آیا اتصال موس و کیبورد به پورت USB 3.0 که سرعت و جریان الکتریکی بالاتری دارد، مزیتی دارد یا خیر؟

تبلیغات ۷۲۰ در ۹۰

سرعت موس و کیبورد در کاربردهای معمولی بسیار خوب است و فرقی نمی‌کند که این وسایل را به چه پورتی وصل کنیم. حتی استفاده از سیم‌های رابط طولانی که کیفیت پایینی هم دارند و نویز زیادی ایجاد می‌کنند هم در بیشتر موارد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

در کاربردهای خاصی که سرعت و عکس‌العمل دقیق موس و کیبورد بسیار مهم و حیاتی است، موضوع کمی متفاوت است. به عنوان مثال یک تایپیست حرفه‌ای یا یک گیمر که مشغول انجام یک بازی آنلاین است، حتی اگر لحظاتی با قطع و وصل شدن موس و کیبورد خود روبرو شود هم به شدت عصبانی می‌شود.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که:

آیا اتصال موس و کیبورد به پورت USB 3.0 که جریان الکتریکی بالاتری دارد، مزیتی دارد یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال باید ببینیم سرعت پورت‌ها و سرعت مورد نیاز یک موس خوب چه قدر است. در ثانی ببینیم چه قدر فاصله بین حرکت موس و ظاهر شدن اثر آن روی مانیتور وجود دارد. در این میان اشاره‌ای هم به پورت‌های موس و نرخ نمونه‌برداری موس خواهم کرد.

بررسی سرعت

موس چه پهنای باندی لازم دارد؟

موقعیت موس روی مانیتور با X و Y مشخص می‌شود

موقعیت موس روی مانیتور با X و Y مشخص می‌شود

یک موس ساده را در نظر بگیرید. موقعیت X و Y به ترتیب مشخص می‌کند که محل فعلی نشانگر موس چیست. برای هر یک از دو مختصه‌ی طولی و عرضی، یک بایت داده لازم است. اما یک مورد سوم، وضعیت دکمه‌هاست. یک بایت دیگر که می‌تواند 256 حالت مختلف را مشخص کند، برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود.

3 بایت در یک زمان خاص لازم است و لذا اگر موسی در یک ثانیه، 125 بار وضعیت خود را به کامپیوتر ما گزارش بدهد، به 375 بایت داده نیاز است. به عبارت دیگر پهنای باند 375 بایت در ثانیه خواهد بود.

موس حرفه‌ای چطور؟ آیا سرعت USB 2.0 کافی است؟

محاسبات فوق برای یک موس ساده است. موس‌های گیمینگ، نرخ نوسازی یا به اصطلاح Polling Rate بالاتری مثل 500 هرتز و حتی 1000 هرتز دارند و این یعنی در یک ثانیه 500 و 1000 بار وضعیت را گزارش می‌کنند.

از طرف دیگر همان‌طور که اشاره کردیم، در حالت بسیار ساده برای مولفه‌ی طول و عرض 1 بایت استفاده می‌شود. هر بایت دارای 8 بیت است و این یعنی 2 به توان 8 حالت. 256 حالت برای طول و 256 حالت برای عرض. واضح است که وقتی رزولوشن نمایشگر 1920 در 1080 پیکسل باشد، با این مقدار داده نمی‌توان موقعیت را دقیق مشخص کرد. بنابراین باید پهنای باند افزایش یابد.

در مجموع وقتی یک موس گیمینگ رده متوسط را بررسی می‌کنیم، فرکانس 500 هرتز برای نمونه برداری و همچنین دقتی مثل 2000 نقطه در اینچ، پهنای باند چند برابری لازم دارد که نهایتاً به سرعت پورت USB 1.0 هم نزدیک نیست!

دقت کنید که در مورد موس‌های حرفه‌ای که برای بازی‌خورها بسیار جذاب است، نرخ نمونه‌برداری بالا منجر به مصرف باتری بیشتر هم می‌شود. بنابراین اگر موس بی‌سیم باشد، بهتر است نرخ نمونه‌برداری را با نرم‌افزارهایی که معمولاً سازنده برای محصولات خود عرضه می‌کند، کاهش دهیم. تصویر زیر نمونه‌ای از این نرم‌افزارهاست:

تنظیم Polling Rate در موس لاجیتک

تنظیم Polling Rate در موس لاجیتک

مطابق تصویر فوق می‌توان نرخ نمونه‌برداری موس لاجیتک را تنظیم نمود و از خالی شدن سریع باتری آن اطمیمان حاصل کرد.

سرعت پورت‌ها چه قدر است؟

همان‌طور که می‌دانید سرعت پورت سریالی به نام یو‌اس‌بی به مرور زمان افزایش یافته است. سرعت یو‌اس‌بی نسخه‌ی 1.0 در حالت Slow یا کند 1.5 مگابیت در ثانیه است.

پورت PS2 که در گذشته برای اتصال موس و کیبورد استفاده می‌شد مبتنی بر RS232C بود و سرعتی معادل 112.5 کیلوبیت بر ثانیه داشت. لذا مشخص است که حتی یو‌اس‌بی نسخه‌ی 1.0 هم برای اتصال موس و کیبورد، پهنای باند لازم را دارد.

یو‌اس‌بی 1.0 در حالت Fast یا سریع به سرعت بالاتری معادل 12 مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

یو‌اس‌بی 2.0 پهنای باند 480 مگابیت بر ثانیه‌ای دارد.

یو‌ای‌بی 3.0 هم سرعت بسیار بالای 5 گیگابیت بر ثانیه را برای وسایل مختلف به ویژه وسایل ذخیره‌سازی به ارمغان می‌آورد.

تبدیل USB به PS2 و برعکس آن برای اتصال موس و کیبوردهای قدیمی و جدید

اتصال موس و کیبورد، بلامانع است. اما برعکس آن یعنی تبدیل یک پورت PS2 به دو پورت USB شاید از نظر پهنای باند لازم برای موس و کیبورد، مشکلی نداشته باشد، اما به هر حال تقسیم کردن یک پهنای باند کم به دو قسمت کوچکتر است.

بنابراین علت متداول بودن تبدیل 1 یو‌اس‌بی به دو PS2 و تبدیل یک PS2 به یک یو‌اس‌بی روشن است:

تبدیل PS2 به USB

تبدیل PS2 به USB

تبدیل USB به دو پورت PS2 برای اتصال موس و کیبورد

تبدیل USB به دو پورت PS2 برای اتصال موس و کیبورد

خوشبختانه هر دو نوع تبدیل فوق موجود و ممکن است. بنابراین لازم نیست در خصوص اتصال موس یو‌اس‌بی به مادربوردهای قدیمی یا برعکس آن، اتصال یک موس قدیمی با پورت PS2 به یک مادربورد جدید نگران باشید.

بررسی تأخیر یا لگ

همه چیز در سرعت خلاصه نمی‌شود. وقتی موس را حرکت می‌دهیم، به نظر می‌رسد که نشانگر آن روی صفحه مانیتور به صورت آنی حرکت می‌کند اما اگر زمان را کند کنیم، تأخیر کوچک را کاملاً تشخیص خواهیم داد.

سرعت پورت یو‌اس‌بی 3.0 بیشتر از دو استاندارد قبلی است اما موضوع کاملاً متفاوت است. موضوع رسیدن بسته‌های اطلاعات نیست بلکه مدت زمان لازم برای جابجایی اطلاعات است که با کلمه‌ی تأخیر توصیف می‌شود.

فرکانس نمونه‌برداری یا همان Polling Rate در مورد پورت یو‌اس‌بی در حالت عادی 125 هرتز است. بنابراین در یک ثانیه 125 نمونه داده می‌توان ارسال و دریافت کرد. فاصله‌ی زمانی بین هر بار نمونه‌برداری، 1000 میلی‌ثانیه تقسیم بر 125 است که 8 میلی‌ثانیه می‌شود. پس تأخیر در بدترین شرایط ممکن، کمتر از 8 میلی‌ثانیه است.

نمونه‌برداری و تأخیری که بخشی از یک بازه است

نمونه‌برداری و تأخیری که بخشی از یک بازه است

توجه کنید که در یک بازه‌ی 8 میلی‌ثانیه‌ای قرار است یک بسته‌ی اطلاعات منتقل شود، مسلماً به تمام بازه نیازی نیست و در کسری از 8 میلی‌ثانیه، کار به اتمام می‌رسد. بنابراین تأخیر کوچک‌تر از 8 میلی‌ثانیه است و نه برابر با تمام بازه‌ی 8 میلی‌ثانیه‌ای.

می‌توان سرعت نمونه‌برداری را به ارقام بالاتری مثل 1000 هرتز افزایش داد. لذا فرقی نمی‌کند که از کدام نسخه‌ی یو‌اس‌بی استفاده کنیم، هر کدام که باشد، مطابق با جدول زیر، فاصله‌ی بین هر بار نوسازی وضعیف موس محاسبه می‌شود:

جدول فرکانس نمونه‌برداری و بیشترین تأخیر ممکن در مورد موس‌ها
فرکانس نمونه‌برداری (هرتز) تأخیر (میلی‌ثانیه)
125 8
250 4
500 2
1000 1

پاسخ نهایی

با توجه به کوچک بودن تأخیر پورت یو‌اس‌بی، مشکلی از این جهت متوجه پورت‌های نسخه‌ی 1.0 یا 2.0 نیست.  سرعت پورت‌ها هم بسیار بالاست و اساساً برای یک موس فراتر از حد تصور است. لذا تفاوتی بین پورت‌ها وجود ندارد.

در ضمن برای استفاده از کنترلر USB 3.0 باید ابزار متصل شده به این پورت، کانکتورها و پروتکل‌های لازم را داشته باشد چرا که در غیر این صورت، کنترلر USB 2.0 فعال می‌شود و ابزار جانبی با مشخصه‌های نسخه‌ی دوم USB کار خواهد کرد.

تنها حالتی که شاید اتصال به پورت USB 3.0 منطقی به نظر می‌رسد این است که سیم رابط بی‌کیفیتی برای اتصال موس استفاده شده که نویز را افزایش می‌دهد. در این صورت بد نیست با توجه به بلند بودن سیم و مقاومت الکتریکی آن، از پورتی با جریان بالاتر استفاده شود.

اگر موس بی‌سیم دارید، توصیه‌ی زیر را جدی بگیرید و مرتباً باتری آن را تعویض یا شارژ نکنید:

برای کاربردهای گرافیکی نرخ نمونه‌برداری 250 یا نهایتاً 500 هرتز کافی است و برای کاربردهای معمولی نیاز به ارقام بالاتر از 125 هرتز نداریم.

منابعHowToGeekTheMaskedGamerTechQues