[section_title title=1. بازی Batman: Arkham Knight و پورت ضعیف نسخه‌ی PC و اثر GameWorks انویدیا]

در بررسی سرعت اجرای بازی Batman: Arkham Knight توسط کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD و همین‌طور پردازنده‌های مختلف می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که سیستم توصیه شده برای اجرای روان Batman: Arkham Knight چه مشخصاتی دارد.

پورت شدن ضعیف بازی برای PC

بازی Batman: Arkham Origins روی اغلب سخت‌‎افزارها اجرای خوبی داشت، عالی نبود اما با بهره‌گیری از تمام آنچه موتور گرافیکی Unreal Engine 3 در چنته داشته، یکی از عناوینی بود که توسط کارت گرافیک‌های متوسط هم به خوبی اجرا می‌شد.

این هفته سومین عنوان از سه‌گانه‌ی بتمن برای کنسول‌های نسل هشتم و پی‌سی منتشر شده است و متأسفانه آن اجرای خوب بتمن اریجینز در آن هویدا نیست. اعتراض گیمرهای پی‌سی بسیار جدی است و در نهایت فروش بازی متوقف شده است. قبلاً در این رابطه نوشتم:

[su_posts id="16861" tax_operator="0" order="desc" ignore_sticky_posts="yes"][/su_posts]

شاید زمان خوبی برای بررسی Batman: Arkham Knight توسط کارت گرافیک‌های مختلف انویدیا و ای‌ام‌دی نباشد اما به هر حال ممکن است پورت دیگری ارایه نشود و حتی بروزرسانی‌های متعدد هم مشکلات را ریشه‌کن نسازد. بنابراین بهتر است ببینیم بازی جالبی که گیمرهای پلی‌استیشن4 و اکس‌باکس وان دوستش می‌دارند، روی پی‌سی چطور اجرا می‌شود.

Batman: Arkham Knight عنوان دیگری بر اساس آنریل انجین 3

در حالی که همه‌ی گیمرهای پی‌سی با موتور گرافیکی آنریل انجین 4 و توانمندی آن در بازی‌هایی مثل Dragon Age: Inquisition آشنایی دارند، می‌بینیم که بتمن سوم هم با بهره‌گیری آنریل انجین قبلی ساخته شده است.

سیستمی که انویدیا برای این بازی و البته به عنوان اسپانسر معرفی کرده، سیستمی متکشل از کارت گرافیک GTX 760 است. حداقل مشخصات به کارت گرافیک GTX 660 اشاره می‌کند و برای اجرای بازی با بالاترین کیفیت هم GTX 980 پیشنهاد شده است. با توجه به اینکه اسپانسر بازی انویدیاست، کارت گرافیک معادل از محصولات AMD در لیست نمی‌بینیم.

[caption id="attachment_16868" align="aligncenter" width="1100"]Batman: Arkham Knight عنوان دیگری بر اساس آنریل انجین 3 Batman: Arkham Knight عنوان دیگری بر اساس آنریل انجین 3[/caption]

پورت ضعیف نسخه‌ی پی‌سی به گونه‌ای است که مشتریان انویدیا را هم به ستوه آورده است، چه رسد به آنهایی که کارت گرافیک AMD در اختیار دارند.

[stextbox id="think"]به نظر من این یکی از بدترین اقدامات صنعت گیم در ماه‌های اخیر است، صنعتی که رفته رفته به سمت عناوین سطحی ، جنجالی، اکشن و ... پیش می‌رود و بیشتر به فکر سودآوری است. پردازنده‌ی گرافیکی کنسول‌های نسل هشتمی معماری GCN دارد، درست مثل محصولات AMD برای دستاپ و لپ‌تاپ و با این وجود، اجرای بازی روی کارت گرافیک‌های AMD بسیار ضعیف است. نظر من این است که کمپانی Warner Bros و Iron Galaxy به جای استفاده از آنریل انجین 4 و بهینه‌سازی معمولی نسخه‌ی پی‌سی، ترجیح داده‌اند که عنوانی برای سودآوری منتشر کنند.[/stextbox]

AMD تلاش کرده که با بروزرسانی درایور، مشکلات را کاهش دهد اما استفاده از تکنولوژی‌های گرافیکی انویدیا که با نام GameWorks شناخته می‌شود و متأسفانه اغلبشان متن‌باز نیست، کاری کرده که این عنوان جذاب هم مثل The Witcher 3 و Project Cars گرفتار مصائب مسیح شود.

محاسبات حرکت عناصری مثل پارچه و همین‌طور انفجار توسط PhysX انویدیا انجام می‌شود، چه در پی‌سی و چه در کنسول. برخی موارد گرافیکی هم فقط توسط کارت گرافیک‌های انویدیا اجرا می‌شود، مثلاً اوراقی که به صورت تعاملی به اطراف پراکنده می‌شود و مه یا دودی که با گذر کردن از آن، تغییر شکل می‌دهد. جلوه‌های ویژه‌ای مثل شفت‌های نور و باران بهینه شده را می‌توان در همه‌ی پلتفرم‌ها تجربه کرد.

منظور از باران بهینه شده این است که قطرات باران پس از برخورد با لباس بتمن حین حرکت، پرش، سر خوردن و پرواز کردن، با حالتی واقع‌گرایانه به اطراف پراکنده می‌شود. شفت نوری یا God Rays هم تکنولوژی گرافیکی دیگری است که عبور نور از لابلای شاخه‌ی درختان و در بتمن عبور نور از میان پره‌های هلی‌کوپتر را به زیبایی تمام توصیف می‌کند، گویی که در محیط گرد و غبار پراکنده است و می‌توان خطوط مستقیم پرتوی نور را دنبال کرد.

در منوی تنظیمات گرافیکی، برخی موارد بسیار مهم غایب است. مثلاً آنتی الیاسینگ را فقط می‌توان فعال و غیرفعال کرد، هیچ تنظیم دیگری وجود ندارد!

[caption id="attachment_16869" align="aligncenter" width="1100"]سرعت اجرای بازی Batman: Arkham Knight با محصولات انویدیا و AMD Batman: Arkham Knight عنوان دیگری بر اساس آنریل انجین 3[/caption]

در نهایت مقصر کیست؟ سازندگان بازی یا کارت گرافیک و تکنولوژی‌های گرافیکی؟

[stextbox id="think"]به نظر من در مجموع انویدیا گیم‌ورکس یکی از مقصرین اصلی رویدادهای اخیر است. انویدیا با نوعی انحصارطلبی به توسعه‌ی تکنولوژی‌های گرافیکی پرداخته و در این مسیر کار را به جایی رسانده که ویچر 3 و بتمن با فعال شدن قابلیت‌های مربوط به گیم‌ورکس، اجرای بهینه‌ای ندارند. انویدیا در قلب کنسول‌های نسل هشتمی جایگاهی ندارد و می‌خواهد دنیای پی‌سی را با تکنولوژی‌های گرافیکی خود قبضه کند اما از بهینه‌سازی‌های عمیقی که می‌تواند در دسترس سازندگان بازی قرار گیرد، غافل است.[/stextbox]

تکنولوژی PhysX یکی از جالب‌ترین تکنولوژی‌های دنیای گرافیک است ولیکن موتورهای گرافیکی متعددی عرضه شده که در آن خبری از فیزیکس انویدیا نیست چرا که اجرای بهینه روی سخت‌افزارهای خاص، هدف اصلی سازندگان بازی نیست.