در مقایسه‌ی عملکرد ویندوز 10 با ویندوز 8.1 و ویندوز 7 نگاهی به جنبه‌های مختلف عملکردی خواهیم داشت. سرعت اجرای بازی‌ها، تبدیل ویدیو، استفاده از SSD و امور پردازشی در نرم‌افزارهای مختلف، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سه سال پیش بود که ویندوز 8 با ظاهری متفاوت و تا حدی بهینه برای ابزارهای لمسی رخ نمود. ویندوزی با صفحه‌ی استارت به جای استارت منو که از نظر عملکرد چندان تفاوتی با ویندوز 7 نداشت. حال ویندوز 10 با ظاهری که کمی متفاوت است معرفی شده و سوال این است که آیا عملکرد ویندوز متحول شده یا اندکی بهتر و شاید بدتر شده است؟

ویندوز 8 اندکی سریع‌تر از ویندوز 7 بود اما در کار با محیط ساده‌ی ویندوز، تفاوت بیشتری حس می‌شد. در واقع بنچ‌مارک‌ها نشان می‌دادند که در نرم‌افزارها و بازی‌ها تفاوت اندک است.

وقتی تجربه‌ی کاربری هدف بهینه‌سازی‌هاست!

تجربه‌ی کاربری تمرکز اصلی مایکروسافت است!

هدف اصلی و تمرکز اصلی مایکروسافت در ویندوز 8، 8.1 و حالا ویندوز 10، بهبود تجربه‌ی کاربری است و تا حد زیادی به مقصود خود رسیده است. اشتباهاتی هم رخ داده که شاید بزرگ‌ترین آنها حذف منوی استارت و آیکان استارت باشد. در ویندوز 10 ابزار جدیدی به اسم Task Switcher اضافه شده و قابلیت ایجاد دستاپ‌ها جانبی نیز برای بهبود تجربه‌ی کاربری در نظر گرفته شده است.

Task View در ویندوز 10

مشخصات سیستم تست

از یک پردازنده‌ی هسولی و چیپ‌ست Z97 استفاده شده که شاید بروزترین سخت‌افزار نباشد ولیکن سخت‌افزاری پیشرفته و سریع است. کارت گرافیک انتخابی هم GTX 980 انویدیاست.

  • پردازنده:Intel Core i5-4670K با سرعت 3.4GHz تا 3.8GHz
  • مادربورد: Asrock Z97 Extreme6
  • رم: 8GB DDR3-2400
  • کارت گرافیک: انویدیا GeForce GTX 980
  • فضای ذخیره‌سازی: درایو 1 ترابایتی SSD مدل MX200 1TB کروشل
  • پاور: مدل 750 واتی SilverStone Essential Gold
  • سیستم عامل: نگارش 64 بیتیWindows 7 و Windows 8.1 و Windows 10 Pro 

سرعت بوت ، اسلیپ و هایبرنیت شدن سیستم با ویندوز 10، 8.1 و 7

سرعت بوت شدن توسط BootRacer اندازه‌گیری شده است. البته تک‌اسپات با یک کورنومتر هم به دقت وضعیت را بررسی کرده و خوشبختانه اختلافی وجود ندارد. متأسفانه نمی‌توان تأثیر اپ‌هایی که در شروع به کار ویندوز اجرا می‌شوند را حذف کرد. حتی ویندوز پس از چند ماه استفاده کمی کندتر می‌شود چرا که پچ‌ها و بروزرسانی‌های جدیدی روی آن نصب خواهد شد. اما

سرعت بوت

سرعت بوت شدن ویندوز به نفع ویندوز 8.1 است! زمان بوت شدن ویندوز 10 حتی بیش از ویندوز 7 است:

زمان بوت شدن ویندوز 10 در مقایسه با ویندوز 7 و 8.1

هایبرنیت

زمان بالا آمدن ویندوز پس از هایبرنیت شدن وضعیت عکس دارد و ویندوز 10 سریع‌تر از از دو نسخه‌ی قبلی از حالت هایبرنیت خارج می‌شود:

زمان بیداری پس از هایبرنیت ویندوز 10 در مقایسه با ویندوز 7 و 8.1

زمانی که سیستم را Sleep می‌کنیم، اطلاعات روی حافظه‌ی رم قرار گرفته و لذا بیداری از حالت اسلیپ یا خواب بسیار سریع خواهد بود. ویندوز 10 این بار هم در صدر است ولیکن دقت کنید که اگر تنظیمات بایوس مادربورد در حالت STR باشد، احتمالاً نتایج بهتر از این خواهد شد:

زمان بیداری پس از اسلیپ ویندوز 10 در مقایسه با ویندوز 7 و 8.1

در مادربوردهای قدیمی‌تر، حالت POS به صورت پیش‌فرض فعال است و به اعتقاد من تک‌اسپات هم از این حالت برای تست و بررسی استفاده کرده است. در حالت STR ویندوز تقریباً به صورت آنی آماده‌‎ی استفاده می‌شود!

بنچ‌مارک‌های مصنوعی و مقایسه ویندوز 10 با ویندوز 8.1 و 7

رندرینگ با سین‌بنچ، امتیاز کلی PCMark 7 به سخت‌افزار که یک امتیاز کلی به تمام قطعات و صد البته سیستم عامل و درایورهاست، محاسبه حرکت سه‌بعدی ذرات، سه بنچ‌مارک مصنوعی برای تخمین عملکرد سیستم هستند. نتایج را مرور کنید:

رندرینگ

رندرینگ با Cinebench R15 و مقایسه عملکرد ویندوز 10 با ویندوز 7 و 8.1

پی‌سی‌مارک

امتیاز کلی PCMark و مقایسه ویندوز 10 با ویندوز 7 و 8.1

محاسبه‌ی حرکت ذرات

محاسبه‌ی حرکت سه‌بعدی ذرات در محیط ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

بنچ‌مارک به کمک Excel، مرورگرها، WinRAR، سون‌زیپ و فتوشاپ

اکسل

محاسبه در اکسل و در محیط ویندوز 10، در مدت زمان 5.5 ثانیه پایان یافته که اندکی بیشتر از ویندوز 7 و بهتر از ویندوز 8.1 است.

بنچ‌مارک محاسباتی Excel و عملکرد در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

فایرفاکس

بنچ‌مارک جاوااسکریپت کراکن در مرورگر فایرفاکس و در ویندوز 10 کندتر از ویندوز 8.1 و ویندوز 7 اجرا شده است و به این باور می‌رسیم که هنوز هم ویندوز 7 در برخی زمینه‌ها عالی است؛ ویندوز 10 از این نظر 7 درصد کندتر عمل می‌کند!

بنچ‌مارک جاوااسکریپت کراکن در مرورگر موزیلا فایرفاکس و عملکرد در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

کروم

در مرورگر کروم هم بنچ‌مارک کراکن اجرا شده است. این بار ویندوز 10 اندکی بهتر از 8.1 است ولیکن همچنان ویندوز 7 است که پیشتازی را عهده‌دار شده:

بنچ‌مارک جاوااسکریپت کراکن در مرورگر گوگل کروم، عملکرد در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

مرورگر مایکروسافت

در مرورگر مایکروسافت اینترنت اکسپلورر 11 ، سرعت اجرای جاوااسکریپت خوب نیست ولیکن ویندوز 10 اندکی بهتر از ویندوز 8.1 و 7 است. مرورگر جدید Microsoft Edge در این بنچ‌مارک بسیار سریع عمل کرده اما به شکستن رکورد مرورگر قدرتمند گوگل کروم نمی‌اندیشد:

بنچ‌مارک جاوااسکریپت کراکن در مرورگر مایکروسافت، عملکرد در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

وین‌رر

WinRAR 5.0 با ویندوز 10 میانه‌ی خوبی ندارد و شاید ویندوز 10 است که خواندن و نوشتن فایل را با سرعت کمتری انجام می‌دهد. مقدار کیلوبایت داده‌ای که در هر ثانیه فشرده شده را در نمودار زیر مشاهده می‌کنیم، رنگ آبی تیره حالت مالتی‌ترد است که با استفاده از هسته‌های مختلف پردازنده پردازش می‌شود.

بنچ‌مارک فشرده‌‎سازی به کمک WinRAR و عملکرد در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

فتوشاپ

فتوشاپ روی خوش به ویندوز 8.1 نشان داده و متأسفانه ویندوز 10 بدترین نتیجه را به دست آورده است. دقت کنید که مدت زمان پایان ویرایش تصاویر در نمودار زیر ذکر شده است و ویندوز 8.1 و سپس ویندوز 7 سریع‌تر بوده‌اند:

بنچ‌مارک ویرایش عکس در فتوشاپ و عملکرد در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

ایلوستریتور

محصول دیگر کمپانی ادوبی، ایلوستریتور است که با تصاویر برداری (Vector) سروکله می‌زند. این بار اختلاف به قدری کم است که باید گفت هر سه سیستم عامل یکسان هستند:

بنچ‌مارک ویرایش عکس در ادوبی ایلوستریتور و عملکرد در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

بنچ‌مارک وسایل ذخیره‌سازی و سرعت ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

درایو بسیار سریع SM951 سامسونگ با پشتیبانی از استاندارد NVMe در اسلات اولترا M.2 مادربورد ازراک Z97 Extreme6 نصب شده و متأسفانه در ویندوز 7 قابل استفاده نیست. در ویندوز 10 و ویندوز 8.1 ، کریستال‌دیسک‌مارک سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها را اندازه می‌گیرد.

خواندن و نوشتن تصادفی بسته‌های 4 کیلوبایتی و عملکرد ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

این بار ویندوز 8.1 است که سریع‌تر عمل کرده و در واقع بسته‌های کوچک و تصادفی داده را بهتر مدیریت می‌کند.

مقایسه عملکرد ویندوز 10 با ویندوز 8.1 و ویندوز 7

خواندن و نوشتن ترتیبی و عملکرد ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

روشن است که ویندوز 8.1 در مدیریت بسته‌های داده‌ی کوچک با ترتیب نامشخص، عملکرد بهتری دارد.

خواندن و نوشتن تصادفی داده‌های کوچک و بزرگ و عملکرد ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

بنچ‌مارک تبدیل ویدیو

از x264 و x265 و به کمک نرم‌افزارهای Handbrake و Hybrid برای ارزیابی سرعت تبدیل ویدیو استفاده شده است. در هر سه بنچ‌مارک، وضعیت ویندوز 8.1 اندکی بهتر از ویندوز 10 است و متأسفانه ویندوز 7 هم معمولاً بهتر از ویندوز 10 است. البته اختلاف بسیار کم است. نتایج را مرور کنید:

سرعت تبدیل ویدیو به کمک Handbrake در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

سرعت تبدیل ویدیو به کمک Hybrid و اینکدر x265 در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

سرعت تبدیل ویدیو با بنچ‌مارک x264 HD در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

عملکرد ویندوز 10 در بازی‌ها و مقایسه با ویندوز 7 و ویندوز 8.1

و سوال هر گیمری، ویندوز 10 به جز پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 و مدیریت بهتر استفاده از پردازنده در بازی‌های جدید، مزیت دیگری هم دارد؟

آیا سرعت اجرای بازی‌ها در ویندوز 10 بیشتر است؟

پاسخ را بنچ‌مارک بازی‌های سنگینی مثل Crysis 3 و Metro Redux می‌دهند. بررسی کنید:

بایوشاک اینفینیت

سرعت اجرای بازی Bioshock Infinite در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

سرعت اجرای بازی Metro Redux در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

سرعت اجرای بازی Tomb Raider در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

سرعت اجرای بازی Hitman Absolution در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

سرعت اجرای بازی Crysis 3 در ویندوز 10، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

بله، پاسخ مثبت است، ویندوز 10 سرعت اجرای بیشتر عناوین را افزایش داده ولیکن گاهی وضعیت عکس می‌شود. حداکثر اختلافی که در این 5 بازی دیدیم، به بازی Metro Redux مربوط می‌شود و ویندوز 10 حدود 5 درصد سریع‌تر است. در مجموع اختلاف قابل توجهی وجود ندارد.

نکته‌ی بسیار مهمی که نباید از یاد برد این است که درایور تأثیر چند درصدی روی سرعت اجرای بازی‌ها دارد. بنابراین این امیدواری وجود دارد که در ادامه ویندوز 10 کمی بهتر هم ظاهر شود.

جمع‌بندی

  • ویندوز 7 در بنچ‌مارک‌های کلی و استفاده از نرم‌افزارهای مختلف، اندکی بهتر از ویندوز 8.1 و ویندوز 10 است.
  • در تبدیل ویدیو ویندوز 8.1 با اختلاف ناچیزی پیشتاز است.
  • در استفاده از درایوهای SSD بسیار سریع، ویندوز 7 با مشکل سازگاری مواجه می‌شود و ویندوز 8.1 با اختلافی اندک پیشتاز رقابت است.
  • در بازی‌ها ویندوز 10 در مجموع بهتر است به خصوص که مزیت اساسی پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 برای بازی‌های آینده، مزیت مهمی است.
ویندوز 10 از نظر عملکرد بهترین نیست اما از نظر تجربه‌ی کاربری و امکانات، عالی است.

در مجموع ویندوز 10 با درایورهای فعلی و بهینه‌سازی‌های انجام شده، عملکردی شبیه ویندوز 8.1 و 7 دارد و حتی در مجموع با اختلافی جزئی در جایگاه آخر قرار می‌گیرد اما همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردم، مزایای ویندوز 10 به تجربه‌ی کاربری و امکانات و قابلیت‌های جدید آن مربوط می‌شود. پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 یکی از مقوله‌های سرنوشت‌ساز دنیای بازی است و بهینه بودن برای ابزارهای لمسی برای وسایل همراه یک مزیت جدی است که نمی‌توان آن را به علت ضعف جزئی در عملکرد سیستم عامل، نادیده گرفت.