافیک GTX 980 در Crysis 3

سرعت کارت گرافیک GTX 980 در Crysis 3

در واقع می‌خواهم بگویم که با 4 برابر شدن مساحت تصویر در رزولوشن 4K، سرعت اجرای بازی‌ها یک چهارم نمی‌شود بلکه به اعدادی مثل یک دوم و یک سوم نزدیک‌تر است.

کارت گرافیک‌هایی که خروجی رندر بیشتر و پهنای باند حافظه‌ی ویدیویی بالاتری دارند، در رزولوشن‌های بالا معمولاً بهتر ظاهر می‌شوند. مثلاً محصولات رده اول AMD که در بیشتر بنچ‌مارک‌ها با افزایش رزولوشن، افت کارایی کمتری را تجربه می‌کنند، از نظر پهنای باند، مقدار حافظه و ROPها کمی بهتر هستند.

بنابراین زمان آن رسیده که به فکر بنچ‌مارکی برای ارزیابی عمومی کارت گرافیک در رزولوشن 4K باشیم و خوشبختانه چند روز پیش 3DMark این خبر را منتشر کرده که از این پس می‌توان فایر استرایک را در رزولوشن 4K هم اجرا کرد. اسم حالت جدید Fire Strike Ultra است.

دقت کنید منظور از 4K، اولترا اچ‌دی است که معادل 4 برابر فول‌اچ‌دی پیکسل دارد. رزولوشن 3840 در 2160 پیکسل است.

نگاهی به اعداد و ارقام بنچ‌مارک فایر استرایک اولترا

در فایر استرایک عادی تعداد مثلث‌ها و رئوسی که برای رندر کردن یک فریم پردازش می‌شوند به ترتیب 5.1 و 2.6 میلیون عدد است اما در فایر استرایک اولترا این تعداد به ترتیب 12.4 و 6 میلیون است. تعداد پیکسل‌های خامی که در رندر کردن یک فریم پردازش می‌شوند از 170 میلیون به 1.1 بیلیون افزایش می‌یابد.

با این تفاسیر انتظارم این است که امتیازات کارت گرافیک‌های رده اول از محدوده‌ی 11000 به بالا به کمتر از 3500 برسد.

دانلود و اجرای فایر استراک اولترا

یادتان باشد که برای اجرای فایر استرایک اولترا به مانیتور 4K نیاز ندارد!

اما در مقابل کارت گرافیک حداقل به 3 گیگابایت حافظه‌ی ویدیویی اختصاصی نیاز دارد. در لپ‌تاپ‌هایی که بخشی از رم با کارت گرافیک به اشتراک گذاشته شده و خود کارت گرافیک کمتر از 3 گیگ رم دارد، نمی‌توان فایر استرایک اولترا را اجرا کرد.

نسخه‌ی 1.4.775 این بنچ‌مارک را می‌توانید از این آدرس دانلود کنید گرچه بهتر است صبر کنید تا نسخه‌ی کامل آن در وب‌سایت‌های ایرانی برای دانلود گذاشته شود.