فبلت بخریم یا گوشی؟ این سوالی است که بارها به آن پرداخته‌ام و هنوز هم با دیدن برخی محصولات جذاب در کلاس گوشی، فبلت و تبلت، گرفتار ابهام می‌شویم و می‌گوییم شاید آینده‌ی گوشی‌های هوشمند، فبلت باشد؛ بهتر نیست فبلت بخرییم؟

تبلیغات ۷۲۰ در ۹۰

آمار استفاده از فبلت چگونه است؟

مطالعه‌ی اخیر Flurry Analytics یاهو نشان می‌دهد که استفاده از فبلت به شدت در حال افزایش است. آمار Flurry بسیار دقیق است چرا که بیش از 1.6 میلیارد وسیله‌ی همراه را مدنظر قرار داده  و ادعا می‌کند که از حدود 540 هزار اپلیکیشن اطلاعات آماری خویش را استخراج کرده است.

گزارشات آماری نشان می‌دهد که استفاده از فبلت در دو سال اخیر از رقم 5 درصد به 20 درصد فزونی یافته، افزایشی در حد 300 درصد! از طرفی گوشی‌های متوسط یعنی گوشی‌هایی با قطر 3.5 الی 4.9 اینچ بیشترین کاهش استفاده را تجربه کرده‌اند.

فبلت مساوی گوشی + تبلت

فبلت مساوی گوشی + تبلت

فبلت یا همان ترکیب عجیب گوشی و تبلت در روزهای آغازین یعنی 4 سال پیش که سامسونگ با گلکسی نوت تعریف جدیدی را وارد دنیای وسایل همراه کرد، فقط عجیب بود! استقبال زیادی از گوشی‌های بزرگ صورت نمی‌گرفت و خیلی‌ها می‌گفتند:

با گوشی می‌توان یک دستی چتر را نگه داشت، رانندگی کرد، وب‌گردی کرد و ….

با فبلت می‌توان کارهای انجام داد که انجام دادنش با یک تبلت خوب مثل آیپد مینی یا گلکسی تب 8 سامسونگ ممکن نیست یا دشوار است. مثلاً تماس تلفنی یا قرار دادن درون یک جیب بزرگ. برخی کارها هم دشوار است، مثلاً برخی افراد می‌گویند:

در دست گرفتن یک تبلت یا فبلت بزرگ برای تماس تلفنی خیلی خنده‌دار است!

خب این هم یک جورش است دیگر. سلیقه و طرز فکر موضوعی شخصی است اما برای این مشکل هم راه حل ساده‌ای وجود دارد، استفاده از هندزفری‌های بلوتوث! برخی امور هم در گوشی ممکن نیست، اما در فبلت ساده است، مثلاً مالتی‌تسکینگ.

چند پنجره برای اجرای موازی چند اپ در یک فبلت

چند پنجره برای اجرای موازی چند اپ در یک فبلت

سامسونگ در دو سال ابتدایی معرفی پدیده‌ی عجیبش 50 میلیون فبلت فروخت و بدین‌ترتیب همگان متوجه جذابیت این کلاس جدید محصولات همراه شدند. ال‌جی، نوکیا، سونی و کمپانی‌های چینی هم محصولاتی در این کلاس معرفی کردند و حتی اپل هم تسلیم شد و آیفون 6 پلاس را روی میز گذاشت. آیفون 6 پلاس تنها فبلت اپل است اما از نظر میزان فروش در برخی کشورها، 36 درصد بازار را در اختیار دارد. علاوه بر این محصولات اپل با حاشیه‌ی سود بالایی به دست مشتری می‌رسند. بنابراین آیفون‌های فبلت‌گونه در آینده هم بسیار موفق خواهند بود.

1

مشکلات دیروز و پیش‌بینی فردای فبلت

در ابتدا فبلت بیشتر جذابیت ظاهری داشت و خیلی‌ها به این فکر افتاده بودند که تماشای ویدیو یا مرور وب در نمایشگر بزرگ‌تر از 5 اینچ، حتماً خیلی جالب است. اپ‌های بهینه برای این کلاس جدید کم بود اما به تدریج گرایش به استفاده‌ی دو دستی و همین‌طور بهینه‌سازی نرم‌افزارها، مثلاً کوچک شدن و متمایل شدن صفحه کلید یا صفحه‌ی شماره‌گیری به یک سمت و همین‌طور بهبود ارگونومی کاری کرد که فبلت از آن جاذبه‌ی ظاهری صرف دور شده و به محصولی واقعاً کاربردی تبدیل شود.

1

جالب است بدانید که اکنون در بازار هند که معمولاً محصولات گران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، فبلت‌ها 30 درصد از بازار گوشی را به خود اختصاص داده‌اند. علت روشن است، نداشتن پی‌سی و لپ‌تاپ شخص را به فکر تهیه کردن یک گوشی یا تبلت خوب می‌اندازد. و نداشتن بودجه‌ی لازم برای تهیه‌ی هر دو محصول، او را به سمت یک محصول میانی سوق می‌دهد. از این رو فبلت با رشد عجیبی روبرو می‌شود.

کاربری و مقصود طراحی است که تأثیر بر بازار دیگر محصولات را رقم می‌زند.

رشد فبلت روی فروش گوشی‌های متوسط و همین‌طور تبلت‌های 7 اینچی اثر منفی گذاشته است. نمونه‌اش آیپد مینی اپل و تبلت‌های اندرویدی است. اما گوشی‌های بسیار کوچک یعنی همان محصولات ساده‌ی نوکیا و همین‌طور تبلت‌های بزرگ 10 اینچی و حتی 9 اینچی کاری به بازار خوب فبلت ندارند. در واقع این دو کلاس همپوشانی خاصی با فبلت ندارد. کاربردش متفاوت است و حتی اپ‌های بهینه برای چنین ابعادی، روی نمایشگر فبلت به خوبی نمایان نمی‌شود. کاربری و مقصود طراحی است که تأثیر بر بازار دیگر محصولات را رقم می‌زند. مثلاً تبلت بزرگ روی بازار لپ‌تاپ‌های کوچک اثر منفی گذاشته چرا که مرور وب، پخش مالتی‌مدیا، ایجاد فایل‌های مختلف مثل آفیس و همین‌طور تایپ کردن با تبلت هم نسبتاً ساده است. بنابراین خیلی‌ها با خودشان می‌گویند چرا لپ‌تاپی که کمی بزرگ و سنگین است را برای کارهای ساده‌ام تهیه کنم؟

سخن آخر، قلمروی کاربری جداست

کاربرد گوشی هنوز هم پابرجا و متفاوت از فبلت است.

اگر از منظر کاربری نگاه کنیم، تمام ابزارهای الکترونیکی در مسیر خودشان حرکت می‌کنند و هیچ یک به کلی از بین نمی‌رود. لااقل تا یکی دو دهه وضعیت به همین صورت باقی می‌ماند. اینکه بگوییم فبلت آینده‌ی گوشی‌های هوشمند است، سخن نابجایی است. فبلت در کاربردهای خاص عالی است اما بزرگ بودن آن یک معضل برای کسانی است که به یک هوشمند فوق‌العاده نیاز دارند. آنها احتمالاً تا یکی دو دهه‌ی بعدی هم از گوشی‌های متوسط یا کوچک استفاده می‌کنند.

نکته‌ی دیگر ظهور پدیده‌ی جدیدی به اسم ساعت هوشمند و عینک هوشمند است که روی تمام کلاس‌ها اثر می‌گذارد. با عینک هوشمند بیشتر کارهای سبک و ساده را می‌توان انجام داد و دست و پاگیر هم نیست. اما مشکل این است که هنوز قدرت پردازشی گجت‌های پوشیدنی و همین‌طور عمر باتری آنها به قدری نیست که بگوییم گوشی و فبلت کنار گذاشته می‌شوند و این محصولات جدید جایشان را پر می‌کنند. البته ساعت هوشمند یک مشکل دیگر هم دارد و آن نمایشگر کوچکش است که به هیچ وجه برای مالتی‌مدیا یا وب‌گردی مناسب نیست.